حداقل نمره تافل برای مهاجرت

حداقل نمره تافل برای مهاجرت به کشورهای مختلف چقدر است؟

فهرست مطالب

همانطور که می‌دانید در مسیر مهاجرت علاوه بر سرمایه، سابقه کاری و مدرک تحصیلی معتبر باید حتماً مدرک زبان با نمره قابل‌قبول هم داشته باشید. البته انتخاب نوع آزمون بین آیلتس یا تافل و دیگر آزمون‌ها مثل PTE به سلیقه و هدف نهایی خودتان بستگی دارد چون خیلی فرق ندارد قصد اپلای در دانشگاه‌ و ادامه تحصیل در خارج کشور را داشته باشید یا بخواهید از طریق نیروی متخصص skill worker اقدام کنید، در هر صورت بدون داشتن مدرک زبان نمی‌توانید مسیر مهاجرت را شروع کنید. با این مقدمه بیایید در ادامه مقاله به‌صورت تخصصی درباره آزمون تافل و حداقل نمره تافل برای مهاجرت بیشتر صحبت کنیم.

آزمون تافل برای چه کسانی است؟

هر متقاضی ایرانی که قصد مهاجرت داشته باشد، باید حتماً در آزمون زبان شرکت کرده و نمره بیاورد. حالا فرقی نمی‌کند که مقصد شما کجا است و با چه هدفی قصد مهاجرت دارید، در هر صورت این مرحله را باید با موفقیت بگذرانید.

در میان سه آزمون اصلی زبان معمولاً دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در کانادا و آمریکا را داشته باشند، سراغ آزمون تافل یا آیلتس می‌روند. متقاضیان علاقه‌مند به تحصیل در استرالیا و نیوزلند در آزمون PTE شرکت می‌کنند و دیگر افرادی که با روش‌های کاری، سرمایه‌گذاری، کارآفرینی و مشابه آن قصد مهاجرت دارند، معمولاً آیلتس جنرال را انتخاب می‌کنند.

آزمون تافل برای چه کسانی است؟

به این ترتیب آزمون تافل مخصوص دانشجویانی است که می‌خواهند در کشورهای انگلیسی‌زبان  و در مقاطع کارشناسی‌ارشد یا دکتری ادامه تحصیل دهند. حداقل نمره تافل برای این افراد باید حتماً از ۸۰ به بالا باشد تا بتوانند در دانشگاه‌های موردنظرشان اپلای کنند. البته برای دیگر روش‌های مهاجرتی هم می‌شود در آزمون تافل شرکت کرد؛ اما به دلیل دشواری این سبک آزمون آکادمیک برای روش‌های غیر تحصیلی، معمولاً آیلتس یا PTE جنرال پیشنهاد می‌شود.

اهمیت حداقل نمره تافل برای مهاجرت

در مسیری که تا اینجا ترسیم کردیم، گرفتن حداقل نمره تافل برای مهاجرت کمترین کاری است که باید انجام بدهید. یادتان باشد به طور کلی هر کشوری برای پذیرش مهاجر حداقل‌هایی مانند:

  •         سابقه کاری و شغلی
  •         سابقه تحصیلی و تخصص
  •         سرمایه و تمکن مالی

را معیار قرار می‌دهد و در کنار آن روی حداقل نمره زبان تأکید دارد؛ زیرا این نمره نشان می‌دهد شما چقدر توانایی و آمادگی زندگی در کشور انگلیسی‌زبان را دارید و چقدر می‌توانید با جامعه ارتباط برقرار کرده و وظایف شهروندی را انجام دهید، مثلاً در بسیاری از روش‌های مهاجرتی مثل نیروی کار ماهر استرالیا یا اسکیل ورکر کانادا اصلاً بدون نمره زبان امکان شرکت در برنامه را ندارید و همسر یا پارتنرتان هم باید یا حداقل نمره را داشته یا با پرداخت هزینه زیاد در کلاس زبان اجباری شرکت کند.

بیشتر بخوانید:
تکنیک‌های رسیدن به نمره ۹ در آیلتس

در روش تحصیلی هم که اصلاً بدون نمره قابل‌قبول نمی‌توانید در دانشگاه ثبت‌نام کنید؛ زیرا یکی از الزامات اپلای است. به این ترتیب اگر در مسیر مهاجرت می‌خواهید قدم بگذارید، اول سراغ آزمون زبان رفته و در قسمت بعدی با حداقل نمره تافل برای مهاجرت آشنا شوید.

نمره‌ تافل موردنیاز برای مهاجرت به کشور‌های مختلف

خب حالا به نظر شما حداقل نمره تافل برای مهاجرت چند است؟ در روش تحصیلی که اصلاً با نمره زیر ۸۰ نمی‌توانید برای هیچ دانشگاهی حتی دانشگاه‌های درجه ۲ درخواست بدهید مگر اینکه سراغ کالج بروید و پذیرش مشروط Conditional داشته باشید که با این مدل پذیرش هم ریسک ویزای بالایی وجود دارد. با گرفتن نمره ۸۰ تا ۹۰ هم می‌توانید برای دانشگاه‌های سطح متوسط اپلای کرده و شانس پذیرش داشته باشید اما با نمره بالای ۱۰۰ بالاترین شانس و فرصت را برای اپلای از بهترین دانشگاه‌ها دارید و حتی می‌توانید درخواست انواع فاند و بورس کمک‌هزینه تحصیلی را داشته باشید.

اهمیت تافل برای مهاجرت

برای روش‌های غیر تحصیلی اول از همه باید بر اساس نوع برنامه‌ای که انتخاب کردید، مثلاً کارآفرینی یا نیروی کار ماهر، حداقل نمره زبان را سرچ کنید، بعد بر اساس این حداقل نمره در آزمون تافل یا آیلتس شرکت کرده و مدرک معتبر را به سفارت ارائه دهید. این حداقل نمره برای کشوری مانند استرالیا با آیلتس و PTE سنجیده می‌شود؛ ولی برای کانادا فقط آیلتس قابل‌قبول است. حالا اگر کانادا را انتخاب کردید، باید نمره آیلتستان را به clb تبدیل کرده و بر اساس آن امتیاز بگیرید که در جدول زیر این تبدیل را برایتان آوردیم:

نمره آیلتسمعادل clb
5/5 – 56
67
5/7 – 78

 

حداقل نمره تافل برای دانشگاه‌های معروف

حالا که با وضعیت حداقل نمره تافل برای مهاجرت آشنا شدید و می‌دانید که این آزمون بیشتر مناسب دانشجویان و متقاضیان ویزای تحصیلی است، بیایید با جزئیات بیشتری درباره حداقل نمره‌ قابل‌قبول دانشگاه‌ها صحبت کنیم.

بیشتر بخوانید:
آیا نمره آیلتس شما کافیست؟ چگونه برای مهاجرت بهترین نمره را بگیرید

برای پیداکردن حداقل نمره تافل برای مهاجرت تحصیلی اول باید سایت دانشگاه موردنظرتان رفته و در قسمت Admission رشته و مقطع موردنظرتان را انتخاب کنید تا ببینید شرایط و حداقل‌های لازم برای پذیرش در آن رشته چیست. در این قسمت مثلاً graduated را برای مقاطع بالاتر از کارشناسی انتخاب می‌کنید و بعد روی دپارتمان موردنظر مثلاً business یا civil engineering یا هر رشته دیگری کلیک می‌کنید تا شرایط پذیرش دانشجو در آن مقطع و رشته به شما نمایش داده شود. در این قسمت اطلاعات مهمی مانند:

  •         شهریه هر ترم
  •         زمان شروع ترم
  •         ددلاین پذیرش برای دانشجویان خارجی
  •         حداقل نمره زبان قابل‌قبول
  •         حداقل معدل برای اخذ پذیرش

درج شده و شما می‌توانید به تفکیک، نمره تافل قابل‌قبول هر دانشگاه را در رشته خودتان را پیدا کنید. در ادامه هم در جدول زیر حداقل نمره تافل برای مهاجرت تحصیلی و اخذ پذیرش از برخی معتبرترین دانشگاه‌ها را آوردیم:

نام دانشگاهحداقل نمره تافل موردنظر
دانشگاه MIT90 +
دانشگاه استنفورد110 – 100
دانشگاه هاروارد104 +
دانشگاه تکنولوژی کالیفرنیا (کل تک)100 +
دانشگاه شیکاگو100 – 90
دانشگاه پنسیلوانیا100 +
دانشگاه یل100 +
دانشگاه کلمبیا105 +
دانشگاه جان‌هاپکینز105 +
دانشگاه مک گیل86 +
دانشگاه تورنتو100 +
دانشگاه بریتیش کلمبیا100 – 90
دانشگاه آلبرتا100 +
دانشگاه مک مستر92 +
دانشگاه واترلو90 +
دانشگاه اتاوا100 +
دانشگاه کلگری86 +
دانشگاه کمبریج110 – 100
دانشگاه آکسفورد110 – 100
کالج امپریال لندن100
دانشگاه ادینبورگ92 +
دانشگاه بریستول90 +

 

چگونه خود را برای آزمون تافل آماده کنیم؟

با این توضیحات درباره حداقل نمره تافل برای مهاجرت تحصیلی و غیر تحصیلی بیایید خیلی خلاصه با فرایند آمادگی برای آزمون و رسیدن به نمره موردنظر آشنا شویم. اول از همه یادتان باشد که شرکت در آزمون تافل در معنای سنجش سطح تسلط و دانش شما در زبان انگلیسی است، پس یک‌شبه نمی‌توانید برای آزمون آماده شده و مثلاً بروید در کلاس‌های تافل ثبت‌نام کنید و بخواهید نمره بالای ۹۰ بگیرید. آموزش زبان پروسه‌ای مداوم و طولانی است و بعد از مدتی زبان خواندن و یادگرفتن حداقل گرامر و… با شرکت در کلاس‌های آمادگی آزمون تافل می‌توانید فقط با تمرکز روی آزمون درس بخوانید.

آزمون تافل شامل ۴ بخش اصلی:

  •         Writing
  •         Speaking
  •         Reading
  •         Listening

چگونه خود را برای تافل آماده کنیم؟

می‌شود؛ در نتیجه شما باید هر ۴ مهارت را از طریق شرکت در کلاس و تست‌زنی مداوم تقویت کرده و سپس در آزمون شرکت کنید. این مسیر را می‌توانید با کلاس‌زبان عمومی یا منتور و معلم خصوصی پیش برده و از منابع آنلاین برای تقویت هر ۴ مهارت استفاده کنید. منابع آنلاین شامل موارد زیر می‌شود:

  •         تمام نمونه سؤال‌های قبلی برای تقویت مهارت تست‌زنی
  •         انواع پادکست و تدتاک برای تقویت مهارت شنیداری
  •         انواع موضوع‌ها topics برای تقویت مهارت مکالمه

بیشتر بخوانید:

تداوم درس خواندن و تست زدن، داشتن پارتنر برای تمرین مکالمه، شنیدن روزانه پادکست‌های مختلف، تماشای سریال با زیرنویس انگلیسی برای آشنایی با برخی واژه‌ها و اصطلاحات، تمرین تلفظ درست کلمات و… همگی از بهترین کارهایی هستند که پیش از تاریخ آزمون و برای تقویت مهارت‌های اصلی‌تان می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید. به‌عنوان بهترین منابع کمک‌آموزشی هم می‌توانید از لیست کتاب‌های زیر برای تقویت دایره لغات و تمرین بیشتر استفاده کنید:

  •         Essential Words for The TOEFL
  •         1100 Words You Need to Know
  •         Longman Preparation Course for The TOEFL
  •         The official guide to the TOEFL
  •         Kaplan TOEFL iBT Premier
  •         Official TOEFL iBT Tests

سؤالات متداول

آیا با مدرک تافل هم می‌شود برای ویزاهای مهارتی و اسکیل ورکر کانادا درخواست داد؟
خیر این روش فقط مدرک آیلتس و معادل clb آن را قبول دارد.
آیا آزمون Speaking تافل ممتحن دارد؟
خیر برخلاف آزمون آیلتس که شخص از شما امتحان مکالمه می‌گیرد، در تافل باید با کامپیوتر و هوش مصنوعی امتحان بدهید و اگزمینر شخصی ندارید.
اعتبار آزمون تافل چقدر است؟
تافل هم مانند دیگر آزمون‌های زبان فقط دو سال اعتبار دارد.

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید