چرا باید زبان انگلیسی یاد بگیریم؟

چرا باید زبان انگلیسی یاد بگیریم؟

فهرست مطالب

چرا باید زبان انگلیسی یاد بگیریم؟ شاید یاد گرفتن انگلیسی کار مورد علاقه همه نباشد؛ اما اهمیت زیادی دارد. این یک واقعیت تاریخی است که قدرت اقتصادی کشورهای انگلستان و آمریکا در چند قرن اخیر باعث شده که امروزه زبان انگلیسی بسیار گسترده بوده و بین‌المللی‌ترین زبان دنیا باشد. ما می‌توانیم از زبان انگلیسی برای ارتباط با سراسر جهان، برقراری ارتباط با مردم کشورهای خارجی و درک بهتر یکدیگر استفاده کنیم. تسلط به زبان انگلیسی نه تنها سفر را آسان‌تر می‌کند، بلکه به ما امکان می‌دهد در مورد روندهای جهانی، فرهنگ و مسائل اجتماعی بیشتر بدانیم. این به ما درک عمیق‌تری از دیدگاه‌های مختلف مردم در مورد زندگی می‌دهد و قادر خواهیم بود با افرادی که به زبان مادری‌مان صحبت نمی‌کنند، ارتباط برقرار کنیم. پس در پاسخ به این پرسش که چرا باید زبان انگلیسی یاد بگیریم، باید گفت دانستن زبان انگلیسی به ما امکان می‌دهد بخشی از یک مکالمه جهانی باشیم.

اهمیت زبان در توسعه فرهنگی

زبان و فرهنگ را نمی‌توان از هم جدا کرد. زبان فرهنگ است و فرهنگ زبان است. به زبان ساده، دانستن زبان انگلیسی به ما درک بهتری از فرهنگ افرادی که در کشورهای انگلیسی زبان زندگی می‌کنند داده و باعث توسعه فرهنگی ما می‌شود. چرا باید زبان انگلیسی یاد بگیریم؟ زیرا آموزش زبان انگلیسی به ما بینش بیشتری در مورد نحوه تفکر، زندگی و کار افراد می‌دهد. اگر از فرهنگ کشورهای انگلیسی زبان اطلاعی نداشته باشیم، ممکن است به درک نادرست از آنچه مردم به زبان انگلیسی می‌گویند، برسیم. 

باید به یاد داشته باشیم که فقط دانستن کلمات و عبارات اساسی کافی نیست. برای برقراری ارتباط خوب در زبان انگلیسی، باید چیزهایی مانند لحن، زبان بدن و حالات چهره را نیز بدانیم. یکی از راه‌های بهبود مهارت‌های ارتباطی بین فرهنگی، تمرین استفاده از محتوای معتبر به زبان انگلیسی است.

اهمیت زبان در توسعه فرهنگی

اگر درک کنیم که کدام کلمات یا عبارات در فرهنگ‌های انگلیسی زبان قابل قبول و غیرقابل قبول هستند، از سوء تفاهم فرهنگی با دوستان و همکاران انگلیسی زبان خود نجات پیدا می‌کنیم. پس چرا باید زبان انگلیسی یاد بگیریم؟ تا بتوانیم دیدگاه‌های خود را توسعه داده و دچار سوءتفاهمات فرهنگی نشویم.

ارتباط با جهانیان دیگر

یکی از نتایج مهم مورد یادگیری زبان انگلیسی این است که ما را با مردم در سراسر جهان مرتبط می‌کند. با استفاده از یادگیری مکالمه زبان انگلیسی ما می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی با افراد بیشتری در مورد سفر و زندگی روزمره خود صحبت کرده و ارتباط برقرار کنیم. 

در واقع یادگیری زبان می‌تواند یک فعالیت بسیار اجتماعی باشد و باعث اتحاد میان مردم جهان شود، چیزی که شاید دولتمردان هیچ کجای دنیا به آن علاقه زیادی نداشته باشند. پس هنگام یادگیری زبان انگلیسی، می‌توانیم از طریق مکالمات فردی با انگلیسی زبانان یا سایر زبان‌آموزان تمرین کنیم.

دسترسی به منابع فرهنگی جهانی

دانستن یک زبان خارجی به ویژه انگلیسی نه تنها قدرت مغز ما را افزایش می‌دهد، بلکه می‌تواند به ما کمک کند از دانش خود برای دسترسی بهتر به منابع فرهنگی جهانی استفاده کنیم.

علاوه بر این، بسیاری از آثار بزرگ ادبیات، علم، تاریخ و علوم اجتماعی وجود دارد که ابتدا به زبان انگلیسی نوشته شده‌اند. اگر به زبان انگلیسی در حد مطالعه مسلط باشیم، لزومی به خواندن ترجمه متن انگلیسی نخواهیم داشت. با خواندن متن اصلی به زبان انگلیسی، می‌توانیم به ایده اصلی و قلب آنچه نویسنده سعی داشته بگوید نزدیک شویم. 

پیشرفت شغلی با تقویت زبان انگلیسی

بسیاری از شرکت‌های بزرگ در سراسر جهان از کارکنان خود انتظار دارند که صحبت کردن به انگلیسی را آموخته باشند. در برخی موارد نیز شرکت‌ها از کارمندان خود می‌خواهند که فقط به زبان انگلیسی صحبت کنند.

در روزگاری که انگلیسی در حال تبدیل شدن به زبان رایج کار و تجارت است و افراد از کشورها و فرهنگ‌های مختلف می‌توانند از طریق آن برای برقراری ارتباط شغلی با یکدیگر بهره ببرند، داشتن مهارت در زبان انگلیسی می‌تواند درهای مشاغل جدید را به روی ما باز کند یا موقعیت شغلی‌مان را گسترش دهد.

افزایش فرصت‌های شغلی

چرا باید زبان انگلیسی یاد بگیریم؟ زبان انگلیسی بخش مهمی از فرآیند بین‌المللی شدن در صنعت و تجارت است. تنها فرصت‌های شغلی در شرکت‌های آمریکایی، استرالیایی و انگلیسی نیستند که برای به دست آوردن آنها باید به زبان انگلیسی مهارت داشت. حتی در بسیاری از کشورهای دیگر و حتی کشور خودمان فرصت‌های شغلی بر اساس زبان انگلیسی تنظیم می‌شود. به عنوان مثال شرکت‌های سامسونگ، ال جی و سایر شرکت‌های بزرگ کره‌ای یکی از شروط استخدام خود را تسلط به زبان انگلیسی گذاشته‌اند. 

پیشرفت شغلی با تقویت زبان انگلیسی

بنابراین اگر در زبان انگلیسی مهارت داشته باشیم می‌توانیم از طریق سایت‎های بین‌المللی مانند لینکدین برای یافتن شغل در کشورهای دیگر اقدام کرده و فرصت‌های شغلی خود را افزایش دهیم. 

ارتقاء موقعیت شغلی

یکی دیگر از مزایای مهارت در زبان انگلیسی بالا بردن موقعیت شغلی در موقعیت کارمند و یا کارفرما است. به عنوان مثال، تصور کنید که یک تاجر از آلمان که به زبان‌های انگلیسی و آلمانی صحبت می‌کند، می‌خواهد با وارد کردن کالایی از آفریقای جنوبی شغل خود را گسترش دهد. او به دنبال شرکتی می‌رود که در آن به زبان انگلیسی و آفریقایی صحبت می‌شود. مدیرعامل یکی از شرکت‌های بزرگ ژاپنی اعتقاد دارد که در صورتی می‌توان در تجارت با کشورهای دیگر موفق شد که دفتر مرکزی بین المللی داشته باشیم. 

بنابراین از آن جایی که مردم از سراسر جهان، انگلیسی را به عنوان زبان بین‌المللی پذیرفته و از آن برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده می‌کنند، مهم است که کارمندان شرکت نیز انگلیسی بدانند. پس اگر در مقام کارمند در یک شرکت خارجی و حتی ایرانی مشغول به کار هستیم، بدون تردید داشتن تسلط به زبان انگلیسی، فرصت ارتقا شغلی ما را نزد کارفرمایان خواهد داد. 

دسترسی به اطلاعات بیشتر

آنجایی که انگلیسی زبان بسیار گسترده‌ای است و در سراسر جهان منابع فراوانی به این زبان در دسترس است، با تسلط بر زبان انگلیسی می‌توان اطلاعات بیشتری را از منابع زیاد به دست آورد. 

دسترسی به اطلاعات بیشتر

خوشبختانه امروزه اینترنت فرصتی بی‌نظیر برای دسترسی به منابع مختلف رایگان یا با هزینه کم را برایمان فراهم کرده است. این منابع اطلاعاتی می‌توانند تمام سلیقه‌ها را پوشش دهند. از اطلاعات علمی و فرهنگی گرفته تا موضوعات ساده و پیش پا افتاده مانند آموزش آشپزی و هر چیز دیگری که به آن تمایل داشته باشیم. این منابع می‌توانند به صورت متنی و نوشتاری، یا ویدئویی و صوتی باشند اما هر چه باشند، می‌توان در کانال‌های مرتبط درباره آنها مطالب زیادی را یافت. 

سفر و گردشگری

کسانی که زبان مادری‌شان انگلیسی است، در مقایسه با سایر مردم بیشتر و با اعتماد به نفس بهتر به سایر نقاط جهان سفر می‌کنند و ارتباط تقریباً هرگز برای آنها مشکل نیست؛ زیرا در سراسر جهان می‌توان مردمی را یافت که انگلیسی صحبت می‌کنند. در هر کشوری که به آن سفر کنیم، چه انگلیسی زبان باشد و چه نباشد، می‌توانیم کسی را برای گفتگو پیدا کنیم و منظورمان را به او برسانیم. 

تسلط بر زبان انگلیسی هنگام مسافرت رفتن می‌تواند در هر کشوری کارگشا باشد. در بسیاری از جاهایی که به آن سفر می‌کنیم، مردم، زبان انگلیسی را برای پیشرفت تجاری خود از فروشندگی گرفته تا هتلداری و… مهم می‌دانند. آنها برای برقراری ارتباط با مشتریان و مشتریان بالقوه باید انگلیسی بلد باشند. در بیشتر هتل‌ها، حداقل یک کارمند به زبان انگلیسی صحبت می‌کند. این امر باعث می‌شود تا مسافران راحت‌تر به آنچه نیاز دارند دست پیدا کنند و در سفر راحت‌تر باشند. 

تحصیلات بین‌المللی

انگلیسی زبان علم است. اگر بخواهیم در یکی از حوزه‌های دانش و علم مطلبی را بیاموزیم، منتشر کنیم، در کنفراسی شرکت کنیم یا حتی با قدرت صحبت کنیم، باید انگلیسی را یاد بگیریم. داروسازان، مهندسان و پزشکان در سراسر جهان باید همیشه زبان انگلیسی را همراه با سایر موضوعات خود در دانشگاه بیاموزند. در بیشتر موارد، بعضی از موضوعات کلاس آنها به زبان انگلیسی تدریس می‌شود یا همراه با کتاب درسی انگلیسی ارائه می‌شود. نباید فراموش کرد که حتی در کشورهای انگلیسی زبان و در رشته‌های غیرمرتبط نیز دوره‌های تکمیلی زبان برای دانشجویان ضروری است. 

بیشتر بخوانید:

در حال حاضر اکثر دانشکده‌های پزشکی در آمریکا به برگزاری دوره‌های تکمیلی زبان انگلیسی به عنوان بخشی از دوره آموزشی خود می‌پردازند. در سایر کشورهای انگلیسی زبان نیز این اتفاق می‌افتد؛ زیرا تحقیقات علمی عمدتاً به زبان انگلیسی منتشر می‌شود و بیشتر چکیده‌ها یعنی بندهای خلاصه تحقیق به زبان انگلیسی نوشته شده‎اند تا دانشمندان بین‌المللی بتوانند آنها را بخوانند.

تحصیلات بین‌المللی

بنابراین تحصیلات بین‌المللی نیازمند آموختن زبان انگلیسی است، به ویژه اگر قصد مهاجرت به یک کشور انگلیسی زبان و شرکت در دوره‌های آموزشی بین‌المللی را داشته باشیم. 

سوالات متداول

آموختن زبان انگلیسی در کدام حوزه‌ها می‌تواند مفید باشد
زمانی که زبان انگلیسی را یاد می‌گیریم می‌توانیم در حوزه‌های فرهنگی، صنعتی، هنری، گردشگری و… راحت‌تر عمل کنیم. 
آیا تسلط به زبان انگلیسی چگونه در تحصیلات بین‌المللی اهمیت پیدا می‌کند؟
تسلط به زبان انگلیسی یکی از شروط پذیرش گرفتن از بسیاری از دانشگاه‌های دنیا است. از سوی دیگر انگلیسی زبان علم است و تسلط به این زبان، موجب گسترش و رشد توانایی‌های فردی در زمینه‌های تحصیلی و علمی می‌شود. 
آیا با مهارت متوسط انگلیسی می‌توان با مردم محلی ارتباط برقرار کرد؟
بله. مردم انگلیسی زبان با افرادی که در حال یاد گرفتن زبان آنها هستند بسیار صبور بوده و به خوبی تلاش به برقراری ارتباط می‌کنند. 

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید