نمره آیلتس برای مهاجرت

 آیا نمره آیلتس شما کافیست؟ میانگین نمره آیلتس برای مهاجرت چقدر است؟

فهرست مطالب

در مسیر مهاجرت اولین سوالی که بسیاری از متقاضیان می‌پرسند، نمره قابل‌قبول آزمون زبان است. می‌دانید که برای مهاجرت تحصیلی به کشورهای انگلیسی‌زبان و حتی بسیاری از کشورهای اروپایی که تدریس در دانشگاه‌هایشان به زبان انگلیسی است، باید در آزمون آیلتس آکادمیک شرکت کرده و نمره قابل‌قبولی داشته باشید که این نمره قابل‌قبول از دانشگاهی به دانشگاه دیگر و بر اساس مقطع تحصیلی یعنی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری متفاوت است. مثلاً شما با نمره آیلتس آکادمیک ۶ می‌توانید از کشورهای اروپایی و برای مقطع لیسانس پذیرش بگیرید ولی برای پذیرش دکتری فاند‌دار، یعنی با بورسیه از دانشگاه‌های تراز اول آمریکا، حداقل نمره ۵.۷ است. با این مقدمه بیایید درباره تاثیر نمره آیلتس برای مهاجرت و نمره قابل‌قبول برای هر کشور صحبت کنیم.

معرفی آیلتس و اهمیت آن برای مهاجرت

آزمون آیلتس یکی از معتبرترین آزمون‌ها در سطح جهان است که برای سنجش تسلط به زبان انگلیسی طراحی شده است. این آزمون مهم، معتبر و بین‌المللی شامل چهار بخش تقسیم می‌شود:

  •         شنیداری listening
  •         گفتار speaking
  •         خواندن reading
  •         نوشتن writing

این آزمون به دو صورت آکادمیک برای مهاجرت تحصیلی و جنرال برای سایر روش‌های مهاجرتی برگزار می‌شود.

آزمون آیلتس نشان‌دهندۀ تسلط فرد به ۴ مهارت اصلی است که برای زندگی در جامعه جدید به آن‌ها نیاز دارد. در واقع به زبان ساده این آزمون نشان می‌دهد که یک مهاجر ایرانی یا مهاجر از هر کشور غیرانگلیسی‌زبان دیگری اگر وارد جامعه انگلیسی‌زبان شود، چقدر می‌تواند متوجه حرف‌ سایر شهروندان شده و با آن‌ها ارتباط بگیرد، چقدر می‌تواند مطالعه داشته و مکاتبات روزانه‌اش را به انگلیسی انجام دهد.

بیشتر بخوانید:

هرچقدر شما نمره آیلتس بالاتری داشته باشید، شانستان هم برای دریافت ویزا بیشتر است. مثلاً تاثیر نمره آیلتس برای مهاجرت تحصیلی به قدری زیاد است که شما با نمره بالای ۷ می‌توانید از بسیاری از دانشگاه‌های طراز اول دنیا پذیرش بگیرید و همین اعتبار دانشگاه روی نظر آفیسر و دریافت ویزای تحصیلی، تاثیر بیشتری دارد. با این توضیحات ببینیم که حداقل نمره آیلتس برای مهاجرت به کشورهای انگلیسی‌زبان چند است.

حداقل نمره آیلتس برای مهاجرت به کشورهای مختلف جهان

انتخاب اول برای بسیاری از متقاضیان ایرانی مهاجرت به کشورهای انگلیسی‌زبان است؛ زیرا آن‌ها ترجیح می‌دهند به جای زندگی در جامعه دوزبانه مثل فرانسه یا آلمان، فقط یک زبان را یاد گرفته و با همان هم بتوانند با شهروندان جامعه جدید ارتباط بگیرند. البته تاثیر نمره آیلتس برای مهاجرت از کشوری به کشور دیگر و از یک روش مهاجرتی تا روش مهاجرتی دیگر متفاوت است.

حداقل نمره آیلتس برای مهاجرت به کانادا

تاثیر نمره آیلتس برای مهاجرت تحصیلی به کانادا بسیار زیاد است. برای مهاجرت تحصیلی به کانادا شما باید در آزمون آکادمیک شرکت کرده و برای کارشناسی حداقل نمره ۶ و برای دکتری حداقل ۵.۷ بگیرید. البته می‌توانید در آزمون تافل هم شرکت کرده و با تبدیل به clb، نمره موردنیاز برای درخواست پذیرش را به دانشگاه تحویل دهید.

آمادگی برای آزمون آیلتس

برای شرکت در انواع برنامه‌های اکسپرس انتری و اسکیل ورکر هم باید در آزمون آیلتس جنرال شرکت کرده و با دریافت نمره قابل‌قبول از زبان، امتیاز بگیرید. حداقل نمره آیلتس جنرال برای انواع برنامه‌های استانی و اکسپرس انتری کانادا که همراه با اقامت دائم برای نیروی کار ماهر است، نمره ۷ (در هر ۴ مهارت) معادل clb ۹ است. به این ترتیب در بازه سنی مناسب و با سابقه کار کافی، فرد شانس بسیار بالایی برای شرکت در برنامه فدرال دارد.

بیشتر بخوانید:
تکنیک‌های رسیدن به نمره ۹ در آیلتس

برای محاسبه این clb هم نگران نباشید؛ در سایت اداره مهاجرت کانادا می‌توانید نمره هر ۴ مهارت‌تان در آزمون آیلتس را وارد کرده و معادل clb را برآورد کنید، این معیار گذاشته شده تا اگر کسی نتوانست در آزمون آیلتس شرکت کند، در آزمون تافل شرکت کرده و سپس نمره‌اش را به clb تبدیل کند.

حداقل نمره آیلتس برای مهاجرت به استرالیا

تاثیر نمره آیلتس در مهاجرت تحصیلی به استرالیا به اندازه سایر کشورها نیست؛ زیرا برای استرالیا علاوه بر آیلتس و تافل می‌توانید در آزمون PTE هم شرکت کنید؛ پس خودتان بر اساس وقت و زمانی که دارید باید آزمون مناسب را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید:
حداقل یکی از این ۶ کتاب آموزش زبان انگلیسی برای مهاجرت را بخوانید

در مهاجرت تحصیلی به استرالیا، حداقل نمره آیلتس آکادمیک موردنیاز ۵.۶ برای هر چهار مهارت است. برای انواع مهاجرت‌های مهارتی یعنی بر اساس سابقه کار، باید در آزمون جنرال شرکت کرده و حداقل نمره ۷ در هر اسکیل را بیاورید. البته شما با گرفتن نمرات بالاتر شانستان برای افزایش امتیاز هم بیشتر شده و در کنار این می‌توانید با شرکت در آزمون ترجمه ناتی(Naati)، مجموع امتیازهایتان را هم بیشتر کنید.

حداقل نمره آیلتس برای مهاجرت به نیوزلند

سومین کشور موردعلاقه متقاضیان ایرانی، کشور زیبا، آرام و مرفه نیوزلند است. تاثیر نمره آیلتس برای مهاجرت تحصیلی به نیوزلند مشابه استرالیا است و اگر نتوانستید در این آزمون شرکت کنید، با شرکت در PTE هم شانس مهاجرت به نیوزلند را دارید.

بیشتر بخوانید:

حداقل نمره برای مهاجرت تحصیلی به نیوزلند معادل آیلتس ۵.۶ و حداقل نمره برای سایر روش‌های مهاجرتی در صورتی که اداره مهاجرت، پرونده جدید قبول کند، نمره ۶ در هر ۴ مهارت است.

تاثیر نمره آیلتس برای مهاجرت به کشورهای اروپایی

در میان کشورهای اروپایی، انگلیس تنها کشور انگلیسی‌زبان است که آزمون آیلتس را قبول دارد، اما شما با شرکت در این آزمون می‌توانید از دانشگاه‌های سایر کشورها مانند آلمان، فرانسه، هلند و … هم پذیرش بگیرید، ولی باید شرایط زندگی در جامعه دوزبانه را هم قبول کنید و به مرور زبان کشور جدید را هم بیاموزید. البته بسیاری از متقاضیان از همان ابتدا فقط زبان کشور جدیدشان را آموخته و چندان سراغ زبان انگلیسی نمی‌روند.

بیشتر بخوانید:

حداقل نمره آیلتس برای مهاجرت به انگلستان

پیش از صحبت دربارۀ تاثیر نمره آیلتس برای مهاجرت به انگلستان باید به این نکته مهم اشاره کنیم که برای دانشگاه‌های سراسر انگلستان به جای آزمون آکادمیک آیلتس باید در آیلتس UKVI شرکت کنید که تفاوتی با آزمون اصلی ندارد فقط مختص به دانشگاه‌های انگلیس است و در سنتر یا مرکز متفاوتی برگزار می‎شود.

شما با گرفتن حداقل نمره آیلتس ۶ تا حداکثر ۷ شانس بالایی برای مهاجرت تحصیلی به انگلیس دارید و می‌توانید از بیشتر دانشگاه‌های این کشور پذیرش بگیرید. هر چقدر هم این نمره بالاتر باشد، شانس شما برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های معتبرتر بیشتر است.

حداقل نمره آیلتس برای مهاجرت به فرانسه

تاثیر نمره آیلتس در مهاجرت به فرانسه به اندازه سایر کشورها نیست و مردم این کشور بیشتر اوقات ترجیح می‌دهند که به زبان خودشان صحبت کنند، در نتیجه اگر برنامه زندگی و کار در این کشور را دارید، ناچار به یادگیری زبان فرانسه هستید و بهتر است که سراغ آموزش زبان انگلیسی نروید.

آزمون آیلتس

برای مهاجرت تحصیلی به فرانسه، نمره آیلتس قابل‌قبول دانشگاه‌های این کشور حداقل نمره ۵.۶ برای مقطع کارشناسی، حداقل نمره ۵.۶ تا ۵.۷ برای کارشناسی ارشد (تفاوت در رتبه دانشگاه) و حداقل نمره ۵.۷ برای دکتری در دانشگاه‌های تراز اول کشور است.

حداقل نمره آیلتس برای مهاجرت به آلمان

تاثیر نمره آیلتس برای مهاجرت به آلمان صرفاً شامل مهاجرت‌های تحصیلی می‌شود؛ زیرا مردم این کشور هم مانند فرانسه، چندان تمایلی به زبانی غیر از زبان رسمی کشورشان ندارند. البته اگر در آزمون زبان آلمانی شرکت کرده و تسلط خوبی هم به این زبان داشته باشید، شانستان برای تحصیل رایگان در دانشگاه‌های آلمان بسیار زیاد است.

دانشگاه‌های آلمان برای مقطع کارشناسی حداقل نمره آکادمیک آیلتس ۶ را قبول دارند و در مقاطع بالاتر و برای دانشگاه‌های بهتر این حداقل نمره ۶.۵ تا ۷ است.

راهکارهای بهبود نمره آیلتس برای مهاجرت

حالا که با تاثیر نمره آیلتس برای مهاجرت به کشورهای مختلف آشنا شدید، وقتش رسیده که راهکارهایی درباره بهبود نمره را به شما پیشنهاد دهیم. البته این بحث در یک و دو پاراگراف جمع نشده و نیاز به جزئیات بیشتر و مفصل تری دارد؛ متنها ما در این قسمت به بررسی نکات کلی پرداختیم.

اول از همه یادتان باشد که آزمون آیلتس، آزمون تسلط کامل به زبان انگلیسی است؛ یعنی شما باید کاملاً با این زبان آشنا باشید و بعد در آزمون شرکت کنید. اگر هنوز در مراحل ابتدایی هستید، حتماً کلاس زبان رفته و یا معلم بگیرید تا بعد از تسلط قابل‌قبول به زبان بتوانید برای شرکت در آزمون هزینه کنید.

راهکارهای بهبود نمره آیلتس برای مهاجرت

پیشنهاد دوم عادت دادن خودتان به فضای زبان انگلیسی است، مثلاً پادکست انگلیسی گوش دهید تا فضای شنیداری انگلیسی را قبل آزمون بهتر درک کنید، از سریال‌های ساده‌ای مانند friends برای یادگیری لغات جدید، اعتمادبه‌نفس صحبت کردن و تقویت لیسنینگ استفاده کنید. با دوستانتان یا حتی با آینه انگلیسی صحبت کرده و ویدئوهای آزمایشی امتحان speaking آیلتس را از یوتیوب ببینید تا گوشتان به زبان عادت کرده، با محیط و فضای کلی آشنا شده و از همه مهم‌تر اعتمادبه‌نفس انگلیسی صحبت کردن داشته باشید. در این مدت سعی کنید که دایره لغاتتان را با هر روشی از خواندن مقاله و کتاب داستان جدید در سطح متوسط، گوش دادن به پادکست و دیدن سریال افزایش داده و حتماً این مسیر را با حضور معلم پیش ببرید. از ویدئوهای آموزشی یوتیوب هم غافل نشوید که مهم‌ترین و بزرگ‌ترین منبع آموزش رایگان است.

بیشتر بخوانید:

از دوستانتان که در آزمون شرکت کردند کمک بگیرید و خودتان هم حداقل در ۳ آزمون آزمایشی شرکت کرده و سپس آزمون اصلی را ثبت‌نام کنید. به این ترتیب با فضای کلی آزمون و شرایطش هم بهتر آشنا می‌شوید. در ضمن، از کتاب‌های کمبریج که شامل آزمون‌های قبلی می‎شود کمک گرفته و منابع آموزشی را همگام با استادتان پیش ببرید. این بهترین کار است تا در انبوه کتاب‌های مختلف غرق نشده و بهترین نتیجه را بگیرید.

برای تقویت مهارت  مکالمه زبان انگلیسی کلمات جدیدی را که شنیدید، چندین بار تکرار کنید و سعی کنید تلفظ صحیح هر واژه را بیاموزید؛ زیرا مستقیماً روی نمره شما در این مهارت تاثیر دارد.

سؤالات متداول

بهترین زمان برای شرکت در آزمون‌های آزمایشی چند وقت قبل از آزمون اصلی است؟
بهتر است که از چهار ماه پیش از آزمون اصلی، در سنترهای مختلف آزمون آزمایشی بدهید و با هرکدام بهتر ارتباط گرفتید، آزمون اصلی را هم در همان سنتر بدهید.
نمره موردنیاز برای مهاجرت‌های کاری و سرمایه‌گذاری کانادا چقدر است؟
نمره موردنیاز برای مهاجرت‌های کاری و سرمایه‌گذاری کانادا معمولاً clb ۵ است که سالانه توسط اداره مهاجرت اعلام می‌شود.
آیا همسر متقاضی هم باید در آزمون آیلتس شرکت کند؟
در مهاجرت تحصیلی نیازی به نمره آیلتس همسر نیست؛ ولی در مهاجرت‌هایی که بر اساس محاسبه امتیاز است، بهتر است که همسر هم در آزمون آیلتس شرکت کند.
برای گرفتن نمره خوب آیلتس کلاس خصوصی بهتر است یا عمومی؟
همه چیز بستگی به استعداد و تمرکز خودتان دارد، شاید در کلاس عمومی مواردی را بیاموزید که از کلاس خصوصی به مراتب بهتر باشد؛ اما اگر تمرکز برایتان سخت است و می‌خواهید در زمان کوتاه نتیجه بهتری بگیرید، شرکت در کلاس خصوصی را توصیه می‌کنیم.

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید