آزمون GRE

آزمون GRE، پل ارتباطی با دانشگاه‌های جهان

فهرست مطالب

یکی از مهم‌ترین آزمون‌های معتبر زبان برای اپلای در برخی از رشته‌های خاص تحصیلی مانند رشته‌های مدیریت یا زیرشاخه‌های مهندسی، آزمون  GRE یا Graduate record exam است. داشتن مدرک این آزمون به تنهایی برای اپلای قابل‌قبول نیست و دانشجو باید حتماً در آزمون زبان مجزایی مانند تافل یا آیلتس هم شرکت کرده و برای اخذ پذیرش هر دو مدرک را داشته باشد. با توجه به اینکه هر دانشجویی در هر رشته‌ای به این مدرک نیاز ندارد بیایید در ادامه ببینیم که جزئیات آزمون GRE چیست و چه تفاوتی با دیگر آزمون‌های زبان دارد!

آزمون GRE چیست؟

آزمون GRE (Graduate Record Examination) یکی از آزمون‌های معتبر جهانی است که برای سنجش دانش و تسلط متقاضیان در سه موضوع

  •       محاسبات ریاضی
  •       درک مطلب و هوش
  •       مقاله‌نویسی essay

طراحی شده است.

بیشتر بخوانید:
حداقل نمره تافل برای مهاجرت به کشورهای مختلف چقدر است

آزمون جی آر ای تقریباً یکی از آزمون‌های دشوار و سخت برای اخذ پذیرش در رشته‌های خاص و دانشگاه‌های رده بالا است و شما باید به طیف وسیعی از سؤالات زبان و ریاضی که شامل احتمالات، جبر و هندسه‌ می‌شود، پاسخ دهید. علاوه بر این، آزمون جی آر ای قسمت تحلیل و هوش هم دارد، یعنی دانشجو باید برای یک‌سری از سؤالات تحلیل و آنالیزش را به نحوی منطقی و قانع‌کننده بنویسد تا نمره قابل‌قبولی دریافت کند.

انواع آزمون GRE 

آزمون جی آر ای در دو مدل

  •         GRE General
  •         GRE Subject

 برگزار می‌شود.

جی آر ای جنرال  GRE General

آزمون جی آر ای جنرال مثل آیلتس دو مدل کامپیوتری و کاغذی (paper- based) دارد. در این آزمون شما باید میزان دانش و مهارتتان را در سه بخش نگارش تحلیلی، درک مطلب و محاسبات ریاضی نشان دهید.

در بخش اول یعنی نگارش تحلیلی  (Analytical Writing Assessment)  متقاضی باید در مدت ۶۰ دقیقه به دو سؤال که مجموعاً شش نمره دارند، پاسخ دهد. بخش دوم؛ یعنی درک مطلب (Verbal Reasoning): هم شامل دو گروه سؤال بیست‌تایی می‌شود که در زمان سی دقیقه باید به آن‌ها پاسخ دهید، مجموعه نمره این بخش از ۱۳۹۰ تا ۱۷۰ است.

آخرین و البته سخت‌ترین قسمت که محاسبات ریاضی (Quantitative Reasoning): است، شامل ۲۰ سؤال می‌شود و برای پاسخ به آن‌ها فقط ۷۰ دقیقه وقت دارید. نحوه نمره‌دهی این قسمت هم مثل بخش قبلی از ۱۳۰ تا ۱۷۰ نمره است.

انواع آزمون GRE 

با این توضیحات به‌صورت کلی در آزمون GRE شما برای دو بخش رایتینگ یک ساعت وقت داشته و برای چهل سؤال واژگان یک ساعت دیگر زمان دارید تا در ۷۰ دقیقه‌ دیگر به ۴۰ سؤال باقی‌مانده پاسخ دهید. نمره قابل‌قبول آزمون برای دو بخش واژه و محاسبات ریاضی باید بین ۲۶۰ تا ۳۴۰ باشد تا بتوانید از دانشگاه‌های معتبر پذیرش بگیرید، در غیر این صورت باید سراغ دانشگاه‌های رده دو بروید که در برخی موارد ریسک ویزا هم دارد.

آزمون جی آر ای سابجکت GRE Subject

مدل بعدی آزمون جی آر ای سابجکت است که برای همه دانشجویان اجباری نیست و فقط برای برخی رشته‌های خاص است، پس قبل از برنامه‌ریزی برای شرکت در آزمون حتماً مدارک موردنیاز دانشگاه‌های منتخبتان را بررسی کرده و بعد برای آزمون‌ها درس بخوانید.

آزمون جی آر ای سابجکت قرار است دانش زبان شما را در موضوعات آکادمیک سنجیده و به آن نمره دهد. در این آزمون می‌توانید از ۲۰۰ تا ۹۹۰ امتیاز گرفته ولی یادتان باشد که این مدل فقط به‌صورت کاغذی برگزار شده و کامپیوتری نیست.

آزمون جی آر ای سابجکت برای برخی رشته‌های دانشگاهی خاص یعنی:

  •         زیست‌شناسی
  •         ادبیات انگلیسی
  •         ریاضی
  •         شیمی
  •         روانشناسی
  •         فیزیک

برگزار شده و یکی از ملزومات اخذ پذیرش هستند، با این توضیحات ببینیم ساختار آزمون GRE چیست.

ساختار آزمون جی آر ای به چه شکل است؟

در مورد ساختار آزمون GRE قرار است صرفاً مدل جنرال را بررسی کنیم تا آن را معیار قرار داده و بتوانید با ساختار مدل سابجکت هم آشنا شوید.

گفتیم که این آزمون قرار است سه مهارت شما را بررسی کرده و به آن نمره دهد، حالا در قسمت بررسی ساختار ببینیم که هر بخش شامل چه سؤالاتی می‌شود.

در قسمت اول یا همان نگارش تحلیلی که در واقع writing آزمون جی آر ای است، باید بتوانید:

  •                     برای ایده‌هایتان شاهد و سند ارائه دهید
  •                     منسجم و متمرکز بنویسید
  •                     تفکر انتقادی داشته باشید
  •                     درباره ایده‌هایتان به‌صورت پیوسته و منطقی بحث کنید
  •                     ایده‌هایتان را هرچند پیچیده باشد، به‌صورت ساده و سلیس بیان کنید

نمره‌دهی در این قسمت توسط دو مصحح مختلف است که بر اساس پارامترها و معیارهای مختلفی به نوشته شما نمره می‌دهند. این نمره بر اساس استفاده درست و اصولی از کلمات و دستور زبان مناسب، اصطلاحات انگلیسی، پرورش و توسعه ایده‌ها، ارتباط ایده‌ها با یکدیگر و با شاهدهایشان تعیین خواهد شد.

بخش دوم درک مطلب و مهارت‌های تحلیل زبانی است که سؤال‌هایش به دو صورت جای خالی و درک مطلب ارائه می‌شود. نمره این قسمت درصدی و بخش‎بندی شده است، یعنی هرکس بر اساس پاسخ‌هایی که نوشته در یک دسته‌بندی قرار می‌گیرد. این درصد بندی به‌صورت زیر است:

نمره بخش درک مطلبدرصد
16210 درصد اول آزمون دهندگان
15725 درصد  اول آزمون دهندگان
15150 درصد  اول آزمون دهندگان
150زیر 50 درصد  اول آزمون دهندگان

 

در قسمت آخر یعنی تحلیل ریاضی هم شما باید بتوانید از مفاهیم و فرمول‌های اصلی ریاضی استفاده کرده و در پاسخ به برخی از سؤالات از قوه تحلیل و آنالیزتان استفاده کنید. سؤالات این قسمت به سه صورت

  • سؤالات کمی Quantitative Comparison
  • حل مسئله
  • تفسیر دادها

طراحی شده و جواب‌هایش به‌صورت وارد کردن عدد، چندگزینه‌ای یا چند جوابی است.

تفاوت آزمون GRE با آیلتس و تافل چیست؟

تفاوت اصلی آزمون GRE و تافل در نوع سؤالات هر دو آزمون و هدف برگزاری‌شان است. شما در تمامی رشته‌ها برای اپلای و اخذ پذیرش باید حتماً یکی از سه مدرک آیلتس، تافل یا PTE را داشته باشید و بدون این مدارک اصلی نمی‌توانید پذیرش بگیرید؛ اما قضیه آزمون GRE متفاوت است. این مدرک را فقط برخی رشته‌ها و دانشگاه‌ها لازم دارند و شما پیش از برنامه‌ریزی برای اپلای باید حتماً شرایط اپلای را چک کرده و بعد برای شرکت در امتحان جی آر ای آماده شوید.

تفاوت آزمون GRE با آیلتس و تافل چیست؟

تفاوت بعدی در نوع سؤالات است. آزمون آیلتس فقط برای سنجش مهارت متقاضی در چهار بخش:

  •         Writing
  •         Speaking
  •         Reading
  •         Listening

طراحی شده و اصلاً با دانش آکادمیک شما در درس‌هایی مثل ریاضی و… کاری ندارد. فرم کلی سؤال‌های آیلتس هم بر اساس دانش زبان طراحی شده تا زبان‌آموز در یک بازه زمانی مشخص به سؤال‌ها جواب داده و اگر وقت کم آورد، نمره آن قسمت را از دست بدهد. در حالی که آزمون GRE علاوه بر دانش زبان به سواد و دانش شما در ریاضی، تحلیل و آنالیز کردن هم نمره می‌دهد.

بیشتر بخوانید:
آیا نمره آیلتس شما کافیست؟ چگونه برای مهاجرت بهترین نمره را بگیرید

سومین تفاوت هم در نوع نمره دادن است، همان‌طوری که متوجه شوید سیستم نمره امتحان جی آر ای کاملاً متفاوت از نمره آیلتس است. در حالی آزمون آیلتس از ده نمره در هر چهار مهارت به زبان‌آموز نمره می‌دهد، در آزمون GRE نمره‌ها به نحوی که توضیح دادیم، محاسبه می‌‎شود.

آخرین تفاوت هم در زمان برگزاری آزمون است. امتحان آیلتس و آزمون GRE جنرال در تمام ماه‌های سال و به‌صورت مداوم برگزار می‌شود؛ اما آزمون GRE سابجکت فقط در سه ماه سپتامبر، اکتبر و آپریل برگزار می‌‏شود.

هزینه آزمون GRE چقدر است؟

هزینه آزمون GRE مانند دیگر آزمون‌های زبان بر اساس دلار آمریکا محاسبه می‌شود. هزینه آزمون GRE تقریباً ۱۵۰ دلار است و اگر زبان‌آموز در هر شرایطی تصمیم به تغییر زمان آزمونش بگیرد یا نتواند در جلسه امتحان شرکت کند باید ۵۰ دلار برای ‌جابه‌جایی زمان امتحان و ۵۰ دلار برای جابه‌جایی محل آزمونش بدهد. در صورت پیشامد شرایط ناخوشایند برای کنسلی آزمون هم می‌توانید درخواست بدهید که نصف هزینه امتحان یعنی 75 دلار به حساب شما بازمی‌گردد، پس زمانی برای امتحان ثبت‌نام کنید که از همه چیز مطمئن بوده و برایش برنامه‌ریزی کرده باشید. 

بیشتر بخوانید:
تکنیک‌های رسیدن به نمره ۹ در آیلتس

بهترین منابع آزمون GRE کدام است؟

در آخرین قسمت از صحبت درباره آزمون جی آر ای باید منابع این امتحان را معرفی کنیم. اول یادتان باشد که با توجه به فرمت کلی این امتحان بهتر است که حتی اگر سطح زبان بالایی هم دارید حتماً همراه با معلم خصوصی یا کلاس عمومی پیش رفته و بعد برای شرکت در آزمون هزینه کنید.

بیشتر بخوانید:

به‌صورت مداوم تست زده، سؤالات آزمون‌های قبلی را مرور کرده و زمانی که واقعاً آماده بودید برای شرکت در امتحان ثبت‌نام کنید، از ویدئوهای آموزشی یوتیوب و پست‌های مرتبط با آزمون در پلتفرم لینکدین هم می‌توانید برای اطلاعات بیشتر استفاده کنید. با این توضیحات برای شروع می‌توانید از منابع زیر استفاده کرده و برای دیگر منابع با معلمتان مشورت کنید:

  • The Official Guide to the GRE Revised General Test
  • Essential Words for the GRE
  • GRE Analytical Writing: Solutions to the Real Essay Topics
  • Official GRE Quantitative Reasoning Practice Questions
  • GRE Math Prep Course
  • ۵ Lb. Book of GRE Practice Problems
  • GRE Prep by Magoosh
  • Manhattan GMAT Set of 8 Strategy Guides, Fourth Edition
  • Algebra GRE Strategy Guide
  • GRE Geometry
  • 500 GRE Math Flash Cards
  • GRE Number Properties
  • Manhattan GRE Set of 8 Strategy Guides, 2nd Edition
  • GRE Quantitative Comparisons & Data Interpretation

بهترین منابع آزمون GRE

سؤالات متداول

از کدام قسمت سایت دانشگاه‌ها باید مدارک موردنیاز برای اپلای را چک کنیم؟
سایت تمامی دانشگاه‌ها قسمتی به نام admission دارد که در این قسمت به تفکیک رشته و مقطع می‌توانید مدارک موردنیاز برای اپلای، زمان ددلاین و شهریه هر ترم را چک کنید.
هزینه آزمون GRE با واحد پول کدام کشور است؟
تمامی هزینه‌ها برای آزمون GRE و دیگر امتحان‌های زبان به دلار آمریکا است.
اعتبار آزمون GRE چقدر است؟
از نظر مرکز  ETS اعتبار آزمون GRE  تا پنج سال است و از سمت مؤسسه، بنا به درخواست متقاضی برای دانشگاه‌های موردنظر ارسال می‏‎شود.

داشتن مدرک GRE برای کدام کشورها اجباری است؟
داشتن مدرک GRE به رشته و دانشگاه موردنظرتان بستگی دارد؛ اما اگر تمرکزتان را روی درس خواندن در آمریکا گذاشتید، باید در این آزمون شرکت کنید؛ زیرا لازمه اپلای در بیشتر دانشگاه‌های آمریکا داشتم جی آر ای است. البته بر اساس رشته موردنظرتان باید نمره‌تان در یک بخش بیشتر از دیگر بخش‌ها باشد، پس قاعدتاً نمره موردنیاز برای دانشجوی مهندسی متقاضی تحصیل در آمریکا با نمره موردنیاز برای دانشجوی علوم پایه تفاوت دارد.

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید