تقویت رایتینگ تافل

برای تقویت رایتینگ تافل چه کنیم؟

فهرست مطالب

اگر خود را برای تافل آماده می‌کنید، باید اطلاعات مناسبی در مورد بخش‌های مختلف این آزمون داشته باشید. در ابتدا باید بدانید که آزمون‌های تافل به هم وابسته هستند و بخش اول رایتینگ تافل بدین صورت است که ابتدا دو قسمت دیگر یعنی خواندن یا ریدینگ (Reading) که یک متن علمی است، برای خواندن به شما داده می‌شود. این متن بین 250 تا 300 کلمه است و شما برای خواندن متن و یادداشت‌برداری از آن سه دقیقه فرصت خواهید داشت. پس از آن که قسمت ریدینگ تمام شد، از روی صفحه برداشته شده و سپس قسمت شنیداری یا لیسنینگ (Listening) برای دو یا سه دقیقه پخش می‌شود. در نهایت از شما یک سوال شبیه به این پرسیده می‌شود که نکات سخنرانی را خلاصه کنید. شما پس از آن 20 دقیقه فرصت دارید تا رایتینگ خود را بنویسید. حالا می‌توانید با دانستن این روش آزمون خود را برای تقویت رایتینگ تافل آماده نمایید. در ادامه راهکارهایی در این زمینه به شما ارائه می‌شود.

مفهوم و اهمیت تقویت رایتینگ تافل

برخی از کسانی که زبان انگلیسی‌شان قوی است و در رایتینگ مسلط هستند، گمان می‌کنند که به طور قطع در رایتینگ تافل موفق خواهند بود، اما لزوما اینگونه نیست؛ زیرا توانایی نوشتن هر مطلبی به زبان انگلیسی به معنای موفق بودن در رایتینگ تافل نخواهد بود. اگر شما می‌توانید مقالات خوبی به زبان انگلیسی بنویسید، داستان بنویسید و یا شعر بگویید، باید بدانید که هیچ کدام اینها بدین معنی نیست که می‌توانید رایتینگ تافل خود را به خوبی ارائه دهید. نوشتن مقاله برای آزمون تافل نیازمند آموختن قواعد خاص این امتحان است و با نوشتن معمولی و بدون قاعده کاملا متفاوت هستند. 

اهمیت تقویت رایتینگ تافل

یکی از مواردی که رایتینگ تافل را از سایر شیوه‌های نگارش جدا می‌کند، زمان است. مورد دوم، ساختار نگارشی و درخواست‌های مشخص طراحان آزمون‌ برای رایتینگ تافل است. مورد سوم نیز شکل امتحان است که باید آن را به خوبی بیاموزید. به تمامی این دلایل است که تقویت رایتینگ تافل اهمیت دارد و شما باید تکنیک‌هایی را بیاموزید تا بتوانید خود را برای رایتینگ تافل آماده نمایید.

تمرین در یک زمان مشخص

آزمون تافل مانند کنکور سراسری است و از شما انتظار می‌رود که در چند بازه زمانی مشخص، توانایی خود در مهارت‌های مختلف را نشان دهید تا مورد ارزیابی قرار بگیرد. بنابراین شما باید خود را برای نوشتن در یک زمان مشخص آماده نمایید. برای این منظور هنگام تمرین نوشتن ساعت را کنار دست خود بگذارید و خود را در موقعیتی شبیه به شرایط آزمون قرار دهید.

بیشتر بخوانید:
آزمون TTC چیست؟ آشنایی با دوره‌های TTC

سپس ۳۰ دقیقه بدون توقف بنویسید و پس از مدتی این زمان را به اندازه زمان آزمون یعنی 20 دقیقه برسانید. فرآیند نوشتن شما باید با فکر کردن سریع همراه باشد، بتوانید به سرعت ایده‌های خود را بنویسید و در صورت لزوم آن را اصلاح کنید. علاوه بر این چون آزمون بر روی کامپیوتر انجام می‌شود، باید بتوانید تمرین تایپ سریع نیز داشته باشید. پس از انجام چندین و چندباره این تمرین، شما می‌توانید به ارزیابی نوشته‌هایتان بپردازید و مهارت سرعتی رایتینگ خود را تقویت نمایید. 

زمان‌بندی برای نوشتن مقاله تافل

پس از آن که متوجه شدیم تنها 20 دقیقه برای نگارش مقاله‌مان وقت داریم، باید این تمرینات زمانی خود را هدفمند انجام دهیم. به طور کلی داوطلبان هنگام نوشتن مقالات تافل باید یک زمان‌بندی دقیق داشته باشند تا کاری از قلم نیافتد و همه مراحل به درستی انجام شوند. این زمان‌بندی عبارت است از:

  • گردآوری یادداشت‌ها (2 دقیقه: از لحظه نخست تا دقیقه2) 
  • نوشتن مقدمه (2 دقیقه: دقایق 3 تا 5)
  • نوشتن 2 تا 3 پاراگراف‌ اصلی و بدنه متن (10 دقیقه: دقایق 6 تا 16)
  • نوشتن نتیجه‌گیری (2 دقیقه: دقایق 17 و 18)
  • مرور و ویرایش مقاله (2 دقیقه: دقایق 19 تا 20)

استفاده از واژگان مناسب و تنوع در جملات

یکی از مواردی که در ارزیابی رایتینگ تافل اهمیت دارد، توجه به دایره واژگان شماست. هر اندازه که واژگان مورد استفاده شما در متنتان علمی‌تر و حرفه‌ای‌تر باشد، بیشتر نشان‌دهنده مهارت شما در زبان انگلیسی خواهد بود. از سوی دیگر هر اندازه که از عبارت‌های ساده و پیش پا افتاده استفاده کنید، ثابت می‌کنید که سطح دانش زبان انگلیسی شما پایین است. به همین دلیل باید سعی کنید تا حد ممکن از واژگان حرفه‌ای و مناسب برای نوشتن در جملات خود بهره بگیرید. 

زمان‌بندی برای نوشتن مقاله تافل

از سوی دیگر تنوع داشتن در جملات از نظر فرم نگارشی، نشان‌دهنده مهارت شما در جمله‌سازی است. هر اندازه که جملاتی با فرم‌های مختلف مانند معلوم، مجهول، شرطی و… و با افعال در زمان‌های متنوع به کار ببرید، می‌توانید وسعت توانایی خودتان در زبان انگلیسی را به اثبات برسانید.

بیشتر بخوانید:

بنابراین از جملات متنوع و پیچیده‌تر استفاده نمایید و توجه داشته باشید که در آزمون رایتینگ تافل و سایر آزمون‌های این‌چنینی، کیفیت بر کمیت برتری دارد. پس سعی کنید مفاهیم غنی با کیفیت بالای نگارشی را با کمترین جملات بیان نمایید.   

ساختار جملات و ترکیب پاراگراف‌ها

همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد ساختار جملات اهمیت زیادی در رایتینگ تافل داشته و نشان‌دهنده حرفه‌ای بودن شما در زبان انگلیسی است. استفاده از جملات ترکیبی که توسط حروف ربطی مانند but، however، although و غیره با هم مرتبط شده‌اند، مهارت شما را نشان می‌دهد. برعکس، استفاده از جملات کوتاه و ساده در آزمون، نشان‌دهنده این است که شما توانایی ربط دادن جملات خود به یکدیگر را ندارید و نمی‌توانید روی یک موضوع متمرکز شوید و چند جمله پشت سر هم در مورد آن بنویسید. 

تمرین و تقویت مهارت‌های نوشتاری

به منظور تمرین در مهارت‌های نوشتاری باید تلاش زیادی انجام داد. این کار با نوشتن ساده جملات خارج از یک مقاله تافل، مطالعه نمونه رایتینگ‌های مختلف با نمره‌های بالا، بالا بردن مهارت گرامر و یاد گرفتن واژگان زیاد به منظور گسترش دایره واژگان ممکن خواهد بود.

بیشتر بخوانید:
حداقل نمره تافل برای مهاجرت به کشورهای مختلف چقدر است

فراموش نکنید هر اندازه که اطلاعات عمومی بیشتری داشته باشید، بهتر می‌توانید به موضوع تافل فکر کرده، جملات بیشتری برای نوشتن داشته و به این ترتیب ناخودآگاه مهارت نوشتاری‌تان تقویت می‌شود. 

تمرین لیسنینگ برای تقویت رایتینگ 

چنان که گفته شد، بخش اول رایتینگ تافل دارای یک قسمت شنیداری است که شما باید با شنیدن یک سخنرانی یا لکچر 3 الی 4 دقیقه‌ای، اطلاعات آن را استخراج کرده و بعد متن را بنویسید. بنابراین باید توانایی شنیداری دقیق و خوبی داشته باشید. هر چند که خود لیسنینگ یکی از مهارت‌های تافل است که نمره آن برای مجموع نمره تافل شما لحاظ می‌شود و شما به هر حال به آن نیاز دارید. اما توانایی بالای لیسنینگ، در بخش رایتینگ نیز اهمیت دارد و باید آن را تقویت کرد.

نظریه داشته باشید

در نظر داشته باشید که مقاله بخش دوم تافل، یک مقاله استدلالی است و باید هنگام نوشتن آن نظر مشخص و مستدلی داشت. شما باید در مورد موضوع خاصی که به شما داده می‌شود، در مقاله بحث کنید و طی یک ساختار قانونمند، ایده‌تان را گسترش داده و آن را بیان کنید. شاید به نظرتان برسد بعضی از موضوعات برای شما اهمیتی ندارند و در نتیجه نظر خاصی در مورد آنها نخواهید داشت. طبیعی است یک انسان هیچ وقت در مورد تمام موضوعات جهان نظر خاصی ندارد. 

بیشتر بخوانید:
چگونه در لیسنینگ آیلتس نمره بالا بگیریم؟ روش‌های تقویت لیسنینگ آیلتس

با این همه زمانی که شما با تاپیک تافل مواجه می‌شوید، باید پاسخی به این پرسش بدهید که نظر شما چیست؟ پس باید برای آن موضوع پاسخی بسازید حتی اگر دغدغه آن را تاکنون در زندگی‌تان نداشتید، برایش جوابی اختراع کنید. خودتان را در موقعیت فرضی تصور کنید و با خود بگویید در شرایط احتمالی نظر من چه خواهد بود. نکته دیگر این که شاید حتی نظر شخصی شما با آنچه که در برگه پاسخ می‌دهید تفاوت داشته باشد؛ زیرا شاید نوشتن نظر شما سخت باشد و یا نتوانید استدلال مناسب را برای گسترش متن پیدا کنید. در هر صورت شما باید به هنگام نگارش متن تافل نظریه‌ای را با دلایل و مثال و جزئیات ارائه دهید. 

موضوعات رایج رایتینگ تافل را بشناسید

بدون تردید موضوعات تافل از پیش تعیین‌شده نیستند و شما نمی‌توانید حدس بزنید در روز آزمون با چه موضوعی روبه‌رو خواهید بود. با این همه با مطالعه رایتینگ‌های پیشین، می‌توانید با موضوعات رایجی که در آزمون‌های تافل برای رایتینگ می‌آید، آشنا شوید. علاوه بر این، می‌توانید تست آموزشی ای اس تی (ETS) را مطالعه کنید که موضوعات نمونه را منتشر می‌کند.

موضوعات رایج رایتینگ تافل

نتیجه‌گیری را فراموش نکنید

بدون تردید هیچ متنی بدون نوشتن نتیجه‌گیری کامل نمی‌شود. هنگام نوشتن هر مقاله‌ای از جمله رایتینگ تافل، ابتدا باید مقدمه‌ای طرح شود و در انتها با افزودن نتیجه‌گیری، جمع‌بندی نهایی صورت بگیرد. اهمیت نتیجه‌گیری حتی از مقدمه هم بیشتر است، پس هنگام تمرین برای رایتینگ تافل، در نظر بگیرید که چگونه در پایان کار، ایده‌های خود را جمع‌بندی کرده و نتیجه‌گیری کنید. با تمرین این کار در منزل، می‌توانید هنگام نوشتن رایتینگ تافل نیز این کار را به صورت مرتب و دقیق انجام دهید. 

مرور و اصلاح اشتباهات گرامری و املایی

مرور و دوباره‌خوانی متن نگارشی، آخرین مرحله در هنگام نوشتن رایتینگ تافل است. از این مرحله هرگز نباید غافل شد؛ زیرا هنگام نوشتن متن به صورت سریع و ناخودآگاه، احتمال اشتباه نوشتن چه از نظر املایی و چه از نظر گرامری وجود دارد. به یاد داشته باشید که تصحیح کننده شما، با دیدن هر اشتباه، به شما پوینت و نمره منفی خواهد داد. پس نباید بگذاریم اشتباهات ساده‌ای که تنها به دلیل سرعت بالا در هنگام نگارش مرتکب شده‌ایم، موجب پایین آمدن نمره‌مان شود.

بیشتر بخوانید:

باید هنگام تمرین رایتینگ تافل، به یاد داشته باشیم که مطالعه دوباره متن و اعمال اصلاحات روی اشتباهاتی که به لحاظ املایی یا گرامری نوشته شده‌اند، موجب بالا رفتن نمره‌مان خواهد شد. پس به این کار عادت کنیم و آن را در روز آزمون پیاده نماییم. همچنین زمانی که در مراحل تمرین رایتینگ به مرور مقالات خود می‌پردازیم، به اشتباهات رایج خود هنگام نگارش پی برده و قادر خواهیم بود آنها را اصلاح نماییم.

جمع بندی نکات کلی برای تقویت رایتینگ تافل

در پایان به صورت خلاصه روش‌هایی که برای تقویت رایتینگ تافل به کار شما می‌آیند را توضیح می‌دهیم:

  • در زمان مناسب تمرین کنید.
  • مقالات را بخوانید و به زبان انگلیسی خلاصه کنید.
  • به سخنرانی‌ها به زبان انگلیسی گوش دهید و یادداشت‌برداری کنید.
  • روی منبع اطلاعات مختلف در زمینه‌های متنوع تمرکز کنید تا با داشتن اطلاعات کلی در هر زمینه‌ای، برای هر موضوعی دارای ایده و نظریه باشید.
  • برای ارائه جملات صحیح گرامری تمرین کنید. 
  • از واژگان مناسب برای تنوع در جملات استفاده کنید.
  • به ساختار جملات و ترکیب پاراگراف‌ها دقت کنید.
  • با تمرین روزانه به تقویت مهارت‌های نوشتاری بپردازید.
  • با مرور جملات خود به اصلاح اشتباهات گرامری و املایی بپردازید.
  • از نگارش متون طولانی و کم کیفیت بپرهیزید و به جای آن جملاتی دقیق و حرفه‌ای با حجم متناسب بنویسید.
  • از نقل قول آوردن در جملات خود بپرهیزید.
  • برای استفاده کافی از کلمات ربط در جملات خود تمرین کنید.
  • یک طرح کلی برای نگارش رایتینگ خود بسازید.
  • یک نظریه مشخص داشته باشید که بتوان در تمامی رایتینگ‌ها از آن بهره گرفت. 

سؤالات متداول

آیا تقویت رایتینگ تافل به تقویت لیسنینگ نیاز دارد؟
بله. از آنجایی که بخش نخست رایتینگ، پرسشی است که پاسخ آن در قسمت شنیداری یا لیسنینگ است، باید این مهارت را به منظور تقویت تافل بالا برد. 
آیا داشتن نظریه هنگام تقویت رایتینگ تافل مهم است؟
بله. برای تقویت رایتینگ در تافل، باید بیاموزیم که در مورد تاپیک‌های تمرینی، ایده یا نظری داشته باشیم که آن را با استدلال در متن وارد نماییم زیرا مقالات تافل حالت استدلالی دارند و نویسنده باید بتواند با دلیل و منطق، نظر خود را بیان و اثبات کند. 
چگونه مرور کردن باعث تقویت رایتینگ تافل می‌شود؟
زمانی که هنگام تمرین رایتینگ تافل، مرور کردن را در برنامه زمانی خود بگنجانید و این کار را به عادت تبدیل کنید، هنگام نوشتن مقاله رایتینگ در آزمون تافل، حتما این کار را فراموش نمی‌کنید. همچنین مرور مقالات در تمرین‌های رایتینگ باعث می‌شود که اشتباهات خود بیشتر واقف شویم و آنها را کمتر تکرار کنیم.

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید