با این روش‌ها در زبان حرفه‌ای شوید

فهرست مطالب

یادگیری زبان به صورت حرفه ای یا همانی که در ذهن شما است، یعنی خوب و روان صحبت کردن و متوجه جملات انگلیسی شدن، مهارت و دانشی است که یک‌شبه به دست نمی‌آید. زبان فرایندی پویا و همیشه در حال تکامل است و یادگیری آن اصلاً شبیه مهارتی مثل رانندگی یا دوچرخه‌سواری و… نیست. اگر شما هم مشکل مشابهی دارید و می‌خواهید مثل یک native speaker به راحتی صحبت کرده و مشکلی در فهم زبان انگلیسی نداشته باشید، در ادامه با همراه شوید، قرار است مسیر جالبی را با هم طی کنیم.

یادگیری زبان به صورت حرفه ای مهارتی طولانی و زمان‌گیر است!

اول از همه بیایید درباره کلیت زبان صحبت کنیم. زبان انگلیسی، فرانسه، اسپانیایی، فارسی و هر زبان دیگری در دنیا فرایندی تکامل یافته در طول تاریخ است، یعنی آنچه از دایره واژگان و دستور زبان به ما رسیده ریشه‌ای تاریخی دارد و در طول زمان توسط مردم و جامعه کامل شده است.

بیشتر بخوانید:
۳ تکنیک کاربردی برای تقویت زبان در خانه

بیایید به فارسی یاد گرفتن خودمان اشاره کنیم. ما از بدو تولد گوشمان به شنیدن جملات اطرافیان عادت کرده و بعد از آن با تقلید شروع به صحبت کردیم. در طول دوران مدرسه با دستور زبان آشنا شدیم و در طول همه این سال‌ها کلمات بیشتری یاد گرفتیم. حالا چطور باید انتظار داشته باشیم که وقتی آموزش زبان مادری خودمان در طول زمان کامل شده، زبان‌های خارجی را قرار است خیلی زود و یک‌شبه یاد بگیریم.

یادگیری زبان مهارتی طولانی و زمان‌گیر است!

از طرف دیگر همان‌طوری که در مقدمه هم اشاره کردیم، یادگیری زبان به صورت حرفه ای فرایندی زمان‌بر و طولانی است. در واقع این مهارت هیچ شباهتی به یادگیری مهارت‌هایی مثل رانندگی و… ندارد و با چند ساعت یا چند ماه تمرین به آن مسلط نمی‎شوید. در ضمن زبان دائماً در حال تغییر، تکامل و پیشرفت است. یک سری کلمات در طول زمان حذف شده و با ورود تکنولوژی و دیگر عادت‌های بشری کلمات جدید ساخته می‎شود. مثلاً همین کلمات blogger, social media influencer یا بلاگر و دیجیتال مارکتر با برخی تغییرات اجتماعی ساخته شده و تا ده سال پیش کسی تصوری از معنای این کلمات نداشت. پس علاوه بر اینکه یادگیری زبان فرایندی طولانی است، در طول زمان هم تغییر کرده و موارد جدیدی به آن اضافه می‌شود.

با این توضیحات مهم باید یادتان باشد که برای یادگیری زبان وقت بگذارید و روزانه تمرین کنید. انتظار نداشته باشید که بعد چند ترم کلاس رفتن و یادگیری واژگان یا یک‌سری قواعد دستور زبانی پایه قرار است مثل یک native speaker دانش زبان انگلیسی داشته باشید. با این مقدمه بیایید موارد دیگری را هم که نمی‌گذارد در زبان حرفه‌ای شویم را با هم بررسی کنیم.

برای درس خواندن وقت بگذارید!

بعد از این که با فرمت کلی زبان به‌عنوان مهارتی زمان‌بر و پیچیده آشنا شدید، وقتش رسیده بدانید که یادگیری زبان به صورت حرفه ای نیاز به درس خواندن مداوم و روزانه دارد. به همین خاطر اگر هنوز در درس‌هایتان ضعیف هستید، احتمالاً برای تمرین وقت زیادی نمی‌گذارید. در جامعه فعلی نیازی نیست که برای یادگیری زبان حتماً هم کلاس زبان عمومی بروید. می‌توانید منتور یا معلم خصوصی داشته باشید. از دوره‌های جامع و آنلاین آموزش زبان انگلیسی استفاده کنید یا وقتی خانه هستید، در کلاس درس حاضر شده و تمرین حل کنید.

بیشتر بخوانید:

از ویدئوهای آموزشی یوتیوب، از پادکست‌ها و تدتاک‌ها کمک گرفته، کتاب داستان مناسب با سطحتان خوانده و روی تقویت مهارت‌های زبانی‌تان کار کنید. بهترین پیشنهاد برای تقویت مهارت‌های زبانی برای کسی که قصد شرکت در امتحان ندارد و می‌خواهد به مرور انگلیسی یاد بگیرد، روزانه حداقل 20 دقیقه درس خواندن است.

تمرین انگلیسی در شرایط واقعی!

بیشتر ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که برخورد کمی با انگلیسی داریم، مثلاً اخبار انگلیسی تماشا نمی‌کنیم یا سریال‌ها را با زیرنویس فارسی می‌بینیم. این در حالی است که برای یادگیری درست و حرفه‌ای زبان باید در شرایط واقعی باشیم.

تمرین انگلیسی در شرایط واقعی

استفاده از دانسته‌های زبان در شرایط واقعی باعث تثبیت یادگیری در ذهن می‎شود. به همین خاطر همیشه به زبان‌آموزان پیشنهاد می‌دهیم برای تمرین مکالمه پارتنر زبان و یار تمرینی داشته و حتماً روزانه برای انگلیسی صحبت کردن وقت بگذارید.

تمرکز زیاد روی قواعد دستور زبانی اشتباه است!

برخی از زبان‌آموزان تمرکز زیادی روی یادگیری قوانین دستور زبان دارند و به اشتباه فکر می‌کنند زبان فقط گرامر است. در حالی که گرامر بخش کوچکی از مهارت‌های لازم برای خوب صحبت کردن است. در کنار یادگیری گرامر باید دایره واژگان خوبی داشته باشید، با تلفظ صحیح کلمات آشنا بوده و جمله‌سازی را هم بدانید. در ضمن برای ارتباط با جامعه و صحبت با افراد native باید روی مهارت شنیداری listening هم کار کنید تا وقتی کسی با شما صحبت کرد، به خوبی متوجه حرف‌ها، جملات و گفته‌هایش شوید. پس یادتان باشد که یادگیری زبان ترکیبی از چهار مهارت مهم زیر است.

  •         مکالمه speaking
  •         شنیدن  listening
  •         خواندن reading
  •         نوشتن writing

از اشتباه کردن نترسید!

مسئله بعدی این است که متأسفانه زبان‌آموزان از اشتباه کردن هراس دارند. مثلاً بخاطر اینکه اشتباه صحبت نکنند، در تمرین مکالمه ضعیف هستند یا چون ممکن است به سؤالات listening اشتباه جواب دهند و اعتمادبه‌نفسشان از بین برود، تمرین مهارت شنیداری را کنار می‌گذارند.

این در حالی است که یادگیری زبان باید همراه با اشتباه باشد تا شما بدانید دقیقاً نقاط ضعف و قوتتان چیست، مثلاً موقع درس خواندن باید بدانید روی تقویت کدام مهارت بیشتر تمرکز کرده و یا اینکه در کدام مهارت بهتر و مسلط‌تر عمل می‌کنید.

نکات مهم برای یادگیری زبان به صورت حرفه ای

تا اینجا به برخی از مهم‌ترین مواردی که برای یادگیری زبان به صورت حرفه ای نیاز دارید، اشاره کردیم. علاوه بر این نکات مهم که در تمرین مهارت‌های زبانی به آن نیاز دارید، بهتر است که نکات مهم زیر را هم مدنظر داشته باشید:

  •         از اپ‌های یادگیری لغات برای تمرین روزانه و مداوم استفاده کنید
  •         در کامیونتی‌های زبان عضو شده و با افرادی که هم‌سطح خودتان هستند، درس بخوانید
  •         سریال‌هایی که مکالمه روانی دارند، مثل friends، را با زیرنویس انگلیسی تماشا کنید
  •         ویدئوهای آموزشی اینترنتی مثل یوتیوب را با زیرنویس تماشا کنید
  •         حتماً برای رفع اشکال منتور داشته باشید
  •         برای تقویت مهارت speaking از دوره مکالمه لینگانو کمک بگیرید که تمرین – محور است
  •         برای تقویت مهارت شنیداری روزانه پادکست‌های ساده و کوتاه گوش دهید

نکات مهم برای حرفه‌ای شدن در یادگیری زبان

سؤالات متداول

بهترین راه برای یادگیری تلفظ درست کلمات چیست؟
بهترین راه تمرین با دیکشنری longman یا oxford است. تلفظ کلمه موردنظر را از دیکشنری چک کرده و آن را چند بار تکرار کنید تا در ذهنتان بنشیند. در ضمن حتماً از کلماتی که جدید یاد گرفتید، در تمرین مکالمه استفاده کنید.
برای بهبود influency در مکالمه چه پیشنهادی دارید؟
برای روان صحبت کردن فقط باید تمرین کنید. در ذهنتان چیزی را ترجمه نکرده و همان لحظه انگلیسی فکر کرده و صحبت کنید. تلاش برای ترجمه از فارسی به انگلیسی در حین مکالمه باعث می‌شود بارها تپق زده، من‌من کنید و اصلاً influency نداشته باشید.
برای زبان‌آموزی که از انگلیسی صحبت کردن در جمع خجالت می‌کشد، چه پیشنهادی دارید؟
در چنین شرایطی بهتر است که یک موضوع را برای تمرین انتخاب کرده و جلوی آینه صحبت کنید. اگر هم صدایتان را ضبط کنید متوجه اشتباهات گرامری، تلفظی و… می‌شوید. بعد از مدتی حتماً پارتنر تمرینی داشته باشید و وقتی مسلط شدید، برای کنار گذاشتن خجالت و داشتن اعتمادبه‌نفس بیشتر حتماً در کلاس‌های free discussion شرکت کنید.

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید