کلمات انگلیسی

چگونه کلمات انگلیسی را به خاطر بسپاریم؛ ۳ تکنیک موثر

فهرست مطالب

آیا مدام کلمات انگلیسی را که یاد می‌گیرید فراموش می‌کنید؟ آیا سعی کرده‌اید به طور مکرر همان کلمات را در فرهنگ لغت جستجو کنید؟ اگر چنین است، این مقاله دقیقا برای شما نوشته شده است. در این راهنما ۳ تکنیک برتر برای به خاطر سپردن واژگان انگلیسی را به شما آموزش می‌دهیم. با وبلاگ لینگانو همراه باشید.

 

با این ۳ تکنیک کلمات انگلیسی را قورت بدهید!

 

قبل از شروع حتما به خاطر داشته باشید که این تکنیک‌ها نیاز به تمرکز و تمرین دارند. اگر آماده‌اید، شروع کنیم.

  • کلمات انگلیسی را عمیقاً پردازش کنید
  • کلمات را با تصاویر ذهنی مرتبط کنید
  • کلمات را در فواصل مختلف مرور کنید

حالا بیایید هر روش را با جزئیات بررسی کنیم.

 

تکنیک شماره ۱؛ کلمات را عمیقاً پردازش کنید

 

این روش مبتنی بر اثر سطوح پردازش است که بیان می‌کند کلماتی که عمیق‌تر «پردازش می‌شوند» بهتر به خاطر سپرده می‌شوند. اکثر مردم تلاشی برای به خاطر سپردن کلمات انگلیسی نمی‌کنند. وقتی یک کلمه را در فرهنگ لغت جستجو می‌کنند، آنها به سادگی یک بار تعریف را می‌خوانند و ادامه می‌دهند. این پردازش “کم عمق” است و راه بدی برای به خاطر سپردن هر چیزی است.

بیشتر بخوانید:
انگلیسی در سفر | لغات مروبوط به فرودگاه

کلمات را قضاوت کنید!

 

بنابراین چگونه می‌توانید یک کلمه را عمیق تر یاد بگیرید؟ اولین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که تمام تعاریف (اگر چندین معانی داشته باشد) و همچنین مثال‌های مورد استفاده آن را بخوانید. اما این روش همچنان سطحی است و نیازی به تلاش ذهنی زیادی ندارد. شما می‌توانید عمیق‌تر مطالعه کنید.

 

مثلاً به معنای کلی کلمه فکر کنید. از خود بپرسید که آیا معنی خوب، بد یا خنثی است. فرض کنید در حال یادگیری کلمه «effort» هستید که معنی آن یک تلاش شدید یا مصمم، فعالیت فیزیکی یا ذهنی است. چگونه این کلمه را دسته بندی می کنید؟

 

بیشتر بخوانید:

 

برای مثال معنای کلی «تلاش» برای یک شخص می‌تواند تصویری از کسی باشد که سخت تلاش می‌کند تا به چیزی برسد، بنابراین می‌تواند آن را به عنوان یک ویژگی «خوب» دسته بندی کند. اما شاید برای شخص دیگری، این کلمه آنها را یاد کسی بیندازد که تلاش می‌کند تا بسیاری از کارهای خسته کننده را به پایان برساند، بنابراین آن را به عنوان یک ویژگی بد «بد» دسته بندی کند.

 

واقعاً مهم نیست که یک کلمه را خوب، بد یا خنثی می‌دانید. آنچه مهم است این است که این فرآیند شما را وادار می‌کند تا عمیق‌تر به معنای کلمه فکر کنید. دسته بندی کلمات انگلیسی تنها یک راه برای به خاطر سپردن عمیق کلمات است. کار دیگری که می توانید انجام دهید این است که به مترادف‌ها و متضادهای کلمه (کلماتی با معانی مشابه و متضاد) فکر کنید.

 

با کلمات داستان بسازید!

 

یا ممکن است یک تصویر ذهنی یا داستانی ایجاد کنید که معنی کلمه را نشان دهد. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید کلمه «forfeit» را حفظ کنید که معنی آن از دست دادن چیزی به عنوان جریمه اشتباه است، شاید بتوانید تصور کنید که پول زیادی را از دست داده‌اید، زیرا کاری خلاف قوانین انجام داده‌اید. نکته کلیدی این است که نوعی تمرین ذهنی انجام دهید که شما را مجبور کند در سطح عمیق تری درباره معنی کلمه فکر کنید.

 

مزایا و معایب این تکنیک

 

این تکنیک احتمالاً ساده ترین کار است؛ زیرا می‌توان آن را به سرعت بدون استفاده از چیز خاصی مانند نرم‌افزار واژگان انگلیسی انجام داد. اشکال این است که احتمالاً کم اثرترین روش در بین این سه روش است. ماهیت خاطرات جدید این است که اگر بعد از آن تلاشی برای یادآوری آنها نکنید، به سرعت محو می شوند. بنابراین، حتی اگر سعی کنید کلمات را عمیقاً به خاطر بسپارید، باز هم احتمال فراموشی وجود دارد. همانطور که گفته شد، اگر می‌خواهید واژگان را کمی بهتر به خاطر بسپارید و نمی‌خواهید از روش هایی استفاده کنید که انجام آنها خیلی پیچیده یا سخت است، این تکنیک بسیار خوب است.

 

تکنیک شماره ۲؛ کلمات را با تصاویر ذهنی مرتبط کنید

 

تا به حال در مورد مسابقات قهرمانی حافظه جهانی شنیده‌اید؟ اینها مسابقاتی هستند که در آن شرکت کنندگان با حفظ هر چه بیشتر اطلاعات در یک بازه زمانی معین، به رقابت می‌پردازند. در چنین رویدادهایی، پیدا کردن شخصی که بتواند ترتیب ۵۰ کارت تصادفی را در عرض سه دقیقه حفظ کند، دشوار نیست. این افراد سوپرانسان نیستند. آنها می‌توانند این کار را، از طریق تمرین و تعدادی از تکنیک‌های حفظ کردن انجام دهند.بیایید به یکی از آن تکنیک ها نگاه کنیم.

 

 تکنیک انجمن

 

چگونه این تکنیک را انجام دهیم؟ ابتدا، باید تلفظ کلمه‌ای را که می‌خواهید حفظ کنید، بدانید. گاهی اوقات، شما می توانید آن را بر اساس املا حدس بزنید. اگر مطمئن نیستید، به تلفظ در فرهنگ لغت (یا در YouTube) گوش دهید.پس از آن، این کلمه را بارها و بارها بگویید یا گوش دهید. آیا شبیه کلمات دیگری است که می‌دانید؟ آیا این صدا شبیه نام یک شخص است؟ یا یک حیوان؟

 

بیشتر بخوانید:

 

کلمه(هایی) که به آنها فکر می کنید می توانند کلمات انگلیسی در زبان مادری شما باشند. اما آنها باید به چیزهایی اشاره کنند که می توانید تجسم کنید: اشیا، حیوانات، افراد یا مکان‌ها.

 

 

فرض کنید می خواهم این کلمات را حفظ کنم:

 

Adroit: باهوش یا ماهرانه در استفاده از دست یا ذهن.

Effort: تلاش شدید یا مصمم، تلاش فیزیکی یا ذهنی.

 

برای مثال کلمه Adroit می‌تواند شبیه اندروید به نظر برسد.یا کلمه Effort به نظر می‌رسد مانند F (حرف) و Ford که یک سازنده خودرو است، باشد. هنگامی که کلمه یا کلمات جایگزین را پیدا کردید، آن کلمات را در ذهن خود تجسم کنید و سعی کنید آن تصویر ذهنی را به معنی کلمه ارتباط دهید.

 

چگونه تصویر یک اندروید (کلمه جایگزین ما برای Adroit) را به معنای “باهوش یا ماهرانه در استفاده از دست ها یا ذهن” مرتبط می‌کنید؟ شاید بتوانید تصور کنید که اندروید( مانند ربات انسانی اندروید) کاری انجام می‌دهد که به حرکات پیچیده دست نیاز دارد. شاید آن را در حال نواختن یک گیتار روی صحنه مجسم کنید. کمی تلاش کنید. جزئیاتی را به آن تصویر ذهنی اضافه کنید. شاید اندروید را تصور کنید که از چند تکنیک پیشرفته گیتار مانند انتخاب سریع آکوردها و ضربه زدن استفاده می‌کند.

 

و این تکنیک دقیقا همین است. دفعه بعد که کلمه adroit را ببینید یا بشنوید، شما را به یاد یک اندروید می‌اندازد، سپس به آن تصویر ذهنی احمقانه فکر می‌کنید و معنی کلمه را به خاطر می‌آورید!

 

بیشتر بخوانید:
معرفی ۱۱ کتاب لغات انگلیسی برای تمام سطوح

 

بیایید یک مثال بعدی برای کلمه Effort را انجام دهیم: یک خودروی فورد را تصور کنید که مانند انیمیشن The cars  دارای یک شخصیت مستقل است. روزی یک مسابقه برای تمامی خودروهای شرکت فورد برگزار می‌شود و همه آن‌ها باید تا تابلوی علامت حرف F به معنی فینال مسابقه دهند. در بین راه موانع زیادی مثل باران، آتش سوزی، تپه‌های شنی و غیره وجود دارد، ولی در نهایت آن خودرویی برنده می‌شود که با تلاش و کوشش بسیار توانسته از این موانع عبور کند و به تابلوی F برسد.

 

اکنون، تلاش واقعی را برای تجسم این داستان انجام دهید. از این به بعد هر گاه کلمه Effort را بشنوید معنی آن را با یه خاطر آوردن این داستان، به یاد می‌آورید.

 

مزایا و معایب این تکنیک

 

با کمی تمرین، این تکنیک می‌تواند قدرتمند باشد. اگر ارتباطی که ایجاد می‌کنید به اندازه کافی قوی باشد، می‌توانید یک کلمه را برای همیشه و بدون هیچ تکراری به خاطر بسپارید. این به دلایل زیر می‌تواند موثر باشد: 

  • ما تمایل داریم تصاویر و داستان‌ها را بهتر از کلمات انگلیسی و معانی به خاطر بسپاریم.
  • باعث می‌شود به تلفظ و معنی توجه کنید.
  • اگر اطلاعات توسط خودتان ایجاد شده باشد (اثر تولید) بهتر به خاطر سپرده می‌شود.

 

فقط یک مشکل جزئی که که وجود دارد این است که شما باید تلفظ را بدانید. اگرچه تعداد زیادی فرهنگ لغت آنلاین با تلفظ صوتی وجود دارد، اما در برخی شرایط مانند زمانی که در کتابخانه یا کلاس درس هستید و هدفون ندارید، می‌تواند آزاردهنده باشد. همانطور که می‌بینید، برای دستیابی به کلمات جایگزین و تصاویر ذهنی، تلاش، زمان و خلاقیت لازم است؛ اما این کار با تمرین آسان‌تر می شود. به طور کلی، این یک تکنیک بسیار موثر است. انجام آن سرگرم کننده است و به ابزار خاصی نیاز ندارد. بنابراین این روش را حتما به شما توصیه می‌کنیم. 

 

 

تکنیک شماره 3؛ کلمات را در فواصل مختلف مرور کنید

 

در سال ۱۸۸۵،  یک روانشناس آلمانی آزمایش‌های زیادی روی حافظه انجام داد. این آزمایش‌ها شامل به خاطر سپردن فهرست‌های هجاهای کم اهمیت مانند DAX، BOK و YAT بود. در یک آزمایش، او دو لیست را به دو روش مختلف حفظ کرد:

 

لیست اول را ۳۶ بار در یک روز تکرار کرد.

لیست دوم را ۱۲ بار در روز به مدت سه روز تکرار کرد؛ بنابراین تعداد کل تکرارها 36 است، (مانند لیست اول).

 

 

او هر دو لیست را به یاد آورد و دریافت که یادآوری لیست دوم به طور قابل ملاحظه‌ای بهتر است. اما این یعنی چی؟ این بدان معنی است که وقتی تکرارها  از هم فاصله دارند، بهتر کلمات انگلیسی را به یاد می‌آورید. بنابراین به جای اینکه یک کلمه خاص را چندین بار در یک روز حفظ کنید، ممکن است این کار را در طی چند روز یا هفته انجام دهید مانند روش زیر:

 

تکرار اول: ۱ روز

تکرار دوم: ۷ روز

تکرار سوم: ۱۶ روز

تکرار چهارم: ۳۵ روز

 

این استراتژی تکرار فاصله‌ای به شما امکان می‌دهد تا با تکرارهای کمتر، بهتر به خاطر بسپارید. دلیل اینکه چرا این تکنیک موثر است، بحث بسیار مورد توجهی بین محققان است. برخی این نظریه را مطرح کردند که وقتی اطلاعات را از این طریق به خاطر می‌آورید، به مغز شما سیگنال می‌دهد که اطلاعات مهم هستند و باید در طولانی مدت ذخیره شوند.

 

کاربرد عملی این تکنیک در حفظ کردن کلمات انگلیسی

 

حالا چگونه از تکرار فاصله دار برای یادگیری کلمات انگلیسی خود استفاده کنیم؟ اینکار نسبتا ساده است. بسیاری از برنامه‌های واژگان انگلیسی، تکرار را با فاصله در نرم‌افزار خود ادغام کرده‌اند، بنابراین شما مجبور نیستید بفهمید چه زمانی کلمات خاصی را تکرار کنید، برنامه این کار را برای شما انجام خواهد داد.

 

یک برنامه محبوب تکرار فاصله دار Anki است. هنگامی که می‌خواهید یک کلمه را حفظ کنید، یک فلش کارت ایجاد می‌کنید. این فلش کارت، کارتی است که کلمه مورد نظر در یک طرف و معنی آن در طرف دیگر آن نوشته شده است.

 

بیشتر بخوانید:
بهترین روش یادگیری لغات انگلیسی، روش لایتنر

 

پس از اینکه تعداد زیادی کلمه را در Anki وارد کردید، می‌توانید آنها را مرور کنید. اگر معنی کلمه‌ای را اشتباه بگویید، برنامه به زودی همان کلمه را دوباره نشان می‌دهد. اگر کلمه‌ای را درست حدس بزنید، برای مدتی کلمه را نخواهید دید.

 

مزایا و معایب این تکنیک

 

به طور کلی، هرچه یک تکنیک حافظه پیچیده‌تر باشد، استفاده از آن هزینه بیشتری دارد. اگرچه این تکنیک تکرار فاصله‌ای موثر است، اما با قیمتی همراه است. قیمت این است که شما باید به اضافه کردن کلمات جدید به برنامه ادامه دهید. و باید برای مرور آنها وقت بگذارید. این می‌تواند برای برخی افراد دردسرساز باشد. با این حال، اگر می‌خواهید هر کلمه‌ای را بدون نقص به خاطر بسپارید و کمی از پیچیدگی آن برایتان مهم نیست، این تکنیک برای شماست.اگر مطمئن نیستید، می توانید آن را امتحان کنید. اگر معلوم شد که این تکنیک برای شما زیادی پیچیده است، می‌توانید به دو تکنیک اول متوسل شوید.

 

 

سخن پایانی

شما در این مقاله سه روش را برای به خاطر سپردن کلمات انگلیسی و یا حتی هر زبان دیگری یاد گرفته‌اید. اکنون زمان آن است که یک روش را برای استفاده انتخاب کنید. همه این روش ها از نظر علمی اثبات شده و آزمایش شده‌اند. بسته به اینکه می‌خواهید رویکردتان چقدر پیچیده باشد، می‌توانید از یک، دو یا حتی هر سه استفاده کنید: یک رویکرد پیچیده‌تر، موثرتر است اما سخت‌تر و زمان بر است. یک رویکرد ساده‌تر، کمتر مؤثر است اما انجام آن آسان است (مثال افراطی این است که اصلاً سعی در به خاطر سپردن واژگان نیست)

 

هر رویکردی که مد نظرتان باشد، لطفاً به یاد داشته باشید که واژگان انگلیسی تنها یکی از جنبه‌های صلاحیت انگلیسی شماست. بیش از حد به آن وسواس نداشته باشید و فراموش کنید چیزهای دیگری مانند گرامر، درک مطلب، مهارت‌های گفتاری و نوشتاری را بهبود بخشید. ما در دوره جامع آکادمی زبان لینگانو تمام این مهارت‌ها را از صفر تا صد به شما آموزش می‌دهیم. اساتید مجرب لینگانو با به روزترین تکنیک‌ها به تقویت شما در زبان انگلیسی کمک می‌کنند. برای اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

دوره جامع زبان لینگانو

 

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید