مدرک زبان برای مهاجرت تحصیلی

مدرک زبان، کلید موفقیت در مهاجرت تحصیلی

فهرست مطالب

قدم اول در مهاجرت تحصیلی شرکت در آزمون زبان و دریافت مدرک معتبر با نمرات قابل‌قبول است. اصلاً تفاوتی ندارد که شما برای کدام مقطع تحصیلی و برای کدام کشور جهان می‌خواهید درخواست بفرستید یا اصطلاحاً اپلای کنید، در هر صورت برای ثبت‌نام در دبیرستان یا اخذ پذیرش از کالج و دانشگاه باید حتماً به زبان مسلط باشید. در غیر از این صورت یا درخواست پذیرشتان رد می‌شود یا مجبور به شرکت در کلاس زبان‌های اجباری در کشور مقصد هستید که هزینه بسیار زیادی هم دارد. پس اگر در مسیر مهاجرت تحصیلی هستید، حتماً همراه با معلم پیش رفته یا به‌صورت خودخوان (self study) زبان خوانده و آماده شرکت در آزمون زبان شوید.ما هم برای راهنمایی بیشتر شما در ادامه درباره تاثیر مدرک زبان برای مهاجرت تحصیلی و بهترین آزمون‌ها برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های معتبر دنیا صحبت کردیم.

میزان تاثیر داشتن مدرک زبان برای مهاجرت تحصیلی

در مسیر مهاجرت تحصیلی شما به‌عنوان دانشجو برای اخذ پذیرش باید سه مدرک مهم را به دانشگاه موردنظرتان تحویل دهید که شامل موارد زیر است:

  • مدرک زبان
  • مدرک دانشگاه مانند لیسانس و…
  • رزومه تحصیلی همراه با تمام اطلاعات جزئی

در این مسیر تاثیر مدرک زبان برای مهاجرت تحصیلی از دانشگاهی که در آن درس خواندید بیشتر که نباشد، کمتر هم نیست.

در قدم اول باید اسم دانشگاه یا دانشگاه‌های موردنظرتان را در یک فایل اکسل وارد کرده و برای آن چند ستون مانند نمره زبان، ایمیل استاد، شهریه، زمان ددلاین، شرایط فاند و… درست کنید. بعد سراغ قسمت Admission دانشگاه رفته و شرایط ثبت‌نام دانشجوی خارجی و نمره زبان‌ قابل‌قبول را در ستون مربوطه وارد کنید، حالا باید آماده شرکت در آزمون زبان شوید.

بیشتر بخوانید:

اگر نمره شما از حداقل موردنیاز رشته‌ یا مقطعتان کمتر باشد، امکان اخذ پذیرش ندارید و یا ممکن است بورسیه تحصیلی‌تان را از دست بدهید. اگر هم با این حداقل نمره به شما پذیرش بدهند (در شرایط خاص)، باید بعد از رسیدن به کشور مقصد حتماً در کلاس‌ زبان شرکت کنید؛ زیرا اجباری است و در این حالت، ممکن است از درس‌ها عقب مانده و یا آن‌ها را خوب متوجه نشوید. در مورد مسئله ویزا هم احتمال ریسک ویزا با نمره کم زبان وجود دارد؛ اما شایع نیست.

مزایای داشتن مدرک زبان برای مهاجرت تحصیلی

مدرک زبان برای مهاجرت تحصیلی از هر چیزی واجب‌تر است، یعنی شما اگر هر روزی از دوران دانشجویی تصمیم به ادامه تحصیل در خارج از کشور گرفتید؛ باید آماده شرکت در آزمون زبان باشید. البته آموزش زبان انگلیسی دیگر یک مسئله لوکس یا فانتزی نیست و به لازمه زندگی مدرن تبدیل شده است، به‌طوری‌که سازمان ملل تسلط به زبان انگلیسی و آشنایی با کامپیوتر را سطح ابتدایی سواد دانسته و بدون این دو فرد از نظر جهانی بی‎سواد تلقی می‎شود.

شما به‌عنوان دانشجو نه فقط برای مهاجرت بلکه برای دسترسی به بهترین منابع دنیا و یادگیری بیشتر و بیشتر باید زبان بلد باشید و اگر هنوز عقب هستید، بهتر است که همین حالا با پرس‌وجو از دوست و آشنا در کلاس‌ زبان‌های معتبر ثبت‌نام کنید تا بعد از تسلط نسبی به زبان آماده شرکت در آزمون باشید.

بیشتر بخوانید:
زبان، مهم‌ترین دلیل ریجکت شدن ویزای تحصیلی

با داشتن مدرک زبان بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانید بلافاصله برای اخذ پذیرش درخواست داده و مراحل اپلای را طی کنید و اگر مدرک زبان برای مهاجرت تحصیلی را نداشته باشید، مجبور هستید بعد از فارغ‌التحصیلی همچنان درس خوانده و آماده شرکت در آزمون شوید. همین مرحله باعث فاصله افتادن بین فارغ‌التحصیلی و ثبت‌نام در مقطع بعدی می‌شود که به آن Gap تحصیلی می‌گویند.

متأسفانه برای اخذ پذیرش با فاند یا برای ارسال مدارک به سفارت کشوری مانند کانادا باید این گپ تحصیلی را با بهانه‌ای مثل سربازی و.. جبران کنید. این گپ گاهی ریسک ویزا دارد، پس بهتر است که تاثیر مدرک زبان برای مهاجرت تحصیلی را دست‌کم نگرفته و موازی با دانشگاه حتماً کلاس زبان بروید تا بعد از اتمام درستان بتوانید اپلای کرده و فاصله زمانی بین دو مقطع تحصیلی نداشته باشید.

انواع آزمون‌های زبان و تفاوت‌های آن‌ها برای مهاجرت

مهم‌ترین مدرک زبان برای مهاجرت تحصیلی سه آزمون مهم و معتبراست:

  • آیلتس
  • تافل
  • PTE 

آزمون آیلتس و تافل را تقریباً تمام دانشگاه‌های جهان حتی کشورهایی که انگلیسی‌زبان نیستند مثل فرانسه و آلمان، قبول دارند؛ اما آزمون PTE  فقط برای استرالیا و نیوزلند است و برای اپلای در کانادا با آمریکا از طریق این مدرک باید حتماً با دانشگاه مکاتبه کنید.

آزمون آیلتس IELTS مشهورترین آزمون زبان در سطح بین‌المللی با دو سال اعتبار است که در دو کتگوری آکادمیک برای مهاجرت تحصیلی و جنرال برای سایر روش‌های مهاجرتی برگزار می‌شود. این آزمون شامل ۴ مهارت خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن می‌شود و نمراتش از ۱۰ محاسبه می‌شود؛ در واقع شما در هر ۴ مهارت نمره‌ای از ده دارید و بعد نمره کلی یا همان Overall هم از ده محاسبه می‌شود.

بیشتر بخوانید:
آیا نمره آیلتس شما کافیست؟ چگونه برای مهاجرت بهترین نمره را بگیرید

آزمون بعدی تافل TOFEL با دو سال اعتبار است. این آزمون هم شامل ۴ مهارت اصلی خواندن، نوشتن، گوش دادن و مکالمه زبان انگلیسی می‎شود اما یک تفاوت اصلی با آزمون آیلتس دارد. محاسبه نمره این آزمون تا ۱۲۰ است یعنی زبان‌آموز از ۰ تا ۱۲۰ امتیاز را می‌تواند با شرکت در امتحان به دست بیاورد و قاعدتا هرچقدر نمره‌اش بیشتر باشد، شانس بیشتری برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های معتبر دارد.

آزمون های زبان

سومین آزمون مهم، آزمون زبان PTE  است که برای اپلای دانشگاه‌های استرالیا و نیوزلند پیشنهاد می‌شود. این آزمون هم مانند آیلتس دو مدل آکادمیک و جنرال داشته و تمام مراحلش از طریق کامپیوتر انجام می‌شود. مدت‌زمان این آزمون از آیلتس و تافل کمتر بوده و حدود دو ساعت و پانزده دقیقه است. PTE  هم مانند دو امتحان قبلی شامل هر  ۴ مهارت اصلی می‌شود و نحوه محاسبه امتیازاتش از ۱۰ تا ۹۰ است، یعنی ده کمترین نمره و نود بالاترین نمره است.

نکات مهم در آمادگی برای مصاحبه‌های زبانی در دانشگاه‌ها

می‌دانید که بعد از درخواست پذیرش باید رزومه و مدارک تحصیلی را فرستاده و در صورت لزوم در مصاحبه شرکت کنید که این مصاحبه برای مقطع دکتری در همه کشورها اجباری است؛ اما برای سایر مقاطع بستگی به سیاست‌های آن مؤسسه آموزشی در جذب دانشجوی خارجی دارد.

ویزای تحصیلی

برای آمادگی بهتر جهت شرکت در مصاحبه زبان دانشگاه‌ها نکات زیر را حتماً رعایت کنید:

  • دانشجویان ایرانی آن دانشگاه را در رشته خودتان پیدا کرده و در مورد مصاحبه از آن‌ها بپرسید
  • رزومه استاد را سرچ کرده و حتماً درباره مقاله‌ها، تخصص و کتاب‌هایش مطالعه کنید
  • از یوتیوب کمک گرفته و با انواع سؤال‌ها و آزمون‌های حضوری دانشگاه‌ موردنظرتان آشنا شوید
  • تا می‌توانید کلمات تخصصی رشته خودتان را آموخته و مقاله‌های تخصصی بخوانید
  • شروع به نوشتن خلاصه و سامری درمورد رزومه، سابقه تحصیلی و علایقتان کنید تا جمله‌بندی‌ها در ذهنتان بنشیند
  • اگر توانستید پارتنر تمرینی پیدا کنید یا معلم خصوصی برای یک یا دو جلسه بگیرید
  • بارها و بارها جلوی آینه تمرین کرده و سعی کنید اعتمادبه‌نفستان را حفظ کنید
  • استرس نداشته باشید و در صورت نیاز دمنوش آرام‌بخش بخورید
  • حتماً پادکست یا رادیو گوش دهید تا گوشتان با هر لهجه‌ای در زبان انگلیسی آشنا باشد
  • حتماً سرعت اینترنت را چک کرده و به دلیل شرایط خاص اینترنت ایران درخواست جلسه در گوگل میت یا فیس تام را داشته باشید
  • درباره علایق، رزومه و تخصصتان بارها تمرین کرده و سعی کنید که جملات و کلمات بهتری را استفاده کنید
  • تلفظ هر واژه را از دیکشنری چک کرده و سعی کنید با همراهی معلم یا استفاده از اینترنت جملات را واضح و رسا بیان کنید
  • برای تأکید روی کلمات یا فرازوفرود درست جملات از اینترنت یا دیکشنری آنلاین استفاده کنید
  • مدرک زبانتان را برای دانشگاه فرستاده و تا قبل از اکسپایر شدن مدرک برای اپلای اقدام کنید.

تاثیر مدرک زبان در فرصت‌های شغلی بعد از فارغ‌التحصیلی

تا اینجا درباره آزمون زبان، فرصت‌های تحصیلی و مسیر اپلای صحبت کردیم، حالا در انتهای مقاله می‌خواهیم نگاهی به فرصت‌های کاری بعد از فارغ‌التحصیلی و تاثیر مدرک زبان در موفقیت شغلی بپردازیم.

بیشتر بخوانید:

به‌عنوان متقاضی مهاجرت تحصیلی می‌دانید که ویزای شما موقت و فقط برای دوران تحصیلتان صادر می‌شود، پس اگر می‌خواهید این مسیر به اخذ اقامت دائم تبدیل شود باید بعد از فارغ‌التحصیلی کار پیدا کرده و مشغول شوید. مدت‌زمان قانونی برای یافتن کار هم از کشوری به کشور دیگر متفاوت است؛ اما با داشتن قرارداد کاری تمام‌وقت که در آن تخصص و حقوق شما درج شده باشد، می‌توانید ویزای کار گرفته و همچنان به‌صورت قانونی در کشور میزبان بمانید.

فرصت شغلی

در این شرایط علاوه بر فرصت‌های شغلی و بازار کار آن کشور، نمره بالای زبان، نمره بالای درس‌های دانشگاه و البته تز پایان‌نامه و پروژه نهایی شما هم در یافتن کار بهتر با حقوق بالاتر تاثیر دارد. در واقع هرچقدر تسلط بیشتری به زبان داشته باشید هم نمره بهتری در دانشگاه می‌گیرد و هم در مصاحبه‌های کاری حضور بهتری دارید، در نتیجه می‌توانید در زمان کوتاه شغل خوب با حقوق قابل‌قبول پیدا کنید. در خارج از کشور اصلاً روابط در یافتن کار تأثیری ندارد و این رزومه و اعتمادبه‌نفس شما در مصاحبه حضوری است که مسیر آینده‌تان را تعیین می‌کند.

بیشتر بخوانید:
تکنیک‌های رسیدن به نمره ۹ در آیلتس

سؤالات متداول

برای مقطع دبیرستان هم باید در آزمون زبان شرکت کرد؟
برای ثبت‌نام فرزندتان در دبیرستان باید به شرایط مدرسه موردنظر نگاه کنید، برخی از دبیرستان‌ها آزمون زبان را قبول دارند و برخی خودشان از دانش‌آموزان آزمون زبان، ریاضی، هوش و مصاحبه می‌گیرند.
نمره قابل‌قبول آزمون PTE برای فاند گرفتن از دانشگاه‌های آمریکا چند است؟
آزمون PTE برای استرالیا و نیوزلند است و دانشگاه‌های آمریکا نمره آیلتس و تافل را قبول دارند، اگر در  PTE شرکت کردید برای تبدیل نمره باید با دانشگاه مکاتبه کنید.
برای شرکت در آزمون آیلتس کدام سنتر بهتر است؟
این مسئله به سلیقه  و نظر شخصی خودتان بستگی دارد، بهتر است در آزمون آزمایشی شرکت کرده و شرایط هرکدام را پسند کردید در همان سنتر ثبت‌نام کنید.
آیا در کشورهای دیگر هم می‌توان آزمون زبان داد؟
بله شما در صورت تمایل می‌توانید در کشورهای همسایه مثل ترکیه و امارات هم آزمون داده و کارنامه معتبر دریافت کنید؛ ولی باید خستگی مسافرت و شرایط امتحان در کشور خارجی با زبان‌آموزانی که شرایط متفاوت از شما دارند را هم بپذیرید.

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید