بورسیه زبان انگلیسی

چگونه با رشته زبان انگلیسی بورسیه بگیریم؟

فهرست مطالب

متقاضیانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور را دارند، برای پرداخت راحت‌تر هزینه‌های زندگی و تحصیلشان معمولاً دنبال فاند و بورسیه تحصیلی هستند. این بورسیه‌ها در مقطع ارشد از سمت دانشگاه یا برخی اسپانسرهای شخصی پرداخت شده و در مقطع دکتری استاد و گروه تحصیلی مربوطه برایش تصمیم می‌گیرند؛ زیرا تحصیل در مقطع دکتری در بیشتر کشورها شغل محسوب شده و برایش حقوق واریز می‌شود. به همین خاطر اگر می‌خواهید ریسک ویزایتان کم باشد و با اطمینان بیشتری برای مهاجرت تحصیلی اقدام کنید، بهتر است که علاوه بر اپلای در دانشگاه برای بورسیه هم درخواست دهید. البته در ادامه به‌صورت تخصصی درباره مهاجرت در رشته زبان انگلیسی و بورسیه‌های این رشته صحبت کردیم، با ما همراه باشید.

بورسیه تحصیلی چیست؟

بورسیه تحصیلی یا فاند در واقع کمک‌هزینه‌ای است که دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزشی یا برخی مراکز خیریه به دانشجویان واجد شرایط اعطا می‌کنند تا آن‌ها بتوانند برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های برتر جهان درخواست دهند.

بیشتر بخوانید:
زبان، مهم‌ترین دلیل ریجکت شدن ویزای تحصیلی

فاندها و کمک‌هزینه‌های تحصیلی برای دو مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری صادر شده و یکی از بهترین راه‌ها برای جذب نیروی متخصص انسانی در کشورهای مهاجرپذیر است. شما بدون توجه به رشته می‌توانید برای هر دانشگاهی که اپلای کردید، درخواست بورس داشته باشید؛ اما یادتان باشد که این فاندها به هر دانشجویی تعلق نگرفته و باید واجد شرایطش باشید. با این مقدمه بیایید قدم‌به‌قدم مسیر اپلای بورسیه زبان انگلیسی را مرور کنیم.

برای گرفتن بورسیه زبان انگلیسی از کجا شروع کنیم؟

برای مهاجرت در رشته زبان انگلیسی و دریافت فاند اول باید مسیر تحصیلی‌تان را مشخص کرده و سپس بر اساس ددلاین‌ها برای اخذ پذیرش و فاند درخواست بدهید، پس در قدم اول مشخص کنید که برای کدام مقطع تحصیلی، کارشناسی‌ارشد یا دکتری قصد اپلای دارید.

در مرحله دوم باید مقصد را مشخص کنید. آیا می‌خواهید در اروپا درس بخوانید یا دانشگاه‌های آمریکای شمالی را ترجیح می‎دهید؟ شاید هم مقصدتان استرالیا و نیوزلند باشد. بعد از انتخاب کشور موردنظر، یک فایل اکسل ساخته و دانشگاه‌های موردنظرتان را لیست کنید. تمامی دانشگاه‌ها هم باید دارای چند ستون باشد که در آن بتوانید:

  •         زمان ددلاین برای دانشجویان بین‌المللی
  •         حداقل شرایط برای پذیرش دانشجو
  •         نمره زبان موردنظر برای ثبت‌نام
  •         شهریه یک سال تحصیلی کامل

 درج شده باشد.

برای شروع اپلای هم می‌توانید با استاد و هم با گروه آموزشی در ارتباط باشید تا در صورت نیاز برایتان جلسه مصاحبه تنظیم شود. در ضمن برای مقطع دکتری باید حتماً پیش‌نویس پیشنهادی تز نهایی  proposal و چشم‌انداز آموزشی‌تان را نیز آماده کرده و برای اپلای بفرستید که معمولاً این ریز جزئیات لازم برای اخذ پذیرش در قسمت admission هر رشته درج شده است.

تا زمان ددلاین هر دانشگاه باید تمامی مدارک را ارسال کرده و هزینه اپلای یا همان application fee را هم پرداخت کنید که در صورت نگرفتن پذیرش هم پس داده نشده و صرفاً هزینه اپلای محسوب می‌شود. کل این مسیر پروسه اپلای است و در کنار آن اگر برای مهاجرت در رشته زبان انگلیسی در مقطع دکتری درخواست داده باشید که حتماً با استاد درباره فاند صحبت کردید؛ اما قضیه بورسیه رشته زبان انگلیسی برای کارشناسی‎ارشد کمی فرق دارد.

برای گرفتن بورسیه زبان انگلیسی از کجا شروع کنیم؟

مقطع کارشناسی‌ارشد در بسیاری از دانشگاه‌ها بدون فاند است و برای پرداخت هزینه‌ها باید سراغ موسسه‌های آموزشی و خیریه‌ها رفته و دنبال بورسیه باشید. در این‌گونه مراکز فاندهای قابل‌پرداخت به دانشجو بر اساس رشته تفکیک شده و شما فقط با سرچ رشته خودتان می‌توانید فاندهای احتمالی را پیدا کنید که تمامی این بورس‌ها شرایط خاصی دارد.

نمرات برتر دانشگاهی، اخذ پذیرش از دانشگاه‌های معتبر، نمره بالای آزمون زبان، چشم‌انداز مشخص و روشن تحصیلی و ده‌ها فاکتور دیگر به‌عنوان دانشجوی نخبه باعث می‌شود تا از جایی غیر دانشگاه خودتان بتوانید بورسیه بگیرید. در ضمن تمامی این بورسیه‌ها یک شرط دیگر هم دارد، باید حتماً پذیرش گرفته و زمان شروع تحصیلتان هم مشخص باشد.

بهترین کشورها برای مهاجرت در رشته زبان انگلیسی کدام هستند؟  

با این مقدمه‌ها درباره مسیر گرفتن بورسیه رشته زبان انگلیسی ببینیم که کدام کشورها بهترین شرایط را برای دانشجویان این رشته دارند.

بیشتر دانشجویان زبان انگلیسی در سه حوزه ادبیات انگلیسی، ترجمه و زبان‎شناسی تحصیل کردند و در همین سه شاخه اپلای می‌کنند. بر همین اساس لیست بهترین‌ها به شرح زیر است:

  •         دانشگاه‌های آمریکا (حتماً نیاز به فاند دارد)
  •         دانشگاه‌های کانادا (بدون بورس ریسک ویزا وجود دارد)
  •         دانشگاه‌های انگلستان (نیاز به فاند دارد و هزینه زندگی بسیار بالا است)
  •         دانشگاه‌های استرالیا (هزینه زندگی بسیار بالا و نیازمند بورسیه است)
  •         دانشگاه‌های نیوزلند (هزینه زندگی معقول ولی بورسیه شرایط را بهتر می‌کند)

بیشتر بخوانید:
آزمون های زبان مورد تایید برای مهاجرت به کانادا

در مورد کشورهای اروپایی هم یادتان باشد که چون زبان رسمی جامعه انگلیسی نیست، شما ناگزیر به یادگیری زبان دیگری هستید که شاید زمان و هزینه‌اش را نداشته باشید، پس برای تحصیل در رشته‌های زیرشاخه انگلیسی بهتر است که روی چند پیشنهاد بالا تحقیق کنید.

بورسیه رشته زبان انگلیسی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

بورسیه رشته زبان انگلیسی در مقطع دکتری بر اساس تصمیم استاد و گروه است. گفتیم که تحصیل در این مقطع در بیشتر کشورها شغل به حساب می‌آید و مشمول پرداخت حقوق می‌شود. به همین خاطر لازم است که از قبل با استاد مربوطه صحبت کنید.

در مقطع کارشناسی‌ارشد معمولاً فاندها بسیار محدود است و به یک سری دانشجو با شرایط خاص مانند:

  •         فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های برتر
  •         دارای معدل بالا و چند مقاله
  •         دارای نامه recommendation از اساتید قبلی

اعطا می‌شود. در صورتی هم که دانشگاه برای شما شرایط بورسیه زبان انگلیسی را نداشت، در گوگل به دنبال مؤسسات آموزشی و مراکز خیریه باشید و از آن‌ها درخواست فاند کنید. البته یادتان باشد که برای مشمول شدن باید حتماً پذیرش گرفته و زمان شروع تحصیلتان مشخص باشد.

بورسیه رشته زبان انگلیسی به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

بسیاری از ایرانیان خیر مقیم سایر کشورها برای حمایت از دانشجویان ایرانی این قبیل بورسیه‌های کمک‌تحصیلی را فراهم کردند که معروف‌ترین‎هایشان بعد از پرواز ps752 اوکراین و کشته شدن ده‌ها دانشجوی ایرانی به یاد تک‌تک این نخبگان و برای ایرانیانی است که قصد تحصیل در کانادا  را دارند. با سرچ نام انجمن خانوادگان پرواز در گوگل می‌توانید این فاندها و دیگر بورسیه‌های مشابه در کانادا را پیدا کنید. برای سایر کشورها هم لازم است در گوگل دنبال بورسیه‌های رشته خودتان در کشور مقصد (fund   + رشته + کشور موردنظر) باشید.

زمان مناسب برای ارسال درخواست بورسیه زبان انگلیسی

با این توضیحات بیایید در آخرین قسمت گفتگو درباره بورسیه زبان انگلیسی و بهترین زمان اپلای صحبت کنیم. زمان ارسال درخواست برای دانشجویان بین‌المللی با دیگران فرق داشته و معمولاً در تمام دنیا شامل ترم زمستان و پاییز می‌شود. برخی از دانشگاه‌ها هم که فقط یک ترم در سال دانشجوی خارجی می‌گیرند.

از زمانی که تصمیم به مهاجرت تحصیلی گرفتید، باید فایل اکسلی که در ابتدای مقاله معرفی کردیم را آماده کرده و زمان ددلاین هر دانشگاه را بنویسید. بهترین زمان برای اپلای هم یک ماه تا دو هفته قبل از پایان ددلاین است و بهتر است که هیچ‌چیز را به لحظات آخر موکول نکنید. اگر هم می‌خواهید برای بورسیه زبان انگلیسی در مقطع دکتری درخواست دهید، حتماً از چند ماه قبل مکاتبه با اساتید و گروه را شروع کرده و آماده مصاحبه‌ها باشید؛ زیرا ثبت‌نام در مقطع ارشد سالانه برگزار می‌شود؛ اما برای مقطع دکتری به وضعیت گروه و خالی بودن فرصت اساتید بستگی دارد، پس ماه‌ها زودتر از زمان ددلاین باید ارسال ایمیل و مکاتبه با گروه را شروع کرده باشید.

سؤالات متداول

در انتخاب کشور برای مهاجرت تحصیلی باید به کدام فاکتورها توجه کرد؟
کیفیت زندگی و رفاه مردم، امنیت، بازار شغلی پویا و متنوع، امنیت شغلی، حقوق اجتماعی و شهروندی، امکان تمدید راحت ویزا و دریافت اقامت دائم از مهم‌ترین فاکتورها برای انتخاب مقصد در مهاجرت تحصیلی است. علاوه بر این حتی اگر بورسیه رشته زبان انگلیسی را هم گرفتید، باز هم بر اساس هزینه‌های معقول زندگی برای مقصدتان تصمیم بگیرید.
گران‌ترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی کدام‌ها هستند؟
آمریکا، انگلستان و برخی از شهرهای استرالیا و کانادا گران‌ترین شهرها برای مهاجرت تحصیلی هستند؛ اما هزینه‌های زندگی در نیوزلند تقریباً معقول است.
در مهاجرت تحصیلی به کدام کشورها می‌توانیم همسرمان را همراه ببریم؟
به غیر از انگلستان برای مهاجرت تحصیلی به دیگر کشورها می‌توانید همسرتان را هم ببرید منتها داشتن همراه برای کانادا ریسک ویزا دارد و در آمریکا، همسر دانشجو اجازه کار ندارد.

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید