تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک

تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک در چیست؟ کدام را انتخاب کنیم؟

فهرست مطالب

در میان آزمون‌های زبان مختلفی که برای انواع روش‌های مهاجرتی برگزار می‌شود، احتمالاً نام آیلتس را بیشتر شنیده باشید. آزمونی که در دو مدل آکادمیک و جنرال برگزار شده و برای مهاجرت تحصیلی، کاری و انواع روش‌های اقامتی کشورهای انگلیسی‌زبان لازم است. بیایید در ادامه مقاله با تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک و حدنصاب نمرات موردنیازش برای مهاجرت به کشورهای مختلف آشنا شویم.

آزمون آیلتس چیست؟

پیش از صحبت درباره تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال بیایید نگاهی به کلیت آزمون داشته باشیم. این آزمون برای سنجش میزان تسلط زبان‌آموز به 4 مهارت اصلی طراحی و برای هر مهارت هم ده نمره در نظر گرفته شده تا نمره نهایی شما یا همان overall از ده داده شود. آزمون آیلتس با listening شروع شده و شامل 4 قسمت می‌شود که معمولاً قسمت اول و آخر یک متن است و باید جای خالی را پر کنید. قسمت دوم تنوع بالایی دارد، مثلا گاهی نقشه و گاهی تصویر و… است. قسمت سوم هم سؤالات چندگزینه‌ای یا همان multiple choice است و کل آزمون 40 دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد.

آزمون آیلتس چیست؟

بعد نوبت آزمون reading است که 60 دقیقه زمان دارد. این بخش برای بچه‌های جنرال شامل 5 متن شده و برای آزمون آکادمیک سه متن است. بیشتر سوال‌ها هم به صورت چند گزینه‌ای، تکمیل جدول، پرکردن جای خالی، درست و غلط true / false و… است.

آخرین قسمت آزمون writing است که برای هر دو مدل جنرال و آکادمیک شامل نوشتن دو متن essay شده و آن هم فقط 60 دقیقه زمان دارد. بین هر مهارت هم ده دقیقه فرصت استراحت دارید تا برگه‌ها جمع‌آوری و برگه جدید پخش شود اما سالن آزمون را نمی‌توانید ترک کنید.

بیشتر بخوانید:
تکنیک‌های رسیدن به نمره ۹ در آیلتس

آزمون speaking در روزی غیر از آزمون اصلی برگزار می‌شود. شما می‌توانید تاریخ این امتحان را قبل یا بعد آزمون اصلی‌تان انتخاب کنید که این مسئله کاملاً به روحیات خودتان بستگی دارد و ما هیچ پیشنهاد خاصی برای بهترین آزمون زمان speaking نداریم.

تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک چیست؟

با این توضیحات بیایید سراغ تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال برویم. اولین تفاوت در زبان‌آموزی است که به این مدرک نیاز دارد، یعنی آزمون آکادمیک برای متقاضیان مهاجرت تحصیلی پیشنهاد شده و باقی روش‌های مهاجرتی مانند کارآفرینی، سرمایه‌گذاری، کاری و… با مدرک آزمون جنرال هم قابل‌قبول است.

بیشتر بخوانید:
حداقل نمره تافل برای مهاجرت به کشورهای مختلف چقدر است؟

تفاوت لیسنینگ و اسپیکینگ آیلتس جنرال و آکادمیک

تفاوت بعدی در محتوای برخی از سوالات است. دو بخش شنیداری و مکالمه بین هر دو گروه مشترک است، یعنی سؤالات listening مثل هم است و در آزمون speaking هم تقریباً یک طیف سؤال از همۀ زبان‌آموزان پرسیده می‌شود؛ اما قضیه برای دو مهارت دیگر کمی فرق دارد.

تفاوت ریدینگ آیلتس جنرال و آکادمیک

در دسته آکادمیک زبان‌آموزان در بخش reading باید به سؤالات سه متن پاسخ دهند که هر سه دانشگاهی، علمی و کاملاً مرتبط با فضای پژوهشی است؛ اما در آزمون جنرال بچه‌ها به سؤالات 5 متن پاسخ می‌دهند که فقط متن آخر مشابه آزمون آکادمیک است و چهار مدل دیگر مرتبط با مسائل زندگی روزمره و نیازهای یک مهاجر است. آگهی استخدامی، آگهی ثبت‌نام مدارس، بخشی از یک روزنامه، بخشی از یک اطلاعیه و دیگر متن‌های روزمره از سؤالات آزمون reading جنرال است.

بیشتر بخوانید:
آیا نمره آیلتس شما کافیست؟ چگونه برای مهاجرت بهترین نمره را بگیرید

تفاوت رایتینگ آیلتس جنرال و آکادمیک

آخرین تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال به بخش اول writing برمی‌گردد. سؤال دوم یعنی essay نوشتن بین هر دو گروه مشترک است. معمولاً بچه‌های آکادمیک برای بخش اول آزمون نوشتاری‎شان باید یک نمودار را شرح داده یا درباره جدولی که برایشان آمده بنویسند؛ اما بچه‌های جنرال قرار است یک نامه ساده نوشته که موضوعاتش معمولاً نامه به دوست، نامه برای درخواست شغل، نامه برای شکایت از یک مسئله روزمره در ساختمان یا محل کار و دیگر موضوعات مشابه است.

تفاوت‌های ساختار آزمون آیلتس آکادمیک و جنرال

در ساختار آزمون آکادمیک و جنرال تفاوت خاصی دیده نشده و هر دو آزمون شامل 4 مهارت می‌شود. نمرات قرار است از ده در هر چهار مهارت صادر شده و میانگینش همان نمره overall یا اصلی باشد.

بیشتر بخوانید:
آزمون GRE، پل ارتباطی با دانشگاه‌های جهان

هر دو آزمون فقط دو سال از زمان صدور اعتبار داشته و این اعتبار قابل‌تمدید نیست، روی مدرک نمره کلی و نمره هر چهار مهارت به تفکیک همراه با عکس زبان‌آموز درج شده است. در صورتی که شما نیاز به مدرکتان داشته باشید؛ ولی در یک مهارت نمره کمتری بگیرید، می‌توانید در آزمون تک مهارتی، فقط برای مهارتی که نمره‌اش کمتر شده، مثلاً reading شرکت کرده و نمره کلی را ارتقا دهید. متأسفانه این آزمون فعلاً در ایران برگزار نمی‌شود.

  آیلتس آکادمیک سخت‌تر است یا آیلتس جنرال؟

در بحث تفاوت آیلتس جنرال و آکادمیک زبان‌آموزان درباره سختی آزمون هم سؤال دارند و بسیاری به اشتباه گمان می‌کنند که آزمون آکادمیک خیلی سخت است؛ در صورتی که این تصور کاملاً اشتباه است.

اول اینکه برای شرکت در هر دو آزمون شما باید حتماً به زبان تسلط کافی داشته باشید و با چند ماه شرکت در کلاس زبان اصلاً آماده آزمون نیستید و نمی‌توانید نمره خوبی بگیرید. از طرف دیگر هر دو مدل قرار است میزان تسلط شما به 4 مهارت اصلی را بسنجد و قرار نیست سوال‌هایش آسان باشد، فقط مدل سوال‌ها فرق دارد. البته در این میان یک استثنا هم وجود دارد که در بخش reading است.

تفاوت آیلتس جنرال با آکادمیک

در آزمون جنرال متن‌ها کوتاه‌تر هستند ولی در آزمون آکادمیک متن‌ها طولانی است و اگر به قدر کافی تست نزده باشید، ممکن است زمان را از دست داده و نمره تعدادی از سوالات انتهایی را نگیرید. به همین خاطر توصیه می‌کنیم حتماً بعد از شرکت در کلاس، یادگیری کامل تکنیک‌ها و چند ماه تست زدن برای آزمون هزینه کنید.

آیلتس آکادمیک را انتخاب کنم یا آیلتس جنرال؟

در آخرین قسمت از تفاوت آیلتس آکادمیک و جنرال باید به این سؤال پاسخ دهیم که قرار است در کدام آزمون شرکت کنید؟!

احتمالاً همان‌طور که خودتان هم متوجه شدید، مدل آزمون انتخابی به هدف اصلی خودتان بستگی دارد. اگر قصد اپلای از دانشگاه و مهاجرت تحصیلی دارید، باید حتماً نمره قابل‌قبول آیلتس آکادمیک داشته باشید. برای سایر روش‌های مهاجرتی مانند:

  •         اکسپرس انتری express entry کانادا و استرالیا
  •         کارآفرینی و ویزای استارتاپی کانادا
  •         سرمایه‌گذاری و ثبت شرکت در کانادا
  •         خرید فرنچایز و بیزینس در کانادا
  •         پیوست به همسر و ویزاهای اسپانسرشیپ خانوادگی کانادا و استرالیا
  •         آزمون سیتیزن‌شیپ citizenship استرالیا و کانادا برای دریافت پاسپورت

نمره قابل‌قبول در آزمون جنرال کافی است و نیازی به مدرک آیلتس آکادمیک ندارید.

آیلتس آکادمیک یا جنرال؟

در این میان حداقل نمره قابل‌قبول برای تحصیل در خارج از کشور برای مقاطع مختلف تحصیلی از 6 overall به بالا است. معمولاً نمره 6 برای کارشناسی، نمره 5/6 برای کارشناسی‌ارشد و 7 برای دکتری در دانشگاه‌های سراسر جهان قابل‌قبول است. هرچقدر هم که نمره شما بالاتر باشد، شانس بیشتری برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های برتر دنیا دارید.

برای دیگر روش‌های مهاجرتی حداقل نمره 5 برای ویزای سرمایه‌گذاری لازم است. نمره ۴/۵ هم در بعضی از گروه‌های شغلی مثل آشپزی chef فقط به شرط داشتن نامه پیشنهاد شغلی یعنی جاب آفر قبول است. در این کتگوری مهاجرتی با حداقل نمره 5 می‌توانید مهاجرت کرده ولی برای ارتباط بهتر با محیط، کار پیدا کردن در رده‌های بالاتر و ارتباطات اجتماعی نیاز به ارتقای سطح زبانتان دارید.

سؤالات متداول

آیا آزمون آیلتس برای تحصیل کشورهای اروپایی غیرانگلیسی‌زبان هم قابل‌قبول است؟
بله تحصیل در دو مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری در بسیاری از دانشگاه‌ها به زبان انگلیسی است و نیاز به ارائه مدرک زبان آیلتس یا تافل دارد. بهتر است قبل از شروع پروسه اپلای حتماً این مورد را از قسمت admission دانشگاه موردنظرتان چک کنید.
برای ثبت‌نام آزمون تک مهارتی آیلتس چه کنیم؟
این آزمون در ایران برگزار نشده و برای ثبت‌نام تک ‌مهارت باید به کشورهای همسایه مانند ترکیه، ارمنستان، امارات یا گرجستان بروید.
منابع آموزشی آیلتس آکادمیک و جنرال تفاوت دارد؟
خیر منابع آموزشی مربوط به دستور زبان و واژگان، تمرین speaking  و listening مشترک است و برای بخش reading هم می‌توانید از نمونه سؤال‌های جنرال سال‌های قبل و کتاب‌های آموزش reading جنرال استفاده کنید.

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید