روش های آموزش اعداد انگلیسی به کودکان

معرفی بهترین روش های آموزش اعداد انگلیسی به کودکان

فهرست مطالب

آموزش اعداد به کودکان یکی از اولین درس‌هایی است که در کودکی باید به آنها آموخت. شمارش اعداد سبب می‌شود که نخستین دریچه ریاضیات برای کودکان باز شود و به آنها کمک کند که در فعالیت‌های مهم حتی بازی کردن از آن استفاده کنند. همچنین  آموزش اعداد موضوع مهمی در فرآیند تحصیلی کودکان است و باعث می‌شود که مسیر یادگیری ریاضی برای آنها میسر شود. آموزش اعداد انگلیسی به کودکان نیز مهارتی است که به آنها کمک می‌کند زبان انگلیسی را به تدریج فرا گیرند. این آموزش می‌تواند کاری مفرح و جذاب باشد و به کودکان در آموختن لغات و اصطلاحات بیشتر به زبان انگلیسی کمک شایانی نماید. در ادامه با روش های آموزش اعداد انگلیسی به کودکان آشنا می‌شویم.

اهمیت و کاربرد اعداد انگلیسی را برای کودکان

آموزش زبان انگلیسی به کودکان روش‌های مختلفی دارد و می‌توان با شیوه‌های متفاوت به انجام این کار پرداخت. می‌توان آموزش زبان را به صورت موضوعی و از طریق یاد دادن نام میوه‌ها، رنگ‌ها خوراکی‌ها، حیوانات و… شروع کرد. از آنجایی که ایجاد توانایی شمارش اهمیت زیادی دارد و درک درستی از اعداد به کودکان می‌دهد، می‌توان آموزش زبان انگلیسی را از طریق اعداد به کودکان شروع کرد. 

اهمیت و کاربرد اعداد انگلیسی را برای کودکان

آموزش اعداد یک مهارت کاربردی به کودکان است و آنها را با دنیای وسیع ریاضی آشنا می‌کند. این کار به کودکان می‌آموزد که ساعت را نیز بخوانند. کودکان پیش از رفتن به مدرسه با اعداد تک رقمی آشنا شده‌اند و به اهمیت استفاده از عددها در زندگی روزمره پی برده‌اند. بنابراین می‌توان از همین زمان به آموزش اعداد به زبان انگلیسی نیز برای آنها اقدام کرد. این کار به آنها کمک می‎کند که همزمان با یادگیری عددها به زبان فارسی، اعداد را به انگلیسی نیز بیاموزند و با آموزش دو زبانه، مهارت‌های ریاضی خود را در آینده توسعه دهند. 

بهترین سن آموزش اعداد انگلیسی به کودکان

اگر قصد آموزش اعداد انگلیسی به کودکان خود را دارید، از سنین پیش از مدرسه شروع کنید. در این زمان کودکان اعداد یک رقمی و دو رقمی ساده را به فارسی آموخته‌اند و حالا مرحله جذاب دیگری پیش روی آنها قرار خواهد گرفت که آموزش اعداد انگلیسی است. در واقع 5 یا 6 سالگی می‌تواند بهترین سن برای شروع آموزش اعداد به انگلیسی باشد؛ زیرا این زمان، سنین آغاز یادگیری جدی کودک بوده و زمانی است که کودکان برای مدرسه رفتن آماده می‎شوند. به همین دلیل فرزندان شما در این سنین و به دلیل خلاقیت و کنجکاوی‌ ذاتی‌شان امکان بهتری برای آموزش‌ دارند. پس می‌توان در این سن اعداد را در خانه و با روش‌های خلاقانه به آنها آموخت. 

پس از این مرحله که کودکان به مدرسه رفتند و به تدریج با اعداد بیشتری در دروس ریاضی آشنا می‌شوند. به این ترتیب آنها بهتر به مفهوم عدد پر برده و نسبت به کاربرد آنها در زندگی اطلاع پیدا می‌کنند. در این زمان با گسترش آموزش اعداد انگلیسی می‌توان به آنها کمک کرد که سایر مفاهیم ریاضی مانند جمع و تفریق را نیز بیاموزند و همانطور که در حال یادگیری این علم به زبان فارسی هستند، آن را به انگلیسی نیز فرا بگیرند. بنابراین حتی اگر هم پیش از مدرسه و در خانه اعداد را به انگلیسی یاد نگرفته باشند، می‌توان از سنین 8 یا 9 سالگی برای آموزش اعداد به آنها اقدام نمود. 

مراحل و روش های آموزش اعداد انگلیسی

می‌توان از روش‎ها و راهبردهای متعددی برای آموزش اعداد به کودکان خردسال استفاده کرد. بدون تردید آموزش اعداد به انگلیسی دارای مراحلی است و باید اعداد را طبق یک دسته‌بندی مشخص به کودکان یاد داد. به عنوان مثال تا زمانی که کودک اعداد یک رقمی را نیاموزد نمی‌توان به سراغ اعداد دورقمی و بیشتر رفت. پس باید طبق مراحل مشخص و یک برنامه‌ریزی مناسب، اعداد را به کودکان آموخت. 

مراحل آموزش اعداد انگلیسی

بنابراین در ابتدا باید تنها 9 یا 10 عدد را به آنها آموخت. آموزش اعداد صفر تا نه مرحله ابتدایی فرآیند یادگیری آنها خواهد بود. بدون تردید شکل نسبتا شبیه به هم این اعداد، آموزش آنها را ساده‌تر می‌کند و در مرحله بعد کودک می‌بیند که بقیه اعداد همه ترکیبی از این 10 کاراکتر هستند، همه به یک اندازه بوده، یک شکل نگارشی دارند و فاقد حروف کوچک و بزرگ یا به اصطلاح انگلیسی حروف کپیتال (Capital) هستند. همه این دلایل، باعث می‌شود که مراحل آموزش اعداد انگلیسی به کودکان بسیار ساده بوده و آنها را به خوبی برای مراحل بعد آماده نماید. 

بازی ها و روش های آموزش اعداد انگلیسی به کودکان 

روش‌های جالبی برای آموزش اعداد انگلیسی به کودکان وجود دارد. از میان این روش‌ها می‌توان به تعریف داستان و بازی اشاره کرد. والدین می‌توانند با روش‌های خلاقانه‌ای داستان‌هایی را برای کودکان تعریف کنند که در آنها اعداد کاربرد مهمی دارد. این اعداد را می‌توان همزمان به زبان فارسی و انگلیسی برای کودکان تکرار کرد تا آنها بتوانند اعداد را یاد بگیرند. 

علاوه بر این می‌توان در عبارت‌هایی مانند بزرگ، کوچک، کم یا زیاد، از اعداد استفاده کرد و این اعداد را به انگلیسی به کودکان آموخت. نوشتن اعداد روی کاغذ و تطبیق آنها با اشکال نیز می‌تواند از روش‌های جذاب آموزش برای کودکان باشد. علاوه بر این بازی‌های زیادی نیز برای آموزش اعداد به انگلیسی وجود دارد که در ادامه آنها را توضیح می‌دهیم. 

دومینو

این بازی یکی از فعالیت‌های جذاب است که می‌توان به کمک آنها اعداد و ترتیب آنها از پایین به بالا و برعکس را به کودکان آموزش داد آموزش داد. برای بازی دومینو لازم نیست حتما وسیله خاصی داشته باشید، می‌توانید با بریدن کاغذها یا مقواهای یک اندازه و نوشتن اعداد روی آنها بازی دومینو را شروع کرد. به این ترتیب کودکان با شکل اعداد، نام آنها و ترتیبشان آشنا می‌شوند و آنها را به خاطر می‌سپارند. 

بیشتر بخوانید
بهترین روش‌ تدریس زبان به کودکان در کلاس‌های درس

لِی‌لِی

همانطور که می‌دانیم، بازی لی‌لی نیاز به شمردن اعداد دارد. بنابراین با این بازی جذاب و پرتحرک می‌توان اعداد انگلیسی را به کودکان آموزش داد. برای این کار کافی است یک فضای مناسب بازی را فراهم کرد. می‌توانید روی کاغذ یک صفحه لی‌لی انگلیسی کشید یا اگر حیاط دارید، مانند بازی قدیمی خودتان، صفحه لی‌لی را با گچ روی زمین ترسیم کنید. به این ترتیب امکان آموزش اعداد به کودکانتان را فراهم می‌کنید. 

لِی‌لِی

پیدا کردن عدد غایب

این بازی را می‌توانید روی کاغذ بنویسید. بازی به این ترتیب است که اعداد به انگلیسی و با روند از پایین به بالا روی کاغذ نوشته می‌شوند در حالی که یک عدد غایب است. پیدا کردن این عدد غایب به کودکان کمک می‌کند تا نام آن را بیاموزند. بازی را می‌توان با همان کارت‌های دومینو انجام داد و با چیدن کارت‌ها کنار هم و برداشتن یکی از اعداد، روند بازی را شکل داد.

بازی شمارش

بدون شک کودکان در سن خردسالی دوست دارند تعداد چیزهای مختلف را بدانند. به عنوان مثال شمارش اعضای بدن برای آنها کار جذابی است. بنابراین می‌توان در بازی شمارش از شمردن اعضای بدن کمک گرفت. تعداد چشم‌ها، دست و پاها و سایر اعضای بدن و یا وسایل دیگر می‌تواند به کودکان کمک کند اعداد انگلیسی را به خاطر بسپارند. 

بازی گروهی برپا

در این بازی، باید بیش از یک بازیکن وجود داشته باشد که با این کار هیجان زیادی به آن منتقل می‌شود. چند کودک کنار هم می‌نشینند و برای هر کس عددی را تعیین می‎کنید. بعد با صدا کردن آن عدد، کودک از جایش بلند می‌شود. 

بازی واکنش به اعداد

در یک فرآیند گروهی می‌توان برای هر شماره کار بامزه‌ای مانند دست زدن، خندیدن و غیره را نیز تعیین کرد. این بازی باعث می‌شود که گوش کودکان نسبت به اعداد حساس شده و با شنیدن هر کدام، فعالیت جذاب و هیجان‌انگیزی که شما برایشان تعیین کرده‌اید را انجام دهند.  

بازی ترکیبی برپا و واکنش به اعداد

این بازی که ترکیب برخاستن کودک با شماره مورد نظر خودش و انجام یک فعالیت همزمان با برپا شدن است، می‌تواند به یک مسابقه تبدیل شود و کودکان را سرگرم کند. حالت رقابتی این بازی که باید با شنیدن شماره خودشان همزمان برخاسته و کاری را نیز انجام دهند، باعث می‌شود که کودکان در فرآیند یادگیری اعداد دقت بیشتری به خرج داده و زودتر نتیجه بگیرند. 

بازی و نقاشی

کودکان عاشق نقاشی کشیدن هستند و کمتر کودکی است که در سال‌های ابتدای زندگی‌اش با مداد رنگی و آبرنگ بازی نکرده باشد. می‌توان کودکان را در فرآیند نقاشی به آموزش اعداد انگلیسی نیز مشغول کرد. این کار می‌تواند به دو روش انجام بگیرد. یکی این که تعداد عناصر موجود در نقاشی را از کودکان به زبان انگلیسی پرسید و یا این که از آنها خواست تعداد مشخصی از چیزی که شما پیشنهاد می‌دهید، مثلا درخت را نقاشی کنند. به این ترتیب با ترکیب نقاشی و آموزش اعداد به انگلیسی، کودکان می‌توانند هر دو مهارت خود را تقویت نمایند.   

دانلود آهنگ آموزش اعداد انگلیسی به کودکان

از آنجایی که موسیقی و آهنگ همیشه یادگیری را تسریع می‌کند و باعث می‌شود چیزهایی که به شعر و آهنگ شنیده می‌شوند، بهتر در یادها بمانند، می‌توان از آهنگ برای آموزش اعداد انگلیسی به کودکان استفاده کرد. می‌توان آهنگ آموزش اعداد انگلیسی به کودکان را دانلود کرد و برای آموزش اعداد انگلیسی به کودکان از آنها استفاده نمود:

سؤالات متداول

چرا باید اعداد را به انگلیسی به کودکان بیاموزیم؟
آموزش اعداد به کودکان یکی از روش‌های مهم آشنایی آنها با ریاضی است. آموزش اعداد به زبان انگلیسی نیز به کودکان کمک می‌کند تا هم در زمینه ریاضی مهارت بهتری پیدا کنند و هم برای آشنایی کامل با واژگان زبان انگلیسی مسیر درستی را طی نمایند.  
بهترین سن برای آموزش اعداد به انگلیسی چه زمانی است؟
بهترین سن برای آموزش اعداد یک رقمی به کودکان پیش از مدرسه و در دوران پیش دبستانی است. به تدریج با بالا رفتن سن کودکان و رفتن به مدرسه، همزمان با آموزش اعداد به فارسی، می‌توان اعداد انگلیسی دو، سه رقمی و بالاتر را به آنها آموخت و کودکان را با شیوه شمارش اعداد آشنا نمود. 
آیا بازی برای آموزش اعداد انگلیسی به کودکان مفید است؟
بله. بسیاری از بازی‌ها هستند که می‌توانند کودک را همزمان به فعالیت واداشته و با ایجاد هیجان فرآیند آموزش اعداد را به آنها تسهیل نمایند. 
بازی و موسیقی تا چه اندازه می‌تواند در آموزش اعداد انگلیسی به کودکان مفید باشد؟
از آنجایی که بازی و موسیقی امکان حفظ کردن کلمات را ساده‌تر می‌کند و باعث می‌شود که حافظه افراد راحت‌تر برای به خاطرسپاری فعال شود، آموزش اعداد انگلیسی از طریق بازی، آهنگ و موسیقی کار بسیار مناسب و در عین حال جذابی خواهد بود. 

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید