آزمون ITEP

آزمون ITEP چیست؟ آشنایی با آزمون آی تپ

فهرست مطالب

این روزها آزمون‌های سنجش توانایی‌هایی زبان از دو امتحان معروف و سخت آیلتس و تافل فراتر رفته و روش‌های متنوعی برای آزمودن دانش زبان و سطح اطلاعات افراد وجود دارد. یکی از این شیوه‌ها آزمون ITEP است که روش نسبتا جدیدی در سنجیدن مهارت‌های زبانی افراد برای ارائه به مراکز آموزشی است. در این مقاله قصد داریم به بررسی آزمون آی تپ بپردازیم و با توضیحات جامعی که درباره آن می‌دهیم، به شما در گزینش مناسب‌ترین امتحان زبان کمک نماییم.  

معرفی آزمون ITEP

آزمون ITEP یکی از امتحان‌های بین‌المللی و معتبر در زمینه سنجش توانایی‌های زبانی افراد است که کمی بیش از 15 سال عمر داشته و از سال ۲۰۰۸ به صورت جهانی برپا می‌شود.

معرفی آزمون ITEP

آزمون آی تپ مخفف عبارت امتحان بین‌المللی مهارت زبان انگلیسی (The International Test of English Proficiency) است که همچون آیلتس، تافل و امتحان زبان دولینگو، دارای اعتبار رسمی میان بسیاری از موسسات علمی و دانشگاهی است. نمرات این آزمون مورد تایید بیش از ۷۰۰ کالج، دانشگاه و آموزشگاه‌های معتبر علمی بوده و می‌توان با داشتن نمره مناسب این آزمون، برای این مراکز علمی درخواست تحصیلی فرستاد. 

آیا آزمون ای تپ در دانشگاه‌های مختلف معتبر است؟

بسیاری از مراکز علمی و دانشگاهی معتبر کشور آمریکا نظیر دانشگاه برکلی ایالت کالیفرنیا، دانشگاه نیویورک و دانشگاه ایالتی کالیفرنیا این آزمون را به رسمیت می‌شناسند. علاوه بر این 14 کالج و دانشگاه در کانادا، دانشگاه‌هایی در کشور انگلستان، کلمبیا، چین، فرانسه، هند، مکزیک، ترکیه، اوکراین و عراق این آزمون را قبول دارند.

بیشتر بخوانید:
آزمون GRE، پل ارتباطی با دانشگاه‌های جهان

در کشور ایران نیز دانشگاه شهید بهشتی نمرات آزمون ITEP را مورد قبول قرار می‌دهد. آزمون آی تپ در بیش از ۷۰۰ مرکز برگزاری در 40 کشور دنیا انجام می‌شود. در ایران آزمون آی تپ در ۱۰ مرکز آموزشی به ‌صورت آنلاین و از طریق کامپیوتر برگزار می‌شود. برای پاسخ دادن داوطلب به پرسش‌های بخش مکالمه آزمون، از طریق مرکز برگزاری آن در ایران، با مرکز اصلی برگزاری آزمون ارتباط تصویری برقرار می‌شود.

آزمون آی تپ از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

امتحانات آزمون ITEP دو نوع مختلف دارد: نوع Core که داوطلبان برای پاسخ دادن به پرسش‌های آن ۶۰ دقیقه زمان دارند و به سنجش سه مهارت گرامر (Grammar)، خواندن یا ریدینگ (Reading) و شنیدن یا لیسنینگ (Listening) می‌پردازد و تنها سه مهارت را مورد سنجش قرار می‌دهد. نوع دوم آزمون آی تپ، Plus است که هر چهار مهارت نوشتن یا رایتینگ (Writing)، صحبت کردن یا اسپیکینگ (Speaking)، خواندن و گوش کردن را مورد سنجش قرار داده و زمان آن 90 دقیقه است. به این ترتیب نوع Core آزمون زبان آی تپ تنها سه مهارت و نوع Plus آن به چهار مهارت زبان انگلیسی می‌پردازد. 

مهارت‌های مورد نیاز برای آزمون ITEP

  • مهارت خواندن: زمان این بخش از آزمون آی تپ 20 دقیقه است و داوطلب باید طی این مدت پس از خواندن یک متن 250 کلمه‌ای به پرسش‌های مربوط به آن پاسخ دهد. برای سطح دانشگاهی هم یک متن 400 کلمه‌ای دیگر وجود دارد. 
  • مهارت گرامری: داوطلبان برای پاسخ به سوالات گرامری 10 دقیقه فرصت دارند. طی این مدت آنها باید به 25 سوال پاسخ دهند.
  • مهارت شنیداری: برای سنجش مهارت شنیداری داوطلبان مدت 20 دقیقه فرصت دارند. طی این مدت افراد داوطلب به 6 مکالمه گوش می‌دهند و پاسخ سوالات چهار گزینه‌ای آن را انتخاب می‌کنند. از میان این 6 مکالمه، چهار تای اول کوتاه و در سطح پایین‌تری است. دو مکالمه آخر برای دانش‌آموزان مقطع دبیرستان و در سطح دانشگاهی است.
  • مهارت نوشتن: داوطلبان برای این بخش 25 دقیقه وقت دارند و باید طی آن دو متن 70 کلمه‌ای و 170 تا 220 کلمه‌ای بنویسند. داوطلبان برای نوشتن متن اول 5 دقیقه زمان داشته و باید نظر خود را در مورد عنوان مشخص شده، در 70 کلمه بنویسید. متن دوم باید 170 تا 220 کلمه‌ بوده و 20 دقیقه زمان می‌برد. در این بخش باید از ساختار نگارشی قوی‌تری استفاده کرد.
  • مهارت گفتاری: این بخش زمان کوتاهی را در طول آزمون به خود اختصاص داده است. داوطلبان باید در 5 دقیقه به دو پرسش پاسخ دهند. پرسش نخست کوتاه است و زمان پاسخ دادن به آن 45 ثانیه است. پرسش دوم مربوط به یک متن دانشگاهی است. داوطلب 45 ثانیه فرصت دارد که به پرسش فکر کرده و پاسخ خود را در 60 ثانیه بیان نماید.

آزمون ITEP برای چه کسانی مناسب است؟

پیش از آن که پاسخ این سوال را بدهیم، باید بدانیم آزمون آی تپ چه انواعی دارد و هر کدام از این انواع چه کاربردی دارند. به طور کلی آزمون ITEP به دو صورت آکادمیک (iTEP Academic) و تجاری (iTEP Business) برگزار می‌شود. آزمون آکادمیک دارای دو امتحان برای اهداف متفاوت است: 

  • آی تپ استیل (iTEP Stale):

 امتحانی برای سنجش افراد در مقطع دبیرستان است که به منظور ورود به بعضی از آکادمی‌ها و کالج‌ها انجام می‎گیرد. آزمون استیل در دو نوع Core و Plus برای سنجش میزان مهارت و توانایی داوطلبان برگزار می‌شود. 

  • آی تپ پلیسمنت (iTEP Placement):

 این آزمون موقعیت و جایگاه داوطلبان و زبان آموزان را در سطح بالاتری تعیین می‌کند و به آنها نمره‌ای بر اساس موقعیت تحصیلی بالاتر و اپلای برای دانشگاه می‌دهد. 

آزمون ITEP برای چه کسانی مناسب است؟

نوع تجاری آزمون‌ ITEP با هدف سنجش مهارت‌های زبان انگلیسی افراد به منظور دریافت جاب آفر برای بعضی از مشاغل برگزار می‎شود. این آزمون برای مشاغل مختلف متفاوت است و خودش نیز دارای دو نوع   Core (60 دقیقه‌ای) و Plus (۹۰ دقیقه‌ای) است. 

  • آزمون آی تپ مکالمه (iTEP Conversation): 

به منظور سنجش مهارت مکالمه و صحبت کردن داوطلبان برگزار می‌شود. این آزمون به صورت کامپیوتری و تماس ویدیویی بوده و مدت زمان آن ۳۰ دقیقه است.

  • آزمون آی تپ مهمان‌نوازی یا هاسپیتالیتی (iTEP Hospitality):

 همان گونه که از نام این آزمون مشخص است، برای داوطلبانی است که در جستجوی مشاغل مربوط به صنعت گردشگری هستند و برای کارهایی مانند هتل‌داری، تورلیدری، پذیرش اقامتگاه‌های گردشگری، مهمانداری، کار در رستوران‌، کشتی‌های کروز و تمامی کارهای مرتبط با توریسم اپلای می‌کنند. آزمون هاسپیتالیتی میزان مهارت داوطلبان به مکالمه و توانایی شنیداری زبان انگلیسی را می‌سنجد و مدت ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. 

بیشتر بخوانید:
آزمون TTC چیست؟ آشنایی با دوره‌های TTC

  • آزمون آی تپ آیو پیر (iTEP Au Pair): 

این آزمون نیز در مدت زمان ۳۰ دقیقه و در دو بخش مکالمه و شنیداری انجام می‌شود. هدف این آزمون داشتن مهارت‌های ارتباطی برای مشاغلی مانند پرستاری، خانه‌داری و پرستار کودک بوده و شبیه به آزمون گردشگری و توریستی است.

  • آی تپ کارآموزی یا اینترن (iTEP Intern):

 افرادی داوطلب شرکت در این آزمون می‌شوند که قصد دارند سمت کارآموزی در شرکت‌های تجاری را به دست آورند. این آزمون با پرسش‌هایی در موارد مکالمه و شنیداری زمان ۳۰ دقیقه‌ای دارد. 

چنان که دیدیم، آزمون آی تپ آکادمیک مهارت زبان انگلیسی داوطلبان برای اپلای در کالج و دانشگاه‌ها را می‌سنجد و بنابراین برای دانش آموزان سال‌های آخر متوسطه و دانشجویان مناسب است. آزمون تجاری آی تپ نیز با هدف قرار دادن بعضی از مشاغل، مناسب کسانی است که قصد فعالیت در صنعت گردشگری، فعالیت‌های مراقبتی و یا و کارآموزی در شرکت‌های تجاری را دارند. 

نحوه نمره دهی آزمون آی تپ چگونه است؟

هر آزمونی سطح نمره خودش را دارد. به عنوان مثال سقف نمره آیلتس 9 است. نحوه نمره دهی آزمون آی تپ نیز بدین صورت است که پایین‌ترین سطح نمره صفر است و سپس نمره داوطلب به صورت نیم نمره‌ای بالا می‌رود. یعنی نمرات آزمون آی تپ می‌تواند 0.5، 1، 1.5، 2، 2.5، 3، 3.5، 4، 4.5، 5، 5.5 و 6 باشد که نمره 6 بالاترین سقف نمرات این آزمون است.  

نحوه نمره دهی آزمون آی تپ

بهترین منابع آزمون ITEP

برای آمادگی آزمون آی تپ، کتابی رسمی منتشر شده که 133 صفحه است. برگزارکنندگان آزمون iTEP توصیه می‌کنند که داوطلبان کتاب The iTEP Practice Guide را با قیمت 27 دلار تهیه و مطالعه کنند. همچنین مطالعه راهنمای آمادگی رسمی (Official Prep Guide) و راهنمای تمرینی (practice guide) می‌تواند روش خوبی برای تضمین موفقیت در امتحانات iTEP باشد.

نحوه ثبت نام در آزمون ITEP

نحوه ثبت نام در آزمون ITEP بدین صورت است که داوطلبان با مراجعه به سایت آزمون و ثبت نام ابتدایی در آن، روز آزمون را مشخص می‎کنند. در واقع سه روز بعد از ثبت نام امکان برگزاری آزمون برای داوطلب وجود دارد. این قابلیت انعطاف‌پذیری در تعیین زمان آزمون، باعث می‌شود که داوطلبان بتوانند با آرامش و بدون استرس در امتحان شرکت کنند. 

مراحل ثبت نام آزمون ITEP

مراحل ثبت نام برای آزمون بدین گونه است که داوطلب وارد سایت آزمون به آدرس www.itepexam.com شده و پس از این که نوع آزمون را مشخص کرده و هزینه ثبت‌نام و آزمون را پرداخت نمود، ظرف ۴۸ ساعت نام کاربری و ایمیل تاییدیه را دریافت می‎کند. در نظر داشته باشید که هزینه برگزاری آزمون آی تپ ۱۵۹ دلار آمریکا است. 

مراحل ثبت نام آزمون ITEP

پس از ثبت نام داوطلب می‌تواند به یکی از مراکز برگزاری آزمون ITEP در ایران برود. یکی از مراکز رسمی آزمون آی تپ در ایران دانشگاه شهید بهشتی است. علاوه بر این مرکز، در حال حاضر 9 مرکز دیگر در شهرهای تهران و تبریز آزمون آی تپ را برگزار می‌کنند. نتیجه آزمون تا ۲۴ ساعت بعد به داوطلب اعلام می‌شود و ‌زمان اعتبار مدرک آن ۲ سال است.

سؤالات متداول

آیا آزمون آی تپ دارای اعتبار بین‌المللی است؟
بله. این آزمون توسط بیش از 700 دانشگاه و مرکز علمی در جهان که عمدتا در آمریکا هستند، معتبر شناخته شده است و می‌توان با گرفتن نمره مناسب برای آنها اپلای نمود.
مدت آزمون آی تپ چقدر است؟
زمان امتحان برای آزمون Core مدت زمان 60 دقیقه و برای آزمونPlus  مدت 90 است. 
نمره قابل قبول برای آزمون ITEP چند است؟
از آنجایی که نمره‌های این آزمون بین 0 تا 6 است، نمره قابل قبول و مورد پذیرش دانشگاه‌ها و مراکز علمی 4 و بیشتر از آن است. 
شانس قبولی در آزمون ITEP چقدر است؟
کسانی که مهارت زبانی قابل قبولی داشته و علاوه بر تسلط کافی به زبان انگلیسی، با نمونه سؤالات این آزمون آشنا هستند، به راحتی می‌توانند در آزمون آی تپ نمره مناسبی را کسب نمایند. 

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید