تقویت لیسنینگ آیلتس

چگونه در لیسنینگ آیلتس نمره بالا بگیریم؟ روش‌های تقویت لیسنینگ آیلتس

فهرست مطالب

آیلتس یکی از مهم‌ترین آزمون‌های زبانی است که اگر قصد مهاجرت داشته باشید، باید این مدرک را داشته و بتوانید در اولین قسمت آن یعنی لیسنینگ نمره خوبی بگیرید. بخش مهارت شنیداری یا همان لیسنینگ برای بسیاری از زبان‌آموزان نسبتاً دشوار و استرس‌زا است و چون شروع امتحان با همین بخش است، متقاضیان می‌خواهند نسبت به آن تسلط کامل‌تری داشته و باقی آزمونشان را با آرامش ادامه دهند، به همین خاطر تصمیم گرفتیم در این مقاله درباره روش‌ها و راهکارهای تقویت لیسنینگ آیلتس صحبت کنیم، با ما همراه باشید.

معرفی بخش‌های لیسنینگ آیلتس

پیش از معرفی راهکارهای تقویت لیسنینگ آیلتس بیایید با قسمت‌های مختلف این بخش از آزمون آشنا شوید. آزمون آیلتس در هر دو مدل جنرال و آکادمیک با بخش شنیداری یعنی لیسنینگ شروع شده و کل زمان این بخش در امتحان 40 دقیقه است که شامل 4 بخش ده‌دقیقه‌ای می‌شود. بین هر بخش هم مدت کوتاهی بین یک تا دو دقیقه فرصت برای استراحت و زودتر خواندن سؤالات دارید.

بخش اول معمولاً یک متن است و شامل ده سوال جای خالی (fill in the blanks) می‌شود که باید فقط با یک‌بار شنیدن جاهای خالی را پر کرده و به قسمت بعدی بروید. در طول سال‌های اخیر بخش اول تغییری نکرده و به همین صورت باقی مانده است. این قسمت به‌صورت مکالمه بین دو نفر اجرا می‌شود.

معرفی بخش‌های لیسنینگ آیلتس

بخش دوم معمولاً از دو قسمت با سؤال‌های متفاوت تشکیل شده، مثلاً یک بخش پرکردن جای خالی و بخش دیگر تکمیل نقشه، سؤالات چندگزینه‌ای یا match کردن است. این قسمت هم فقط یک‌بار پخش شده و اصلاً تکرار ندارد. در ضمن این قسمت مونولوگ و تک‌گویی از سمت یک شخص است که اطلاعات مهم را بیان می‌کند.

بیشتر بخوانید:
آزمون GRE، پل ارتباطی با دانشگاه‌های جهان

بخش سوم هم شامل ده سوال می‌شود که هر ده تا چندگزینه‌ای هستند. این قسمت دیالوگ بین دو نفر است و معمولاً محتوایی آموزشی، دانشگاهی و آکادمیک دارد. بیشتر زبان‌آموزان از این قسمت نمره کم آورده و تقریباً بخش سه را سخت‌ترین بخش می‌دانند.

آخرین قسمت مانند بخش دو، مونولوگ و تک‌گویی است و محتوایی نسبتاً علمی و آکادمیک دارد. در این قسمت مانند بخش اول باید جاهای خالی یک متن را پر کرده و نمره بگیرید. اگر بتوانید تمرکزتان را حفظ کرده و با دقت محتوا را دنبال کنید، گرفتن نمره از بخش چهارم اصلاً سخت نیست؛ اما اگر با یک‌لحظه حواس‌پرتی حتی یک بخش کوچک را از دست بدهید، ممکن است در متن گم شده و نتوانید به تعداد زیادی از سوالات پاسخ دهید، پس باید دقت و تمرکز تان را در طول آزمون را حفظ کنید.

نحوه نمره دادن لیسنینگ آزمون آیلتس

نمره این بخش از 40 است، یعنی هر سوال یک نمره دارد و شما باید از 40 امتیاز بگیرید تا با تقسیم بر 4 نمره بخش لیسنینگ از ده محاسبه شود. می‌دانید که در هر 4 مهارت آیلتس باید از ده نمره گرفته و overall هم از ده محاسبه می‌شود.

به این ترتیب اگر در این قسمت ده غلط داشته باشید، نمره لیسنینگ شما 30 می‎شود و 30 تقسیم بر 4 یعنی نمره نهایی 5/7 در کارنامه برای بخش شنیداری‌تان ثبت خواهد شد. معمولاً از امتیاز 26 به بالا یعنی مهارت زبان‌آموز در بخش شنیداری خوب است و می‌تواند از سطح b2 به بالا باشد. با این توضیحات بیایید تکنیک‌ها و روش‌های تقویت لیسنینگ آیلتس را معرفی کنیم.

معرفی تکنیک‌هایی برای تقویت لیسنینگ آیلتس

برای تقویت لیسنینگ آیلتس شما باید بیشتر از هر چیز دیگری روی گوشتان کار کنید، یعنی اصطلاحاً گوش تیزی برای شنیدن داشته و بتوانید به سؤالات پاسخ دهید. مهارت این قسمت با تمرین مداوم و مکرر به دست می‌آید، پس باید خودتان را به انگلیسی گوش دادن عادت داده و در محیط و فضای انگلیسی باشید.

تکنیک‌هایی برای تقویت لیسنینگ آیلتس

برای این قسمت اول از همه پیشنهاد می‌کنیم چند پادکست خوب انگلیسی، رادیو مثل رادیو bbc و تدتاک‌های متنوع را در گوشی یا تبلت ذخیره کرده و در طول روز لااقل یک ساعت به آن‌ها گوش کنید. این مورد باعث می‌شود هم با لهجه‌های متفاوت انگلیسی آشنا شده و هم گوشتان در شنیدن تیز باشد و متوجه معنا و مفهوم شود. موقع رانندگی، قبل از خواب، اول صبح یا موقع استراحت و پیاده‌روی می‌توانید زمانی را به گوش دادن این پادکست‌ها اختصاص داده و به انگلیسی شنیدن عادت کنید.

بیشتر بخوانید:
تکنیک‌های رسیدن به نمره ۹ در آیلتس

بهتر است که دو ماه مانده به تاریخ امتحان حتماً هر روز تست زده و تمرین کنید. مانند امتحان اصلی هم بهتر است که اول به تست‌های لیسنینگ پاسخ داده و بعد به سراغ دیگر بخش‌ها بروید. دقیقاً مانند امتحان به سؤالات هر 4 قسمت به ترتیب پاسخ داده و بعد جواب‌هایتان را چک کنید. پاسخ‌های نادرست را مشخص کرده و بعد مجدد برای شنیدن آماده شوید، این بار متن محتوای صوتی یعنی لیسنینگ را گذاشته و از روی فایلی که می‌شنوید، خط ببرید تا به قسمت‌هایی که اشتباه جواب دادید، برسید. در این قسمت باید اشکالاتتان را پیدا کرده و سعی در برطرف کردنشان داشته باشید. اگر سخنران تند صحبت کرده و شما متوجه نشدید، باید روی مهارت شنیداری‌تان کار کنید. اگر متوجه لهجه نشدید، باید بیشتر به پادکست‌ها و تدتاک‌ها گوش دهید. اگر در متن گم شده و نتوانستید پاسخ درست را انتخاب کنید، باید روی تمرکز و مهارت پاسخگویی‌تان بیشتر کار کنید که کلید همه این‌ها تمرین و شنیدن محتواهای صوتی بیشتر است. با این راهکارهای تقویت لیسنینگ آیلتس بیایید چند منبع خوب را برای تقویت مهارت شنیداری معرفی کنیم.

معرفی چند منبع کاربردی برای تقویت لیسنینگ آیلتس

برای تقویت لیسنینگ آیلتس علاوه بر منابع کمک‌آموزشی مثل کتاب‌های مختلف باید از پادکست‌ها آموزشی هم استفاده کنید که در این قسمت همه را برایتان آوردیم. اول بیایید با کتاب‌ها شروع کنیم:

  • Get ready for IELTS listening
  • Tactics for Listening
  • Collins listening for IELTS
  • Collins English for exams Listening for IELTS
  • Listen Here
  • IELTS Advantage
  • IELTS Listening Strategies
  • Unique IELTS Listening Practice Tests
  • IELTS Listening Actual Tests
  • IELTS Listening Practice Tests

پیشنهاد بعدی برای تقویت لیسنینگ آیلتس گوش دادن روزانه و مداوم به پادکست است. می‌توانید اپ‌های پادکست مختلف را روی گوشی اندروید یا ios نصب کرده و به پادکست‌های زیر گوش دهید:

  •         Podgift
  •         english class 101
  •         culips 
  •         Breaking news English
  •         Podcast in English
  •         IELTS Listening
  •         Espresso English

علاوه بر این می‌توانید رادیو bbc، رادیو کانادا و رادیو استرالیا را هم به‌عنوان منابع خوب برای قرار گرفتن در فضای شنیداری انگلیسی استفاده کرده و برای تقویت مهارت شنیداری در برنامه روزانه‌تان داشته باشید.

سؤالات متداول

آیا غلط املایی در پاسخ به سؤالات بخش لیسنینگ باعث کم شدن نمره می‌شود؟
بله شما در سؤالات جای خالی، تکمیل نقشه و… باید تمامی کلمات را با املای درست بنویسید.
آیا سؤالات لیسنینگ در آزمون جنرال و آکادمیک باهم تفاوتی دارد؟
خیر این قسمت معمولاً بین هر دو مدل آزمون که در یک روز برگزار شود، مشترک است.
بهترین اپ‌های پادگیر برای شنیدن پادکست کدام‌ها هستند؟
کست باکس، اپل پادکست، گوگل پادکست، پادبین و پاکت کستس از بهترین اپ‌ها برای شنیدن پادکست هستند.

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید