بهترین کشور برای مهاجرت ایرانیان

معرفی بهترین کشور برای مهاجرت ایرانیان

فهرست مطالب

با توجه به روند روبه‌رشد مهاجرت متقاضیان ایرانی به کشورهای مختلف، اگر شما هم برنامه‌ای برای ادامه زندگی در خارج از کشور دارید باید بر اساس فاکتورهایی مثل هزینه زندگی، شرایط تحصیلی، میزان مهاجر پذیری کشور مبدأ، هزینه‌های مهاجرت و موارد مشابه برای این مسئله مهم تصمیم بگیرید. در واقع این مسئله مهم‌ترین تصمیم زندگی‌تان است و با دیدن یک تبلیغ در تلویزیون یا شنیدن پیشنهاد یکی از دوستان یا آشنایان نمی‌توانید چمدان بسته و راهی مرحله جدیدی از زندگی شود. به همین خاطر ما در ادامه این مقاله برایتان لیست بهترین کشور برای مهاجرت ایرانیان را بر اساس فاکتورهای ذکر شده آوردیم، با ما همراه شوید.

کدام کشورها برای مهاجرت ایرانیان بهتر است؟

در میان لیست بهترین کشور برای مهاجرت ایرانیان، کشورهای انگلیسی‌زبان در صدر هستند؛ زیرا یادگیری انگلیسی برای بیشتر مردم راحت‌تر است. کانادا، آمریکا، استرالیا، نیوزلند و انگلستان بیشترین انتخاب متقاضیان ایرانی برای مهاجرت تحصیلی و کاری است و بعد از آن به ایتالیا، آلمان و فرانسه می‌رسیم.

کدام کشورها برای مهاجرت ایرانیان بهتر است؟

ایتالیا با بورسیه‌های استانی‌اش چند سالی می‌شود که به بهترین مقصد برای دانشجویان ایرانی تبدیل شده است، پس اگر شرایط گرفتن فاند را دارید و معدلتان بالا است، می‌توانید روی دریافت بورسیه‌های استانی هم حساب ویژه باز کنید. آلمان و حتی اتریش برای دانشجویان یا متقاضیان کاری که به زبان این دو کشور مسلط باشند، موقعیت فوق‌العاده‌ای برای تحصیل و کار است و در رتبه بعدی فرانسه قرار دارد. به این ترتیب اگر با یادگیری زبان مشکلی ندارید، در قدم بعدی باید سراغ انتخاب مقصد موردنظر رفته و بر اساس:

  • میزان مهاجرپذیری کشور مبدأ
  • تنوع بازار کار و امکان تمدید ویزا
  • امکان دریافت اقامت دائم بعد از چند سال
  • هزینه‌های زندگی در کشور مبدأ
  • امکان ارسال دعوتنامه برای والدین و صدور ویزای راحت برای اقوام
  •  اعتبار پاسپورت کشور مقصد

و سایر موارد مشابه برای انتخاب کشور موردنظرتان برنامه‌ریزی کنید.

بهترین کشورها برای مهاجرت کاری

با این توضیحات بیایید با بهترین کشورها برای مهاجرت کاری آشنا شویم؛ اما پیش از آن لازم است که با مدل‌های مختلف مهاجرت کاری هم آشنا شوید که شامل موارد زیر است.

  • درخواست ویزا به‌عنوان نیروی کار متخصص با داشتن دعوتنامه رسمی job offer
  • درخواست ویزا تحت عنوان سرمایه‌گذاری با انتقال پول
  • درخواست ویزا با خرید بیزینس یا کسب‌وکاری مشخص در کشور مبدأ
  • انواع ویزاهای کاری زیرمجموعه استارتاپ و کارآفرینی
  • درخواست اقامت دائم از طریق اکسپرس انتری کانادا یا ویزاهای مهارتی استرالیا که بر اساس سابقه شغلی است

حالا که انواع ویزاهای کاری را شناختید، باید با بهترین کشورها آشنا شوید که بازهم کشورهای انگلیسی‌زبان در صدر هستند؛ زیرا یادگیری این زبان برای مردم راحت‌تر است.

بیشتر بخوانید:
آزمون GRE، پل ارتباطی با دانشگاه‌های جهان

اگر سابقه کاری قابل‌قبول و مدرک تحصیلی دانشگاهی دارید، پیشنهاد می‌کنیم مستقیماً وارد فرایند اکسپرس انتری کانادا یا ویزاهای مهارتی استرالیا شوید. البته شرط سوم این روش داشتن مدرک زبان معتبر مثل آیلتس یا تافل است، در غیر این صورت با داشتن سرمایه لازم یا ایده‌های درآمدزایی می‌توانید کانادا را انتخاب کرده و از طریق سرمایه‌گذاری یا خرید کسب‌وکار مثل رستوران یا… درخواست ویزای کار بدهید. در این روش برای درخواست ویزا می‌توانید همسرتان را همراه برده و به راحتی بعد از چند سال ویزایتان را تمدید کنید تا شامل قانون درخواست اقامت شوید.

در مورد کشورهای اروپایی قضیه کمی فرق دارد و به این راحتی نمی‌توان درخواست ویزای کاری کرد؛ زیرا یک قانون مشخص وجود دارد، اعضای اتحادیه اروپا برای کار در تمامی کشورهای اتحادیه آزاد هستند و نسبت به افراد ساکن خارج از این محدوده اولویت دارند، پس اگر کارفرمایی بخواهد برای شما دعوتنامه کاری بفرستد، باید سفارت را قانع کند چرا از داخل اتحادیه نیروی متخصص نگرفته و فردی را از خارج دعوت کرده است. همین مسئله نشان می‌دهد که درخواست ویزای کاری از کشورهای اروپایی چندان هم کار ساده‌ای نیست، حتی اگر زبان کشور مقصد را بلد باشید. البته این قضیه با رفتن به مأموریت کاری از سمت شرکت خودتان، شرکت در دوره‌های کارورزی، کارگاه‌های آموزشی و همایش‌ها کاملاً فرق دارد.

بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی

در مهاجرت تحصیلی دستتان برای انتخاب باز است. بهترین کشور برای مهاجرت ایرانیان از نوع تحصیلی بازهم کشورهای انگلیسی‌زبان است؛ اما چون دانشگاه‌های سراسر دنیا در مقطع ارشد و دکتری معمولاً آموزش به زبان انگلیسی دارند، شما با داشتن مدرک زبان معتبر مثل آیلتس یا تافل می‌توانید از کشورهای اروپایی هم اپلای کرده و پذیرش بگیرید.

آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزلند، آلمان، فرانسه و اتریش بهترین کشورها برای ادامه تحصیل ایرانیان هستند و بعد از آن‌ها نام سوئد، فنلاند، اسپانیا، بلژیک و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا به چشم می‌خورد. در آخر لیست هم نوبت قبرس و ترکیه است که چند سالی می‌شود در رقابت تنگاتنگ با کشورهای آسیای شرقی هستند. ژاپن، کره و مالزی هم برای مهاجرت تحصیلی ایرانیان همیشه یکی از انتخاب‌ها بودند و در سال‌های اخیر پرطرفدارتر شدند؛ اما هنوز نتوانستند به شهرت و محبوبیت کشورهای اروپایی و آمریکایی برسند؛ زیرا هم زبانشان سخت‌تر است و هم شرایط زندگی در این کشورها برای ایرانیان تقریباً ناشناخته است.

برای ادامه تحصیل در خارج کشور علاوه بر مدرک معتبر زبان باید حتماً دانشنامه و ریزنمراتتان را هم از دانشگاه دریافت کرده و تا پیش از ددلاین دانشگاه‌ها درخواستتان را ارسال کنید.

بهترین کشورها برای سرمایه‌گذاری ایرانیان

سومین مدل مهاجرت، سرمایه‌گذاری است که هرکسی نمی‌تواند به سراغش برود و باید حتماً شخص متقاضی هزینه لازم را داشته باشد و بتواند منشأ آن را به سفارت ثابت کند تا آفیسر مطمئن شود هیچ کلاهبرداری و پول‌شویی در کار نباشد. در این لیست اول از همه نام کانادا دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید:
معرفی بهترین منابع آزمون GRE

سرمایه‌گذاری موفق در کانادا

معمولاً وقتی اسم بهترین کشورها برای مهاجرت ایرانیان سرمایه‌گذار به میان بیایید همه یاد کانادا میفتند که تا حدی هم درست است؛ اما این همه قصه نیست. شما در کانادا می‌توانید از طریق:

  •         خرید فرنچایز یا خرید یک کسب‌وکار
  •         خرید پمپ‌بنزین
  •         خرید رستوران
  •         راه‌اندازی استارتاپ
  •         انواع روش‌های کارآفرینی

بخشی از سرمایه‌تان را منتقل کرده و درخواست ویزای کار بدهید. علاوه بر این انتخاب‌های دیگری هم دارید که هم شامل کشورهای اروپایی و هم غیراروپایی می‌شود.

سرمایه‌گذاری موفق در کانادا

مهاجرت با خرید خانه در کشورهای اروپایی

اولین روش شناخته شده سرمایه‌گذاری در اروپا، خرید ملک است. در حال حاضر بهترین شرایط برای اخذ اقامت از طریق خرید ملک را ترکیه، قبرس، اسپانیا و پرتغال دارد، البته در پرتغال محدودیت شهری ایجاد شده و به غیر از پایتخت در دیگر شهرها می‌توانید خانه بخرید. با خرید خانه البته تا مبلغی مشخص می‌توانید برای اقامت و مهاجرت درخواست داده و البته برخی از ملزوماتش مثل حد مشخصی از اقامت در کشور را داشته باشید؛ در غیر این صورت نمی‌توانید برای پاسپورت درخواست دهید.

بیشتر بخوانید:
انواع ویزای آلمان؛ آشنایی با مهاجرت به آلمان

دریافت پاسپورت دومینیکا با سرمایه‌گذاری در دولت

بعد از خرید ملک به روش‌های دیگر سرمایه‌گذاری مثل خرید سهام و… می‌رسیم که در حال حاضر باز هم بهترین شرایط را فقط دومینیکا دارد. شما با خرید سهام از پروژه‌های مورد تأیید دولت دومینیکا بدون شرط حضور در این کشور می‌توانید اقامت را دریافت کرده و صاحب پاسپورت شوید که یکی از معتبرترین و بهترین پاسپورت‌های جهان است، در ضمن مردم دومینیکا به انگلیسی و تعداد کمی هم به فرانسه صحبت می‌کنند، پس مشکل زبان هم ندارید. البته دومینیکا خیلی برای زندگی پیشنهاد نشده و بیشتر برای کسانی است که می‌خواهند پاسپورت دوم داشته باشند.

کم‌هزینه‌ترین کشور برای مهاجرت ایرانیان کدام است؟

برای انتخاب بهترین کشور برای مهاجرت ایرانیان با هزینه کم با توجه به نوسان ارز در بازار خیلی دستمان برای انتخاب کشورهای ارزان باز نیست. به همین خاطر باید بر اساس دسته‌بندی کلی هزینه‌ها یعنی:

  •         هزینه زندگی cost of living
  •         هزینه رفت‌وآمد به ایران
  •         هزینه تحصیل
  •       هزینه درمان

و سایر هزینه‌های موجود برنامه‌ریزی کنیم. در شرایط فعلی بهترین موقعیت را ترکیه و قبرس دارند؛ زیرا هم به ایران نزدیک هستند و قیمت پروازهایشان معقول است و هم سیستم درمانی‌شان بیمه دارد و مانند کانادا و آمریکا نیست. بعد از این دو کشور به نیوزلند می‌رسیم که موقعیتی فوق‌العاده برای تحصیل با هزینه مقرون‌به‌صرفه دارد؛ اما از ایران دور و پروازهایش بسیار گران است. در لیست پیشنهادی بالا که تا اینجا مرور کردیم، آمریکا، کانادا و استرالیا گران‌ترین کشورها هستند و اروپا قیمت نسبتاً متوسطی دارد که تصمیم‌گیری برای آن بر عهده خودتان و بر اساس سرمایه‌ای است که دارید.

کم‌هزینه‌ترین کشور برای مهاجرت

پیش از انتخاب هر کشوری برای مهاجرت لازم است که حتماً با مشاوران و وکلای مهاجرتی مشورت کرده و اصلاً به توصیه‌های دوست و آشنا یا تبلیغات تلویزیونی اعتماد نکنید. با سرچ عبارت cost of living و نوشتن نام شهر موردنظرتان در گوگل، جزئیات قیمت از اجاره منزل تا خوردوخوراک را تحقیق کرده و سپس بر اساس سرمایه فعلی و شرایطی که دارید، برای مهاجرت تصمیم بگیرید.

سؤالات متداول

ارزان‌ترین کشور برای مهاجرت تحصیلی را معرفی کنید؟
کشورهای آسیایی مثل مالزی و هند از کشورهای اروپایی ارزان‌تر هستند؛ اما با بورسیه‌های تحصیلی ایتالیا بدون پرداخت هزینه می‌توانید در دانشگاه‌های این کشور درس بخوانید.
با خرید خانه در کشورهای معرفی شده بلافاصله صاحب پاسپورت می‌شویم؟
خیر با خرید خانه شما اقامت می‌گیرد و باید در بازه زمانی مشخصی در آن کشور زندگی کرده و سپس درخواست پاسپورت بدهید. این بازه زمانی از هر کشور به کشور دیگر فرق دارد و مثلاً برای پرتغال 14 تا 21 روز در هر سال است.
آیا ویزای سرمایه‌گذاری کانادا نیاز به مدرک زبان دارد؟
بله ولی سقف نمره قابل‌قبول برای این مدل ویزا بسیار پایین است و با آیلتس 5 شما می‌توانید به راحتی وارد پروسه سرمایه‌گذاری کانادا شوید.

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید