تکنیک افزایش سرعت در ریدینگ

تکنیک‌ افزایش سرعت در ریدینگ و درک مطب

فهرست مطالب

یکی از بخش‌های مهم آزمون‌های زبان مثل آزمون آیلتس، تافل یا pte بخش مهارت خواندن(reading) است. این بخش طراحی شده تا نشان دهد شخصی که قصد کار، زندگی و تحصیل در جامعه انگلیسی‌زبان را دارد، چقدر می‌تواند مطالب مهم مثل درس‌ها یا نامه‌های اداری را خوانده و عمیقاً متوجه معنایشان شود. معمولاً بخش ریدینگ آزمون به چند متن تقسیم شده و سؤال‌هایش به‌صورت چندگزینه‌ای، جای خالی، پاسخ به سوال‌ها، کامل کردن جدول و موارد مشابه طرح می‌شود. با توجه به اینکه تمامی آزمون‌ها محدودیت زمان دارند، مثلاً بخش ریدینگ آیلتس فقط ۶۰ دقیقه زمان دارد، شما باید بتوانید متن‌ها را سریعاً خوانده و به معنای عمیقشان پی ببرید، به همین خاطر در ادامه برایتان چند تکنیک افزایش سرعت در ریدینگ آوردیم، با ما همراه باشید.

اهمیت مهارت ریدینگ در انگلیسی

پیش از معرفی چند تکنیک افزایش سرعت در ریدینگ بیایید درباره اهمیت این مهارت صحبت کنیم. زندگی در جامعه انگلیسی‌زبان و ارتباط سازنده با افراد، در معنای خوب حرف زدن و خوب شنیدن است. در عین حال شما در این جامعه گاهی نیاز به تکمیل فرم یا نوشتن نامه‌های اداری دارید یا باید نامه‌هایی که برایتان آمده را خوانده و پاسخش را ارسال کنید، پس نمی‌توانید از کنار مهارت نوشتن و خواندن ساده رد شود.

تقویت مهارت ریدینگ به دانشجو کمک می‌کند درس‌هایش را سریع‌تر خوانده و بهتر آن‌ها را درک کند. معمولاً دانشجویان در چند ترم اول  با درس خواندن به زبانی غیر از زبان خودشان مشکل دارند و چندان متوجه درس‌ها نمی‌شوند؛ در صورتی که اگر مهارت درک مطلب را در خودشان تقویت کنند، نیاز به خواندن چندین‌باره هر مطلب ندارند.

اهمیت تقویت ریدینگ

مهاجرانی هم که با روش‌های غیر تحصیلی در کشورهای انگلیسی‌زبان ساکن شدند، برای کار در محیط جدید، فهم عمیق نامه‌های اداری ارسال شده یا صورت‌جلسات، متن قراردادها و هر نامه مهم دیگری باید توانایی خواندن و درک مطلب داشته باشند، در واقع فرقی ندارد که قرارداد کارتان باشد یا قرارداد اجاره یک‌ساله خانه جدید، در هر صورت شما باید تمام بندها را خوانده و معنایش را متوجه شوید تا با اطمینان بتوانید زیر هر برگه را امضا بزنید. به این ترتیب تاثیر مهارت خواندن یا همان ریدینگ و درک مطلب را در جامعه انگلیسی‌زبان دست‌کم نگیرید که بخش مهمی از روند زندگی را شامل می‌شود.

چند تکنیک‌ افزایش سرعت در ریدینگ

با این مقدمه بیایید چند تکنیک افزایش سرعت در ریدینگ را در ادامه توضیح دهیم که هم به درک بهتر مطلب کمک می‌کند و هم اگر قصد شرکت در آزمون را داشته باشید، برای مدیریت بهتر زمان پیشنهاد می‌شود.

با کلمات عجیب درگیر نشوید!

اولین تکنیک افزایش سرعت در ریدینگ این است که با کلمات خیلی عجیب، سخت و جدید اصلاً درگیر نشده و به خواندن متن ادامه دهید.

اگر در آزمون هستید که باید بر اساس سؤال‌های مربوطه عمل کنید که ما این بحث را کلاً برای وقت دیگری گذاشتیم و صرفاً درباره تندخوانی متون مختلف صحبت می‌کنیم. برای شروع، متنی که در مقابلتان است را پاراگراف به پاراگراف بخوانید، یعنی تکه‌تکه‌اش کنید. با شروع خواندن، هر کلمه سختی که با آن مواجه شدید را نادیده بگیرید و به خواندن ادامه دهید.

حالا که پاراگراف تمام شده، یک دور معنای جملاتی را که خواندید، در ذهن مرور کنید. اگر برایتان قابل‌فهم بود به سراغ پاراگراف بعدی رفته و اگر نیاز به دانستن آن کلمه یا کلمات جدید داشتنید، بعد از پایان پاراگراف از دیکشنری سرچ کرده و دوباره معنا را در ذهنتان مرور کنید. اگر متوجه شدید آن بخش چه گفته سراغ بخش بعدی بروید. در واقع تا معنای پاراگراف را نفهمیدید، اصلاً سراغ قسمت بعد نروید.

مفهوم را مزه کنید!

هر قسمت از ریدینگ را که می‌خوانید، معنایش را در ذهنتان مرور کرده و آن را با پاراگراف‌های قبلش دوباره تصور کنید تا معنای یک‌دست متن در ذهنتان بنشیند، در واقع مفهوم کامل را مزه‌مزه کنید، اگر متوجه شدید دقیقاً راجع به چه چیزی صحبت می‌کند، به بخش بعدی رفته و خواندن را ادامه دهید. زیر کلماتی که نمی‌دانید، خط بکشید و فقط ادامه دهید. دوباره معنا را در ذهن مرور کرده و به بخش‌های قبلی وصل کنید، اگر مفهوم در ذهنتان نشسته، خواندن را ادامه داده و تا پایان متن بروید.

با متن‌های ساده شروع کنید!

برای تقویت مهارت ریدینگ و تندخوانی در آموزش زبان انگلیسی اصلاً نیازی نیست که با متون سخت و پیچیده شروع کنید، مثلاً مطالعه متن علمی که ارتباطی هم با رشته و کارتان ندارد، اصلاً تأثیری در تقویت مهارت ریدینگ نخواهد داشت. برای تقویت این مهارت فقط باید متن‌های مرتبط با حوزه فعالیت خودتان را خوانده و ترجیحاً از متن‌های ساده شروع کنید.

چگونه سریع تر بخوانیم

خواندن را به عادت روزانه زندگی‌تان تبدیل کرده و مدام در حال خواندن باشید. این مسیر را از خواندن متن ساده به متن‌های طولانی‌تر و پیچیده‌تر ادامه دهید و با همان تکنیک بی‌توجهی به کلمات جدید و درک مفهوم هر پاراگراف خواندن را پیش ببرید. یادتان باشد که ذهن ما صرفاً عادت به خواندن متونی به زبان خودمان را دارد و باید برای خواندن متن انگلیسی آماده شده و سپس به آن عادت کند، پس مغز را به خواندن و فهمیدن متن به زبان انگلیسی عادت داده و به مرور متن‌ها را طولانی‌تر و سخت‌تر کنید.

بیشتر بخوانید:

گروهی درس بخوانید!

قسمت آخر مخصوص دانشجویان است. اگر در ترم‌های اول هستید و برای درس خواندن به زبان انگلیسی احساس ضعف می‌کنید، بعد از پایان کلاس‌ها به کتابخانه رفته و حتماً با همکلاسی‌های ترجیحاً مهاجر یعنی غیرانگلیسی‌زبان به‌صورت گروهی درس بخوانید. این مسئله کمک می‌کند به نقاط ضعف یکدیگر پی برده و کمک‌رسان هم باشید. از طرف دیگر درس خواندن گروهی معمولاً تاثیر بیشتری در فهم عمیق مطالب دارد و فرصت رفع اشکال گروهی را فراهم می‌کند که احتمالاً بارها خودمان هم در دوران دبیرستان یا دانشگاه به این روش درس خواندیم.

گروهی درس بخوانید

استفاده از ابزارهای دیجیتال برای افزایش سرعت ریدینگ

علاوه بر این چند تکنیک افزایش سرعت در ریدینگ به نظر شما ابزارهای دیجیتال یا هوش مصنوعی هم قرار است به ما در افزایش سرعت خواندن و فهمیدن مطالب مختلف کمک کند؟

اولین پیشنهاد استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف تندخوانی و درک مطلب است. این اپلیکیشن‌ها قرار نیست متن خاصی را به شما آموزش دهند، بلکه چند مهارت تندخوانی و درک مطلب را آموزش داده و سپس از شما آزمون می‎گیرند. این قبیل برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی با زبان برنامه‌نویسی پایتون با محیط کاربری راحت طراحی شده و از الگوریتم یادگیری ماشین برای آنالیز زبان‌آموز استفاده می‌کند تا هم فرایند جذابی داشته باشد و هم واقعاً در مسیر یادگیری کمک کند. از جمله این اپ‌ها و برنامه‌های جدید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که احتمالاً تا امروز بیشتر از همه فقط اسم اپ اول یعنی برنامه دولینگو را شنیده باشید:

  •         دولینگو Duolingo 
  •         تاک‌پال TalkPal 
  •         روسِتا استون  Rosetta Stone
  •         بابِل Babble
  •         ماندلی Mondly 

اهمیت تنظیم وقت برای مطالعه؛ مهم‌ترین تکنیک افزایش سرعت در ریدینگ

در آخرین قسمت از بحث معرفی چند تکنیک افزایش سرعت در ریدینگ، باید درباره زمان صحبت کنیم. گفتیم که شما در آزمون‌های زبان اصلاً تایم زیادی برای پاسخگویی به سؤالات نداشته و باید در مدت محدود بعد از خواندن و درک عمیق مطالب سراغ پاسخ دادن به سؤالات بروید. به همین خاطر اگر در حال درس خواندن و آمادگی برای آزمون هستید، از همان روزهای اول تایم گرفته و بعد تست بزنید؛ یعنی حتی اولین تست‌هایتان را هم بدون در نظر گرفتن زمان پیش نبرید.

تنظیم وقت برای مطالعه

در قسمت بعدی حتماً برای مطالعه شخصی هم زمان در نظر داشته و این تایم را تغییر بدهید، مثلاً برای خواندن یک بخش از کتاب یا یک مقاله در هفته اول دو ساعت وقت گذاشته، هفته بعد این زمان را به یک ساعت و پنجاه دقیقه کاهش داده و این مسیر را ادامه دهید تا بتوانید در کنار تندخوانی، بر اساس تنظیم زمان مطالعه کرده و در پایان ددلاین، آن بخش مربوطه را تمام کرده باشید. البته یادتان باشد که این مسیر تندخوانی باید با درک مطلب؛ یعنی فهم عمیق متن، پیش رفته و بدون آن فایده‌ای ندارد، پس در محدود کردن زمان اصلاً عجله نکنید و سعی کنید در وهله اول درک عمیق مطلب و یا همان مزه‌مزه کردن مفهوم را بارها و بارها تمرین کنید.

سؤالات متداول

آیا تست زدن روزانه تأثیری در افزایش سرعت ریدینگ در آزمون دارد؟
بله شما اگر به‌صورت روزانه تست بزنید، به مرور سرعتتان بیشتر شده و می‌توانید سریع‌تر به سؤالات جواب بدهید، برای همین از همان ابتدای روزهای تست‌زنی حتماً با گرفتن زمان به سؤال‌ها جواب دهید.
آیا با اپلیکیشن‌ها می‌توان کلمات جدید هم یاد گرفت؟
بله برنامه‌های زبان‌آموزی علاوه بر پوشش هر ۴ مهارت اصلی زبان، قسمت دایره واژگان  vocabluary هم دارد.
بین سؤال‌های مختلف آزمون ریدینگ باید بیشتر از همه روی کدام وقت بگذاریم؟
این مسئله کاملاً به استعداد خودتان بستگی دارد، مثلاً بعضی از افراد جای خالی را سریعاً پر کرده و در چندگزینه‌ای ضعیف عمل می‌کنند. با تست زدن مداوم به نقطه‌ضعف و قسمتی که باید بیشتر رویش کار کنید، پی می‌برید

 

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید