سریال بریتانیایی برای تقویت لهجه

معرفی ۱۰ سریال بریتانیایی برای تقویت لهجه بریتانیایی

فهرست مطالب

لهجه بریتانیایی برای بسیاری از زبان‌آموزان یکی از دلنشین و البته شیک‌ترین لهجه‌های انگلیسی است. در حالی که بسیاری فکر می‌کنند یادگیری این لهجه سخت و زمان‌بر است ما می‌خواهیم با کمک سریال‌ها و فیلم‌هایی که احتمالاً قبلاً دیده‌اید، یادگیری این لهجه را برایتان آسان کنیم. پس در ادامه برای تقویت لهجه بریتانیایی با کمک سریال همراهمان باشید.

چرا سریال‌ها به تقویت لهجه انگلیسی کمک می‌کنند؟

پیش از معرفی سریال بریتانیایی برای تقویت لهجه ببینیم که اصلاً فرایند یادگیری یک نوع گویش خاص با کمک فیلم و سریال چگونه است. تا اینجا بیشتر درباره یادگیری کلمات جدید و یا ساختار و نحوه جمله‌بندی با کمک فیلم و سریال آشنا شدیم. گاهی اوقات هم از برخی سریال‌های روان برای تقویت مهارت شنیداری listening کمک گرفتیم؛ اما ماجرای یادگیری گویش سختی مثل بریتانیایی با کمک سریال چیست؟

برای یادگیری زبان یا حتی یادگیری و تقویت لهجه بریتانیایی یادتان باشد که یادگیری زبان مثل دیگر مهارت‌ها کوتاه‌مدت نیست و به یک بازه زمانی طولانی همراه با درس خواندن مداوم مثلاً حداقل یک سال نیاز دارد. بعد از این بازه زمانی دانش شما معادل سطح A1 یعنی تقریباً ابتدایی starter است و از این مرحله به بعد نیاز به مواد کمک‌آموزشی دارید.

بیشتر بخوانید:

مواد کمک‌آموزشی مثل فیلم یا سریال هم سرعت یادگیری زبان را بیشتر کرده و هم از همان ابتدا کمک می‌کند مثل یک فرد بومی native لهجه داشته و کلمات را به درستی تلفظ کنید، علاوه بر این یک روش آموزشی لذت‌بخش است. یادگیری زبان با کلاس، کتاب و حل تمرین در بسیاری از مواقع کسل‌کننده است و از همه مهم‌تر برای یادگیری مؤثر باید در کنار کلمات جدید و دستور زبان حتماً روی مهارت‌های مکالمه و شنیداری هم کار کرد.

بیشتر بخوانید:
چگونه در لیسنینگ آیلتس نمره بالا بگیریم؟ روش‌های تقویت لیسنینگ آیلتس

تماشای سریال بریتانیایی برای تقویت مکالمه، بهبود مهارت شنیداری، یادگیری ساختار و نحوه جمله‌بندی، آشنایی با فرهنگ انگلیسی و حتی تقویت حافظه پیشنهاد شده و معیاری مؤثر در مسیر یادگیری زبان است. شما با تماشای سریال نه‌تنها با تلفظ درست بسیاری از کلمات آشنا شده؛ بلکه از همان جملات می‌توانید به‌عنوان بهترین مثال‌ها برای یادگیری آن کلمه استفاده کنید. علاوه بر این موارد تماشای فیلم و  سریال بریتانیایی برای تقویت موارد زیر نیز پیشنهاد می‌شود:

  •       آشنایی با عبارات و اصطلاحات رایج
  •       افزایش دایره لغات و واژگان
  •       بهبود مهارت‌های شنیداری، آشنایی با لهجه‌های مختلف با سرعت و تن‌های متنوع
  •       آشنایی فرهنگی مثل درک بهتر آداب‌ورسوم اجتماعی، طنز، و تعاملات روزمره
  •       یادگیری تلفظ درست کلمات از طریق گوش کردن به نحوه صحبت کردن افراد بومی
  •       یادگیری مفهومی زبان، در معنای استفاده از اصطلاحات و عبارت‌های مختلف در شرایط خاص که یک سریال یا فیلم به ما نشان می‌دهد. مثل ساختارهای تاریخی برخی از جملات در سریالی مثل پیکی بلایندرز که امروزه کاربرد کمتری دارد

بهترین سریال‌های بریتانیایی برای تقویت لهجه

با این مقدمه درباره اهمیت و تأثیر مثبت تماشای سریال در مسیر  یادگیری زبان، در ادامه قرار است با 10 سریال بریتانیایی برای تقویت لهجه، مکالمه و مهارت listening بیشتر آشنا شویم، پس با ما همراه شوید.

سریال پیکی بلایندرز، سفری به بیرمنگام

پیکی بلایندرز Peaky Blinders یکی از بهترین سریال‌های سال‎‌های اخیر بود که در 5 فصل و با بازی درخشان کیلین مورفی در نقش تامی شلبی توانست توجه سیل عظیمی از تماشاگران را به خودش جلب کند. این سریال که تمامی بازیگرانش به لهجه بریتیش با گویش بیرمنگامی صحبت می‌کردند، درباره 5 برادر معروف به نام برادران پیکی بلایندرز بود که توانستند از طبقات کارگری جامعه به طبقات بالا برسند. آن‌ها با تأسیس شرکت برادران شلبی وارد کار صادرات، واردات و تجارت بین‌المللی شده و ثروت زیادی به دست آوردند.

سریال پیکی بلایندرز

سریال پیکی بلایندرز به اتمام رسیده؛ اما همچنان یکی از بهترین پیشنهادها برای تقویت لهجه بریتانیایی است.

دونتون ابی، سفری به اشرافیت انگلیسی

سریال دونتون ابی downtown abbey دومین پیشنهاد برای تقویت لهجه بریتانیایی است. این سریال هم به پایان رسیده و دیگر تولید نمی‌شود؛ اما در زمان خودش طرفداران بسیاری داشت و هنوز یکی از بهترین پیشنهادهای سریال بریتانیایی برای تقویت مکالمه و لهجه بریتیش است.

دونتون ابی

این سریال درباره تقابل اشرافیت انگلیسی با شروع دوران مدرنیته و تغییر جامعه است. جایی که اتفاقات مهمی مانند جنگ جهانی اول، شروع مبارزه برای دریافت حق رأی زنان، شروع کارکردن زنان در فضاهای غیرسنتی و موارد مشابه رخ داده و این مسئله برای اشرافیت انگلیسی و طبقه نجیبان جامعه به یک مسئله مهم فرهنگی تبدیل می‌شود.

سریال تاج، آشنایی با تاریخچه زندگی ملکه الیزابت دوم

سریال تاج crown که ساخت آن همچنان ادامه دارد، پیشنهاد بعدی سریال بریتانیایی برای تقویت لهجه انگلیسی است. تاکنون 4 فصل از این سریال منتشر شده و در سال 2024 منتظر فصل جدید آن هستیم.

سریال تاج با محوریت زندگی ملکه الیزابت دوم ساخته شده است. در فصل اول و دوم با دوران جوانی ملکه آشنا می‌شویم؛ یعنی زمانی که نخست‌وزیری مثل وینستون چرچیل اداره کارهای کشور را در دست دارد. فصل سوم فرزندان ملکه بزرگ شده و در شرف تغییرات جدید هستند، شخصیتی مثل مارگارت تاچر به‌عنوان یکی از بهترین نخست‌وزیرهای بریتانیا هم در همین فصل به بیننده معرفی می‌شود. این تغییرات به خصوص در زندگی شخصی ملکه ادامه دارند؛ به طوری که در فصل چهارم شاهد ازدواج پرنس چارلز و خیانت‌های او به پرنسس ولز، دایانا هستیم.

سریال تاج

انتظار می‌رود که در فصل جدید با ادامه زندگی پرنس چارلز، ازدواج او با کامیلا و جوانی پرنس ویلیام و پرنس هری نیز آشنا شویم، باید ببینیم تصمیم کارگردان برای به نمایش درآوردن زندگی شخصی ملکه تا کجا پیش می‌رود.

سریال شرلوک هولمز، مناسب برای عاشقان تم جنایی

پیشنهاد بعدی سریال بریتانیایی برای تقویت لهجه، سریال شرلوک هولمز Sherlock Holmes است. تم این سریال علی‌رغم کارآگاهی و پلیسی بودن، ماجراجویی، درام و کمدی است و به‌عنوان یکی از بهترین برنامه‌های تلویزیونی انگلستان شناخته می‌شود. البته اگر در سطوح ابتدایی یادگیری زبان هستید، بهتر است که سریال را حتماً همراه با زیرنویس ببینید؛ زیرا بازیگر نقش شرلوک یعنی  بندیکت کامبربچ بسیار غلیظ و کمی سریع صحبت می‌کند و همین مسئله این سریال را به یک نمونۀ عالی برنامه‌ تلویزیونی برای تقویت زبان و لهجه بریتیش تبدیل کرده است.

سریال شرلوک هولمز

سریال براد چرچ با تم جنایی و رازآلود

سریال برادچرچ Broadchurch با تم داستانی و معمایی دیگر پیشنهاد سریال بریتانیایی برای تقویت لهجه است. داستان برادچرچ درباره ماجرای دهکده‌ای آرام در ساحل ژوراسیک است که پس از رخ دادن یک جنایت وحشتناک در این دهکده کوچک، مسیر داستان وارد ژانر معمایی و پلیسی می‌شود.

سریال براد چرچ

با تماشای این سریال ذهن بیننده دائماً کنجکاو است تا در عین تلاش برای حل معما بتواند مهارت شنیداری‌اش را هم تقویت کرده و به خوبی با لهجه بریتیش آشنا شود.

سریال میسفتیس Misfits برای زبان‌آموزان سطح پیشرفته

اگر دنبال سریال بریتانیایی برای تقویت لهجه در سطح پیشرفته هستید، میفتیس بهترین انتخاب است. با تماشای این سریال با طیف گسترده‌ای از لهجه‌های بریتانیایی آشنا شده و در عین حال از تماشای موضوعی جذاب لذت خواهید برد.

Misfits

این سریال دربارۀ گروهی زندانی جوان است که در دوران گذراندن محکومیتشان، به قدرت‌های ماوراءالطبیعه دست پیدا می‌کنند. البته تم کلی داستان طنز است، خیلی درون‌مایه قهرمانی ندارد و همین مسئله هم میفتیس را به سریالی جذاب و هیجانی تبدیل کرده است.

سریال دفتر UK با بازی ریکی جرویس و مارتین فریمن

پیشنهاد بعدی سریال The UK office است که با الهام از نسخه آمریکایی ساخته شده با این تفاوت که نسخه انگلیسی تم خشن‌تری دارد. در این سریال که برای تقویت مکالمه با لهجه بریتیش مناسب است، با مدیر نفرت‌انگیز و احمق شرکتی آشنا می‎شویم که می‌خواهد در یک مستند اداری حضور داشته باشد.

سریال دفتر UK

این سریال در 14 قسمت ساخته شده اما تمی طنز و زبانی ساده برای یادگیری زبان دارد، به همین خاطر بهتر است که زبان‌آموزان در صورت داشتن وقت کافی، این سریال را هم تماشا کنند.

سریال علمی – ‌تخیلی  Doctor Who

سریال دکتر هو را تقریباً همه می‌شناسند؛ زیرا از نظر خود انگلیسی‌ها یک پدیدۀ فرهنگی بریتانیایی است. این سریال از سال 1963 پخش می‌شود و طرفداران زیادی دارد؛ به طوری که توانسته عنوان طولانی‌ترین مجموعۀ تلویزیونی علمی-تخیلی را به خود اختصاص داده و رکوردش را در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت کند.

سریال علمی - ‌تخیلی  Doctor Who

دکتر هو هم یکی دیگر از پیشنهادات سریال بریتانیایی برای تقویت لهجه در سطح پیشرفته است که بیشتر قسمت‌های آن را با یک سرچ ساده در گوگل می‌توانید پیدا کنید.

سریال  The Thick of It

اگر تم کمدی – سیاسی برایتان جالب است، باید حتماً سریال The Thick of It را تماشا کنید. این سریال که به یکی از مهم‌ترین شوهای تلویزیونی قرن 21 تبدیل شده، درباره ماجراجویی‌ها، اشتباهات سازمان‌های دولتی مختلف و پزشکان متخصص سیاسی است و به مسئولیت‌ها، خرابکاری‌های و اتفاقات فاجعه‌بار و غیرقانونی‌شان پرداخته است.

سریال  The Thick of It

سریال متفاوت و طنز Spaced

آخرین پیشنهاد سریال بریتانیایی برای تقویت لهجه سریالی به نام اسپیسد است. این سریال در زمانی که فقط نردها به کتاب‌های کمیک علاقه داشتند و هنوز موفقیت و رواج رسانه‌های مختلف گیکی (بازی‌های ویدئویی، فیلم‌های ابرقهرمانی، مانگا و…) شروع نشده بود، ساخته شد.

Spaced

ژانر این سریال ترکیبی از کلیشه‌های ترسناک، علمی – تخیلی و عاشقانه است و توانسته به یکی از خنده‌دارترین و جالب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی بریتانیا تبدیل شود که قطعاً از تماشای آن لذت خواهید برد.

نحوه تمرین کردن زبان انگلیسی همراه با سریال

بعد از آشنایی با لیست سریال بریتانیایی برای تقویت لهجه، ببینیم که چطور می‌توانیم با تماشای فیلم و سریال لهجه خوب بریتیش داشته و نحوه تلفظ صحیح کلمات را یاد بگیریم.

اول از همه یادتان باشد که با دیدن یک مرتبه یک سریال قرار نیست سطح زبانتان از یک به پنج برسد یا پیشرفت ناگهانی داشته باشید. شما باید از سریال و فیلم به‌عنوان منبع کمک‌آموزشی برای یادگیری بیشتر و بهبود مهارت‌هایی مثل مکالمه یا listening استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:
تقویت مکالمه با تکنیک سایه

پس به‌عنوان اولین پیشنهاد سریالی که تم داستانی موردعلاقه‌تان را دارد، مثل تاریخی یا جنایی را انتخاب کرده و زمان مناسب برای تماشا را پیدا کنید. بار آموزشی برای برخی از زبان‌آموزان شب است و برخی صبح‌ها بهتر درس می‌خوانند، پس این زمان مناسب را هم پیدا کنید.

برای سریال حتماً زیرنویس انگلیسی دانلود کنید تا اگر بازیگران خیلی تند صحبت می‌کنند، برای دریافت معنی کلی داستان دچار مشکل نشوید. حتماً دیکشنری گوشی را آماده کرده و یک notebook اختصاصی برای یادداشت‌برداری داشته باشید. برای یادگیری ممکن است مجبور شوید بارها دکمه pause را زده و یک قسمت را چند بار نگاه کنید تا متوجه همه داستان شوید، جای نگرانی ندارد.

بیشتر بخوانید
کدام کشور ها برای مهاجرت رشته IT بهتر است؟

کلمات جدید را در دفترچه یادداشت کرده و حتماً تلفظ درستش را از دیکشنری و سریال چک کنید. برای مثال آن کلمه، همان جمله‌ای که در سریال ادا شده را یادداشت کرده و حالا مجدد فیلم را تماشا کنید. بعد هر بار شنیدن این جملات و کلمات جدید از تکنیک listen and repeat استفاده کرده؛ یعنی جمله را شنیده و تکرار کنید. آن‌قدر این کار را ادامه دهید که نحوه تلفظتان کاملاً مشابه آن چیزی شود که در سریال شنیده‌اید.

قاعدتاً دنبال کردن این مسیر آموزشی ساده نیست و نباید برای همه دیالوگ‌های سریال تکرار شود. شما می‌توانید از هر سریال چند سکانس را انتخاب کرده، فقط کلمات جدیدتر را یاد گرفته و تکرار کنید.

سؤالات متداول

بهترین سریال‌ها برای یادگیری لهجه آمریکن چیست؟
سریال friends, how I met your mother  و  bigbang theory برای یادگیری لهجه آمریکن پیشنهاد می‌شود.
بهتر است از هر سریال چند کلمه را یاد بگیریم؟
از هر سریال می‌توانید ده یا پانزده کلمه یا اصطلاح جدید را پیدا کرده و روی آن‌ها تمرکز کنید.
آیا تماشای مجدد هر قسمت از سریال های انگلیسی به یادگیری بهتر زبان کمک می‌کند؟
بله قاعدتاً تماشای مجدد هر قسمت به توانایی شنیداری listening شما کمک کرده و باعث می‌شود تا در هر بار دیدن، کلمات بیشتری را هم به لیست قبلی اضافه کنید.

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید