یادگیری زبان انگلیسی در خانه برای بزرگسالان

منابع یادگیری زبان انگلیسی در خانه برای بزرگسالان

فهرست مطالب

یادگیری انگلیسی هیچ‌وقت تمام نمی‌شود و در هر سنی باشید، می‌توانید با خیال راحت آموزش را شروع کنید. البته بعضی از بزرگسالان با قضیۀ حضور در کلاس عمومی راحت نیستند و ترجیح می‌دهند به‌صورت آنلاین در خانه، با کمک دوره‌های آموزشی یا حتی معلم خصوصی آموزش را دنبال کنند. به همین خاطر قرار است در ادامه این مقاله درباره انواع روش‌ها و دوره‌های یادگیری زبان انگلیسی در خانه برای بزرگسالان صحبت کنیم، پس با ما همراه باشید.

آیا یادگیری زبان انگلیسی در خانه امکان‌پذیر است؟

اولین سؤالی که برای بسیاری از بزرگسالان پیش می‌آید، آموزش زبان انگلیسی در خانه است. این مسئله برای کسانی که فرصت زیادی بر حضور در کلاس ندارند، شاغل هستند و فرصتشان کم است یا حوصله حضور در فضای آموزشی را ندارند، کمی جدی‌تر است.

بیشتر بخوانید:
۳ تکنیک کاربردی برای تقویت زبان در خانه

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم بله زبان را می‌توانید در خانه یاد بگیرید؛ زیرا یک مهارت کاملاً تمرین محور است که اگر همراه با منتور، معلم خصوصی یا دوره آموزشی باشد، مسیری آسان و دلنشین است. از طرف دیگر حرفه‌ای شدن در زبان بعد از انتخاب منابع درست آموزشی فقط وابسته به تمرین و قرارگیری در محیط است، پس اگر همه شرایط فراهم باشد و شما با دیدن سریال یا شنیدن پادکست خودتان را به فضای انگلیسی عادت دهید، یادگیری زبان انگلیسی در خانه آن‌قدر هم سخت نیست.

آیا یادگیری زبان انگلیسی در خانه امکان‌پذیر است؟

البته یادتان باشد که چنین مهارتی یک‎‌شبه به دست نمی‌آید، یعنی فرایندی طولانی و زمان‌بر است، پس در خرید منابع آموزشی حرف پکیج فروش‌ها و یک‎شبه انگلیسی یادگرفتن فقط در صد روز و با دویست کلمه را فراموش کنید. در این پروسه آموزشی شما قرار است با کمک منابع به‌روز دنیا و آموزش دقیق و اصولی دانش زبان را به دست آورده و سپس از طریق تمرین مداوم و روزانه به مرور یک زبان جدید را مثل زبان مادری خودتان یاد بگیرید.

تعیین هدف؛ قدم اول در یادگیری زبان برای بزرگسالان

در یادگیری زبان انگلیسی در خانه برای بزرگسالان مهم‌ترین مسئله تعیین هدف است؛ زیرا آموزش زبان به شخصی که قصد مهاجرت دارد یا کسی که فقط می‌خواهد دانش زبانی داشته باشد، کاملاً متفاوت است.

معمولاً مهاجران یا برای شرکت در آزمون زبان مثل آیلتس جنرال آماده می‌شوند یا می‌خواهند در زمان کوتاهی انگلیسی را بر اساس زندگی و کار در جامعه جدید یاد بگیرند. در حالی که فردی که قصد مهاجرت ندارد، می‌تواند زبان را آهسته‌تر و با جزئیات‌ بیشتری یاد بگیرد که به او کمک کند هم دانش جدیدی به دست آورده و هم در مسافرت‌های خارجی با مردم ارتباط برقرار کند.

قدم اول در یادگیری زبان

بر همین اساس هم اگر قصد ثبت‌نام در دوره یادگیری زبان انگلیسی در خانه برای بزرگسالان را دارید یا می‌خواهید به صورت خودخوان درس بخوانید، باید بر اساس هدف و زمانی که دارید، منابع آموزشی را انتخاب کنید.

یافتن منابع معتبر برای یادگیری زبان

با این مقدمه بیایید در ادامه مهم‌ترین منابع لازم و به‌روز را برای یادگیری زبان انگلیسی در خانه برای بزرگسالان معرفی کنیم. اولین پیشنهاد لیستی از کتاب‌های مورد تأیید است.

بهترین کتاب‌ها برای یادگیری انگلیسی در خانه

برای یادگیری زبان به‌صورت خودخوان و بدون معلم می‌توانید از کتاب‌ انگلیسی آموزشی استفاده کنید. البته این روش را به بزرگسالانی پیشنهاد می‌دهیم که قبلاً زبان خوانده‌اند و در حال حاضر حداقلی از دانش زبانی را دارند.

این افراد در شروع می‌تواند بخشی از آموخته‌هایشان را مرور کرده و سپس به‌صورت خودخوان یادگیری را ادامه دهند. در ضمن اگر علاقه‌ای به کلاس آنلاین ندارید، این روش برای شما مناسب است، پس برای شروع، لیست کتاب‌های زیر را به‌عنوان بهترین منابع یادگیری زبان انگلیسی در خانه برای بزرگسالان به‌خاطر داشته باشید:

  •   Practical English Usage  (for learning grammar)
  • Vocabulary in use (for learning new vocabs)
  • Tactics for listening (to practice listening)
  • Speakout (to practice speaking)
  • Longman Academic Writing Series (improving writing skills)
  • inside reading (learning new words)
  • nice talking with you

 دوره‌های آنلاین یادگیری زبان انگلیسی در خانه

دومین منبع پیشنهادی برای یادگیری زبان انگلیسی در خانه برای بزرگسالان دوره‌های جامع آموزش زبان است. اگر علاقه به حضور در کلاس عمومی ندارید اما می‌توانید با کلاس‌های آنلاین ارتباط برقرار کنید و زیاد هم انگلیسی بلد نیستید، بهترین پیشنهاد برای شما دوره جامع آموزش زبان لینگانو است.

لینگانو دو دوره اختصاصی آموزشی برای آموزش زبان و تقویت مهارت مکالمه دارد. دوره جامع آموزش زبان لینگانو برای هر سه سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته مناسب است. در این دوره با کمک تمرین‌ها و فایل‌های آموزشی هر درس، نکات گرامری و کلمات جدیدی را یاد گرفته و می‌توانید در تمرین writing یا مکالمه از هر چه یاد گرفتید، استفاده کنید.

دوره جامع آموزش زبان لینگانو

تمامی مطالب آموزشی لینگانو بر اساس کتاب‌ها و منابع ‌روز دنیا تدوین شده تا با صرفه‌جویی در زمان و هزینه به تعداد زیادی تمرین‌ دسترسی داشته و بدون حضور فیزیکی در کلاس بتوانید هر زمانی با روش دلخواه خودتان زبان بخوانید.

سایت‌های رایگان برای یادگیری انگلیسی

منبع پیشنهادی بعدی برای یادگیری زبان انگلیسی در خانه برای بزرگسالان سایت‌هایی مثل bbc learning است که بر اساس ویدئوهای آموزشی و به تفکیک موضوع گرامر و کلمه‌های ضروری را آموزش می‌دهد. در ادامه تعدادی از این سایت‌های کاربردی را معرفی کردیم:

  •         سایت آموزش زبان Duolingo با پرداخت درون‌برنامه‌ای برای برخی دسترسی‌ها
  •         سایت Memrise  مناسب برای سطوح ابتدایی و متوسط با استفاده رایگان
  •         سایت British Council  با دوره‌های متنوع آموزش زبان
  •         سایت italki با قابلیت کلاس گروهی و خصوصی

بیشتر بخوانید:

کانال‌های یوتیوبی و دسترسی بی‌پایان به منابع آموزشی متنوع

منبع پیشنهادی بعدی برای یادگیری زبان انگلیسی در خانه برای بزرگسالان و تقویت مکالمه زبان انگلیسی سایت یوتیوب است. در این سایت کاربران مختلف می‌توانند ویدئوهایی با موضوعات متنوع آپلود کرده و شما دسترسی رایگانی به این ویدئوها داشته باشید. به همین خاطر هم تا دلتان بخواهد کانال‌های آموزش زبان در یوتیوب  قابل‌جستجو هستند که همگی با بهترین روش مشغول تدریس به زبان‌آموزان هستند. در ادامه تعدادی از این کانال‌های کاربردی و پرطرفدار را آوردیم:

  • کانال آموزش زبان لینگانو برای مرور نکات مهم و کاربردی
  • کانال BBC Learning English برای آموزش زبان انگلیسی در سطوح و زمینه‌های مختلف جهت یادگیری دقیق گرامر، واژگان، تلفظ درست کلمات
  • کانال  English with Lucy برای یادگیری گرامر، واژگان و نحوه تلفظشان، تقویت مهارت شنیداری و تمرین مکالمه
  • کانال  Learn English with Emma شامل دوره‌های آموزش زبان انگلیسی در سطوح و زمینه‌های مختلف
  • کانال Learn English with Papa Teach Me یکی از بهترین کانال‌های آموزشی برای یادگیری گرامر و تقویت مهارت مکالمه

اپلیکیشن‌های یادگیری زبان انگلیسی

اپ‌های کاربردی هم از بهترین منابع آموزشی مناسب یادگیری زبان انگلیسی در خانه برای بزرگسالان هستند با این تفاوت که برخلاف سایت نیازی به رفتن به قسمت‌های جدید نیست. شما در استفاده از اپ مستقیماً بعد از آموزش به قسمت تمرین‌ها رفته و می‌توانید از مزایای اپ استفاده کنید. مثلاً دولینگو علاوه بر سایت، اپ آموزشی هم دارد که تا در یک قسمت نمره کامل نگیرید نمی‌گذارد به قسمت بعدی بروید. در ادامه لیستی از این اپ‌های کمک‌آموزشی برای تقویت مهارت‌های زبانی و مکالمه را برایتان آوردیم:

  •         Duolingo 
  •         Memrise 
  •         Busuu 
  •         Babbel 
  •         Lingoda 

چند نکته در مورد یادگیری زبان انگلیسی در خانه برای بزرگسالان

در آخر و بعد از معرفی منابع مهم برای یادگیری زبان انگلیسی در خانه برای بزرگسالان؛ وقتش رسیده که نکات مهم برای یادگیری زبان در خانه را باهم مرور کنیم.

اول از همه یادتان باشد که خودتان را باید در فضای انگلیسی قرار دهید تا گوشتان به زبان جدید عادت کند، پس حتماً از اپ‌هایی مثل apple podcast یا castbox برای شنیدن پادکست‌های آموزشی انگلیسی استفاده کنید. اگر هم به این اپ‌ها دسترسی ندارید، در تلگرام عضو کانال bbc learning شده و پادکست‌های آموزشی کانال را گوش دهید. شنیدن این پادکست‌ها علاوه بر اینکه مهارت listening شما را تقویت می‌کنید، فضای ذهنتان را به زبان انگلیسی عادت می‌دهد. پس سعی کنید با دقت به پادکست‌ها گوش داده، ساختار جمله را متوجه شوید و اگر کلمه‌ای برایتان جدید بود، آن را سرچ کرده و معنایش را یاد بگیرد.

چند نکته در مورد یادگیری زبان انگلیسی

آموخته‌هایتان را بارهاوبارها تمرین کنید. مثلاً اگر با گرامر جدیدی مثل if conditional 2 آشنا شدید، در تمرین مکالمه و writing از این ساختار گرامری جدید استفاده کنید تا اصطلاحا ملکه ذهنتان شود. حتماً هم برای آموخته‌های جدید تمرین حل کنید. در صورتی هم که اشکال داشتید، از منتور یا معلم خصوصی کمک بگیرید.

اگر اصلاً شناختی از زبان ندارید، آموزش را به‌صورت خودخوان شروع نکرده و حتماً از پایه قوی شروع کنید. به همین خاطر هم برای این مرحله دوره‌های جامع آموزش زبان مثل لینگانو را پیشنهاد می‌دهیم. یادتان باشد که اگر base زبانی شما قوی باشد، می‌توانید برای سطح متوسط به بعد و برای یادگیری کلمات بیشتر خودخوان هم پیش بروید؛ اما برای مراحل اولیه بهتر است که همراه با آموزش اصولی جلو بروید.

بیشتر بخوانید:
آموزش مکالمه انگلیسی در بانک؛ آشنایی با لغات و عبارات با مثال

برای یادگیری اصطلاحات خاص و تلفظ درست کلمات بهتر است که سریال‌هایی که دیالوگ‌های روان دارند، مثل friends یا modern family را با زیرنویس انگلیسی تماشا کرده و کلمات جدید و بیشتری را یاد بگیرید. برای استفاده بهتر از این منابع آموزشی رایگان می‌توانید قسمت‌های موردعلاقه‌تان را چند بار دیده و ساختارهای خاص گرامری و یا واژگان جدید را در دفترتان یادداشت کنید.

برای یادگیری زبان صبوری به خرج دهید، یادتان باشد که در حال یادگیری رانندگی یا مهارت‌های ورزشی نیستید؛ بلکه در حال آشنایی با یک زبان جدید هستید. هر زبانی برای خودش پیشینه خاصی دارد و یادگیری آن در معنای آشنایی با فرهنگ و گذشته آن مردم است. کلمات و دستور زبانی که به سادگی با استفاده از آن منظورمان را می‌رسانیم، توسط مردم و فرهنگ آن منطقه پس از سال‌های طولانی شکل گرفته و در یادگیری‌اش باید استمرار داشت. علاوه بر این زبان امری پویا و زنده است، دائما ساختارهای جدیدی به زبان اضافه شده و برخی از کلمات به طور کل حذف می‎شود، پس اگر می‌خواهید مثل یک native speaker صحبت کنید، باید همیشه در حال یادگیری و تمرین باشید.

بیشتر بخوانید:
معرفی ۱۰ سریال بریتانیایی برای تقویت لهجه بریتانیایی

اگر قصد مهاجرت دارید با این مسئله که زبان را در محیط یاد می‌گیرید، اصلاً جلو نروید. حتی اگر قرار است آموزشتان بعد از مهاجرت ادامه پیدا کند، باز هم برای تحصیل، کار و حداقل ارتباط با مردم باید base اولیه را داشته باشید تا بتوانید از جملات ساده برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده کنید.

در نهایت هم یادتان باشد که روزانه و مداوم تمرین داشته باشید، واژگان جدید را مرور کنید، تلفظ درست کلمات را یاد بگیرید و اگر امکانش را داشتید در کامیونتی‌های مختلف عضو شوید تا با کمک افرادی که هم‌سطح خودتان هستند، انگلیسی را به‌صورت کاربردی و اصولی بیاموزید.

سؤالات متداول

برای زبان‌آموزی که در سطح متوسط به بالا است، خواندن چه کتاب‌هایی پیشنهاد می‌شود؟
سری کتاب‌های هری‌ پاتر، کتاب مزرعه حیوانات جورج اورول و هر رمان دیگری که در سطح intermediate و بالاتر باشد برای این دسته از زبان‌آموزان مناسب است.
آیا شرکت در کلاس‌های free discussion کمکی به یادگیری زبان می‌کند؟
بله اگر در سطح متوسط به بالا هستید و می‌توانید با ساختارهای ساده زبانی منظورتان را برسانید و البته زمان کافی دارید، کلاس‌های free discussion به شما کمک می‌کند درباره یک موضوع خاص تمرین کرده و کلمات بیشتری هم یاد بگیرید.
برای یادگیری یک لهجه خاص چه پیشنهادی دارید؟
برای یادگیری یک لهجه خاص اول باید تلفظ درست آن کلمه را در آن لهجه یاد بگیرید، پس باید از دیکشنری استفاده کنید. برای مراحل بعدی تماشای سریال به آن لهجه و داشتن معلم خصوصی برای یادگیری برخی ساختارهای جمله و اصطلاحات لازم است.
برای یادگیری لهجه بریتیش چه سریال‌هایی را پیشنهاد می‌دهید؟
سری فیلم‌های هری پاتر، سریال شرلوک هولمز از bbc، سریال downtown abbey و سریال picky blinders از معروف‌ترین سریال‌ها با لهجه بریتیش هستند.

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید