بورسیه با دیپلم

آیا گرفتن بورسیه با دیپلم امکان‌پذیر است؟

فهرست مطالب

آیا می‌توان با داشتن دیپلم  بورسیه گرفت و به تحصیلات عالی دست یافت؟ این سوال همواره سوال بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان بوده است. اما آیا واقعاً این امر امکان‌پذیر است؟ در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم. از طرفی، ما به دنبال پاسخ به این سوال هستیم که آیا فردی با داشتن دیپلم می‌تواند برای گرفتن بورسیه برای تحصیل در دانشگاه‌های معتبر اقدام کند یا خیر؟ در این مقاله به بررسی شرایط و احتمالات موفقیت در گرفتن بورسیه با دیپلم خواهیم پرداخت.

بورسیه تحصیلی چیست؟

بورسیه تحصیلی یک نوع حمایت مالی است که به دانشجویان یا پژوهشگران ارائه می‌شود تا بتوانند هزینه‌های تحصیلی خود را تامین کنند. این حمایت ممکن است شامل شهریه دانشگاه، هزینه‌های زندگی، هزینه‌های کتب و لوازم تحصیلی و حتی هزینه‌های مربوط به تحقیقات و پروژه‌های علمی باشد. بورسیه‌ها معمولاً توسط دولت‌ها، دانشگاه‌ها، سازمان‌های غیرانتفاعی یا شرکت‌های خصوصی ارائه می‌شود.

بیشتر بخوانید
چگونه یک مقاله انگلیسی بنویسیم؟ بهترین روش های نوشتن مقاله انگلیسی

چگونه بورسیه تحصیلی بگیریم؟

برای گرفتن بورسیه تحصیلی، شما باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. انتخاب دوره و دانشگاه: اول از همه باید دوره و دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب کنید و مطالعاتی در مورد شرایط بورسیه‌های موجود در آن دانشگاه انجام دهید.
  2. آمادگی مدارک: برای درخواست بورسیه، شما نیاز به مدارکی مانند رزومه، نامه تحصیلی، نمرات تحصیلی، توصیه‌نامه و… دارید. بنابراین، باید مدارک خود را آماده کنید.
  3. ارسال درخواست: پس از آماده‌سازی مدارک، باید درخواست خود را به دانشگاه یا سازمان مربوطه ارسال کنید.
  4. آزمون‌های استاندارد: برخی از بورسیه‌ها نیازمند گذراندن آزمون‌های استاندارد مانند TOEFL یا IELTS برای ثابت کردن سطح زبان انگلیسی هستند.
  5. مصاحبه: بعضی از بورسیه‌ها نیازمند گذراندن مصاحبه هستند. بنابراین، شما باید برای مصاحبه نیز آماده شوید.

چگونه بورسیه تحصیلی بگیریم

به علاوه، ممکن است منابع مالی و حمایت‌های مالی دیگر نیز لازم باشد. بهتر است که قبل از هر چیز، به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه کنید تا اطلاعات دقیق‌تر و جامع‌تری در مورد شرایط و الزامات بورسیه‌های موجود در آن کشور را دریافت کنید.

آیا بورسیه با دیپلم امکان پذیر است؟

بورسیه‌ها برای کسانی که مدرک دیپلم دارند نیز موجود است، اما میزان و نوع بورسیه‌ها بستگی به موسسه یا دانشگاه مورد نظر متفاوت است. بسیاری از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی بورسیه‌هایی را برای دانش‌آموختگان دیپلم ارائه می‌دهند. این بورسیه‌ها ممکن است شامل تخفیف شهریه، کمک‌های مالی یا حتی کارآموزی باشند. وب‌سایت‌ها و منابع آنلاین مختلف می‌توانند منابع خوبی برای جستجوی بورسیه‌های مختلف باشند.

بیشتر بخوانید
چگونه در لیسنینگ آیلتس نمره بالا بگیریم؟ روش‌های تقویت لیسنینگ آیلتس

حداقل معدل برای بورسیه شدن چقدر است؟

حداقل معدل برای بورسیه‌ شدن بستگی به کشور، دانشگاه یا موسسه آموزشی و همچنین رشته تحصیلی مورد نظر دارد. در اکثر موارد، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی حداقل معدل برای بورسیه‌ شدن را در وب‌سایت خود یا در بخش‌های مربوطه اعلام می‌کنند. برای مثال، برخی دانشگاه‌ها ممکن است بورسیه‌هایی را برای افراد با معدل 17 به بالا ارائه دهند، در حالی که دیگر دانشگاه‌ها فقط دانش‌آموختگان با معدل 19 یا بالاتر را برای بورسیه‌های تحصیلی قبول کنند.

حداقل معدل برای بورسیه شدن

بعلاوه، برای بورسیه‌های بین‌المللی، معدل حداقل ممکن است بر اساس کشور مقصد نیز متفاوت باشد. به عنوان مثال، برخی از کشورها برای معدل بالاتر از 16 بورسیه دارند و کشورهای دیگر، مثلاً در ایالات متحده، بورسیه‌ها ممکن است برای دانش‌آموختگان با معدل 18 یا بالاتر در نظر گرفته شود.

شرایط سنی تحصیل رایگان با مدرک دیپلم چیست؟

شرایط سنی بورسیه گرفتن با دیپلم ممکن است بسته به نوع بورسیه و محدودیت‌های هر بورسیه متفاوت باشد. اما به طور کلی، بسیاری از بورسیه‌ها برای افراد زیر ۲۱ سال در نظر گرفته می‌شود.

بهتر است فاصله بین گرفتن مدرک دیپلم و درخواست برای بورسیه زیاد نشود، اما می‌توان برای آفیسر توضیح داد که در گپ تحصیلی مشغول به انجام چه کاری بودید؛ برای مثال به سربازی رفتید یا در جایی مشغول کار بودید.

کدام کشورها برای مهاجرت با دیپلم مناسب هستند؟

حالا که می‌دانیم امکان مهاجرت با دیپلم نیز وجود دارد، بیایید نگاهی به بهترین کشورها برای گرفتن بورسیه با دیپلم نگاهی بیندازیم و شرایط هر کدام را بررسی کنیم.

کدام کشورها برای مهاجرت با دیپلم مناسب هستند؟

شرایط بورسیه با دیپلم برای آلمان

برای اپلای کردن در مقطع کارشناسی در آلمان، شما باید ابتدا دیپلم معتبر خود را داشته باشید. اگر در ایران ۱۱ سال درس خوانده باشید، شما باید یک سال در یکی از کالج‌های معتبر آلمان درس بخوانید و نمره قبولی را در آزمون‌های پایانی دریافت کنید. 

علاوه بر این، معدل شما باید بالای ۱۵ باشد و سن شما هم باید کمتر از ۲۲ سال باشد. همچنین برای ورود به دانشگاه‌های آلمان، شما باید تضمین مالی داشته باشید تا بتوانید هزینه‌های زندگی و تحصیل خود را تأمین کنید. بعد از انجام این مراحل، شما می‌توانید اقدام به اخذ ویزای تحصیلی و وارد شدن به آلمان جهت تحصیل نمایید.

شرایط مهاجرت با دیپلم برای ایتالیا

در ایتالیا نیز مانند آلمان، اگر دوره تحصیلی شما ۱۱ ساله است، باید یک سال را در یکی از کالج‌های ایتالیایی بگذرانید تا شرایط ورود به دانشگاه را فراهم کنید. مقطع کارشناسی در ایتالیا با نام Laurea شناخته می‌شود و سه سال طول می‌کشد. برای ورود به دانشگاه‌های ایتالیا، شما باید همچنین نمره قبولی در آزمون‌های زبان ایتالیایی را کسب کنید.

بیشتر بخوانید
حداقل نمره تافل برای مهاجرت به کشورهای مختلف چقدر است

شرایط مهاجرت تحصیلی به ایتالیا با دیپلم با مهاجرت به سایر کشورهای اروپایی مثل آلمان تفاوت چندانی ندارد. در هر صورت، شما باید دیپلم معتبر خود را داشته باشید و شرایط ورود به دانشگاه را فراهم کنید. همچنین، برای ورود به دانشگاه‌های ایتالیا، شما باید تضمین مالی داشته باشید تا بتوانید هزینه‌های زندگی و تحصیل خود را تأمین کنید.

شرایط بورسیه با دیپلم برای کانادا

برای مهاجرت تحصیلی به کانادا با دیپلم ایرانی، شما باید به شرط‌های خاصی توجه کنید. اولین موردی که باید به آن توجه کنید، معدل شما است. معدل شما نباید زیر ۱۵ باشد تا بتوانید برای مهاجرت تحصیلی به کانادا اقدام کنید. همچنین، داشتن مدرک تافل و آیلتس و اثبات تمکن مالی از دیگر شرایط مهاجرت به کانادا است.

در صورت تمایل به تحصیل در رشته‌های خاص مانند پزشکی، شما باید ابتدا در مقطع کارشناسی در یکی از دروس گروه علوم تجربی مانند زیست‌شناسی یا شیمی مدرک بگیرید. سپس باید در آزمون MCAT شرکت کنید و بعد از اخذ نمره قبولی، برای ورود به یکی از دانشگاه‌های پزشکی کانادا اقدام کنید.

برخی از مدارک و شرایط مورد نیاز برای ورود به دانشگاه‌های کانادا شامل مدرک ترجمه شده دیپلم، ریزنمرات دوره دبیرستان، مدرک زبان (تافل یا آیلتس)، پاسپورت معتبر، گواهی سلامت و گواهی عدم سوءپیشینه است. این مدارک تقریباً برای همه دانشگاه‌ها یکسان است و باید آن‌ها را فراهم کنید تا بتوانید وارد دانشگاه‌های کانادا شوید.

شرایط بورسیه با دیپلم برای انگلستان

تحصیل در کشور انگلستان یکی از گزینه‌های محبوب برای دانش‌آموزانی است که مدرک دیپلم خود را در کشور خودشان گرفته‌اند. این فرصت به آن‌ها اعطا شده تا با اتمام دوره دوازده ساله‌ تحصیلی خود، به دوره‌های کارشناسی در انگلستان وارد شوند. متقاضیان برای شرکت در دوره Foundation باید زیر ۲۱ سال باشند. اما برای ورود به رشته‌های پزشکی، ترجیحاً وارد دوره‌های A-Level می‌شوند و پس از اتمام آن و موفقیت در آزمون UKcat، به دانشگاه می‌پیوندند. 

سوالات متداول

آیا می‌توانم با داشتن دیپلم بورسیه دریافت کنم؟
بله، برخی از بورسیه‌ها برای داوطلبان دارای مدرک دیپلم نیز در دسترس است. برای اطلاعات بیشتر، به وب‌سایت‌های مختلف بورسیه‌ها و نیز دفاتر معاونت‌های آموزشی دانشگاه‌ها مراجعه کنید.
چگونه می‌توانم بورسیه با دیپلم دریافت کنم؟
برای دریافت بورسیه با دیپلم، ابتدا باید به دقت شرایط و الزامات هر بورسیه را مطالعه کنید. سپس باید از طریق ارائه مدارک و اطلاعات مورد نیاز، درخواست خود را ثبت کنید و به تمام مراحل مصاحبه و انتخاب نهایی شرکت کنید.
آیا بورسیه‌های با دیپلم برای تمام رشته‌ها و دانشگاه‌ها موجود است؟
بورسیه‌های با دیپلم برای تمام رشته‌ها و دانشگاه‌ها موجود نیست و معمولاً برخی از بورسیه‌ها به رشته‌های خاص تحصیلی محدود هستند. همچنین، بورسیه‌هایی که برای دیپلم‌داران اختصاص داده می‌شود، ممکن است در دانشگاه‌های خاص یا کشورهای خاص قابل استفاده باشد.
آیا می‌توانم همزمان به چندین بورسیه درخواست دهم؟
بله، معمولاً می‌توانید به چندین بورسیه درخواست دهید، اما باید به دقت شرایط و الزامات هر بورسیه را مطالعه کنید و اطمینان حاصل کنید که می‌توانید به تمام این شرایط پاسخ دهید.
آیا بورسیه‌های با دیپلم هزینه‌های زندگی و اقامت را نیز پوشش می‌دهند؟
بستگی به نوع بورسیه و شرایط آن دارد. برخی از بورسیه‌ها هزینه‌های زندگی و اقامت را نیز پوشش می‌دهند، اما برخی دیگر تنها شامل شهریه و هزینه‌های تحصیلی هستند. حتماً قبل از درخواست بورسیه، شرایط مالی و اقامتی آن را مطالعه کنید.

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید