انواع ویزای آلمان

انواع ویزای آلمان؛ راهنمای کامل مهاجرت به آلمان

فهرست مطالب

آلمان یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت تحصیلی و کاری است که اگر کسی تسلط خوبی به زبان آلمانی داشته یا بتواند این زبان را یاد بگیرد، می‌تواند مهاجرت به آلمان را در برنامه‌هایش داشته باشد. بسیاری از ایرانیان علی‌رغم تسلط خوبی که به زبان انگلیسی دارند، کشورهای آمریکا شمالی یا استرالیا را به دلیل مسافت انتخاب نکرده و ترجیح می‌دهند در اروپا ساکن باشند تا با یک پرواز کوتاه و ارزان‌تر از دیگر کشورها به ایران رفت‌وآمد کرده و اعضای خانواده‌شان را ببینند. اگر شما هم از این دسته هستید، بیایید تا درباره انواع ویزای آلمان بیشتر صحبت کنیم.

چرا آلمان برای مهاجرت مناسب است؟

پیش از معرفی انواع ویزای آلمان و روش‌های مهاجرت به این کشور ببینیم که چرا آلمان پیشنهاد خوبی است و بسیاری از دانشجویان یا متخصصان ترجیح می‌دهند ساکن این کشور باشند.

بیشتر متقاضیان با هدف کار به آلمان مهاجرت کرده و این کشور را یکی از بهترین انتخاب‌هایشان می‌دانند. جالب است بدانید که این مسئله کاملاً درست است؛ زیرا آلمان بازار کار بسیار متنوع و پویایی دارد و در سال 2022 توانسته مشاغل جدید و پول‌سازی را به اقتصاد اروپا معرفی کند. بر اساس آمار اعلام شده توسط آژانس کار فدرال آلمان این کشور در سال میلادی پیش رو هم نیاز به نیروی کار متخصص در حوزه‌های مهندسی، فناوری، تولید و حتی بخش درمان دارد و متقاضیان ایرانی می‌توانند از طریق کار شانس خود را برای مهاجرت به آلمان امتحان کنند. در میان طیف وسیع متقاضیان کار، نیروهای متخصص شانس بیشتری برای اخذ ویزا دارند و می‌توانند با حقوق بالاتری کار پیدا کنند، به‌خصوص اگر در حوزه فنی یا صنایع مختلف مشغول کار باشند.

آلمان برای مهاجرت

بعد از متقاضیان کار نوبت به دانشجویان می‌رسد که اگر زبان آلمانی را بلد باشند، می‌توانند به راحتی از دانشگاه‌های مختلف این کشور پذیرش گرفته و با کم‌ترین هزینه تحصیل کنند. دانشگاه‌های آلمان در میان مؤسسات آموزشی با رنک بالای جهانی قرار دارند و شهریه‌هایشان در مقایسه با کانادا یا استرالیا مقرون‌به‌صرفه‌تر است. از طرف دیگر با ویزای تحصیلی یا حتی ویزای کاری آلمان، شما به راحتی می‌توانید در میان کشورهای مختلف اروپایی بدون ویزا تردد کرده و شانس بیشتری حتی برای مهاجرت به آمریکا داشته باشید.

برای سرمایه‌گذاران هم آلمان یک مقصد فوق‌العاده است  و آینده خوبی دارد. به این ترتیب اگر به آلمان مهاجرت کنید می‌توانید در کشوری صنعتی، مدرن و مرفه زندگی کرده و بچه‌هایتان را به مدارس و کالج‌هایی با بهترین سیستم آموزشی بفرستید. اگرچه این کشور قوانین سفت و سختی دارد و مردمش به شدت قانون‌مدار هستند؛ اما بعد از مدتی به خوبی با جامعه جدید وفق شده و از زندگی لذت خواهید برد. اگر بتوانید ویزایتان را به اقامت تبدیل کرده و بعد از چند سال شهروند این کشور شوید، فرصتی فوق‌العاده برای تجربه زندگی جدید خواهید داشت. حالا بیایید راه‌های مهاجرت به آلمان را معرفی کنیم.

راه‌های مهاجرت به آلمان چیست؟

برای اخذ انواع ویزای آلمان و مهاجرت به این کشور علاوه بر اپلای و اخذ پذیرش از دانشگاه، روش‌های دیگری هم وجود دارد که در ادامه برایتان آوردیم.

مهاجرت به آلمان از طریق کار

اولین روش که در بالا هم اشاره کردیم، از طریق کاریابی و اقدام برای Work Visa Germany است. افرادی که حداقل دیپلم و یا مدرک معتبر دانشگاهی دارند و در حوزه مرتبط با تحصیلاتشان می‌توانند سابقه کار ارائه دهند، مجاز به درخواست ویزای کار آلمان هستند. این افراد باید از طریق راه‌های زیر اقدام کنند:

  •         مهاجرت کاری به آلمان با دریافت بلو کارت
  •         دریافت جاب آفر از کارفرمای آلمانی (ویژه رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی)
  •         ویزای کاری مخصوص شاغلان حوزه فناوری و IT
  •         ویزای کاری مخصوص افراد فریلنسر و خود اشتغال
  •         مهاجرت کاری با دریافت کارت ICT

البته یادتان باشد که در برخی شرایط خاص فرد ممکن است از سفارت ویزای کار بگیرد؛ اما در آلمان نتواند مجوزهای لازم را دریافت کند، پس قبل هر اقدامی حتماً جوانب کار را بسنجید.

مهاجرت به آلمان از طریق تحصیل در دانشگاه

روش بعدی اپلای و اخذ پذیرش از دانشگاه‌های معتبر آلمان است. افرادی که قصد ادامه تحصیل در این کشور را دارند باید درخواست Visa for studying داده و حتماً از دانشگاه‌های این کشور پذیرش رسمی با مهر و تأییدیه رسمی داشته باشند این دانشجویان بعد فارغ‌التحصیلی می‌توانند درخواست ویزای کار داده و با تمدید ویزا در آلمان بمانند؛ ولی باید حتماً زبان آلمانی یاد بگیرند.

بیشتر بخوانید:
چگونه برای اسپیکینگ آیلتس آماده شویم؟

مهاجرت با ویزای تحقیقاتی (Visa for research)

پیشنهاد بعدی برای مهاجرت به آلمان مخصوص دانشجویان مقطع دکتری و یا شاغلان حوزه پژوهش و نخبگان است. این افراد می‌توانند با عقد قرارداد با دانشگاه یا یک مؤسسه تحقیقاتی درخواست ویزای ریسرچ داده و سپس برای ویزای بلو کارت اقدام کنند. مشمولان این روش مهندسان، پزشکان، دانشمندان علوم طبیعی، ریاضی‌دانان و متخصصان فناوری اطلاعات هستند.

سرمایه‌گذاری در آلمان، راهی آسان برای مهاجرت

روش پیشنهادی بعدی مخصوص افرادی است که سرمایه نسبتاً بالایی داشته و می‌توانند از این طریق شانس خود را برای زندگی در آلمان امتحان کنند.

در این برنامه نیازی به یادگیری زبان آلمانی نداشته و فقط باید مسیر زیر را دنبال کنید:

سرمایه‌گذاری در آلمان

1- ثبت شرکت در آلمان

2- ارائه بیزینس پلن business plan قوی و خلاقانه با تأثیر مثبت در اقتصاد آلمان

3- ارائه موقعیت شغلی با حقوق مناسب برای حداقل 5 شهروند آلمانی

4- اثبات سرمایه و تمکن مالی کافی برای راه‌اندازی کسب‌وکار و تأمین هزینه‌های زندگی

مهاجرت از طریق ازدواج و پیوست به همسر

اگر بتوانید با یک فردی که پاسپورت آلمانی دارد یا در آلمان به دنیا آمده و شهروند این کشور است، ازدواج کنید شانس بسیار زیادی برای اخذ ویزا و مهاجرت به این کشور دارید. در این روش از طریق ویزای پیوست اقدام می‌کنید؛ ولی باید مهارت زبان آلمانی حداقل در سطح A1 داشته باشید.

جدیدترین روش مهاجرتی، کارت شانس آلمان

کارت شانس Opportunity Card یکی از جدیدترین روش‌های مهاجرت به آلمان است که برای اولین‌بار در سال 2023 میلادی تصویب شد که سیستمی مشابه اکسپرس انتری کانادا و ویزاهای مهارتی استرالیا دارد. در این روش که فقط منحصر به عده محدودی است، در طول هر سال ۴۰۰ هزار نیروی کار ماهر از طریق سیستم امتیازبندی جذب کشور آلمان می‌شوند.

انواع ویزای آلمان برای مهاجرت کاری

 برای مهاجرت کاری به آلمان همان‌طوری که گفتیم می‌توانید از طریق جاب آفر در برخی رشته‌های خاص اقدام کرده یا درخواست بلو کارت داشته باشید.

دریافت جاب آفر برای رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی

در این روش باید ابتدا مدرک تحصیلی‌تان توسط آنرکنونگ (anerkennung) تأیید و معادل‎سازی شود تا بتوانید درخواست مجوز کار کنید. بعد از درخواست مجوز باید دوره تئوری و عملی ۶ تا ۱۸ماهه گذرانده و بتوانید در رشته تحصیلی خودتان مشغول کار شوید.

اگر مدرکتان از قبل معادل‎سازی و تأیید شده، یعنی برای کارفرمایان آلمانی معتبر است، باید از یک کارفرمای معتبر جاب آفر گرفته و با این نامه پیشنهاد شغلی به سفارت بروید و درخواست ویزای کاری بدهید. در این شرایط ابتدا یک ویزای سه‌ماهه گرفته و بعد از این که مشغول کار شدید، می‌توانید درخواست بلو کارت بدهید.

انواع ویزای آلمان برای مهاجرت تحصیلی 

آخرین روش برای دریافت انواع ویزای آلمان روش تحصیلی است. همان‌طوری که اشاره کردیم، در این روش یا باید درخواست ویزای تحصیلی داده یا مشمول دریافت ویزای ریسرچ شوید.

شرایط لازم برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان

برای درخواست ویزای تحصیلی آلمان علاوه بر دریافت پذیرش و امکان اثبات تمکن مالی برای پرداخت هزینه‌های زندگی باید رزومه هم داشته و تمامی مدارک تحصیلی قبلی را ترجمه کنید. در ضمن باید حتماً مدرک زبان آلمانی هم داشته باشید، به این ترتیب مسیر زیر را برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان به‌خاطر داشته باشید:

دریافت ویزای تحصیلی آلمان

1- بررسی دانشگاه‌های موردنظر و انتخاب آن‌هایی که شرایطشان را دارید

2- درخواست پذیرش تا پیش از زمان ددلاین و ارسال تمامی مدارک ضروری مانند انگیزه‌نامه، توصیه‌نامه، رزومه و…

3- شرکت در مصاحبه اینترنتی در صورت لزوم

4- ترجمه تمامی مدارک تحصیلی و رزومه همراه با تأییدیه قوه قضاییه و وزارت امور خارجه

5- گرفتن تأییدیه از سفارت و ارسال برای دانشگاه یا یونی_اسیست (uni-assist)

شرایط اخذ ویزای ریسرچ مخصوص پروژه‌های تحقیقاتی

در این نوع ویزا که تا حدی درباره شرایطش صحبت کردیم، باید با یک سری مؤسسه آموزشی و تحقیقاتی قرارداد ببندید. مشمولین این مدل ویزا باید قراردادی داشته باشند که حداقل مبلغش ۵۶,۴۰۰ یورو و برای پژوهش در حوزه تحقیقاتی مشخصی باشد تا بتوانند برای ویزا درخواست دهند.

در ضمن پژوهشگرانی که قرارداد ندارند، می‌توانند سری به سایت www.research-in-germany.org  زده و به دنبال فرصت‌های مناسب تحقیقاتی مرتبط با رشته‎شان باشند و این افراد هم باید تمامی مدارک تحصیلی‌شان را آماده و ترجمه کرده و برای درخواست ویزا به سفارت ارسال کنند.

سؤالات متداول

شرایط دریافت ویزای تحصیلی آلمان چیست؟
علاوه بر پذیرش شما به‌عنوان دانشجو باید حتماً تمکن مالی برای پرداخت هزینه‌های زندگی در طول مدت تحصیل در آلمان را به سفارت نشان دهید که می‌توانید فاند یا حساب بانکی باشد. مدرک زبان، رزومه و کلیه مدارک تحصیلی از دیگر موارد لازم برای اخذ ویزای تحصیلی آلمان است
برای معادل‌سازی مدرک دانشگاهی طبق آنرکنونگ (anerkennung) باید چه کنیم؟
ابتدا باید تمامی مدارک را آماده  و ترجمه کرده، سپس نیازمندی‌های شغلی در سایت آنرکنونگ (anerkennung) را چک کنید تا بتوانید بر اساس شهر موردنظرتان را انتخاب کنید. بعد از ارزشیابی مدارک باید مدارک تمکن مالی و مدرک معتبر زمان آلمانی را ارائه داده و منتظر نتیجه ارزشیابی برای تعیین زمان دوره آموزشی باشید.
آیا فریلنسرها هم شانسی برای دریافت ویزای کار آلمان دارند؟
بله افراد خود اشتغال در رشته‌های معلمی، معماری، روزنامه‌نگاری، مترجمی، نویسندگی، بازیگری، نوازندگی، طراح هنر و مد و سایر رشته‌های مشابه که Self-employed هستند، می‌توانند مدارکشان را ترجمه و تکمیل کرده و برای اداره مهاجرت، بازرگانی و صنایع آلمان بفرستند. با کسب موافقت از این سازمان‌ها، شخص فریلنسر می‌تواند درخواست ویزا داده و برای کار راهی آلمان شود.

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید