تقویت زبان در خانه

۳ تکنیک کاربردی برای تقویت زبان در خانه

فهرست مطالب

 

بسیاری از زبان آموزان دوست دارند زبان انگلیسی را به طور خودخوان و در خانه یاد بگیرند. اما برای این کار باید بدانید که چگونه انگلیسی را در زندگی روزمره خود بگنجانید. اگر نمی‌دانید چطور زبان انگلیسی را در خانه یاد بگیرید، این مقاله برای شما نوشته شده است. تقویت تمامی مهارت‌های شما مثل مکالمه، ریدینگ، رایتینگ و لیسنینگ، در خانه نیز امکان پذیر است. در ادامه این مقاله لینگانو با معرفی تکنیک‌‌های تقویت زبان در خانه با ما همراه باشید.

 

چرا زبان انگلیسی را در خانه یاد بگیریم؟

 

اگر می خواهید زبان انگلیسی خود را تقویت کنید، دو راه دارید. یا باید در یک کلاس انگلیسی در نزدیکی خود شرکت کنید و یا خودتان به تقویت زبان در خانه بپردازید. بسیاری از افراد، یادگیری در خانه را ترجیح می‌دهند.

 

تقویت زبان در خانه راحت است

 

اگر انگلیسی را در خانه یاد می‌گیرید، می‌توانید بلافاصله پس از بیدار شدن در صبح شروع به یادگیری کنید. مجبور نیستید دوش بگیرید، لباس بپوشید یا ظاهرتان را برای حاضر شدن در یک کلاس، زیبا جلوه دهید. می‌توانید با لباس خواب راحت نیز انگلیسی یاد بگیرید. مجبور نیستید به کلاس رفت و آمد کنید. تمام مطالب انگلیسی مورد نیاز شما در اینترنت در دسترس شماست. می توانید مطالب آموزشی نامحدودی را تنها در YouTube پیدا کنید.

 

 

تعیین زمان یادگیری دست شماست!

 

اگر می خواهید زبان انگلیسی خود را بهبود ببخشید، باید هر روز زمان زیادی را صرف گوش دادن، خواندن و تمرین زبان انگلیسی کنید. اگر به یادگیری کلاس درس تکیه کنید، انجام این کار آسان نیست. تصور کنید باید هر روز به کلاس رفت و آمد کنید. این کار خیلی وقت گیر و گران خواهد بود! اما اگر در خانه یاد می‌گیرید، ثابت قدم بودن آسان است؛ زیرا نیازی نیست وقت خود را برای رفت و آمد به کلاس تلف کنید.

 

اشتباه برداشت نکنید! شرکت در کلاس‌های انگلیسی اشکالی ندارد و بسیار مفید نیز است. اما اگر فقط چند بار در هفته به کلاس بروید و هیچ کار دیگری انجام ندهید، پیشرفت شما کند خواهد بود. بنابراین اگر می‌خواهید به سرعت پیشرفت کنید، باید در روزهایی که کلاس ندارید نیز زبان انگلیسی را در خانه یاد بگیرید.

 

 بهترین راه برای تقویت زبان در خانه

 

روش‌های مختلفی برای تقویت زبان در خانه وجود دارد. به جای بحث درباره همه آنها، اجازه دهید بهترین‌ها را با شما به اشتراک بگذاریم. معیارهایی که برای انتخاب بهترین فعالیت‌های آموزشی استفاده می‌کنیم عبارتند از:

 

  • راحت و آسان بودن؛ می‌توانید آنها را به تنهایی در خانه و بدون تکیه بر معلم یا افراد دیگر انجام دهید.
  • اثربخشی آنها باید ثابت شود؛ همه موافق هستند که این روش‌ها مفید هستند.

 

بر اساس این معیارها، سه فعالیت را در ادامه معرفی می‌کنیم.

 

به مکالمات انگلیسی گوش دهید

 

گوش دادن احتمالاً مهمترین فعالیت یادگیری است که می‌توانید انجام دهید. به عنوان یک نوزاد، اولین کاری که برای یادگیری زبان مادری خود انجام دادید، گوش دادن به صحبت‌های والدینتان است. از طریق گوش دادن، دستور زبان، واژگان و تلفظ زبان اول خود را یاد گرفته‌اید. اگر می‌خواهید انگلیسی را سریع یاد بگیرید، باید انگلیسی زیادی گوش دهید! اما چه نوع محتوای انگلیسی را بهتر است گوش دهیم؟ پاسخ آسان است؛ به چیزهایی گوش دهید که از آن لذت می‌برید. می‌توانید به پادکست با موضوعات مورد علاقه خود گوش دهید. در مقاله زیر برخی از بهترین پادکست‌ها را معرفی کردیم.

 

بیشتر بخوانید:

 

یا می‌توانید بر اساس علایق خود، از کانال‌های YouTube انگلیسی استفاده کنید. این یک راه عالی برای یادگیری زبان انگلیسی و سرگرم شدن در این فرآیند است.

 

به زبان انگلیسی بخوانید

 

اگر مهارت‌های شنیداری شما ضعیف است، خواندن یک فعالیت «تکمیلی» عالی است. در واقع، گوش دادن و خواندن با هم قدرتمندترین راه برای بهبود دایره لغات و درک شماست؛ زیرا شما هم تلفظ و هم املای واژگان انگلیسی را یاد می‌گیرید.

 

در این بخش هم می‌توانید کتاب‌های مورد علاقه خود را بخوانید. برای ارائه برخی ایده‌ها، انواع کتاب‌هایی که می‌توانند به تقویت زبان در خانه کمک کنند را در این مقاله آورده‌ایم.

 

 

حتی اگر هدف شما یادگیری مکالمه انگلیسی باشد، خواندن همچنان می‌تواند برای شما مفید باشد. به عنوان مثال، وقتی یک رمان می‌خوانید، می‌توانید دیالوگ‌های بین شخصیت‌ها را بخوانید. این دیالوگ‌ها حاوی کلمات و عباراتی هستند که در گفتار انگلیسی استفاده می‌شود. متن زیر بخشی از دیالوگ رون در کتاب هری پاتر و جام آتش است.

 

تقویت زبان با خواندن

 

“Yeah, that’s right, smarm up to him, Malfoy,” said Ron scathingly. “I bet Krum can see right through him, though … bet he gets people fawning over him all the time … Where d’you reckon they’re going to sleep? We could offer him a space in our dormitory, Harry … I wouldn’t mind giving him my bed, I could kip on a camp bed.”

 

بیشتر بخوانید:
روش یادگیری کلمات انگلیسی + لیست کلمات پرکاربرد

 

اما اگر بودجه زیادی برای خرید کتاب‌های انگلیسی نداشته باشید چه؟ در زیر چند راه حل وجود دارد:

 

  • از طریق گروه‌های فیس بوک یا بازارهای آنلاین، کتاب‌های انگلیسی دست دوم را ارزان بخرید
  • اگر نزدیک یک کتابخانه عمومی زندگی می‌کنید، کتاب های انگلیسی را از آنجا قرض بگیرید
  • به جای آن وبلاگ‌های انگلیسی را بخوانید

 

 

مکالمه انگلیسی را تمرین کنید

 

امروزه به نظر می‌رسد که مهارت‌های خوب شنیدن و خواندن دیگر کافی نیست. برای متمایز شدن، باید مهارت مکالمه انگلیسی خوبی داشته باشید. اما مشکل اینجاست: چگونه می‌توانید به تقویت مکالمه زبان در خانه بپردازید؟ برای تمرین صحبت کردن، به یک شریک نیاز دارید، درست است؟ در واقع همیشه این طور نیست. باور کنید یا نه، راه‌هایی برای تمرین انگلیسی به تنهایی و بدون شریک وجود دارد. یکی از تمرین‌های گفتاری مفید، تمرین تقلید نام دارد. اصولاً شما به یک مکالمه انگلیسی گوش می‌دهید و از گوینده تقلید (کپی) می‌کنید.

 

اگر قصد دارید مکالمه زبان انگلیسی خود را قوی‌تر کنید، دوره مکالمه حرفه‌ای لینگانو برای شما آماده شده است. بعد از گذراندن این دوره  با آموزش تکنیک‌های تقویت مکالمه می‌توانید مانند یک انگلیسی زبان مادری صحبت کنید

 

با تقلید از یک انگلیسی زبان مادری، یاد می‌گیرید که انگلیسی را با گرامر و تلفظ مناسب صحبت کنید. تنها چیزی که نیاز دارید مطالب انگلیسی (فایل های ویدیویی یا صوتی حاوی مکالمات انگلیسی یا مونولوگ) است که می‌توانید به صورت آنلاین و رایگان آن‌ها را پیدا کنید. بنابراین بله، می‌توانید مهارت‌های مکالمه انگلیسی خود را در خانه بهبود بخشید. این تمرین‌ها کاملا قابل انجام است و بسیاری از افراد آن را انجام داده و نتیجه گرفته‌اند.

 

۳ نکته برای موفقیت آمیز کردن تقویت زبان در خانه

 

اگرچه یادگیری زبان انگلیسی در خانه راحت است، اما چند عیب دارد. اول از همه اینکه کسی نیست که راهنمایی کند، یا به شما بگوید که چه کاری انجام دهید، یا مطمئن شوید که در مسیر درستی هستید.

بنابراین ما چند نکته برای اطمینان از موفقیت شما آورده‌ایم:

 

نکته اول: روال یادگیری خود را ساده نگه دارید

 

اگر «چگونه زبان انگلیسی را در خانه یاد بگیریم» را در گوگل جستجو کنید، پیشنهادات و ایده‌های زیادی در مورد نحوه انجام آن خواهید یافت. متأسفانه، برخی از آنها عملی یا واقع بینانه نیستند: اما در این راهنما به جای ۹ یا ۱۰ پیشنهاد مانند برخی مقالات دیگر، فقط سه فعالیت (گوش دادن، خواندن و تمرین) را پیشنهاد کردیم. چرا اینطور است؟ دلیل این امر این است که هر چه روال یادگیری شما پیچیده‌تر باشد (هر چه کارهای بیشتری انجام دهید)، بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرید و سردرگم می‌شوید.

 

بیشتر بخوانید:
راهنمای آموزش گرامر؛ بهترین روش برای بهبود گرامر انگلیسی چیست؟

 

به همین دلیل است که انجام این سه فعالیت را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

 

  • گوش دادن به مطالب جالب به زبان انگلیسی (هنگام صرف غذا/ورزش)
  • خواندن کتاب‌های جالب به زبان انگلیسی (قبل از خواب و در حین رفت و آمد)
  • به تنهایی صحبت کردن انگلیسی را تمرین کنید (اول صبح)

 

اگر روال خود را ساده نگه دارید، ثابت ماندن آسان است و زبان انگلیسی شما به سرعت بهبود می‌یابد.

 

نکته دوم: یادگیری زبان انگلیسی را سرگرم‌کننده کنید

 

بازی کردن سرگرم کننده‌تر از یادگیری زبان انگلیسی است، درست است؟ بزرگترین چالش تقویت زبان در خانه این است که به تعویق انداختن آن آسان است. در خانه، کسی شما را مسئول نمی‌داند. به جای یادگیری زبان انگلیسی می‌توانید هر کاری که می‌خواهید، انجام دهید. می‌توانید بازی‌های ویدیویی انجام دهید، رسانه‌های اجتماعی را مرور کنید یا تلویزیون تماشا کنید.

 

اگر نظم و انضباط ضعیفی دارید، یکی از راه‌های غلبه بر این چالش این است که یادگیری زبان انگلیسی را به تجربه‌ای سرگرم کننده و جذاب تبدیل کنید. به کارهایی که برای تفریح در خانه انجام می‌دهید، نگاهی بیندازید. آیا می‌توان آن کارها را به زبان انگلیسی انجام داد؟

 

بیشتر بخوانید:

 

مثلا ممکن است از خواندن رمان های فانتزی لذت ببرید. در این صورت می‌توانید به جای خواندن نسخه ترجمه شده، نسخه اصلی و انگلیسی را مطالعه کنید. یا ممکن است از گوش دادن به نقدهای فیلم لذت ببرید. به جای دنبال کردن کانال‌های نقد فیلم فارسی در یوتیوب، کانال‌های انگلیسی را دنبال کنید. وقتی یادگیری خود را به یک تجربه سرگرم کننده تبدیل می‌‍کنید، دیگر یادگیری در نظرتان یک کار خسته کننده نیست. دیگر دلیلی برای به تعویق انداختن وجود ندارد.

 

نکته سوم: یادگیری را با تحقیق اشتباه نگیرید

 

اشتباه رایجی که دانش آموزان مرتکب می‌شوند، این است که فکر می‌کنند در حال «یادگیری» انگلیسی هستند، در حالی که واقعاً در حال «تحقیق» در مورد چگونگی یادگیری زبان انگلیسی هستند. آنها زمان زیادی را صرف تماشای فیلم یا خواندن مقاله در مورد نحوه یادگیری زبان انگلیسی می‌کنند. مشکل این است که این یادگیری نیست، این کار در واقع تحقیق است! تمایز بین این دو فعالیت مهم است:

 

تحقیقمی‌تواند شامل این موارد باشد: «بهترین کتاب‌ها برای خواندن به زبان انگلیسی» را در گوگل جستجو کنید. «بهترین پادکست برای دانش‌آموزان انگلیسی» را جستجو کنید. ویدیویی با عنوان “10 نکته برای بهبود گفتاری انگلیسی خود” تماشا کنید.

 

 

آموزش و یادگیری اما شامل این موارد است: یک کتاب به زبان انگلیسی بخوانید. به مکالمه انگلیسی گوش دهید و در واقع کمی انگلیسی صحبت کنید.

 

در این تله‌ها نیفتید!

 

چرا مردم زمان زیادی را صرف تحقیق می‌کنند؟ وقتی زبان آموزان زمان بیشتری را صرف انجام تحقیق می‌کنند می‌تواند چند دلیل داشته باشد:

 

  • آن‌ها نمی‌خواهند انگلیسی یاد بگیرند (زیرا کار سختی است)، بنابراین با مصرف منفعلانه محتوا در مورد نحوه یادگیری انگلیسی، آن را«به تعویق می‌اندازند». و خودشان را متقاعد می‌کنند که دارند کاری سازنده انجام می‌دهند. (در واقع، آنها فقط زمان را تلف می‌کنند.)
  • آنها فکر می‌کنند فعالیت‌هایی مانند خواندن، گوش دادن، و تمرین صحبت کردن بسیار خسته کننده یا وقت گیر هستند. بنابراین به دنبال یک میانبر می‌گردند: راهی مخفی برای یادگیری سریع انگلیسی. (متاسفانه، این کار میانبر نیست. یادگیری زبان انگلیسی زمان‌بر است. هیچ راهی برای دور زدن آن وجود ندارد.)
  • شاید هم آن‌ها کمال گرا باشند و تا زمانی که همه اطلاعات را نداشته باشند حاضر به شروع هیچ کاری نیستند. آنها باید قبل از برداشتن اولین قدم، تمام نکات، تکنیک‌ها و روش‌های یادگیری زبان انگلیسی را بدانند.

 

بیشتر بخوانید:

 

سخن پایانی

 

حقیقت این است که برای شروع نیازی نیست همه چیز را بدانید. اگر مدتی است که نکات یادگیری زبان انگلیسی را می‌خوانید، احتمالاً همه چیزهایی را که برای موفقیت باید بدانید را می دانید. انجام تحقیق و یافتن راه‌هایی برای یادگیری موثرتر انگلیسی در خانه اشکالی ندارد (هم اکنون با خواندن این مقاله این کار را انجام می‌دهید). اما نباید بیشتر وقت شما را بگیرد. زمان بیشتری را صرف یادگیری کنید تا تحقیق.

 

اگر در تقویت سایر مهارت‌های زبان خود مثل خواندن، گوش دادن و صحبت کردن نیاز به کمک دارید، ما در دوره جامع آکادمی زبان لینگانو تمام این مهارت‌ها را از صفر تا صد به شما آموزش می‌دهیم. اساتید مجرب لینگانو با به روزترین تکنیک‌ها به تقویت شما در زبان انگلیسی کمک می‌کنند. برای اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

دوره جامع زبان لینگانو

 

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید