تقویت مکالمه انگلیسی کودکان

روش‌های تقویت مکالمه انگلیسی در کودکان

فهرست مطالب

والدینی که فرزندشان را از سنین پایین‌تر و حتی قبل مدرسه کلاس آموزش زبان می‌فرستند، همیشه یک دغدغه مهم دارند اینکه کودک برای خوب صحبت کردن آماده باشد. معمولاً در سنین پایین و ترم‌های اول، کودکان فقط با طیف وسیعی از کلمات آشنا شده و شروع به حفظ کردن یک سری از جملات می‌کنند و در واقع اصلاً آموزش دستور زبان برای سنین پایین مناسب نیست، به همین خاطر تقویت مکالمه انگلیسی کودکان همراه با یادگیری کلمات و جملات متنوع است. ما در این مقاله می‌خواهیم چند راهکار تقویت مکالمه زبان کودکان را به شما پیشنهاد دهیم تا بتوانید در خانه همراه فرزندتان تمرین کنید، پس با ما همراه شوید.

چرا باید به کودکان، مکالمه زبان انگلیسی یاد دهیم؟

قبل از معرفی راهکارهای تقویت مکالمه انگلیسی کودکان بیایید به یک سؤال مهم یعنی دلیل یادگیری زبان از سنین پایین پاسخ دهیم.

انگلیسی یک زبان بین‌المللی است و فقط برای مهاجرت لازم نیست؛ بلکه برای آینده شغلی بهتر، حقوق بالاتر با موقعیت‌های کاری برجسته، موفقیت در دانشگاه، ارائه تز موفق پایان‌نامه، ارتباط با افراد و دوستانی از سراسر دنیا و هر چیزی که فکر کنید، به زبان انگلیسی نیاز است.

بیشتر بخوانید

شما در یک مسافرت ساده و برای صحبت با مردم نیاز به دانستن زبان دارید، برای پروژه‌های دانشگاهی باید زبان بلد باشید، برای کار در هلدینگ‌های بین‌المللی دانستن زبان یکی از شرایط است، اگر بخواهید مهاجرت کنید که اصلاً بدون دانش زبان چنین چیزی ممکن نیست، پس باید به زبان تسلط داشته و بهتر است که این آموزش را از سنین پایین شروع کنیم.

حالا اگر همه این موارد را در کنار دنیای کودکانه بگذاریم، تماشای بهترین کارتون‌ها و انیمیشن‌ها، امکان ثبت‌نام در اردوهای تابستانه مدارس بین‌المللی و ده‌ها مورد دیگر برای کودکمان فراهم می‎شود.

از چه سنی تقویت مکالمه انگلیسی به کودکان را شروع کنیم؟

بهترین سن آموزش زبان به‌صورت خیلی ساده و ابتدایی و در واقع کودکانه، پنج‌سالگی است. از این سن شما می‌توانید طیف وسیعی از رنگ‌ها، نام حیوانات، میوه‌ها و اشیا را به کودک آموخته و از هشت‌سالگی، یعنی بعد از یادگیری الفبای فارسی، برای آموزش بیشتر او را کلاس فرستاده یا برایش معلم بگیرید.

از چه سنی تقویت مکالمه انگلیسی به کودکان را شروع کنیم؟

از این سن به مرور الفبای انگلیسی و املای کلمات ساده با کودک شروع شده و از بازی، سرگرمی، کارتون و… برای تقویت مکالمه انگلیسی کودکان استفاده می‌‏شود تا وقتی که در مقاطع بالاتر آموزش دستور زبان هم شروع شود. حالا بیایید سراغ راهکارهای تقویت مکالمه زبان کودکان برویم. 

روش‌های تقویت مکالمه زبان کودکان

همه ما در دوران کودکی و در مواجهه با تجربیات جدید، سطحی از ترس، اضطراب، احساس خجالت و… را تجربه کردیم؛ به همین خاطر یکی از مهم‌ترین چیزهایی که کودک به آن نیاز دارد، احساس اعتمادبه‌نفس برای مکالمه و البته آموزش کامل و دقیق است.

بیشتر بخوانید

در این مسیر، کاری که شما به‌عنوان والدین می‌توانید انجام دهید، همراهی با کودک برای تمرین و تقویت اعتمادبه‌نفس است تا با راهکارهای زیر به او کمک کنید بهتر و روان‌تر صحبت کند. راهکارهای پیشنهادی ما برای تقویت مکالمه زبان کودکان با خواندن کتاب شروع می‌شود.

برای کودک تان کتاب بخوانید!

داستان‌ها همیشه بهترین روش برای آموزش مسائل مختلف به کودک و البته علاقه‌مند کردن آن‌ها به کتاب و مطالعه است. پیشنهاد می‌کنیم برای تقویت مکالمه انگلیسی کودکان روزانه ساعتی را به داستان انگلیسی خواندن اختصاص داده و از او بخواهید کلماتی را که می‌داند تکرار کرده یا معنایش را بگوید.

خودتان هم داستان را خوانده و برایش معنا کنید، این مسئله به اعتمادبه‌نفس بیشتر کودکتان هم کمک می‌کند؛ زیرا از او می‌خواهد دانسته‌هایش را نشان دهد و همین مورد کوچک برای بچه‌ها بسیار جذاب است. علاوه بر این، داستان خواندن برای کودک به یادگیری کلمات بیشتر همراه با تلفظ درستشان هم کمک می‌کند.

از کتاب صوتی استفاده کنید!

دومین پیشنهاد برای تقویت مکالمه انگلیسی کودکان گوش دادن به کتاب‌های داستان صوتی است. برای اینکه کودکتان در فضای انگلیسی قرار بگیرد و برای تقویت مهارت مکالمه و شنیداری، بهتر است از کتاب داستان‌های صوتی و شعرهای کودکانه استفاده کنید. این مورد هم به یادگیری کلمات بیشتر و تلفظ صحیح کلمات کمک کرده و انگیزه بیشتری برای یادگیری به کودک می‌دهد.

بیشتر بخوانید
بهترین نرم افزارهای آموزش زبان برای کودکان: راهی برای یادگیری با سرگرمی

نیازی به یادگیری دستور زبان نیست!

آموزش دستور زبان به کودکان در سنین پایین اصلاً پیشنهاد نشده و روش خوبی برای یادگیری زبان نیست، پس اگر حتی به غلط کودکتان جمله‌ای را گفت اصلاً او را اصلاح نکنید. هر زمان هم که برای حرف زدن از جملات انگلیسی یا حتی کلمات ساده استفاده کرد، او را تشویق کرده و از سیستم جایزه و پاداش استفاده کنید. به مرور و با ادامه مسیر آموزشی، می‌توانید با همراهی منتور یا ثبت‌نام در کلاس زبان، گرامر و دستور زبان را هم برای درست و اصولی صحبت کردن به کودکتان آموخته و از این بابت دغدغه‌ای نداشته باشید.

روش‌های تقویت مکالمه زبان کودکان

یادتان باشد اصلاح مداوم، این حس را که کودک اشتباه کرده به وی منتقل می‌کند و این مسئله‌ای است  که بچه‌ها در سنین پایین هم از آن می‌ترسند و هم باعث از بین رفتن انگیزه‌شان می‎شود.

در مسیر یادگیری کودک را همراهی کنید!

یکی دیگر از مهم‌ترین کارهایی که باید برای تقویت مکالمه انگلیسی کودکان انجام دهید، همراهی‎شان در مسیر یادگیری و تمرین مکالمه است. مثلاً وقتی در حال صحبت است، اصلاً برای تصحیح اشتباهات حرفش را قطع نکنید یا اگر جمله‌اش را نصفه گذاشت اصراری نداشته باشید که حتماً حرفش را تمام کند.

یادگیری کودک

در ابتدای مسیر آموزشی بچه‌ها برای استفاده درست از کلمات به زمان بیشتری نیاز دارند تا ساختار جمله‌بندی در ذهنشان شکل گرفته و سپس بیانش کنند، پس صبور باشید و اگر تسلط خوبی به زبان دارید، حتماً سؤال و جواب روزانه و مکالمه‌های ساده با کودکتان داشته باشید؛ زیرا هم به اعتمادبه‌نفسشان برای مکالمه کمک کرده و هم نوعی تمرین است.

حتماً کارتون و فیلم کودکانه انگلیسی تماشا کنید!

پیشنهاد بعدی برای تقویت مکالمه انگلیسی کودکان تماشای فیلم و کارتون کودکانه است. با این روش کودکتان در فضای انگلیسی قرار گرفته و با تلفظ درست بسیاری از کلمات آشنا می‎شود، در ادامه هم می‌تواند قواعد دستور زبانی مختلف را با همین روش بیاموزد. البته یادتان باشد که علاوه بر تشویق و همراهی با کودکان برای تماشای فیلم و کارتون انگلیسی، حتماً آن دسته‌ای را انتخاب کنید که مناسب سطح زبان فرزندتان باشد تا برای فهمیدن داستان دچار مشکل نشود.

با کودک صحبت کنید!

برای تقویت مکالمه انگلیسی کودکان حتماً در طول روز با کودک سؤال و جواب داشته باشید و درباره کارهایی که انجام داده از او سؤال بپرسید. نیازی نیست که سؤال‌های سختی بپرسید؛ بلکه با پرسش‌های بسیار ساده مانند

  •         What did you eat for lunch?
  •         What did you do in school?
  •         What is your favorite game?

 و موارد مشابه می‌توانید در مسیر تمرین مکالمه با او همراه باشید.

در ادامه این مسیر می‌توانید با کلمات ساده‌ای که کودک یاد گرفته، داستان ساخته و از او بخواهید که این داستان را به‌خاطر سپرده، کلمات جدیدش را یاد گرفته و برایتان تکرار کند. یادتان باشد که در مسیر تقویت مکالمه انگلیسی کودکان تمرین و تکرار کلید موفقیت است.

سؤالات متداول

آیا از کتاب‌های کمک‌آموزشی هم می‌توان برای تقویت مکالمه انگلیسی کودکان کمک گرفت؟
بله شما می‌توانید از کتاب‌های آموزش واژگان و جمله‌بندی‌ که مخصوص کودکان طراحی شده، استفاده کنید.
در چه سنی بهتر است کودک را در کلاس زبان ثبت‌نام کنید؟
بعد از تجربه مدرسه و حضور در جمع شما می‌توانید کودک را در هشت یا نه‌سالگی کلاس زبان عمومی بفرستید. همیشه توصیه می‌کنیم کودکان خیلی زود فضای آموزشی و رقابتی را تجربه نکنند.
آیا از اپلیکیشن هم می‌توان برای آموزش زبان به کودک استفاده کرد؟
بله بسیاری از اپ‌های آموزش زبان فقط مخصوص کودکان طراحی شده و از طریق بازی و کارتون، واژگان و جملات ساده و پایه را آموزش می‌دهد.

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید