یادگیری زبان انگلیسی برای دانشجویان

چالش‌ها و راهکارهای یادگیری زبان انگلیسی برای دانشجویان

فهرست مطالب

یادگیری زبان انگلیسی برای دانشجویان دیگر لازمه درس و دانشگاه نیست؛ بلکه در شرایط فعلی که بسیاری قصد مهاجرت و ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند یکی از ضروری‌ترین‌ کارها است. شما به‌عنوان دانشجویی که قصد ادامه تحصیل در اروپا، آمریکا، کانادا یا استرالیا را دارد، بدون مدرک رسمی زبان آن هم با نمره قابل‌قبول نمی‌توانید درخواست پذیرش داده و اصطلاحاً اپلای کنید، به همین خاطر لازم است که حتماً از چند سال قبل فارغ‌التحصیلی و شروع پروسه اپلای، زبان بخوانید. متأسفانه با توجه به سیستم آموزشی ما در مدارس، یادگیری زبان انگلیسی به چالشی جدی تبدیل شده و بسیاری از زبان‌آموزان به جای یادگیری عمقی به دنبال حفظ کردن یک سری قواعد دستور زبان و لغات رایج هستند که چندان هم در نتیجه آزمون زبانشان تأثیری ندارد، پس بیایید با نگاهی جدید و متفاوت درباره یادگیری زبان انگلیسی ویژه دانشجویان صحبت کنیم.

چالش‌های یادگیری زبان انگلیسی برای دانشجویان

متأسفانه، اشتباهات بی‌شمار در کتاب آموزشی و حتی سیستم مدرسه باعث شده که یادگیری زبان انگلیسی برای دانشجویان و دیگر زبان‌آموزان به چالشی جدی تبدیل شود و بسیاری از آن‌ها به جای اینکه انگلیسی را به‌عنوان یک زبان برای برقراری ارتباط بیاموزند، صرفاً به دنبال حفظ کردن یک‌سری قواعد باشند و گمان کنند مثل دوران مدرسه با این فرمول‌های حفظ‌کردنی می‌توانند مدرک زبان هم داشته باشند، در صورتی که قضیه از ریشه متفاوت است. در ادامه و پیش از معرفی راهکارهای مهم برای یادگیری زبان به چالش‌های این مسیر آموزش زبان انگلیسی پرداختیم.

کمبود زمان

کمبود زمان اولین چالش یادگیری زبان انگلیسی برای دانشجویان است؛ زیرا بسیاری از آن‌ها بعد از فارغ‌التحصیلی و با شروع فرایند اپلای به دنبال آزمون زبان رفته و تازه متوجه می‌شوند که دانش زیادی ندارند و باید زبان را عمقی بیاموزند.

چالش‌های یادگیری زبان انگلیسی برای دانشجویان

کمبود زمان مهم‌ترین چالش برای دانشجویان است و متأسفانه بسیاری از آن‌ها ددلاین‌های اپلای را به‌خاطر آماده نبودن مدرک زبان از دست داده و دچار گپ یا همان فاصله تحصیلی یک ساله می‌شوند؛ به همین خاطر هم توصیه می‌کنیم اگر واقعاً برنامه ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارید، از ابتدای دبیرستان یا حتی بعد از کنکور و هم‌زمان با دانشگاه، به‌صورت جدی زبان بخوانید.

ناکارآمدی روش‌های یادگیری

به این مسئله اشاره کردیم و گفتیم که سیستم آموزشی مدارس اصلاً برای یادگیری زبان طراحی نشده و بچه‌ها صرفاً با حفظ کردن یک سری کلمه و قواعد دستوری بسیار ساده basic در امتحان‌ نمره گرفتند که با آن دانش نمی‌توانند در آزمونی مانند آیلتس یا تافل شرکت کنند. زبان‌آموزی که قصد جدی برای ادامه تحصیل دارد باید حتماً در یک سیستم کارآمد، اصولی و مبتنی بر استانداردهای روز دنیا برای شرکت در آزمون آماده شده و آموزش ببیند.

ضعف در مهارت‌های اصلی زبان

چالش بعدی یادگیری زبان انگلیسی برای دانشجویان ضعف در چهار مهارت اصلی زبان یعنی:

  •         خواندن reading
  •         نوشتن writing
  •         صحبت کردن speaking
  •         گوش دادن listening

است. یادگیری دستور زبان برای درست صحبت کردن لازم است و باید کلماتی را بلد باشید که به آن دایره لغات می‌گوییم. علاوه بر این دو مورد شما باید حتماً برای تسلط به چهار مهارت اصلی زبان تمرین کرده و با تست زدن مداوم برای گرفتن نمره خوب در آزمون و البته تقویت این مهارت‌ها آماده شوید. مثلاً اگر گوش ضعیفی داشته باشید نه‌تنها در آزمون نمره listening بسیار پایینی می‌گیرید، بلکه در جامعه یا دانشگاه هم متوجه بسیاری از مسائل نشده، در روابط اجتماعی ضعیف عمل کرده و دچار انزوا می‌شوید.

کمبود اعتمادبه‌نفس

آخرین مسئله هم کمبود اعتمادبه‌نفس است. بسیاری از زبان‌آموزان زمانی که خودشان را با دیگران به‌خصوص همسالانشان مقایسه کرده و متوجه می‌شوند که خیلی تسلط بالایی به زبان ندارند، برای ادامه مسیر و یادگیری اعتمادبه‌نفس و انگیزه‌شان را هم از دست می‌دهند.

برای این مورد یادتان باشد که آزمون زبان اصلاً کنکور نیست و شما در رقابت با هیچ‌کس نیستید، یعنی فقط باید با خودتان رقابت کرده و نمره قابل‌قبولی برای اپلای و پذیرش داشته باشید. در مسیر یادگیری زبان قرار نیست با کسی مسابقه بدهید، فقط باید خوب درس خوانده و برای شرکت در آزمون آماده شوید، یعنی لازم نیست خودتان را با کسی مقایسه کنید.

راهکارهای مؤثر برای حل چالش‌های یادگیری زبان انگلیسی

با این مقدمه نوبت معرفی برخی راهکارهای یادگیری زبان انگلیسی برای دانشجویان است که احتمالاً خودتان هم می‌دانید، اولین مورد آموزش درست و اصولی است.

شروع فرایند آموزش درست و اصولی

اولین مسئله مهم شروع فرایند آموزش بر اساس استانداردها است، یعنی علاوه بر واژگان و دستور زبان که برای درست صحبت کردن لازم است، باید روی آموزش و تقویت هر 4 مهارت اصلی تمرکز کرده و هم‌زمان برای شرکت در آزمون آماده شوید. در این مسیر علاوه بر آموزش نیاز به تست زدن و تمرین مکرر هم دارید تا بتوانید نمره موردنیازتان را به دست آوردید، مثلاً در روزهای اول شاید نهایتاً از 40 سؤال Listening  آیلتس فقط به دو یا سه سؤال پاسخ دهید؛ اما با آموزش و تمرین مداوم می‌توانید این نمره را در بازه زمانی مشخصی ارتقا دهید.

راهکارهای مؤثر برای حل چالش‌های یادگیری زبان انگلیسی

تعیین ددلاین برای زمان شرکت در آزمون

مسئله بعدی تعیین ددلاین برای شرکت در آزمون است. بیایید خیلی خودمانی درباره این مسئله صحبت کنیم، شما تا زمانی که برای شرکت در آزمون هیچ ددلاینی نداشته باشید، با آن قدرت و پشتکاری که لازم است درس نخوانده و حتی در تمرین هم ممکن است تنبلی کرده و تست نزنید. به همین خاطر لازم است که دقیقاً زمان آزمون را تعیین کرده و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنید.

بیشتر بخوانید:
آزمون های زبان مورد تایید برای مهاجرت به کانادا

شرکت در آزمون‌های آزمایشی

اگر هدفتان از یادگیری زبان، دریافت مدرک برای پروسه اپلای است باید حتماً در آزمون آزمایشی یا همان ماک شرکت کرده و بعد از گرفتن نتایج، درخواست مشاوره و جلسه تحلیل داشته باشید. این جلسه مشاوره و آنالیز به شما کمک می‌کند تا:

  •         نقطه‌ضعف‌هایتان را پیدا کنید
  •         بدانید از چه قسمت‌هایی نمره نیاوردید
  •         نیاز به تقویت کدام مهارت‌ها دارید
  •         باید چه مدل تست‌هایی را بیشتر تمرین کنید

 استفاده از منابع مناسب برای یادگیری زبان انگلیسی

راهکار بعدی یادگیری زبان انگلیسی برای دانشجویان استفاده از منابع مناسب و به‌روز است. شاید تا امروز بارها شنیده باشید که بسیاری از افراد برای یادگیری کلمات جدید یا تمرین دستور زبان از همان کتاب‌هایی استفاده می‌کنند که ده سال پیش مرجع بوده؛ در صورتی که زبان مثل هر علم دیگری پویا است و دائماً تغییر می‌کند. از طرف دیگر شما برای شرکت در آزمون‌های زبان باید منابع به‌روز همان آزمون‌ها را استفاده کرده و یا از اینترنت جدیدترین سؤال‌ها و آزمون‌های برگزار شده را پیدا کرده و تست بزنید.

 استفاده از منابع مناسب برای یادگیری زبان انگلیسی

به همین خاطر لازم است که در کلاس عمومی شرکت کرده یا معلوم خصوصی و منتور داشته باشید تا بر اساس منابع روز و اصلی آزمون‌ها، مسیر آموزشی را با شما پیش ببرد. 

اهمیت شرکت در کلاس‌های زبان انگلیسی

آخرین پیشنهاد برای یادگیری زبان انگلیسی برای دانشجویان شرکت در کلاس زبان است. خیلی ساده بگوییم که برای گرفتن نمره خوب در آزمونی مثل آیلتس یا تافل آموزش خود خوان یا همان self-study کافی نیست و شما باید حتماً با کمک منتور، معلم یا دوره آموزشی یک دانش اولیه را به دست آورده و سپس روی تقویت مهارت‌های اصلی برای گرفتن نمره قابل‎قبول در آزمون تمرکز کنید. در این بخش می‌خواهیم کارتان را راحت کرده و یک دوره آموزشی آنلاین یعنی دوره جامع لینگانو را معرفی کنیم.

دوره جامع لینگانو برای زبان‌آموزانی پیشنهاد می‌شود که چند سالی می‌شود زبان را کنار گذاشتند، یعنی یک دانش اولیه دارند؛ اما باید همچنان باید برای گرفتن نمره قابل‌قبول برای اپلای درس بخوانند. این دوره هر 4 مهارت اصلی را پوشش داده و  شامل آموزش طبقه‌بندی‌شده از سطح ابتدایی تا پیشرفته می‌شود، در نتیجه زبان‌آموز می‌تواند کل دوره یا بخش‌های موردنیازش را تهیه کند.

دوره جامع آموزش زبان لینگانو

دوره جامع لینگانو شامل سه قسمت از ویدئوهای آموزشی از سطح مبتدی تا پیشرفته می‌شود و متد آموزشی‌اش بر مبنای نکات کاربردی و مطالب اصلی و پایه است تا با استفاده روزانه از زبان مطالب را فراموش نکرده و از محتوای دوره برای مکالمه یا تمرین‌های دستور زبان و… استفاده کنید. دوره جامع لینگانو شامل 92 جلسه آموزش زبان از طریق ویدئو همراه با فایل‌های تمرینی و منابع تکمیلی می‎شود. به این ترتیب یک کلاس زبان آنلاین جامع و پربار دارید تا علاوه بر یادگیری زبان برای شرکت در آزمون هم آماده شوید؛ منتها یادتان باشد این دوره صرفاً برای یادگیری زبان است و روی هیچ‌کدام از آزمون‌ها مثلاً آیلتس یا PTE تمرکز ندارد، در نتیجه قابل استفاده برای همه زبان‌آموزان است.

سؤالات متداول

بهترین آزمون زبان برای دانشجویانی که قصد اپلای دارند، کدام آزمون است؟
آیلتس، تافل و PTE سه آزمون بین‌المللی و مورد قبول دانشگاه‌های سراسر جهان هستند که با شرکت در آن‌ها می‌توانید برای اپلای آماده شوید.
آیا برای بخش speaking آزمون هم نیاز به منابع آموزشی داریم؟
بله زیرا علاوه بر کلمات جدید، این منابع آخرین و بیشترین موضوع‌هایی که سؤال آزمون بوده را برایتان لیست می‌کند.
بهترین زمان برای شروع آموزش زبان چه وقتی است؟
معمولاً پیشنهاد می‌کنیم که دانش‌آموزان از نه یا ده‌سالگی آموزش زبان را شروع کنند. برای سنین بالاتر که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند، ثبت‌نام در کلاس زبان موازی با دانشگاه لازم است تا حداقل از دو سال قبل از اپلای شروع به آموزش زبان کرده باشند.

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید