آموزش زبان به کودکان با داستان کوتاه

آموزش زبان به کودکان از طریق داستان‌های کوتاه

فهرست مطالب

در مورد آموزش زبان انگلیسی به کودکان همیشه روش‌های مختلفی پیشنهاد می‌شود. بازی، کارگروهی، تماشای انیمیشن، معلم خصوصی و حتی کلاس مخصوص کودکان همگی بهترین روش‌های آموزش زبان به خردسالان است؛ اما در مقاله امروز قرار است درباره یک روش بهتر صحبت کنیم. آموزش زبان به کودکان با داستان کوتاه پیشنهاد امروز ما برای والدین و حتی مؤسسات آموزش زبان است؛ زیرا این روش نه‌تنها برای تقویت مهارت شنیداری listening کودک مفید است؛ بلکه باعث یادگیری طیف وسیعی از کلمات شده و قوه تخیل بچه‌ها را پروبال می‌دهد، پس بیایید بدون معطلی بیشتر با این متد آموزشی جدید آشنا شویم.

مزایای آموزش زبان انگلیسی به کودکان

پیش از صحبت درباره آموزش زبان به کودکان با داستان کوتاه بیایید درباره ضرورت یادگیری زبان انگلیسی در سنین پایین صحبت کنیم.

در حال حاضر اگر نگاهی به طیف دانشجویانی بیندازید که قصد مهاجرت تحصیلی دارند، متوجه می‌شوید که بیشترشان نگران آزمون زبان و گرفتن نمره خوب هستند. آن‌ها مجبورند در بازه زمانی کوتاه هم مقاله آماده کنند، هم پروسه اپلای را پیش بگیرند و هم به‌صورت فشرده زبان خوانده و آماده شرکت در آزمون زبان شوند تا نمره آیلتس یا تافلشان به ددلاین اپلای برسد. همین مسئله کوچک نشان می‌دهد که اگر بچه‌ها از سنین پایین برای زبان آموزش ببینند، دیگر در یک بازه زمانی کوتاه مجبور به پرفشار درس خواندن نیستند و انگلیسی حکم زبان دومشان را پیدا می‌کند؛ زیرا با آن بزرگ شدند. در بسیاری از کشورهای جهان این روزها والدین برای فرزندانشان پرستار غیربومی می‌گیرند تا بچه‌ها از همان سنین پایین با زبان دیگری هم بزرگ شوند، مثلاً در کانادا بیشتر بچه‌ها پرستار اسپانیایی‎زبان و یا ماندرین (چینی) دارند.

آموزش زبان با داستان

علاوه بر همه این موارد، یادگیری زبان انگلیسی از سنین کودکی به پرورش قدرت ذهنی کمک کرده و باعث می‌شود تا قدرت یادگیری و ادراک مطالب بیشتر شود. معمولاً کودکان دوزبانه برای یادگیری زبان سوم هم استعداد خوبی دارند و سریع‌تر از همسالانشان پیش می‌روند. همه این موارد را هم کنار بگذاریم، یادگیری زبان انگلیسی از سنین پایین باعث می‎شود تا اگر برنامه‌ای برای مهاجرت داشتید، کودکتان بلافاصله با محیط جدید تطبیق پیدا کرده، فوراً وارد محیط آموزشی شده و هیچ خلایی احساس نکند. با این مقدمه بیایید نگاهی کلی به استفاده از داستان‌سرایی به‌عنوان روش آموزشی داشته باشیم.

استفاده از داستان کوتاه به‌عنوان روش آموزشی

استفاده از داستان کوتاه فقط برای آموزش زبان انگلیسی نیست و برای بسیاری از اهداف آموزشی دیگر هم پیشنهاد می‌شود. قصه شنیدن یکی از تفریحات موردعلاقه کودکان بوده و برایشان لذت‌بخش است، از طرف دیگر بچه‌ها معمولاً قدرت تخیل بسیار بالایی داشته و برای هر مسئله کوچکی می‌توانند قصه‌پردازی کنند. به همین خاطر شنیدن داستان‌های مختلف به پرورش قدرت ذهن و خلاقیتشان کمک بسیاری می‌کند.

بیشتر بخوانید

علاوه بر این بسیاری از مفاهیم اخلاقی را در سنین پایین می‌توانید از طریق داستان به کودکان آموزش دهید، مثلاً در مورد بد بودن دروغگویی، لزوم کمک به نیازمندان، مهربان بودن با دوستان، قضاوت نکردن دیگران و بسیاری از مسائل اخلاقی دیگر شما می‌توانید از داستان‌سرایی کمک گرفته و چنین مسائلی را با پند و اندرز و داستان به کودک گوشزد کنید.

داستان کوتاه انگلیسی کودکانه

سومین مورد آموزشی، یادگیری برخی از کلمات جدید، نحوه جمله‌سازی و صحبت کردن از طریق داستان است. کودک با شنیدن داستان تعداد زیادی کلمه جدید یاد گرفته و با برخی از قواعد دستور زبانی و ساختار جمله‌سازی نیز آشنا می‌شود. در کنار این موارد هنجارها و ارزش‌های اجتماعی، قواعد و قوانین کلی و موارد مشابه را هم می‌تواند در خلال داستان به کودکان نشان داده و از آن‌ها بخواهید تا به این چهارچوب‌ها عمل کنند. مثلاً در مهدکودک استراحت در زمان تعیین شده، احترام به بازی گروهی، همراهی با دیگران، نشستن در جایی که برایشان تعیین شده و بسیاری از موارد دیگر از جمله چهارچوب‌های اجتماعی است که به زبان شیرین قصه می‌توان به کودک آموزش داد

انتخاب داستان مناسب برای کودکان

با این توضیحات درباره آموزش زبان به کودکان با داستان کوتاه بسیاری از والدین درباره انتخاب داستان مناسب از ما سؤال دارند. پیشنهاد اول این است که اگر خودتان تسلط نسبتاً قابل‌قبولی به زبان دارید، داستان‌های ایرانی و فولکلور ایرانی خودمان را به انگلیسی برگردانده، برای کودکان تعریف کرده و آن‌ها را با بخشی از فرهنگ عامیانه ایران آشنا کنید. اگر نمی‌توانید داستان‌های ایرانی برایشان تعریف کنید، از کتابفروشی‌های سراسر کشور مانند شهر کتاب و دیگر کتابفروشی‌های مشابه می‌توانید در بخش کودکان، کتاب داستان مخصوص هر سن را پیدا کنید. این کتاب داستان‌ها بر اساس بازه سنی دسته‌بندی شده و همراه با تصویر، رنگ‌آمیزی و گاه حتی بازی است.

بیشتر بخوانید

بهتر است داستان‌های منتخب برای آموزش زبان به کودک کوتاه و  البته آموزنده باشد، مثلاً از پنج صفحه بیشتر نشود. در ضمن این کتاب‌ها بهتر است که همراه با تصویر واضح از برخی کلمات باشد، مثلاً اگر کتابی گرفتید که برای آموزش نام حیوانات به انگلیسی است، به تفکیک هر حیوان را با تصویر آورده باشد تا یادگیری‌اش برای کودک هم راحت‌تر باشد. بعد از این توضیحات بیایید تا در قسمت بعدی یک نمونه داستان داشته باشیم.

یک داستان کوتاه انگلیسی به همراه ترجمه فارسی

داستان زیر، جان تنبل lazy John درباره تنبلی نوشته شده که بسیار کوتاه و مختصر است، برای یادگیری برخی صفت‌ها، کلمات و میوه‌ها مناسب است و یک پند اخلاقی درباره لزوم سخت‌کوشی و اجتناب از تنبلی دارد.

Lazy john

There was a boy named John who was so lazy, he could not even bother to change his clothes.

One day, he saw that the apple tree in their yard was full of fruits. He wanted to eat some apples but he was too lazy to climb the tree and take the fruits, so he lay down underneath the tree and waited for the fruits to fall off.

John waited until he was very hungry but the apples never fell. Laziness can get you nowhere. If you want something, you need to work hard for it.

جان تنبل

پسری به نام جان بود که خیلی تنبل بود، این‌قدر که حتی زحمت عوض کردن لباسش را به خودش نمی‌داد.

یک روز، دید که درخت سیب در حیاتشان پر از میوه است.

او دلش می‌خواست چند تا سیب بخورد؛ اما خیلی تنبل بود (تنبل‌تر از این حرف‌ها بود)  که از درخت بالا برود و میوه بردارد (بچیند).

پس زیر درخت دراز کشید و منتظر شد تا میوه‌ها از درخت پایین بیافتند. جان منتظر شد و منتظر شد تا اینکه خیلی گرسنه شد ولی سیب‌ها هیچ وقت پایین نیافتادند. تنبلی شما را به هیچ جا نمی‌رساند. اگر چیزی می‌خواهید (به دست آورید) نیاز است (باید) که برای آن سخت کار کنید.

سؤالات متداول

بعد از داستان‌سرایی بهترین روش پیشنهادی برای تمرین کلمات جدید با کودک چیست؟
بهترین تمرین برای کودک تکرار است، مثلاً می‌توانید برخی چیزها مثل میوه‌ها یا رنگ‌ها را که یاد گرفته به او نشان داده و انگلیسی‌اش را بپرسید تا با تکرار و تمرین به مرور کلمات جدید را فرابگیرد.
اگر به دلیل سختی مطالب کودکمان علاقه‌ای به داستان انگلیسی نداشت، چه کنیم؟
برای آموزش زبان به کودکان با داستان کوتاه زیاد فرزندتان را تحت‌فشار نگذارید، اگر علاقه‌ای یا تمرکز شنیدن نداشت بگذارید تا کاری که دوست دارد، انجام دهد و از سیستم تشویق و جایزه برای جلب‌توجهش استفاده کنید. در نهایت هم اگر خواستید برایش قصه بگویید، داستان‌های کوتاه مثل مورد بالا را تعریف کرده و هیچ اجباری برایش تعیین نکنید.
آیا با داستان کوتاه می‌توان قواعد دستور زبان را هم به کودک آموخت؟
با داستان کوتاه می‌توان گرامر، جمله‌بندی و کلمات جدید را به کودک آموخت؛ اما بهتر است که گرامر را به معلم و سیستم آموزشی استاندارد واگذار کنید.

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید