نمره آیلتس ۹

تکنیک‌های رسیدن به نمره ۹ در آیلتس

فهرست مطالب

نمره آیلتس ۹  چه در آزمون آکادمیک و چه جنرال یکی از آن آرزوها و خواسته‌های همیشگی زبان‌آموزان است که گرفتن آن اصلاً ساده نیست. نمره ۹ overall در معنای میزان تسلط کامل شما و آموزش زبان انگلیسی در سطح پیشرفته است و همین نمره در هر مهارت، تسلط بالای شما به آن قسمت را نشان می‌دهد. نمی‌خواهیم نا امیدتان کنیم؛ اما با ۶ ماه زبان خواندن کسی نمی‌تواند در آزمون آیلتس نمره ۹ بگیرد و اگر تبلیغات این سبکی دیدید، بدانید یا کلاهبرداری است یا قرار است یک دوره زبان خواندن طولانی باشد؛ زیرا گرفتن این نمره در معنای چند سال زبان خواندن و حداقل شش ماه تست زدن مداوم و شرکت در آزمون‌های آزمایشی است، پس اگر سطح زبانتان قابل‌قبول است و در چند سال اخیر حسابی درس خواندید و حالا آماده فراگیری تست‌ها و شرکت در آزمون هستید، برای آشنایی با برخی تکنیک‌های گرفتن نمره آیلتس ۹ با ما همراه باشید.

مزایای داشتن نمره آیلتس ۹

از مزایای نمره آیلتس ۹ هرچه بگوییم کم است. شما با گرفتن این نمره در آزمون آکادمیک تقریبا از هر دانشگاهی شانس گرفتن پذیرش دارید، البته باید نمرات دانشگاهی‌تان هم قابل‌قبول باشد. در ورود به جامعه جدید هم بلافاصله و بعد از مدت کوتاهی با محیط آشنا شده و در درس خواندن یا ارتباط گرفتن با همکلاسی‌ها و استاد دچار مشکل نخواهید شد. مهارت شنیداری نمره ۹ یعنی شما به خوبی درس‌ها را آموخته و می‌توانید مقالات دانشگاهی را با کمترین غلط املایی یا گرامری برای پروژه‌های مختلف آماده کنید.

مزایای داشتن آیلتس ۹

در آزمون جنرال گرفتن نمره ۹ فرصت بسیار خوبی برای انواع روش‌های مهاجرتی اکسپرس انتری، ویزای اسکیل ورکر و نیروی کار متخصص و… است، یعنی امتیاز بسیار بالایی برایتان دارد تا با خیال راحت در سیستم امتیاز بندی شرکت کرده و از رقبا جلو باشید.

بیشتر بخوانید:

قاعدتا با گرفتن چنین نمره‌ای به راحتی می‌توانید با مردم صحبت کرده و منظورشان را متوجه شوید، پس در مهاجرت‌های غیرتحصیلی خیلی راحت می‌توانید کار پیدا کرده، با محیط ارتباط بگیرید، تسک‌های کاری را انجام داده و حتی مذاکرات کاری را به نفع خودتان بچرخانید. با این مقدمه ببینیم که مهارت‌هایمان را برای گرفتن نمره بالا چگونه بهبود دهیم.

روش‌هایی برای بهبود شنیداری در آیلتس

اولین بیایید با مهارت شنیداری یا همان listening شروع کنیم. برای تقویت این مهارت شما باید هم گوش قوی داشته و هم متوجه شوید که گوینده چه می‌گوید؛ یعنی سطح دانش زبان و تسلطتان به واژگان باید بالا باشد. معمولاً برای تقویت مهارت شنیداری زبان‌آموزان بالاتر از سطح متوسط، موارد زیر پیشنهاد می‌شود:

  •         گوش دادن به پادکست و تدتاک همراه با زیرنویس انگلیسی
  •         گوش دادن به پادکست‌های آموزشی همراه با تکرار جملات برای بهبود مهارت شنیداری و یادگیری تلفظ صحیح واژگان
  •         تست زدن روزانه و مکرر حداقل دو ماه پیش از آزمون همراه با رفع اشکال و مراجعه به متن listening برای یادگیری واژگان جدید و گوش دادن چند باره جملاتی که متوجه نشدید
  •         گوش دادن به رادیو و اخبار انگلیسی برای عادت به لهجه‌های مختلف مثل لهجه بریتیش یا استرالیایی
  •         تماشای سریال‌های ساده مثل friends با زیرنویس انگلیسی
  •         انجام تمامی تست‌های کتاب کمبریج در شرایط مشابه آزمون

یادتان باشد که تقویت این مهارت نیاز به کلاس خاصی ندارد، فقط باید قدرت شنیداری‌تان پیشرفت کند که این مسیر همراه با تست زدن و رفع اشکال مداوم است، مثلاً شما باید ۶۰ روز مانده به امتحان حداقل در ۶۰ آزمون لیسنینگ داده و سعی در بهبود نمراتتان داشته باشید.

روش‌هایی برای بهبود مهارت مکالمه در آیلتس

تقویت مکالمه زبان انگلیسی یا روان صحبت کردن نه فقط برای برقراری ارتباط با مردم جامعه جدید و رساندن منظور، بلکه برای گرفتن نمره بالا در آزمون لازم است. خوشبختانه آزمون speaking در روزی غیر از روز آزمون اصلی برگزار شده و شما انرژی کامل برایش دارید پس باید تلاش کنید تا نمره خوبی بگیرید. از طرف دیگر این آزمون آنلاین یا با کامپیوتر برگزار نشده و شما با شخص اگزمینر یا همان ممتحن ارتباط مستقیم کلامی و چشمی دارید که باعث می‎‌شود استرستان کم شده و با خیال راحت و اعتمادبه‌نفس کافی درباره ایده‌هایتان صحبت کنید.

تکنیک های آزمون آیلتس

برای گرفتن نمره آیلتس ۹ در این مهارت باید به سه بخش مهم زبان انگلیسی یعنی:

  1. تلفظ درست واژگان
  2. گرامر و دستور زبان
  3. واژگان متنوع

به خوبی مسلط باشید و با استفاده از انواع تکنیک‌های مختلف، از دانشی که برایش درس خوانده‌اید، استفاده کنید. اعتمادبه‌نفس هم کلید موفقیت دوم برای گرفتن نمره خوب در آزمون speaking است. به این ترتیب بد نیست که تمرین‌ها و تکنیک‌های زیر را جدی بگیرید:

  •         فراگیری روزانه واژگان جدید و استفاده از عبارت‌ها و کلمات تازه از طریق جمله‌سازی و سپس تمرین مکالمه با موضوع مرتبط با آموخته‌های جدید (مثلاً اگر درباره محیط‌زیست یاد گرفتید، با همان موضوع مکالمه تمرین کنید)
  •         تماشای سریال‌های ساده و یا ویدئوهای آموزش انگلیسی یوتیوب
  •         تکرار واژه‌های جدید با کمک دیکشنری و اینترنت برای یادگیری تلفظ درست و آشنایی با فرازوفرود جملات
  •         تمرین مکالمه با پارتنر یا معلم برای رفع‌ اشکال تخصصی برای چند جلسه کوتاه
  •         صحبت با آینه و ضبط کردن صدا برای پی بردن به اشکالات شخصی و بالابردن اعتمادبه‌نفس
  •         شرکت در آزمون آزمایشی همراه با تحلیل آزمون (در برخی سنترها تحلیل آزمون انجام می‌شود)
  •         تمرین هر روزانه speking مطابق با فرمت آزمون آیلتس
  •         انجام تست برای صحبت کردن در تمامی موضوعات

به‌عنوان یک نکته مهم هم یادتان باشد که حتماً روی یادگیری تلفظ درست کلمات وقت بگذارید؛ زیرا تلفظ اشتباه از نمره‌تان کم می‎‌کند، در ضمن دلبخواهی تست‌ها را انجام نداده و برای صحبت درباره هر موضوعی آماده باشید؛ زیرا انتخاب موضوع در آزمون بر عهده شما نیست!

روش‌هایی برای بهبود خواندن در آیلتس

مهارت بعدی آزمون آیلتس مهارت reading است که نیاز به تکنیک‌های خاصی دارد؛ اما کلید موفقیت آن یعنی نمره آیلتس ۹  این بخش سریع خواندن و دایره لغات وسیع است.

تکنیک ریدینگ آیلتس

اگر این دو مورد را دارید باید حتماً تکنیک‌های تست reading آیلتس را یاد بگیرید. خیلی ساده بگوییم که شما برای انجام تست‌های این بخش فقط ۶۰ دقیقه وقت دارید و نیاز نیست که هر خط این بخش را متوجه شده یا حفظ کنید، بلکه با تسلط به دو مهارت واژگان و سریع خواندن، فقط باید سراغ آموختن تکنیک‌های تست زدن بروید تا بتوانید همه سؤالات را در یک ساعت جواب دهید. برای تقویت این مهارت، موارد زیر را فراموش نکنید:

  •         شرکت در کلاس یا کمک گرفتن از منابع آموزشی و استاد برای تقویت تکنیک‌های تست‌زنی
  •         تسلط به دایره لغات وسیع
  •         تمرین روزانه و مداوم برای کنترل زمان پاسخگویی به سؤالات (حداقل دو ماه قبل از امتحان)
  •         تمرین برای پاسخگویی به انواع سؤالات اعم از چند گزینه، پرکردن جای خالی، کامل کردن map و…
  •         رفع اشکال بعد از انجام هر تست برای پی بردن به نقاط ضعف
  •         مطالعه روزانه مقالات ساده و کوتاه علمی در حد ۵۰۰ کلمه در بازه زمانی مشخص (مثلا پانزده دقیقه) برای تقویت مهارت تندخوانی

برای این بخش یادتان باشد که نیاز نیست همه متن را متوجه شوید؛ بلکه باید درک عمیقی از آن قسمت‌هایی داشته باشید که درباره‌اش سؤال مطرح شده است. توصیه می‌کنیم این مسیر را حتماً همراه با استاد، حتی برای چند جلسه کوتاه، پیش ببرید؛ زیرا امکان self study در این بخش نهایتاً برای نمره ۴ و ۵ است و برای نمرات بالا باید همراه با منتور پیش بروید.

 تکنیک‌هایی برای بهبود مهارت نوشتاری در آیلتس ۹

آخرین مهارت، قسمت سخت writing است که ما می‌خواهیم فقط با یک جمله برایتان آسانش کنیم. این قسمت برای زبان‌آموزان ایرانی سخت است؛ چون ما در دوره تحصیل انشا نوشتن را خوب یاد نگرفتیم و کسی در سیستم آموزشی ایده‌پردازی را به ما یاد نداده است.

گرفتن نمره بالا در این بخش نیاز به ایده‌پردازی دارد؛ زیرا بخشی از نمره شما برای استفاده درست از واژگان و دستور زیان است و بخش دیگرش مربوط به پرورش ایده‌هایی است که در پاسخ به سؤال اصلی مطرح کردید، پس سعی کنید در شروع تمرین برای بخش نوشتن حتماً ایده‌پردازی داشته باشید.

برای تقویت این مهارت، می‎توانید موضوع‌هایی را رندوم انتخاب کرده؛ ولی اصلاً سراغ نوشتن نروید؛ بلکه فقط برایشان ایده بنویسید. در ضمن، برای گرفتن نمره آیلتس ۹ در این بخش باید در پاسخ به انواع سؤالات آزمون writing اعم از agree/disagree یا discussion و … فقط درباره آن چیزی ایده‌پردازی کنید که برایش کلمات را می‌دانید و بهتر می‌توانید در موردش بنویسید.  این آزمون ۴ مدل سؤال دارد:

  •         agree-disagree
  •         discussion
  •         cause & effect
  •         problem & solution

برای تقویت نوشتن می‌توانید موارد زیرا را پیگیری کنید:

  •         تمرین روزانه نوشتن در هر موضوع و هر مدل writing حداقل دو ماه قبل از آزمون
  •         یادگیری لغات و عبارت‌های جدید همراه با تمرین روزانه جمله‌نویسی
  •         یادگیری انواع قیدها و کلمات ربط برای شروع و پایان پاراگراف
  •         یادگیری کلمات و جملات جدید برای قسمت شروع مقاله و نتیجه‌گیری
  •         تمرین مجزای قسمت ایده‌پردازی برای موضوعات مختلف مثلاً در موضوع مشکلات ترافیک و راه‌حل‌های آن، برای نوشتن دو مشکل و دو راه‌حل که بیشتر برایش کلمه بلد هستید، ایده‌پردازی کرده و با خواندن مقالات اینترنت یا writingهایی که نمرات بالا گرفتند، این مهارت را تقویت کنید
  •         تمرین مجزا برای جمله‌سازی قسمت مقدمه و نتیجه‌گیری
  •         شرکت در آزمون آزمایشی همراه با تحلیل دقیق آزمون

 چگونه زمان و استرس را در آزمون آیلتس مدیریت کنیم؟

خب بعد از این پیشنهادهای کاربردی بیایید درباره کنترل و مدیریت استرس در آزمون آیلتس صحبت کنیم. اول یادتان باشد درست است که گرفتن نمره آیلتس 9 کمی استرس دارد؛ اما این اضطراب می‌تواند روی نتیجه آزمون تاثیر بدی بگذارد؛ یعنی اجازه ندهد شما تمرکز کنید یا باعث شود زمان را از دست بدهید، پس در وهله اول به خودتان القا کنید که استرس نتیجه منفی دارد و سعی در کنترلش داشته باشید. اگر اضطراب فراگیر دارید و این مسئله خیلی برایتان جدی است، بهتر است که چند ماه قبل آزمون با مراجعه به مشاور، تراپیست و حتی دارو-درمانی یا مدیتیشن و یوگا این مسئله را کنترل کنید تا نتیجه منفی برای آزمون و حتی زندگی شخصی‌تان نداشته باشد. علاوه بر این می‌توانید از دمنوش‌های آرامبخش هم استفاده کنید.

 

آماده شدن برای آیلتس

یادتان باشد که شما ماه‌ها تلاش کرده و درس خواندید، حالا هم وقت آن است که نتیجه‌اش را بگیرید. در آزمون هم می‌توانید چند بار شرکت کرده و اینجا اصلاً کنکور نیست که با کسی رقابت کنید. نمره شما برای خودتان است و رقیب فقط خودتان هستید، پس با خیال راحت برای امتحان حاضر شوید. یادتان باشد تا حدی از استرس طبیعی است؛ اما مهم است که بتوانید این اضطراب را کنترل و مدیریت کرده و بیشتر تمرکزتان را به آزمون اختصاص دهید.

بیشتر بخوانید:

دارودرمانی، یوگا و مدیتیشن، ورزش روزانه و یا پیاده‌روی برای تخلیه انرژی، باور داشتن به خود و افزایش اعتمادبه‌نفس، پذیرفتن این مسئله که به هر حال امتحان استرس دارد، خوب خوابیدن شب قبل امتحان  و خوب صبحانه خوردن روز امتحان تا حد زیادی به کنترل استرس شما در روز آزمون کمک می‌کند. در آخر هم حتماً نیم ساعت قبل آزمون به محل برگزاری امتحان برسید تا استرس ترافیک و ماندن در مسیر نداشته باشید، پاسپورت برای اعلام هویت همراه برده و در صورت بروز هر مشکل از افرادی که مراقب آزمون هستند، کمک بگیرید.

سؤالات متداول

نمره قابل‌قبول برای اخذ پذیرش دکتری با فاند از دانشگاه‌های آمریکا چند است؟
با نمره 8 به بالای آیلتس آکادمیک شانس بسیار زیادی برای اخذ پذیرش دکتری از دانشگاه‌های آمریکا دارید و می‌توانید بعد از مکاتبه با استادان و شرکت در مصاحبه برای پذیرش فول‌فاند درخواست بدهید.
برای دانشگاه‌های استرالیا هم مدرک آیلتس کافی است؟
بله هر سه مدرک تافل؛ آیلتس و PTE را دانشگاه‌های استرالیا قبول دارند.
نمره ۹ آیلتس جنرال تاثیری در روند مهاجرتی دارد؟
بله در روش اکسپرس انتری کانادا و ویزای مهارتی استرالیا، نمره‌های بالای 7 به ترتیب امتیاز متقاضی را بالا برده و شانس دریافت دعوتنامه فدرال یا استانی را بیشتر می‌کند.

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید