ریجکت شدن ویزای تحصیلی

زبان، مهم‌ترین دلیل ریجکت شدن ویزای تحصیلی

فهرست مطالب

وقتی صحبت از مهاجرت تحصیلی می‌شود باید به چند فاکتور اساسی و مهم توجه کنید. اولین فاکتور اخذ پذیرش از دانشگاه یا مرکز آموزشی معتبر است؛ زیرا اعتبار مرکزی که از آن پذیرش گرفتید، تاثیر مستقیمی روی نتیجه ویزا دارد. فاکتور بعدی نمره زبان است، معمولاً دانشگاه‌های معتبر اصلاً بدون مدرک زبان پذیرش نمی‌دهند؛ اما اگر هم به‌صورت مشروط یا همان کاندیشنال (conditional) پذیرش بدهند، ریسک ویزای بسیار زیادی دارد. فاکتور بعدی تمکن مالی و سپس انگیزه از درس خواندن و برنامه آینده برای بعد از فارغ‌التحصیلی است که همه را در یک راهنمای کامل دلایل ریجکت شدن ویزای تحصیلی در ادامه برایتان آوردیم، پس چنددقیقه‌ای با ما همراه شوید.

 

دلایل ریجکت شدن ویزای تحصیلی چیست؟

ریجکتی ویزای تحصیلی در وهله اول ممکن است به دلیل شرایط خاص دو کشور باشد، مثلاً کشوری تصمیم بگیرد فعلاً به دانشجوی خارجی یا حتی دانشجویی از خاورمیانه پذیرش ندهد که این مورد معمولاً خیلی کم است و در شرایط خیلی خاص و بغرنج دیده می‌شود. دلیل بعدی اشکالات مهم در پرونده دانشجو است، مثلاً دانشجویی که با پذیرش کاندیشنال یعنی بدون مدرک تحصیلی می‌خواهد در بدو ورود به کشور مقصد، اول زبان بخواند و بعد وارد دانشگاه شود که این مسئله ریسک ویزای زیادی دارد. یا مثلاً دانشجویی که بدون فاند نتوانسته تمکن مالی خوبی ارائه دهد؛ اما باید شهریه و مخارج روزانه را هم پرداخت کند.

بیشتر بخوانید:
حداقل یکی از این ۶ کتاب آموزش زبان انگلیسی برای مهاجرت را بخوانید

با این مقدمه برای آشنایی کامل با مهم‌ترین دلایل ریجکت شدن ویزای تحصیلی لیست زیر را دنبال کنید.

نداشتن مدرک زبان معتبر

یکی از مهم‌ترین دلایل ریجکت شدن ویزای تحصیلی که تا اینجا به آن چند بار اشاره کردیم، نداشتن مدرک زبان معتبر مانند آیلتس، تافل یا PTE است. شاید برخی از مراکز آموزشی به شما پذیرش مشروط بدهند و بگویند که می‌توانید هم‌زمان با دانشگاه، در کلاس زبان هم شرکت کرده و نمره قابل‌قبول ارائه بدهید؛ اما هیچ تضمینی نیست که آفیسر هم با چنین موردی قانع شده و ویزا را صادر کند. این مسئله برای دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکتری به مراتب مهم‌تر است.

مدرک زبان برای ویزا

 

کافی نبودن تمکن مالی

مسئله بعدی کافی نبودن تمکن مالی برای دانشجویان بدون بورسیه و کمک‌هزینه تحصیلی است. اگر توانستید پذیرش همراه با فاند بگیرید که با یک حساب چند صد میلیونی هم می‌توانید مدارکتان را برای آفیسر ارسال کنید؛ اما اگر این کمک‌هزینه تحصیلی را نداشته باشید، باید حتماً تمکن مالی قابل‌قبولی را ارائه دهید که نشان دهد شما توانایی پرداخت:

  •         شهریه یک سال دانشگاه
  •         اجاره منزل
  •         هزینه روزمره زندگی برای چند ماه اول
  •         هزینه رفت‌وآمد به دانشگاه و…

را دارید و می‌توانید مخارجتان را بر عهده بگیرید. در غیر این صورت با ریسک ویزا مواجه می‌شوید.

تمکن مالی قابل‌قبول برای هر دانشگاه هم بستگی به تعداد اعضای خانواده، شهر، کشور و هزینه‌های زندگی آن منطقه دارد. به این ترتیب تمکنی که دانشجوی مجرد ۲۰ساله برای اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا ارائه می‌دهد، تفاوت زیادی با تمکن مالی یک زوج برای اخذ ویزای تحصیلی کانادا دارد. بعضی از کشورها مانند آمریکا هم که اصلاً بدون فاند و بورسیه، ویزای تحصیلی صادر نمی‌کنند.

اثبات وابستگی و بازگشت وطن

هدف اول اخذ ویزای تحصیلی در واقع تحصیل خارج از کشور و بازگشت به وطن برای کار و پژوهش است. به همین خاطر حتی اگر هدف شما از ویزای تحصیلی، مهاجرت به کشور موردنظر باشد، باز هم باید به آفیسر و سفارت ثابت کنید که وابستگی زیادی به کشورتان دارید و قرار است مثلاً بعد از فارغ‌التحصیلی به ایران بازگشته و از آموخته‌‌هایتان استفاده کنید. مهم‌ترین این وابستگی‌ها برای سفارت که به آن Tie می‌گویند، شامل موارد زیر می‌شود:

  •         حضور پدر و مادر و دیگر بستگان درجه یک در ایران
  •         حضور نداشتن والدین و بستگان درجه یک در کشوری که قصد تحصیل در آن را دارید
  •         داشتن هرگونه جواز کسب یا سند ملکی به‌عنوان tie در ایران
  •         داشتن موقعیت شغلی در ایران مانند ارائه جاب آفر از شرکتی مشخص برای استخدام بعد فارغ‌التحصیلی
  •         ارائه مرخصی بدون حقوق به‌عنوان وابستگی شغلی در ایران مانند مرخصی دو‌ساله برای متقاضی دوره کارشناسی‌ارشد که در ایران مشغول کار بوده و می‌خواهد در خارج از کشور ادامه تحصیل دهد
  •         ارائه هرگونه مدارک عضویت در هیئت‌مدیره شرکت یا داشتن بیزینس شخصی در ایران
  •         ارائه مدارک بیماری و کهولت سن پدر و مادر که نشان‌دهندۀ بازگشت شما به کشور باشد
  •         اثبات رابطه عاطفی نزدیک با اعضای خانواده و تمایل به بازگشت و زندگی در ایران

اهمیت زبان در ویزای تحصیلی

بعد از معرفی مهم‌ترین دلایل ریجکت شدن ویزای تحصیلی بیایید به‌صورت مجزا درباره اهمیت زبان صحبت کرده و فقط به این مقوله بپردازیم.

در حال حاضر با داشتن مدرک زبان معتبر می‌توانید از تمامی کشورها حتی کشورهای اروپایی هم پذیرش بگیرید. منتها قبل از شروع مسیر اپلای شرایط دانشگاه موردنظرتان را بررسی کنید؛ زیرا در کشورهایی مثل فرانسه یا آلمان برخی از مراکز آموزشی فقط به زبان خودشان کورس‌های آموزشی را ارائه می‌دهند.

برای اخذ پذیرش دانشگاه‌های سراسر دنیا شما می‌توانید سه مدرک زبان آیلتس آکادمیک، PTE آکادمیک و یا تافل را ارائه دهید که هرکدام دو سال بیشتر اعتبار ندارند و اگر تاریخشان بگذرد باید دوباره امتحان دهید.

ویزای تحصیلی

ارائه این مدرک زبان مسیر اپلای از دانشگاه‌های معتبر را برایتان سریع‌تر می‌کند، در واقع اگر نمره موردنظر دانشگاه و رشته‌تان را داشته باشید، همراه با سایر مدارک مثل پروپوزال، انگیزه‌نامه و… برای استاد یا گروه ارسال می‌کنید تا برایتان وقت مصاحبه در نظر گرفته شود و با طی این مراحل امکان دریافت پذیرش را دارید.

بیشتر بخوانید:

 در واقع مدرک زبان، تنها مدرک مشترک بین تمامی دانشگاه‌ها و رشته‌ها است. مثلاً شاید برخی از مراکز آموزشی از شما مصاحبه نگیرند یا نیازی به انگیزه‌نامه نداشته باشد؛ اما مدرک زبان واجب است و بدون آن اصلاً نمی‌توانید پذیرش بگیرید، پس اگر قصد مهاجرت تحصیلی دارید، در قدم اول سراغ زبان خواندن و شرکت در آزمون رسمی بروید.

تاثیر ضعیف بودن زبان بر ریجکت شدن ویزای تحصیلی

حالا به نظر شما به غیر از دلایل ریجکت شدن ویزای تحصیلی که در بالا آوردیم، زبان چرا می‌تواند ریسکی جدی برای ویزا باشد؟

در شرایط فعلی خاورمیانه و جنگ اوکراین و روسیه، کشورهای مختلف در اعطای ویزای تحصیلی به دانشجویان کمی محتاط عمل می‌کنند. در واقع سفارت‌ها فقط می‌خواهند مطمئن شوند دانشجویی که برای اخذ ویزای تحصیلی مدارکش را ارسال کرده:

  •         اصلاً قصد پناهندگی نداشته و هدف واقعی‌اش درس خواندن است
  •         نمی‌خواهد دانشگاه را در میانه تحصیل رها کرده و با روش دیگری ویزایش را تمدید کند
  •         تهدید و مشکلی برای جامعه میزبان ایجاد نکرده و کاملاً سلامت جسمی و روانی دارد
  •         بعد از پایان تحصیل به کشورش بازگشته و با هیچ روش غیرقانونی تهدیدی برای جامعه میزبان نخواهد بود

بیشتر بخوانید:
آیا نمره آیلتس شما کافیست؟ چگونه برای مهاجرت بهترین نمره را بگیرید

به همین خاطر هم سفارت‌ها روی مدارکی مانند تمکن مالی، رزومه تحصیلی، مدرک زبان و… حساس هستند. مثلاً تمکن مالی نشان می‌دهد که دانشجو نیازی به پناهندگی ندارد و می‌تواند در کشورش در امنیت زندگی کند. در همین راستا نمره خوب مدرک زبان نشان می‌دهد متقاضی حدی از سواد، دانش و آگاهی در رشته خودش را دارد و هدفش از درخواست ویزای تحصیلی فقط کسب آموزش است تا بتواند از آن استفاده کند. به همین خاطر هم در ابتدای مقاله گفتیم پذیرش کاندیشنال دانشگاه بدون مدرک زبان، ریسک ویزا دارد؛ زیرا به سفارت ثابت نمی‌کند که شما واقعاً دانشجو هستید و می‌خواهید درس بخوانید.

راه‌های بهبود زبان برای افزایش احتمال قبولی در ویزای تحصیلی

حالا به نظر شما چه راه‌هایی وجود دارد که بتوانید نمره زبان خوبی بگیرید؟

بهترین پیشنهاد این است که از مدت‌ها قبل از شرکت در آزمون، کلاس رفتن و آموزش دیدن را شروع کنید. یک دوره فشرده شرکت در کلاس برای آمادگی در آزمون شاید نمره خوبی برایتان همراه داشته باشد؛ اما نشان‌دهنده تسلط شما به زبان نیست و برای زندگی در جامعه جدید باید زبانشان را بلد باشید، پس از سنین نوجوانی زبان‌آموزی را شروع کرده تا بتوانید برای کارشناسی یا کارشناسی‌ارشد با خیال راحت آزمون داده و با نمره خوب شانس بالایی برای اخذ ویزای تحصیلی داشته باشید. علاوه بر این موارد از راهکارهای زیر هم می‌توانید برای تقویت زبان انگلیسی‌تان استفاده کنید:

روش های بهبود زبان برای مهاجرت

  •         تماشای سریال‌ها و فیلم‌ها همراه با زیرنویس انگلیسی برای یادگرفتن کلمات جدید
  •         گوش دادن به پادکست یا تدتاک برای بهبود مهارت لیسنینگ
  •         خواندن مقالات کوتاه لینکدین یا بلاگ پست برای آشنایی با ساختار جمله‌بندی و ادبیات محاوره
  •         تماشای ویدئوها و ولاگ‌های انگلیسی در یوتیوب برای آشنایی با اصطلاحات و تلفظ درست کلمات
  •         تمرین روزانه و مداوم زبان مانند یادگیری کلمات جدید به‌صورت روزانه
  •         صحبت و نوشتن به زبان انگلیسی جهت استفاده ساختارمند از زبان جدید مشابه زبان مادری
  •         حضور در کلاس یا داشتن معلم خصوصی و منتور برای رفع اشکال

بیشتر بخوانید:

 

سؤالات متداول

اگر تمکن مالی قابل‌قبولی نداشتیم، برای اخذ ویزای تحصیلی بدون فاند چه کنیم؟
می‌توانید با مراجعه به دفتر اسناد رسمی از اعضای درجه یک مانند پدر یا مادر، خاله، عمه، دایی و عمو نامه حمایت مالی گرفته و در نامه درج کنید که تمامی هزینه‌های تحصیلی شما بر عهده شخص ساپورتر است، حساب بانکی این شخص هم به‌عنوان تمکن مالی دانشجو باید برای سفارت ارسال شود. در ضمن باید با شناسنامه نسبت فامیلی خودتان را هم با ساپورتر ثابت کنید که این مسئله برای کشوری مثل کانادا از دیگر کشورها مهم‌تر است.
دانشگاه‌های نیوزلند و استرالیا برای مقطع PHD کدام مدارک زبان را برای پذیرش قبول دارند؟
دانشگاه‌های نیوزلند و استرالیا هر سه مدرک زبان آیلتس، PTE و تافل را قبول دارند و برای مقطع دکتری نمره‌تان باید بسیار عالی مثلاً معادل C1 به بالا باشد.
بهترین سریال‌ها برای یادگیری کلمات جدید و تقویت لیسنینگ کدام‌ها هستند؟
می‌توانید از سریال‌هایی مانند Friend, How I met your mother, Modern falimy یا Bigbang theory به‌عنوان منابع آموزشی انگلیسی محاوره و تقویت لیسنینگ استفاده کنید

 

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید