تقویت اسپیکینگ آیلتس

چگونه برای اسپیکینگ آیلتس آماده شویم؟

فهرست مطالب

یکی از مهم‌ترین آزمون‌های زبان برای مهاجرت، اخذ پذیرش از بسیاری از دانشگاه‌های دنیا، درخواست ویزای کاری یا حتی انواع ویزاهای مهارتی skill worker و مشابه آن، آزمون آیلتس است. احتمالاً می‌دانید که این آزمون برای سنجش میزان تسلط و دانش شما به 4 مهارت speaking, listening, reading, writing طراحی شده و دو مدل آکادمیک و جنرال دارد. آزمون آکادمیک معمولاً برای متقاضیان ویزای تحصیلی مناسب است و دیگر افراد می‌توانند در آزمون جنرال شرکت کنند. از آنجایی که بخش speaking یا مکالمه در هر دو مدل جنرال و آکادمیک یکسان برگزار می‌شود، بیایید تا در ادامه درباره این بخش از آزمون بیشتر صحبت کرده و چند راهکار برای تقویت اسپیکینگ آیلتس معرفی کنیم.

اسپیکینگ آیلتس چگونه برگزار می‌شود؟

پیش از صحبت درباره تکنیک‌های تقویت اسپیکینگ آیلتس بیایید با ساختار آزمون آشنا شویم. آزمون در دو روز برگزار شده که یک روز برای مکالمه و یک روز برای امتحان کتبی است.

در روز امتحان کتبی شما باید سه قسمت listening, reading, writing را امتحان داده و برای آزمون شفاهی تاریخی قبل یا بعد از آزمون اصلی را انتخاب کنید. این زمان انتخاب آزمون مکالمه بر عهده خودتان است و از طریق سایت سنتر موردنظرتان می‌توانید از 9 صبح تا 4 عصر یک بازه زمانی را انتخاب کرده و به آدرسی که برایتان ارسال شده، مراجعه کنید. در مراجعه به سنتر آزمون اسپیکینگ هم لطفاً پاسپورت را همراه برده و حداقل نیم ساعت زودتر در مرکز آزمون حاضر باشید.

اسپیکینگ آیلتس چگونه برگزار می‌شود؟

امتحان اسپیکینگ هر زبان‌آموز نهایتاً 20 دقیقه طول می‎کشد و امکان ندارد از این زمان بیشتر شود. در محل برگزاری، بر اساس زمان آزمون به ترتیب صدایتان می‌زنند تا وارد اتاق شده و با اگزمینری که مقابلتان نشسته برای آزمون صحبت کنید. این آزمون کاملاً شفاهی است، بر خلاف تافل یا PTE توسط هوش مصنوعی و کامپیوتر برگزار نشده و شما با شخص اگزمینر مستقیماً در ارتباط هستید. در ضمن نمره نهایی شما توسط ایشان در پایان آزمون اعلام نشده و با نتایج آزمون کتبی به دستتان می‌رسد.

بیشتر بخوانید:
تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک در چیست؟ کدام را انتخاب کنیم

در زمان آزمون لطفاً تماس چشمی کاملی با اگزمینر داشته باشید، حتماً رسمی و کاملاً Formal صحبت کرده و سراغ اصطلاحات عامیانه و غیررسمی نروید؛ زیرا مناسب شرایط آزمون نیست. در ادامه قرار است بخش‌های مختلف آزمون را باهم بررسی کنیم.

اسپیکینگ آیلتس چند پارت دارد؟

در تقویت اسپیکینگ آیلتس باید خودتان را برای سه مرحله آماده کنید. در مرحله اول که اصطلاحاً warm up است، اگزمینر سؤالات متداول مانند نام، سن و رشته تحصیلی را از شما می‌پرسد تا کمی از استرستان کم شده و برای آزمون آماده شوید. در ضمن یادتان باشد که تمام آزمون شفاهی رکورد می‌شود تا اگر کسی اعتراضی به نمره‌اش داشت، بتواند از این طریق اقدام کند.

بخش اول، سوالات معمولی و روتین

در بخش اول آزمون اسپیکینگ آیلتس،  اگزمینر برای 4 یا 5 دقیقه سؤالاتی درباره کار و شغل، خانواده، زندگی شخصی و لایف‌استایل، هدف از شرکت در آزمون آیلتس و علائق شخصی مانند ورزش یا هنر را از شما می‌پرسد که باید به این سؤالات پاسخ‌های بسیار کوتاه و منطقی بدهید و سعی کنید از کلمات مناسب با تلفظ درستشان استفاده کنید. اگر کلمه‌ای به ذهنتان رسید؛ اما تلفظش را نمی‌دانستید، بهتر است که بی‌خیالش شوید وگرنه روی نمره‌تان تأثیر می‌گذارد.

بخش دوم، دریافت کارت سؤال

در قسمت دوم اگزمینر از بین چند کارت یکی را به شما می‌دهد که یک موضوع مشخص دارد. در این قسمت بعد از موضوع، برایتان 4 بولت پوینت مشخص شده و شما باید بین 1 الی 2 دقیقه درباره آن صحبت کرده و به هر 4 یا 5 بولت پوینت اشاره کنید.

بیشتر بخوانید:
آیا نمره آیلتس شما کافیست؟ چگونه برای مهاجرت بهترین نمره را بگیرید

در صورتی که خیلی زودتر از وقت تعیین شده، حرف‌هایتان تمام شود، نمره‌تان کم می‌شود و اگر هم بیشتر از دو دقیقه طول بکشد و هنوز یک بخش را کاور نکرده باشید، باز هم از نمره‌تان کم می‏شود، پس در این قسمت روی زمان‌بندی درست حسابی تمرکز کرده و اگر همه قسمت‌ها را صحبت کردید و اگزمینر خواست که ادامه ندهید، دیگر ایرادی ندارد.

بخش سوم، سوالات اختصاصی مرتبط با موضوع کارت

در قسمت سوم شما باید به یک سری سؤال پاسخ دهید که مرتبط با موضوع کارت قبلی بوده؛ اما در این قسمت دیگر پاسخ‌های کوتاه کافی نیست و باید بتوانید ایده‌ها و نقطه‌نظراتتان را مطرح کرده و با اگزمینر صحبت یا اصطلاحاً conversation داشته باشید. در این قسمت استفاده از اصطلاحات خاص، جملات رسمی، عبارات ربطی، قیدها و صفت‌های کاربردی همگی به بیشتر شدن نمره‌تان کمک می‌کند. این قسمت هم نهایتاً 5 دقیقه طول کشیده و سپس آزمون تمام می‎شود.

نکاتی برای آماده شدن اسپیکینگ آیلتس

در ادامه قرار است با مهم‌ترین نکات برای تقویت اسپیکینگ آیلتس آشنا شویم، پس برای نوت برداری کاغذ و قلم را آماده کرده و با ما تمرین کنید.

جواب‌ها را حفظ نکنید!

اولین و مهم‌ترین نکته برای تقویت اسپیکینگ آیلتس که احتمالاً معلم زبانتان هم به آن اشاره کرده است این است که اصلاً هیچ جوابی را از قبل برای آزمون حفظ نکنید. اگزمینرها به دلیل تجربه و سابقه کاری‍شان به خوبی متوجه  استفاده از جواب‌های template به خصوص برای قسمت اول می‌‎شوند. استفاده از جواب‌های از قبل مشخص در معنای این است که شما صرفاً یک سری مطلب را حفظ کردید؛ اما قادر به استفاده از آن نیستید، پس نمره‌تان کم می‌شود.

از کلمات عجیب‌وغریب استفاده نکنید!

به‌عنوان مورد دوم یادتان باشد که اصلاً سراغ کلمات عجیب‌وغریب و ناشناخته نروید. برخی از زبان‌آموزان می‌خواهند به هر نحوی شده برای گرفتن نمرات بالا روی اگزمینر تأثیر بگذارد، پس سراغ کلمات و اصطلاحات عجیبی می‌روند که شاید چندان در زندگی روزمره یک فرد انگلیسی‌زبان کاربرد نداشته باشد، این مسئله هم ریسک بزرگی است و نمره شما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

نکاتی برای آماده شدن اسپیکینگ آیلتس

یادتان باشد که در آزمون خیلی روان و ساده، با گرامر درست صحبت کرده، مرتبط با سؤال جواب داده و خیلی از این شاخه به آن شاخه نپرید. برای وصل کردن جملاتتان هم از کلمات ربط و موارد مشابه استفاده کنید.

  •         Frankly speaking,
  •         In the other hand,
  •         In my opinion.
  •         I believe,
  •         I’m not sure but I think…

در استفاده از گرامر تنوع به خرج دهید!

یادتان باشد که در آزمون آیلتس، نمره اسپیکینگ شما بر اساس:

  •         روان صحبت کردن
  •         مرتبط صحبت کردن
  •         استفاده از گرامر مناسب
  •         استفاده از کلمات متنوع با تلفظ صحیح

داده می‌شود، در نتیجه تنوع گرامری در صحبت‌هایتان را فراموش نکنید. متأسفانه بسیاری از زبان‌آموزان با حال ساده و گذشته ساده به تمام سؤال‌ها پاسخ می‎دهند در صورتی که با استفاده از if conditional یا انواع زمان‌های perfect می‌توانید خیلی بیشتر شبیه یک انگلیسی‌زبان صحبت کرده و نمره بهتری بگیرید!

نگران لهجه نباشید!

یادتان باشد که لهجه شما تأثیری در نمره آزمون ندارد پس خیلی مشتاق بریتیش یا امریکن صحبت کردن نباشید و با لهجه خودتان به سؤال‌ها پاسخ دهید. فقط یادتان باشد مسئله مهمی که روی نمره شما تأثیر دارد، تلفظ اشتباه برخی از کلمات ساده و استفاده نابجا از برخی کلمات در جای نامناسب است.

برای فکر کردن زمان دارید!

به‌عنوان یک نکته مهم در تقویت اسپیکینگ آیلتس و گرفتن نمره بالا به‌خاطر داشته باشید که شما زمان کافی برای فکر کردن دارید، مثلاً در قسمت دوم کارت را گرفته و می‌توانید تا یک دقیقه برایش تمرین کنید و بعد آزمون شروع شود، پس خیلی نگران ایده‌پردازی و آماده کردن جواب‌ها نباشید. البته یادتان باشد که قبل پاسخ به هر سؤال خوب برایش فکر کنید و بعد ایده‌هایتان را بگویید. تپق زدن، زیادی مکث داشتن و اصطلاحاً من‌من کردن حین پاسخگویی به سؤالات باعث کم شدن نمره می‌شود.

نکاتی برای آماده شدن اسپیکینگ آیلتس

در ابتدای پاسخ به سؤالات و برای بیان ایده‌هایتان هم می‌توانید از عبارات زیر استفاده کنید:

  •         That’s an interesting question
  •         I have never thought about that, but…
  •         Let me see
  •         That’s a good point
  •         That’s a difficult question, but I’ll try and answer it
  •         Well, some people say that is the case, however I think…
  •         Let me think about that for a minute

به هر سوال کامل پاسخ دهید!

مهم‌ترین نکته در تقویت اسپیکینگ آیلتس که باید برای گرفتن نمره خوب به آن توجه کنید این است که جواب‌ها را نصفه رها نکنید و به هر سؤال کامل پاسخ دهید. اگر هم هیچ ایده‌ای نداشتید، جمله را تمام کنید؛ اما خارج از چهارچوب جواب ندهید. البته یادتان هم باشد که جواب‌های خیلی کوتاه به خصوص برای قسمت دو و سه چندان مناسب نیست و این فکر را به اگزمینر القا می‌کند که دانش کافی برای ایده‌پردازی و صحبت درباره جزئیات را ندارید، پس مجدد از نمره‌تان کم می‌شود. با این نکات مهم بیایید نگاهی هم به لیست موضوعات رایج بخش اسپیکینگ آیلتس داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:
تکنیک‌های رسیدن به نمره ۹ در آیلتس

 لیست موضوعات رایج برای اسپیکینگ آیلتس پارت یک

همان‌طوری که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، در بخش اول شما باید به یک سری سؤال جنرال درباره خودتان، خانواده مثل شغل پدر و مادر یا تعداد خواهر و برادر، تفریحات و علایقتان به‌صورت کوتاه پاسخ داده و به قسمت دوم بروید.

لیست موضوعات رایج برای اسپیکینگ آیلتس پارت دو

در این قسمت کارت‌هایی با موضوع مشخص به شما داده شده که باید درباره آن صحبت کرده و حتماً به یک‌سری از نکات مهم اشاره کنید. مدت این بخش از آزمون یک الی دو دقیقه است و موضوع بیشتر کارت‌ها هم به شرح زیر است:

  •         کتاب و یا فیلم موردعلاقه
  •         شخصیت یا سلبریتی موردعلاقه
  •         سفر خاطره‌انگیز با تجربه جالب
  •         موقعیت چالشی در محل کار یا دانشگاه
  •         موقعیت حضور در یک ایونت یا مهمانی خاص

لیست موضوعات رایج برای اسپیکینگ آیلتس پارت سه

در بخش سوم سؤالات کمی جزئی‌تر شده و معمولاً در ادامه بخش دوم مطرح می‌شود. در این قسمت برای گرفتن نمره بالا باید دقیق به سؤالات گوش داده، به تمام جزئیات توجه کرده و پاسخ کاملی بدهید. استفاده از کلمات و گرامر متنوع کمک زیادی در گرفتن نمره خوب قسمت سه دارد. به این ترتیب موضوعات زیر را به‌عنوان تاپیک‌های مهم بخش سوم مدنظر داشته باشید:

  •         Tourism and travel
  •         Education
  •         Transport
  •         Environment
  •         Family life
  •         Sport and recreation
  •         Crime and punishment
  •         The internet
  •         Advertising and retail
  •         Technology and IT
  •         Social issues

سؤالات متداول

برای آزمون آیلتس کامپیوتری، اسپیکینگ چگونه برگزار می‌شود؟
نحوه برگزاری آزمون اسپیکینگ آیلتس در مدل کامپیوتری و کاغذی تفاوتی ندارد و با مصاحبه حضوری برگزار می‌شود.
بهترین منبع برای تمرین اسپیکینگ آیلتس چیست؟
بهترین منبع آزمون‌هایی است که تا قبل آزمون شما برگزار شده، یعنی باید سراغ جدیدترین نمونه سوالات برگزار شده رفته و همراه با منتور یا پارتنر، تمرین کنید.
نمره اسپیکینگ آیلتس از چند محاسبه می‌شود؟
نمره اسپیکینگ هم مانند دیگر بخش‌ها از ده نمره است و با سه قسمت دیگر میانگین آن به‌عنوان نمره overall اعلام می‌شود.

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید