یادگیری سریع زبان انگلیسی

بهترین راه ها برای یادگیری سریع زبان انگلیسی

فهرست مطالب

آموزش زبان انگلیسی یک فرایند زمان‌بر است که به حوصله و علاقه زیادی نیاز دارد. همان طور که سال‌ها طول می‌کشد تا هر کس زبان مادری خودش را به خوبی یاد گرفته و بر آن مسلط شود، برای آموزش زبان انگلیسی نیز باید زمان صرف کرد تا بر آن مسلط شد. با این همه بعضی از افراد به دلایلی برای آموزش این زبان عجله دارند و شرایطی دارند که یادگیری سریع زبان انگلیسی برایشان اهمیت زیادی دارد. دلایلی مانند امکان سریع برای مهاجرت، گرفتن پذیرش دانشگاهی و… ممکن است افراد را برای آموزش سریع زبان انگلیسی در تکاپوی بیشتری بیاندازند. برای این کار، افراد باید از روش‌هایی استفاده کنند که هر چه سریع‌تر توانایی آنها را در زبان انگلیسی بالا ببرد. 

آیا یادگیری سریع زبان انگلیسی امکان پذیر است؟

شاید در ابتدا به نظر برسد که یادگیری سریع زبان انگلیسی کار راحتی نیست و پاسخ این پرسش مثبت نیست در صورتی که چنین نیست. اگر توجه کرده باشید، کودکانی که به تازگی وارد یک محیط انگلیسی زبان می‌شوند، می‌توانند به سرعت مبانی ارتباطی را فرا گرفته و در واقع پس از چند ماه با یادگیری جملات و عبارات مهم در زبان انگلیسی، به این زبان تکلم کنند.

دلیل این امر، تمرکز بالای کودکان و توجه همه جانبه‌شان در امر زبان به مثابه یک وسیله ارتباطی است. با این وجود یادگیری سریع زبان انگلیسی برای افراد بزرگسال نیز ممکن است. تنها باید از روش‌های درست و کارآمد برای آموزش زبان انگلیسی بهره بگیرند تا بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن اصول اولیه زبان انگلیسی را فراگرفته و به تدریج خود را برای مراحل بالاتر آماده نمایند.    

یادگیری زبان انگلیسی چقدر طول می‌کشد؟

پاسخ به این پرسش کار بسیار سختی است و بسته به میزان زمانی که زبان آموز برای یادگیری زبان انگلیسی صرف می‌کند و نیاز او برای مهارت در زبان دارد. همان‌طور که ما در زبان فارسی، ممکن است هر روز با واژگان جدیدی آشنا شویم و عبارت‌هایی را بشنویم که تا به حال به گوشمان نخورده، در زبان انگلیسی نیز چنین اتفاقی می‌افتد و در واقع ممکن است آموزش زبان انگلیسی مانند یاد گرفتن زبان فارسی تا آخر عمر طول بکشد. 

یادگیری زبان انگلیسی چقدر طول می‌کشد؟

اما این که ما تا چه اندازه در زبان انگلیسی مهارت کسب کنیم تا بتوانیم برای گفتگوهای روزمره، کاری یا دانشگاهی آماده شویم، پرسش دیگری است که به سن و سال یادگیری، تلاش و همت زبان‌آموز و استفاده از روش‌های درست و کارآمد ربط دارد. اگر برای یادگیری سریع زبان انگلیسی و روش‌های مفید برای آموزش زبان عجله دارید، باید به روش‌های علمی و مطالعاتی که روی مغز انجام شده، توجه کنید. شما را با چند روش کارآمد برای یادگیری سریع زبان انگلیسی آشنا می‌کنیم که می‌توانند به سرعت مهارت‌های انگلیسی شما را بهبود ببخشند.

زیاد گوش کردن 

پژوهشگران و دانشمندانی که فرایند یادگیری زبان‌ها را مطالعه می‌کنند، یک اصطلاح خاص برای یکی از روش‌های یادگیری زبان دارند: یادگیری ضمنی یا ناخودآگاه زبان. این نوع یادگیری زمانی اتفاق می‌افتد که زبان‌آموز حتی تلاشی برای آموختن نمی‌کند. بر اساس نظر دانشمندان، با نشستن پشت میز و مطالعه مکرر قوانین، یادگیری سریع زبان انگلیسی روی نمی‌دهد. برعکس، زمانی فرد می‌تواند به سرعت زبان را فرا بگیرد که به مقدار زیادی به زبان انگلیسی گوش دهد و توجه زیادی به امر آموزش نکند.

نکته جالب این است که ما از گوش دادن مستمر یاد می‌گیریم؛ حتی اگر معنی کلمات را درک نکنیم. مطالعات نشان می‌دهد که افراد می‌توانند هر زبانی را با گوش دادن به این روش یاد بگیرند. پژوهشگران می‌گویند که ما حتی می‌توانیم زبان‌های جعلی یعنی زبان‌هایی که دانشمندان برای تحقیقات خود اختراع می‌کنند را فقط با گوش دادن به صحبت‌های مردم یاد بگیریم. بنابراین، با تماشای تلویزیون انگلیسی، گوش دادن به موسیقی انگلیسی و گوش دادن به کتاب‌های صوتی به زبان انگلیسی مدام به انگلیسی گوش کنید. 

اگر می‌توانید به مکان‌هایی بروید که صحبت‌های افراد بومی انگلیسی‌زبان را با یکدیگر بشنوید. پس تا جایی که می‌توانید به زبان انگلیسی گوش دهید و در این حال کارهای روزمره خود را انجام دهید. 

آموختن شباهت‌های زبانی 

هنگام یادگیری یک زبان جدید یکی از دشوارترین کارها آموختن تمام صداهای جدید است. حتی ممکن است زبان جدید صداهایی داشته باشد که در زبان مادری افراد هرگز از آنها استفاده نمی‌شود. خوشبختانه اکثر صداهای زبان انگلیسی در فارسی شنیده می‌شود و به جز یکی دو مورد در تلفظ، باقی صداها برای فارسی‌زبانان غریبه نیست. علاوه بر این، همه ما با درک این موضوع متولد شده‌ایم که کدام صداها معنی دارند و کدام‌ها معنی ندارند. اگرچه زبان‌ها می توانند بسیار متفاوت باشند، اما همه آنها شباهت‌هایی دارند. 

به عنوان مثال، اگر برخی از کلمات انگلیسی با دو حرف بی‌صدا مانند حروف BL شروع شوند (Blink)، هرگز کلمه‌ای را نمی‌بینید که با حروف LB شروع شود. پس هنگامی که در حال یادگیری زبان انگلیسی هستید این واقعیت را در نظر داشته باشید. اگر کلمه یا صدایی را می‌شنوید که غیرممکن به نظر می‌رسد، این احتمال وجود دارد که اصلا آن کلمه وجود نداشته باشد. اگر می‌بینید که برخی صداها در زبان انگلیسی بسیار بعید است، در نگارش آنها دقت کنید. با این کار می‌توانید املای انگلیسی را راحت‌تر فرا بگیرید.

آموختن جداگانه صداهای جدید 

به طرز شگفت انگیزی، یادگیری یک زبان جدید در واقع باعث رشد مغز انسان می‌شود و به همین ترتیب یادگیری زبان انگلیسی نحوه عملکرد مغز ما را تغییر می‌دهد. یک مطالعه نشان داده که با یادگیری زبان، بخش‌هایی از مغز بزرگ‌تر می‌شود. هرچه رشد بیشتر صورت بگیرد، یادگیری زبان جدید برای انسان آسان‌تر خواهد بود. اما برای رشد مغز چه می‌توان کرد؟ بخش جالب‌تری از آزمایش در این مطالعه نشان داده که مغز ما به صداهای مختلف واکنش متفاوتی نشان می‌دهد. 

نتیجه این تحقیق نشان می‌دهد که آموختن صداهای انگلیسی و شنیدن مطالب تفکیک شده و با سرعت پایین، یعنی جملاتی که به کندی ادا می‌شوند، می‌تواند به یادگیری زبان انگلیسی کمک کند. پس سعی کنید هنگام تماشای ویدیو و یا شنیدن فایل‌های صوتی سرعت گفتگوها را با استفاده از یک نرم افزار پایین آورده و با گوش دادن به حروف و کلمات آنها را سریع‌تر فرا بگیرید.

کمک گرفتن از موسیقی

موسیقی برای یادگیری زبان بسیار مهم است. زبان تقریباً نوعی موسیقی است. یادگیری مهارت‌های زبانی با استفاده از موسیقی یادگیری را آسان‌تر و سریع‌تر می‌کند. هر چند هنگام یادگیری زبان انگلیسی مهارت‌های زبان معمولاً بسیار مهم تلقی می‌شود و موسیقی از نظر بسیاری، زیاد مهم نیست. اما طبق یک مطالعه، فرایندهای مغزی برای آموختن موسیقی و زبان انگلیسی بسیار شبیه به هم است و البته هر دو بسیار مهم تلقی می‌شوند. به عنوان مثال فرایند مغزی که انسان توسط آن تفاوت صدای B و D را می‌آموزد شبیه به کاری است که مغز هنگام تشخیص تفاوت صدای ترومپت و پیانو می‌کند.

کمک گرفتن از موسیقی

به همین دلیل در روش‌های آموزش زبانی برای کودکان، آهنگ‌هایی ساخته می‌شوند که به آنها کمک می‌کند اعداد و حروف را به خاطر بسپارند. تکرار آهنگ‌ها و موسیقی به کودکان برای به خاطر سپردن بخش‌های مهم زبان کمک می‌کند. بزرگسالان نیز با کمک موسیقی راحت‌تر زبان انگلیسی را فرا می‌گیرند. بنابراین تماشای موزیک ویدیوهای معتبر، تریلرهای فیلم و شنیدن ترانه‌ها به زبان انگلیسی، باعث سهولت، سرعت و یادگیری سریع زبان انگلیسی می‌شود.

غرق شدن در زبان انگلیسی

غرق شدن در زبان انگلیسی یا اصطلاحا روش غوطه‌وری را روش طبیعی آموزش زبان انگلیسی نامیده‌اند که یکی از روش‌های یادگیری سریع زبان انگلیسی است. معنای ضمنی کلمه غوطه‌وری به معنای احاطه کامل به چیزی است. برای یادگیری از طریق غوطه وری، باید همیشه خود را با زبان انگلیسی احاطه کنید. 

این روش نه تنها به یادگیری زبان انگلیسی و گسترش دایره واژگان شما منجر می‌شود، بلکه به شما کمک می‌کند مانند یک فرد نیتیو فکر کنید. استفاده از روش غوطه‌وری در واقع نحوه عملکرد مغز شما را تغییر می‌دهد و آن را بیشتر شبیه مغز یک فرد انگلیسی زبان بومی می‌کند.

این روش شما را هر روز بیشتر در معرض انگلیسی قرار می‌دهد. این موضوع خیلی مهم است؛ زیرا طبق برخی مطالعات، هر چند یک ساعت مطالعه در روز می‌تواند به شما درک خوبی از زبان انگلیسی بدهد، اما برای رسیدن به سطح زبان نیتیو کافی نیست. اگر می‌خواهید در زبان انگلیسی غرق شوید و هر روز بیشتر در معرض انگلیسی قرار بگیرید: 

  • در تلفن، شبکه‌های اجتماعی و هر وب سایت دیگری که به طور منظم استفاده می‌کنید، زبان خود را به انگلیسی تغییر دهید. 
  • به گروه‌های آنلاین و دنیای واقعی که به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند بپیوندید. 
  • گروه‌هایی را بیابید که علایق شما را به اشتراک می‌گذارند، بنابراین چیزهای مشترکی برای صحبت کردن دارید.
  • تا جایی که می توانید با دوستان و همکلاس‌های خود به زبان انگلیسی صحبت کنید.
  • نمایش‌های تلویزیونی و فیلم‌ها را به زبان انگلیسی تماشا کنید. حتی اگر کلمات را درک نکنید، بدون اینکه متوجه شوید در حال یادگیری مکالمه زبان انگلیسی و یادگیری الگوها هستید.
  • اخبار را تماشا کنید و به رادیو به زبان انگلیسی گوش دهید. 
  • در یک مجله یا روزنامه انگلیسی مشترک شوید. 
  • انگلیسی را به اولین زبانی که هر روز می‌بینید تبدیل کنید.

روش کلاس درس 

یادگیری سریع زبان انگلیسی با روش کلاس درس لزوما به این معنی نیست که باید در کلاس‌های رسمی انگلیسی شرکت کنید. این روش فقط به آن معنی است که شما مانند زمانی که در کلاس درس بودید، زبان را فرا می‌گیرید. در واقع شما قبل از اینکه بتوانید به زبان انگلیسی صحبت کنید، به دانش اولیه نیاز دارید. زمانی که در کلاس اول دبستان بودید، فرایند آموختن را از کجا شروع می‌کردید؟ شما جملات را با چند اصل اولیه شروع می‌کردید، ابتدا از جملات ساده و سپس کم کم جملات پیچیده به آنها اضافه می‌شد.

برای یادگیری سریع زبان انگلیسی با روش کلاسی، به ساختار و روشی منسجم نیاز دارید. شما می‌توانید این روش را در یک کلاس درس یا در خانه یاد بگیرید، اما اگر فردی مانند یک معلم خصوصی به شما کمک کند، کار شما نظم بهتری خواهد داشت. معلم و استاد شما می‌تواند با نظم دادن به مسیر آموزش و تذکر اشتباهات شما هنگام آموزش زبان، مسیر درست را به شما نشان دهد. با روش کلاسی قسمت‌های اصلی آموزش زبان انگلیسی را از پایه و اساس یاد گرفته و به تدریج قواعد گرامر، املا و واژگان که مفاهیم زبانی را کنار هم نگه می‌دارند، می‌آموزید.

سوالات متداول

چگونه می‌توان به روش‌های سریع زبان انگلیسی را یاد گرفت؟
سوال:بهترین راه برای آموزش سریع زبان انگلیسی، قرار دادن خود در شرایط شنیدن مداوم مطالب به زبان انگلیسی است. تماشای شبکه‌های تلویزیونی به زبان انگلیسی حتی اگر متوجه آنها نمی‌شوید، به شما کمک می‌کند که در معرض این زبان قرار بگیرید و با آشنا شدن گوشتان، بدون این که متوجه بشوید و به صورت ناخودآگاه زبان انگلیسی را یاد بگیرید. 
آیا گوش دادن به موسیقی به آموزش سریع زبان انگلیسی کمک می‌کند؟
بله. فرایند مغزی آموزش موسیقی و آموزش زبان شباهت‌های زیادی با هم دارد پس می‌توان با یک روش ترکیبی، از ترانه‌های انگلیسی برای آموزش زبان استفاده کرد. 
برای آموزش سریع زبان انگلیسی روزی چند ساعت تمرین کنیم؟
برای آموزش معمولی زبان انگلیسی باید حداقل یک ساعت در روز وقت گذاشت ولی برای آموزش سریع زبان انگلیسی، زبان آموز باید خود را در این زبان غرق کند و تا جایی که می‎تواند به این زبان گوش کند، با دیگران صحبت کرده و از روش‌هایی که می‌توانند به آموزش سریع او کمک کنند، بهره بگیرد. پس هر چه بیشتر بهتر! 

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید