روش های یادگیری زبان برای مهاجرت

کدام روش برای یادگیری زبان برای مهاجرت مؤثرتر است؟

فهرست مطالب

در مسیر مهاجرت، یادگیری درست و اصولی زبان کشور مقصد به اندازه سرمایه و تحصیلات نیاز است. شما اگر بیشترین میزان سرمایه را هم برای راه‌اندازی کسب‌وکار جدید در کشور مقصد داشته یا حتی به‌عنوان بهترین نیروی متخصص از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده اما به زبان کشور مقصد مسلط نباشید، شانس زیادی برای ارتباط با جامعه، پیدا کردن دوست، شروع زندگی اجتماعی و…. ندارید و خیلی زود دچار غم غربت می‎شود. یادگیری زبان به شما کمک می‌کند بتوانید در محل کار با همکارانتان ارتباط بگیرید یا در صورت تمایل تحصیلاتتان را ادامه دهید، سینما و تئاتر بروید، با خیال راحت و بدون استرس خرید کنید و به زندگی روزمره‌تان برسید، پس در این مسیر پرفرازونشیب از روش‌ های یادگیری زبان برای مهاجرت غافل نشده و در ادامه با ما همراه باشید تا چند نکته مهم را گوشزد کنیم.

اهمیت یادگیری زبان انگلیسی برای مهاجرت

در وهله اول بیایید درباره اهمیت یادگیری زبان انگلیسی برای مهاجرت بیشتر صحبت کنیم. زبان تنها راه ارتباطی انسان‌ها و همان توانایی خاص نوع بشر است که او را از سایر موجودات متمایز می‌کند. انسان از طریق زبان می‌تواند خواسته‌ها و نیازهایش را بیان کرده و با دیگران ارتباط داشته باشد، یعنی به موجود اجتماعی تبدیل شود.

اهمیت یادگیری زبان انگلیسی برای مهاجرت

بدون زبان انسان در انزوای اجتماعی به سر برده و به مرور انگیزه‌اش را برای انجام فعالیت و کار روزانه از دست می‌دهد. حالا تصور کنید که بعد از مهاجرت و با شروع زندگی در جامعه جدید، تسلط خوبی به زبان انگلیسی یا زبان کشور مقصد نداشته باشید، چطور می‌خواهید با شهروندان ارتباط گرفته و زندگی جدید را شروع کنید؟

بیشتر بخوانید:
زبان، مهم‌ترین دلیل ریجکت شدن ویزای تحصیلی

اهمیت آموزش زبان انگلیسی در این است که زندگی اجتماعی و ارتباط با جامعه جدید را برایتان آسان می‌کند، می‌توانید دانشگاه رفته و تحصیلاتتان را ادامه دهید یا حتی دوره‌های آموزشی مرتبط با کارتان ثبت‌نام کرده و چیزهای بیشتری بیاموزید، دوست پیدا کنید و از زندگی در اجتماع جدید لذت ببرید، درباره فرهنگ و هنر جامعه جدید آموخته و درباره ایده‌هایتان یا حتی خواسته‌ها و نیازهایتان به راحتی صحبت کنید. یادتان باشد ندانستن زبان انگلیسی یا زبان کشور مقصد، زندگی بعد از مهاجرت را برایتان سخت می‌کند؛ زیرا زبان تنها راه ارتباط انسان با اجتماع و همنوعانش است.

روش های مختلف یادگیری زبان انگلیسی

با این مقدمه درباره اهمیت زبان در برقراری ارتباطات اجتماعی و شروع زندگی در جامعه جدید بیایید روش های یادگیری زبان برای مهاجرت را باهم مرور کنیم. احتمالاً از همه بیشتر با حضور در کلاس‌های عمومی زبان یا داشتن معلم خصوصی آشنا باشید، اما در ادامه قرار است سه روش دیگر را هم معرفی کنیم که تا امروز تاثیر بسیار زیادی در یادگیری زبان برای مهاجران داشته است.

دوره زبان آنلاین برای مهاجرت

کلاس‌های زبان و دوره‌های آنلاین

اولین پیشنهاد ما در لیست روش های یادگیری زبان برای مهاجرت،  کلاس‌های آنلاین آموزش زبان مانند دوره جامع لینگانو است.

دوره جامع لینگانو برای زبان‌آموزانی پیشنهاد می‌شود که چند سالی می‌شود زبان نخواندند؛ اما مطالب کلی را بلد هستند. این افراد نیاز به یک دوره آنلاین جامع و پیشرفته دارند تا بتوانند هر ۴ مهارت اصلی زبان انگلیسی یعنی

  •         مکالمه speaking
  •         خواندن reading
  •         نوشتن writing
  •         شنیدن listening

را تمرین کرده و مطالب بیشتری درباره‌اش بیاموزند.

دوره جامع آموزش زبان لینگانو

‎دوره جامع لینگانو آموزش طبقه‌بندی‌شده دارد، یعنی شامل آموزش از سطح ابتدایی تا پیشرفته می‌شود و متقاضی می‌تواند کل دوره یا فقط بخش‌های مورد نیازش را تهیه کند. دوره لینگانو شامل سه قسمت از ویدئوهای آموزشی؛ از سطح اولیه تا پیشرفته می‌شود تا زبان‌آموز بر پایه کتاب‌ها و منابع به‌روز دنیا آموزش ببینید. متد آموزشی این دوره بر مبنای آموزش نکات کاربردی در کنار مطالب اصلی و پایه است تا با استفاده روزانه از زبان چیزی را فراموش نکرده و از نکات آموزشی دوره برای مکالمه راحت یا حل تمرین‌های دستور زبان و… استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

دوره جامع لینگانو شامل ۹۲ جلسه آموزش زبان از طریق ویدئو همراه با فایل‌های تمرینی و منابع آموزشی تکمیلی می‎شود. به این ترتیب هم یک کلاس زبان آنلاین جامع و پربار دارید، هم می‌توانید تمرین حل کرده و از منابع تقویتی برای رفع اشکال استفاده کنید.

خودآموزی با استفاده از منابع آنلاین

پیشنهاد بعدی برای روش های یادگیری زبان برای مهاجرت، خودآموزی یا self-study با کمک منابع آنلاین است که یک تفاوت بزرگ با روش قبلی دارد. در روش قبلی شما یک دوره آموزش زبان تهیه داشتید که آموزش برنامه‌ریزی‌شده، تمرین و معرفی منابع تکمیلی داشت و مشابه کلاس زبان عمل می‌کرد؛ درحالی‌که در روش خودآموز بدون دوره یا حضور معلم و منتور، صرفاً با کمک گرفتن از منابع آموزشی اینترنتی درس خوانده و مهارت‌هایتان را تقویت می‌کنید.

اگر زبان بلد نیستید یا در سطح ابتدایی و متوسط هستید، این روش اصلاً برایتان پیشنهاد نمی‌شود؛ زیرا در این سطح آموزشی، حضور منتور و معلم برای رفع اشکال و راهنمایی لازم است؛ اما در سطح پیشرفته‌تر که دایره واژگان قابل‌قبولی داشته و تا حد زیادی به دستور زبان مسلط هستید، می‌توانید از منابع خودخوان  و آنلاین کمک گرفته و مهارت‌هایتان را تقویت کنید. زبان‌آموزان با کمک گرفتن از این منابع بیشتر اصطلاحات روزمره و کلمات سخت‌تر را یاد گرفته و مهارت‌هایشان را با تماشای سریال و گوش دادن به پادکست تقویت می‌کنند.

مکالمه با افراد بومی زبان

از دیگر روش های یادگیری زبان برای مهاجرت که نتیجه بسیار خوبی داشته و باعث می‌شود تلفظ کلمات را به خوبی بیاموزید، مکالمه زبان انگلیسی و صحبت با افراد انگلیسی‌زبان یا همان نیتیو native است.

فرقی ندارد که در چه سطحی از زبان هستید، در هر صورت صحبت و مکالمه با افراد بومی و انگلیسی‌زبان به شما کمک می‌کند تا لهجه بهتری داشته باشید، با فرازوفرود جملات آشنا شده و تلفظ دقیق و صحیح هر کلمه را یاد بگیرید. در صورتی که اشکالات دستور زبانی و گرامری داشته باشید، ساختار جمله‌بندی‌هایتان به مرور بهتر شده و می‌توانید راحت‌تر صحبت کنید.

مکالمه با افراد بومی زبان

متاسفانه، یکی از مشکلات همیشگی زبان‌آموزان در مکالمه، ترجمه جملات از فارسی به انگلیسی حین صحبت است، همین مسئله باعث می‌شود بسیار شمرده و کند صحبت کرده و در بسیاری از مواقع جمله‌بندی‌های درستی نداشته باشند؛ درحالی‌که تمرین با یک فرد نیتیو native باعث می‎شود سریع‌تر صحبت کرده، ساختاربندی بهتری برای مکالمه داشته و به جای ترجمه از فارسی به انگلیسی به‌صورت بداهه انگلیسی فکر کرده و صحبت کنید. گاهی اوقات شاید ترجمه از فارسی به انگلیسی ایرادی نداشته باشد؛ اما بسیاری از ساختاربندی‌ها و جملات قابل ترجمه نیست و اگر مستقیماً از فارسی به انگلیسی برگردانید یا معنا نمی‌دهد یا سروته ندارد، به همین خاطر لازم است که انگلیسی فکر کرده و انگلیسی صحبت کنید.

یادگیری اصطلاحات و کلمات جدید، تقویت مهارت شنیداری listening، افزایش اعتمادبه‌نفس هم از دیگر مواردی هستند که از تمرین مکالمه با افراد انگلیسی‌زبان به دست خواهید آورد.

تمرین و تکرار مداوم

در لیست روش های یادگیری زبان برای مهاجرت آخرین و البته بهترین پیشنهاد همیشگی تکرار و تمرین مداوم است که نه‌تنها در یادگیری زبان انگلیسی بلکه برای هر مهارت دیگری لازم است.

از طریق تکرار و تمرین همیشگی شما با اشکالات و نقطه‌ضعف‌هایتان آشنا شده و می‌توانید آن‌ها را تقویت کنید. مثلاً در تست listening اگر تمرین روزانه و مداوم داشته باشید، به نقاط ضعفتان پی برده و متوجه می‌شوید که در سؤالات پرکردن جای خالی یا سؤالات چندگزینه‌ای ضعف دارید. حالا که اشکالتان را پیدا کردید، راه‌حل آسان است، باید روی این سؤال‌ها بیشتر کار کرده و وقت بیشتری برایشان بگذارید. در قسمت مکالمه هم همین‌طور است، شما با تمرین و تکرار مداوم متوجه می‌شوید که در پاسخ دادن به سؤالات زیاد فکر کرده و نمی‌توانید جملاتتان را به هم وصل کنید، پس نیاز به یادگیری یک سری عبارت‌های ربطی و قیدها دارید یا باید بیشتر روی ایده‌پردازی‎هایتان برای جمله‌بندی، تمرین کنید.

بیشتر بخوانید:
آیا نمره آیلتس شما کافیست؟ چگونه برای مهاجرت بهترین نمره را بگیرید

علاوه بر مسئلۀ برطرف شدن نقاط ضعف، تمرین و تکرار مداوم باعث می‌شود تا آموخته‌ها در ذهنتان بنشیند. متأسفانه فضای آموزشی ما اصلاً وابسته به انگلیسی نیست و اگر اهل تماشای فیلم و سریال نباشیم، تقریباً در محیط زندگی‌مان حداقل برخورد را با زبان انگلیسی داریم، به همین خاطر لازم است این ارتباط با زبان را حفظ کنیم وگرنه آموخته‌هایمان را فراموش می‌کنیم. تکرار و تمرین همیشگی مثل تمرین مکالمه با پارتنر زبان، گوش دادن به پادکست، تمرین نوشتن مقاله‌های کوتاه و… کمک می‌کند تا هم چیزی را فراموش نکنیم و هم بتوانیم از آموخته‌هایمان مداوم استفاده کنیم.

سؤالات متداول

بهترین منبع آنلاین آموزشی برای self-study چیست؟
بهترین منبع آنلاین آموزش self-study زبان انگلیسی ویدئوهای یوتیوب است که برای سطح پیشرفته به بالا کاربردی و ضروری است.
آیا با روش‌های آنلاین می‌توان برای آزمون آیلتس و تافل آماده شد؟
خیر زیرا این آزمون‌ها فقط سنجش دانش عمومی زبان نیست؛ بلکه شامل یک سری تکنیک هم می‌شود تا شما بتوانید با مدیریت زمان در تایم مشخصی به سؤال‌هایتان پاسخ دهید برای همین نیاز به حضور در کلاس یا معلم خصوصی دارد.
بهترین سطح زبان برای مهاجرت چیست؟
اگر می‌خواهید در بدو ورود به جامعه جدید حداقل امکان ارتباط با جامعه را داشته و متوجه جملاتشان شوید، باید در سطح متوسط intermediate باشید و آموزش مداوم را ادامه دهید.

 

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید