کتاب تست کنکور زبان

معرفی بهترین کتاب تست برای کنکور زبان ۱۴۰۳

فهرست مطالب

کنکور زبان، یکی از شاخه‌های کنکور سراسری است که به متقاضیان تحصیل در رشته زبان انگلیسی و سایر زبان‌های دیگر، امکان ادامه تحصیل در رشته‌های مورد نظرشان را می‌دهد. بدون تردید مطالعه کتاب تست کنکور زبان، امکان آشنایی با شیوه‌های تست و سوالات کنکور را به داوطلبان داده و احتمال موفقیت ایشان را بالا می‌برد. برای این منظور و به ویژه برای زبان انگلیسی کتاب‌های تست زیادی وجود دارد که انتخاب بهترین گزینه‌ها به داوطلبان کمک می‌کند تا از سردرگمی نجات یافته و یک مسیر مستقیم را برای مطالعه انتخاب کنید.

ساختار کنکور زبان کارشناسی به چه شکل است؟

کنکور زبان کارشناسی در همان بازه زمانی کنکور سراسری برگزار می‌شود. هم‌چنین زمان ثبت ‌نام این کنکور با زمان ثبت ‌نام سایر کنکورهای سراسری یکی است. داوطلبان و متقاضیان کنکور زبان کارشناسی می‎توانند همزمان در کنکور یکی از سه رشته‌های تجربی، ریاضی و انسانی به همراه زبان شرکت نمایند. بدین صورت در فرایند ثبت نام، گزینه‌ای که تمایل داوطلب برای شرکت در آزمون زبان است را مشخص می‎کند، علامت زده و درخواست خود را برای شرکت در آزمون زبان اعلام نمایند.

کنکور زبان 1403 در چه تاریخی برگزار می‌شود؟

کنکور زبان 1403 در دو نوبت اردیبهشت و تیر ماه برگزار شده و زمان ثبت نام آن بر اساس اعلام سایت سازمان سنجش مشخص می‎شود. ثبت نام نوبت اول از 21 تا 27 آبان 1402 و ثبت نام نوبت دوم روزهای 6 و 7 اردیبهشت ۱۴۰۳ خواهد بود. داوطلبان می‌توانند پس از ثبت نام برای کنکور زبان، به منظور پذیرفته شدن در یکی از شاخه‌‌های زبان انگلیسی، زبان و ادبیات و مترجمی آلمانی یا فرانسه و زبان‌های ایتالیایی، چینی، روسی، اردو، ارمنی، ترکی استانبولی و ژاپنی امتحان دهند.

چند سال است که سوال‌های عمومی از کنکور زبان حذف شده و این کنکور تنها دارای دفترچه آزمون سوالات تخصصی است که داوطلبان با مطالعه کتاب کنکور زبان امکان پاسخ‌گویی به آن پرسش‌ها را خواهند داشت. تعداد پرسش‌ها در دفترچه آزمون تخصصی 70 سوال بوده که داوطلبان در مدت زمان ۱۰۵ دقیقه می‌توانند به این پرسش‌ها پاسخ دهند.

سوالات تخصصی کنکور زبان به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

سوالات تخصصی کنکور زبان برای همه زبان‌ها اعم از انگلیسی، آلمانی، فرانسه و …. تعداد و ساختار مشخصی دارد و به دسته‌های معین تقسیم می‌شود. این دسته‌بندی شامل 6 بخش است که در 70 سوال به داوطلبان ارائه شده و آنها با توجه به زمان 105 دقیقه‌ای کنکور، برای پاسخ به هر سوال 90 ثانیه یعنی یک دقیقه و نیم فرصت دارند.

بیشتر بخوانید:

مطالعه کتاب تست زبان داوطلبان را برای پاسخ‌گویی حرفه‌ای و کارآزموده می‌کند. بنابراین برای پاسخ به سوالات ساده‌تر زمان کمتری صرف کرده و می‌توانند وقت خود را برای جواب دادن به سوالات سخت‌تر ذخیره کننند. بودجه‌بندی سوالاتی که در دفترچه تخصصی کنکور زبان باید به آن پاسخ داده شود، بدین صورت است:  

  • دستور زبان و گرامر: 10 سوال، این بخش شامل تست‌هایی است که داوطلبان باید با داشتن اطلاعات صحیح در مورد گرامر افعال و اسامی، به آن پاسخ دهند.  
  • واژگان: 15 سوال، شامل تست‌هایی است که در آنها دانستن دقیق معنی واژگان و مترادف‌های آنها ضروری است. 
  • ترتیب واژگان یا ترتیب اجزای جمله: 5 سوال
  • درک مطلب: 20 سوال، شامل پرسش‌هایی که وابسته به یک متن چند جمله‌ای است و داوطلب پس از خواندن آن باید به پرسش‌هایی در زمینه آن متن پاسخ دهد که نشان‌دهنده میزان درکی است که از آن متن داشته است. 
  • کاربرد زبان : 10 سوال
  • کلوز تست: 10 سوال، شامل متن‌های نسبتا کوتاهی که چند کلمه آن حذف و داوطلب با انتخاب واژه‌های مناسب باید جملات را کامل نماید. پاسخ‌های صحیح وابسته به معنای واژگان و گرامر درست آنها است.

چگونه بهترین کتاب تست کنکور زبان را پیدا کنیم؟

همان طور که بر همه واضح است، کتاب‌های زیادی در زمینه تست کنکور زبان وجود دارد که  نه فرصت کافی برای مطالعه همه آنها برای داوطلبان وجود دارد و نه لزومی به خواندن همه آنها است. افرادی که قصد شرکت در کنکور زبان را دارند، با یافتن بهترین کتاب تست کنکور زبان، می‌توانند بدون دغدغه از حجم بالای کتاب‌ها، مناسب‌ترین منبع را مطالعه نموده و با تمرکز بر بهترین منابع، بیشترین بهره را بگیرند.

مهم‌ترین نکته‌ها برای تهیه کتاب تست کنکور

برای یافتن بهترین کتاب تست کنکور زبان، باید به منابع معتبر رجوع کنید و کتاب‌هایی را پیدا نمایید که در میان کتاب‌های تست از اعتبار بیشتری برخوردار هستند. به طور کلی برای یافتن بهترین کتاب‌های کمک آموزشی بهتر است که پیش از هر چیز نسبت به میزان اطلاعات و سطح درسی خود آگاه باشید و کتاب‌هایی کمتر یا بسیار دورتر از اطلاعاتتان را خریداری نکنید.

 دومین نکته مهم این است که هنگام جستجوی کتابی برای کنکور، حتما حواستان باشد کتابی با رویکرد مناسب پیدا کنید. کتاب‌ها به صورت کتاب‌های آموزشی، تشریحی و تستی در بازار وجود دارند. اگر هنوز دانش کافی در زمینه زبان ندارید، خریدن و استفاده از کتاب صرفا تست، نه تنها کمکی به شما نمی‌کند، بلکه شما را کاملا گیج کرده و از مبحث مورد نظر ترسانده و دور می‌نماید. بنابراین قبل از استفاده از یک کتاب تست زبان مناسب، باید کتاب‌های آموزشی را مطالعه نمایید تا در مباحث مختلف زبان، اطلاعات کافی کسب کرده و بعد بتوانید با تست زدن، سرعت و مهارت خود را آزمایش کنید. 

نکته دیگری که هنگام جستجو برای کتاب‌های کمک آموزشی برای کنکور و به ویژه کتاب تست زبان باید در نظر داشته باشید، بهره‌گیری از توصیه‌های افراد باسابقه است. معلمان زبان و افرادی که در کنکور موفق بوده‌اند، می‌توانند برای پیدا کردن بهترین کتاب‌های تست زبان به شما کمک شایانی کنند. توجه داشته باشید که کتاب‌های معتبر با تست‌های مناسب و پاسخ‌های درست را انتخاب کنید؛ زیرا در غیر این صورت هنگام مطالعه  تست‌زنی دچار مشکل خواهید شد.   

کدام کتاب تست کنکور زبان را تهیه کنیم؟

زمانی که قصد تهیه کتاب تست کنکور زبان را داریم، باید ابتدا اطلاعات و دانش خود را در زمینه‌های مختلف به ویژه گرامر، واژگان، مترادف‌ها و متضادها، کاربرد واژه‌ها، قیدها و صفت‌ها در جملات و… بالا ببریم. این دانش به ما کمک می‌کند تا بتوانیم هنگام پاسخ دادن به تست‌ها دقیق باشیم و بدون اشتباه عمل کنیم. بنابراین با دسته‌بندی این کتاب‌ها می‌توان بهترین کتاب‌ها را در هر زمینه پیدا کرد و تهیه نمود. 

کتاب تست جامع

در اینجا به چند نمونه از کتاب‌های تست جامع برای کنکور زبان اشاره می‌شود:

کتاب انگلیسی جامع کنکور IQ گاج

این کتاب در مباحث لغات، گرامر، درک مطلب و کلوز تست دارای تست‌های سطح بالایی است که برای داوطلبان قوی با میزان اطلاعات بیشتر مناسب‌تر است. کتاب دارای درسنامه و گرامر بوده و هر درس را به صورت کامل توضیح می‌دهد. آموزش لغات در قالب متن صورت گرفته و برای هر واژه از تصویر استفاده می‌کند که به خاطر سپردن آنها را ساده‎تر می‌کند. کتاب زبان جامع آی کیو گاج در 2 جلد ارائه شده که یه جلد آن درسنامه و سوال را شامل شده و جلد دوم نیز پاسخنامه تشریحی است.

کتاب زبان انگلیسی جامع کنکور مبتکران

کتاب زبان کنکور مبتکران نوشته شهاب اناری است که تمامی موارد اعم از گرامر و واژگان را پوشش داده است. باید در نظر داشت تمرکز اصلی واژگان این کتاب بر زبان دوازدهم است. واژگان را در قالب متن آموزش می‌دهد که امکان به خاطرسپاری را بالا می‎برد. گرامر در این کتاب به شیوه خوب و خلاصه بیان شده است و برای سطوح دانش آموزان متوسط رو به بالا در حوزه زبان است. 

کتاب زبان انگلیسی جامع کنکور مبتکران

کتاب تست انگلیسی جامع خیلی سبز

این کتاب تالیف دکتر رضا کیاسالا بوده و دارای درس‌های روانی است که مطالعه آنها پیش از تست زدن به دانش‌آموزان توصیه می‌شود. در این کتاب تست‌های مختلف و متنوعی توسط نویسنده طراحی شده که مطابق با تست‌های استاندارد کنکور است. در کنار این تست‎ها، می‌توان تست‌های کنکور سراسری را نیز مطالعه کرد. تست‌ها در سطح دانش آموزان متوسط رو به بالا است.

کتاب تست واژگان 

به منظور استفاده از کتاب تست واژگان می‌توانید از این منابع استفاده نمایید:

  • کتاب 504 کلمه نوشته مری برومبرگ
  • کتاب سطر به سطر واژگان زبان کنکور، نوشته امید یعقوبی فرد، انتشارات مهر و ماه و نغمه طلایی
  • کتاب دوجلدی سازنده واژگان ( Vocabulary Builder)  اثر جنیس یو
  • کتاب واژگان اساسی برای تافل (Essential Words for The Toffel)

کتاب‌های گرامر

اگر قصد مطالعه کتاب‌های گرامر را دارید، بهتر است این چند کتاب را از قلم نیندازید:

گرامر زبان تخصصی خیلی سبز

این کتاب یک بسته آموزش کامل گرامر تخصصی برای زبان انگلیسی است که شیوه آموزش آن بسیار روان است و تعداد زیادی تست نیز در کتاب وجود دارد. این کتاب نه تنها برای کنکور کارشناسی مناسب است بلکه داوطلبان مقطع کارشناسی ارشد نیز می‌توانند از آن استفاده نمایند. این کتاب تمام مفاهیم گرامری زبان درکتاب‌های درسی دهم، یازدهم و دوازدهم را در بر دارد. 

گرامر زبان تخصصی خیلی سبز

کتاب سبز قلم چی

این کتاب آموزش جامع گرامر زبان انگلیسی است تمام سوالات كنكورهاي سراسري سال‌های گذشته کشور را در کنار آموزش کامل گرامر گردآوری کرده و در آن از سؤال‌های تالیفی خبری نیست. تمرین‌های هر بخش به صورت طبقه‌بندی شده و در آن از تصاویر رنگی استفاده شده است. 

چگونه در خانه تست بزنیم؟

تمرین تست زدن، یکی از کارهای مهمی است که هر داوطلب باید در برنامه مطالعه و درس خواندن خود داشته باشید. این تمرین باعث می‌شود که بدانیم چگونه زمان جواب دادن به هر سوال را تنظیم نموده و هر دسته از سوالات را با چه سرعتی پاسخ دهیم. این کار یک مهارت است که باعث می‌شود افرادی که اطلاعات بیشتری دارند، راحت‌تر بتوانند مسیر کنکور را برای خودشان هموار نمایند. بنابراین نباید از تست زدن در خانه غافل شد و داوطلب کنکور باید زمانی را برای تمرین تست زدن بگذارد.

در تست زدن چه نکاتی را رعایت کنیم؟

  • تست زدن باعث می‌شود سرعتمان در پاسخ دادن به سوالات را متوجه شده و خود را برای تنظیم کردن با زمانی که در کنکور آماده نماییم. اگر هنگام تست زدن در خانه شرایط مشابهی با کنکور را برای خود ایجاد نموده و دقیقا مطابق با زمان تعیین شده، بدون قطع کردن فرآیند تست زنی و برخاستن به هر دلیلی، تست بزنیم، نه تنها از استرس‌های موجود در روز کنکور آگاه می‌شویم، بلکه برای مقابله با استرس‌ها تمرین کرده و راه مبارزه با نگرانی در کنکور را نیز پیدا می‌کنیم.
  • یکی از کارهای مهم برای تست زدن در خانه، جواب دادن به سوالات کنکور سال‌های پیشین است. باید در نظر داشت برای این کار بیشتر به دنبال سوالات و تست‌هایی باشیم که در یک نظام آموزشی بوده و به سال‌های خیلی دور با نظام آموزشی متفاوت تعلق نداشته باشند. باید به یاد داشته باشیم از هر انتخابی که موجب استرس و نگرانی در هنگام تست زدن می‌شود، پرهیز کنیم و به هیچ وجه مسیر اشتباهی که موجب گمراهی‌مان می‌شود، برنگزینیم تا با اعتماد به نفس و بدون استرس روز کنکور را سپری کرده و به بهترین نتیجه دست بیابیم.    

سوالات متداول

آیا می‌توان همزمان در یکی از رشته‌های کنکور سراسری و کنکور زبان شرکت کرد؟
 شما می‌توانید در یکی از سه رشته ریاضی، تجربی و علوم انسانی شرکت کنید و همزمان کنکور زبان و کنکور هنر را در روزهای جداگانه امتحان بدهید. در این صورت شانس قبولی شما در کنکور در رشته‌های متنوع‌تر بیشتر خواهد بود و می‌توانید بر اساس قابلیت‌های خود در رشته متناسب با خودتان پذیرفته شوید. 
آیا در کنکور زبان 1403، آزمون عمومی وجود دارد؟
 خیر. در کنکور سال 1403 آزمون عمومی یعنی درس‌های زبان و ادبیات فارسی، عربی و فرهنگ اسلامی و معارف حذف شده و سوابق داوطلب در نمره‌های عمومی تاثیر خواهند داشت. 
زمان کنکور کارشناسی زبان چقدر است؟
زمان این کنکور 105 دقیقه یعنی یک ساعت و 45 دقیقه است که داوطلبان در این زمان فرصت دارند به 70 سوال پاسخ دهند
کنکور کارشناسی زبان، علاوه بر زبان انگلیسی، دارای آزمون برای چه زبان‌هایی است؟
علاوه بر زبان انگلیسی، زبان‌های آلمانی و فرانسه به در زیرگروه اول و زبان‌های ایتالیایی، چینی، روسی، اردو، ارمنی، ترکی استانبولی و ژاپنی در زیر گروه دوم قرار دارند. 

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید