نوشتن مقاله انگلیسی

چگونه یک مقاله انگلیسی بنویسیم؟ بهترین روش های نوشتن مقاله انگلیسی

فهرست مطالب

نوشتن مقاله انگلیسی برای بسیاری از دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در خارج کشور و مهاجرت تحصیلی دارند، یک پروژه سخت و زمان‌بر است. در حالی که اگر وقت کافی داشته و اصولش را بدانید، آماده کردن این مقاله اصلاً از پروژه پایان ترم و یا پایان‌نامه‌تان سخت‌تر نیست. برای نوشتن مقاله انگلیسی باید نسبتاً تسلط خوبی به زبان داشته و اصول مقاله‌نویسی انگلیسی یا همان essay را بدانید. اگر هم در این مسیر تازه‌کار هستید، در ادامه مقاله با اصول و چهارچوب‌های نوشتن مقاله انگلیسی آشنا خواهید شد، همراهمان باشید.

از مقاله انگلیسی در کجا می‌توان استفاده کرد؟

بسیاری از دانشجویان فکر می‌کنند که بعد از فارغ‌التحصیلی و فقط برای اپلای در دانشگاه‌های رنک بالای دنیا باید مقاله داشته باشند؛ در حالی که نوشتن مقاله انگلیسی مزایایی بیشتر از همین یک مورد را دارد. 

صرفاً برای درس خواندن خارج از کشور، علاوه بر مقاله انگلیسی باید حتماً مدرک زبان هم داشته باشید تا بتوانید فاند گرفته یا تمکن مالی ارائه دهید. در ضمن باید حداقل شرایط مدنظر دانشگاه را در رزومه داشته و نهایتاً پیش از ددلاین‌ها برای اپلای درخواست دهید.

با این مقدمه ببینیم که نوشتن مقاله انگلیسی چه مزایای دیگری برای رزومه تحصیلی‌مان دارد. البته یادتان باشد که تعداد این مقاله‌ها باید متناسب با سن و سابقه تحصیلی‌تان باشد، مثلاً برای مقطع ارشد دو مقاله کافی است و اگر در رزومه بزرگ‌نمایی کنید به راحتی قابل‌پیگیری است، پس در این مورد دقیق باشید.

مقاله انگلیسی

از مزایای داشتن essay انگلیسی می‌توان به موارد مهم زیر اشاره کرد:

  •         نوشتن مقاله انگلیسی رزومه را قوی‌تر کرده و فرصت‌های بیشتری برای اپلای را در اختیارتان قرار می‌دهد
  •         اگر مقاله‌تان را در مجلات بین‌المللی و معتبر خارجی (در حوزه رشته خودتان) چاپ کنید، برای پژوهش‌های بعدی به مقاله‌تان استنادهای بیشتری می‌شود
  •         استناد به مقاله‌های نویسنده در معنای  صاحب‌نظر بودن در آن رشته است و تأثیر خوبی در رزومه‌تان دارد
  •         با داشتن مقاله انگلیسی می‌توانید از بهترین و برترین دانشگاه‌های جهان فاند و بورسیه تحصیلی بگیرید
  •         با رزومه قوی کاری و تحصیلی شرایط شغلی‌تان بهتر شده و می‌توانید راحت‌تر کار پیدا کنید
  •         داشتن مقاله انگلیسی برای مصاحبه دکتری (داخل کشور) تأثیر و نمره مثبت دارد
  •     داشتن مقاله انگلیسی شرایط عضویت در بنیاد ملی نخبگان (داخل کشور) را آسان کرده و باعث افزایش رتبه علمی اساتید دانشگاه می‌شود.

ساختار مقاله انگلیسی چیست؟

مقاله یا همان essay ساختار ساده‎ای دارد و از چند بخش اصلی زیر تشکیل می‌شود:

  •         عنوان   Title
  •         چکیده Abstract
  •         کلیدواژه Keywords
  •         مقدمه Introduction
  •         مواد و روش‌ها Materials and Methods
  •         نتایج Results
  •         بحث Discussion
  •         نتیجه‌گیری Conclusion
  •         تقدیر Acknowledgments
  •         منابع References

مراحل گام‌به‌گام نوشتن مقاله انگلیسی

در ادامه قرار است مهم‌ترین مراحل نوشتن مقاله انگلیسی را باهم مرور کنیم که اولین مورد آن انتخاب تایتل یا عنوان مناسب است.

انتخاب تایتل مناسب

در قدم اول باید برای مقاله عنوان مناسبی انتخاب کنید که بیان‌کننده اهداف و کلیات مقاله باشد. فراموش نکنید که عنوان اولین چیزی است که پژوهشگران را به خواندن مقاله تشویق می‌کند، پس باید از نظر علمی صحیح باشد، خلاصه‌ای از موضوع اصلی مقاله را ارائه داده و حتماً هم جذاب انتخاب شود.

چکیده، فرصتی مختصر برای معرفی مقاله

دومین بخش نوشتن مقاله انگلیسی، چکیده یا همان خلاصه‌ای کامل اما بسیار مختصر از مقاله است. در این بخش باید کلیات خلاصه‌شده‌ای از پژوهش و نتایجش را مطرح کنید تا دانشجویان دیگر با خواندن این چکیده متوجه شوند آیا مقاله شما برای کارشان مناسب است یا خیر!

ساختار مقاله انگلیسی

در این بخش که نهایتاً 200 کلمه می‎شود باید اهمیت موضوع و  نتایح را مطرح کرده؛ ولی اشاره به منابع و رفرنس‌های تحقیقتان نداشته باشید، در ضمن حتماً روی یافته‌ها و نتایج کار هم تاکید کنید. در آخر هم کلیدواژه‌های مقاله را اضافه کنید که عملکردی مشابه هشتگ دارد و برای سرچ استفاده می‌شود.

شروع مقاله با مقدمه

شروع مقاله با بخش مقدمه است. در این قسمت باید به این پرسش پاسخ دهید که چرا این موضوع را انتخاب کرده و روش تحقیقاتی یا رویکردتان چه بوده است. در صورتی که این موضوع باعث مشکلات یا مسئله پژوهشی خاصی شده در همین قسمت به آن پرداخته و بگویید که چرا و چگونه نتایج کارتان می‌تواند به حل شدن این مشکلات کمک کند.

روش‌های تحقیق و نوع نگارش مقاله را معرفی کنید!  

بعد از مقدمه باید به ابزارهای تحقیق اشاره کنید. مثلاً در برخی رشته‌های خاص نویسنده مقاله از آزمایشگاه یا لابراتوار، از دستگاه‌ها یا نرم‌افزارهای خاصی برای تحقیق، بررسی نتایج، تحلیل پاسخ‌ها و… استفاده کرده است. این موارد باید در همین قسمت به مخاطب معرفی شود. در ضمن باید روش کار را هم توضیح دهید؛ یعنی مثلاً اشاره کنید که آزمایش‌هایتان چه جزئیات و نتایجی داشته تا در قسمت بعد نتایج را با جزئیات کامل شرح دهید.

شرح جزئیات در قسمت اعلام نتایج مقاله

در این قسمت باید نتایج را به خواننده اعلام کنید. تمامی دستاوردها، یافته‌ها و مقادیر عددی یا کیفی که نتیجه پژوهشتان بوده، در همین قسمت معرفی می‌شود.

برای نوشتن بخش نتایج باید یافته‌هایتان را خلاصه کرده، مثلاً بر اساس نوع کارتان در جدول و نمودار نشان دهید. در صورتی که شاهد قبلی برای اثبات نتایج دارید از آن‌ها هم استفاده کرده و به یافته‌های قطعی استناد کنید تا نوبت به مطرح کردن بحث اصلی برسد.

شروع بحث اصلی مقاله

در این قسمت از نوشتن مقاله انگلیسی که تا اینجا کاملاً مشابه مقاله‌های فارسی بوده باید یافته‌های اثبات شده را تفسیر کنید؛ بنابراین، نوشتن این بخش نیازمند دانش گسترده و تسلط کافی به یافته‌های پژوهش است.

شروع بحث اصلی مقاله

با مطرح شدن بحث و اثبات یافته‌ها باید برای نوشتن نتیجه‌گیری آماده شوید. یادتان باشد که در این قسمت باید روی همخوانی یا ناهمخوانی یافته‌هایتان تسلط داشته و اگر تئوری شما به اثبات نرسید، واضح آن را بیان کنید.

نتیجه‌گیری

در آخر هم نوبت نتیجه‌گیری است. این قسمت هم مشابه چکیده باید کوتاه نوشته شده و به اهمیت موضوع، نتایج کلی مطالعه، پژوهش انجام شده و همچنین مطالعات آتی اشاره کند تا راهگشایی برای پژوهشگرانی باشد که می‌خواهند از این مقاله به‌عنوان الگو و رفرنس استفاده کنند.

معرفی منابع و رعایت قانون

در آخرین قسمت باید تمامی منابعی که استفاده کرده و به یافته‌هایشان استناد کردید را معرفی کنید. این منابع باید به ترتیب حروف الفبا و بعد از صفحه نتیجه‌گیری باشد.

در  صورتی که از منبعی استفاده کرده و نام پژوهشگرش را نیاورید در حکم قانون کپی‌رایت است، یعنی بعد از انتشار مقاله، آن پژوهشگر می‌تواند به دلیل اشاره نشدن به نام اثرش از شما شکایت کند. چنین مسئله‌ای اعتبار کار علمی‌تان را زیر سؤال برده و به شدت تأثیر منفی روی رزومه‌تان دارد.

با این توضیحات بیایید سراغ نکات مهمی برویم که در نوشتن یک مقاله علمی به زبان انگلیسی باید رعایت کنید.

برای نوشتن مقاله انگلیسی نکات زیر را در نظر داشته باشید!

در آخرین قسمت از نکات مهم نوشتن مقاله انگلیسی سراغ مواردی رفتیم که باید پیش از شروع کار پژوهشی‌تان درباره‌اش بدانید.

اول از همه یادتان باشد که نوشتن مقاله انگلیسی زمانی اعتبار دارد که تمامی جملات و کلمات از لحاظ گرامری و دستوری، املایی، نگارشی و اصول جمله‌بندی درست باشد. پس حسابی روی این موضوع تمرکز داشته و از اپ‌های ادیت متن برای کمک بیشتر استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

حتماً روی موضوعی کارکنید که به آن علاقه دارید تا در مسیر پژوهشی‌‎تان برای نوشتن مقاله انگلیسی، استفاده از ابزارهای مختلف یا تحلیل نتایج، دچار فرسودگی روانی و خستگی مضاعف نشوید. درضمن حتماً همراه با استاد پیش بروید و از نظریات او استفاده کنید. در بسیاری از موارد شما برای لینک و داشتن ارتباط در همایش‌ها و کنگره‌های مختلف نیاز به نامه ریکام استاد دارید.

حتماً منابع مختلف را بررسی کرده و بر اساس یک سورس مقاله را آماده نکنید. تنوع در استفاده از منابع مختلف ذهن شما را باز کرده و باعث آشنایی با دیدگاه‌های مختلف می‎شود. در ضمن حتماً از منابع به‌روز دنیا استفاده کرده و سراغ کتابخانه دانشگاه‌هایی بروید که نسخه آنلاین کتاب‌هایشان را در فضای وب منتشر کردند.

حتماً مقاله را با زبان کاملاً رسمی و formal نوشته و از خلاصه‌نویسی استفاده نکنید، یعنی مثلاً it is not را its not ننویسید؛ زیرا برای مقاله آکادمیک پذیرفته نیست.

سؤالات متداول

آیا پایان‌نامه یا پروژه‌های پایان ترم را می‌توانیم به مقاله تبدیل کنیم؟
بله شما تمامی پژوهش‌هایتان که نتایج قابل‌قبول داشته و از نظر علمی ارزشمند باشد را می‌توانید به مقاله تبدیل کنید.
برای چاپ مقاله‌مان در مجله‌‌های معتبر چه کاری انجام دهیم؟
هر دانشجویی با یک‌سری مجله معتبر در رشته خودش آشنا است. شما باید با استادتان در مورد نوشتن مقاله انگلیسی مشورت کرده و سپس مجله‌های موردنظرتان را انتخاب کنید. هرکدام از این مجله‌ها سیاست‌ها، استراتژی و البته ددلاین مخصوص خودشان را برای چاپ مقالات دارند که باید طبق آن عمل کرده و در زمان مقرر مقاله را ارسال کنید.
چهارچوب مجله‌ها برای چاپ مقاله چیست؟
چهارچوب مجله‌ها برای چاپ مقاله از کار کردن روی یک موضوع خاص با روش تحقیق مشخص شروع شده و شامل تعداد کلمات، فونت نوشتاری مقاله، تعداد صفحات، روش کار و … می‌شود. مثلاً ممکن است یک مجله، مقاله شما را فقط با داشتن نامه ریکام recommendation letter از استادتان منتشر کرده یا فقط مقاله‌ای را بخواهد که با روش تحقیق میدانی باشد. پیش از شروع مقاله، حتماً چهارچوب مورد قبول مجله موردنظرتان را پیدا کرده و بر اساس آن عمل کنید.
بهترین پلتفرم برای ادیت گرامری، نگارشی و املایی متن انگلیسی را معرفی کنید؟
بهترین پلتفرم نسخه پریمیوم grammerly است که قابلیت ادیت متن بر اساس موضوع، مخاطب و دسته‌بندی مطالب را دارد

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید