کتاب داستان انگلیسی برای کودکان

معرفی بهترین کتاب داستان انگلیسی برای کودکان

فهرست مطالب

خواندن کتاب داستان انگلیسی برای کودکان یکی از بهترین روش‌ها برای تقویت مهارت‌های زبانی است. شما می‌توانید از طریق داستان خواندن برای کودک کلمات جدیدی را به او آموزش داده و ذهنش را به حضور در فضای زبان انگلیسی عادت دهید. روی مهارت شنیداری listening تمرکز کرده و به مرور ساختار جمله‌بندی در انگلیسی را برایش توضیح دهید. به همین بهانه قرار است در این مقاله لیستی از بهترین کتاب داستان انگلیسی برای کودکان را معرفی کنیم تا اگر آموزش کودکتان را شروع کردید، بتوانید از این پیشنهادها استفاده کنید.

آموزش زبان به کودکان با کتاب داستان

آموزش زبان به کودکان از طریق داستان‌های کوتاه یا حتی فیلم و سریال مسیر پیچیده‌ای ندارد، بچه‌ها در سنین پایین‌تر اصلاً با یادگیری گرامر و دستور زبان درگیر نیستند و فقط با کلمات مهم آشنا می‌شوند.

بیشتر بخوانید

به مرور و با یادگیری base اولیه لغات جدید، آموزش ساختارهای ساده زبانی از طریق جملاتی با to be verb و در زمان حال ساده شروع می‌شود. در این مسیر آموزشی شما می‌توانید با خواندن کتاب داستان انگلیسی برای کودکان دامنه لغات آن‌ها را بهبود داده و آموزش را شروع کنید. در همین مسیر و از طریق داستان‌خوانی هم کودک با فضای انگلیسی بزرگ شده و هم گوشش به شنیدن جملاتی متفاوت از زبان مادری عادت می‌کند؛ در نتیجه مهارت listening هم تقویت می‌شود.

آموزش زبان به کودکان با کتاب داستان

بعد از مدتی که کودکتان به شنیدن داستان‌های انگلیسی عادت کرد،‍ می‌توانید از طریق دو تکنیک سایه shadow و listen and repeat تمرین مکالمه را هم شروع کنید. به این ترتیب یک سری جملات ساده با کلمات آشنا که قبلاً کودک با آن‌ها آشنا شده را بگویید و از او بخواهید تا تکرارش کنید. اگر در این مسیر آموزشی تلفظ درستی هم داشته باشید، کودک از همان ابتدا با تلفظ درست کلمات هم آشنا خواهد شد.

چگونه بهترین کتاب داستان انگلیسی برای کودکان را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب بهترین کتاب داستان انگلیسی برای کودکان باید به چند نکته مهم توجه کنید.

  •         سطح کتاب
  •         تم داستانی
  •         رنگ‌بندی و طراحی گرافیکی کتاب

قاعدتاً شما نمی‌توانید کتابی را برای کودک انتخاب کنید که کلمات جدید زیادی داشته باشد. بهترین انتخاب برای شروع سطح starter است. در این سطح زبانی، مسیر داستان ساده، جملات کوتاه و کلمات جدید بسیار کم هستند، داستان هم طولانی نیست و خیلی زود تمام می‌شود. به این ترتیب کودک داستانی را می‌شنود که درک معنای آن برایش خیلی سخت نیست و به راحتی می‌تواند با آن ارتباط گرفته و کلمات جدیدش را بیاموزد.

بیشتر بخوانید

تم داستانی نکته مهم دیگری است که در انتخاب بهترین کتاب داستان انگلیسی برای کودکان باید به آن توجه کنید. مثلاً اگر کودکتان داستان پلیسی دوست دارد، همین مدل کتاب را برایش انتخاب کنید یا اگر داستان‌های ساده‌تر را ترجیح می‌دهد، سراغ همین تم بروید. انتخاب موضوع موردعلاقه باعث می‌شود کودک با اشتیاق به داستان گوش داده و از شنیدنش کلافه نشود.

در آخر هم یادتان باشد که برای کودکان تم و طراحی داستان، رنگ‌بندی کتاب و نقاشی‌ صفحات تأثیر مهمی در جلب‌توجهشان دارد و اگر کتاب داستانی بدون نقاشی، عکس یا تصویر باشد ممکن است خیلی توجهشان را جلب نکند.

بهترین کتاب داستان‌های انگلیسی برای کودکان

در ادامه بهترین لیست کتاب داستان انگلیسی کودکانه را آوردیم که می‌توانید در سطوح مختلف زبانی برای کودک از شهر کتاب‌ها و کتاب‍‌فروشی‌های مختلف تهیه کنید.

بهترین کتاب داستان‌های انگلیسی برای کودکان

داستان The Lion Who Saw Himself in the Water

اولین پیشنهاد برای کتاب انگلیسی کودکان The Lion Who Saw Himself in the Water است. این داستان که از ایده‌های مولانا در مثنوی الهام گرفته درباره شیری است که تصویر خودش را در آب می‌بیند و تا مدت‌ها به دلیل ترسی که از آن تصویر یعنی چهره خودش دارد، سراغ برکه نمی‌رود.

این کتاب داستانی برای سطح intermediate مناسب است، نسبتاً کلمات جدید دارد و برای مبتدی اصلاً پیشنهاد نمی‌شود. هدف و پیام داستان هم شناخت خود و غلبه بر ترس‌های درونی است؛ به همین خاطر شاید برای خردسالان هم تم مناسبی نباشد.

قصه دوم، I Will Be Fierce

دومین پیشنهاد کتاب انگلیسی کودکان I will be fierce درباره دختری است که در دنیای رویایی و خیالی خودش از مسیر خانه تا مدرسه، کوه دانش یعنی کتابخانه را فتح کرده و برای خودش پل‌های جدید دوستی می‌سازد. دختر برای رسیدن به مدرسه سوار اسب شده و به همه‌جا می‌رود.

بیشتر بخوانید
کاوش در شازده کوچولو: یک ریدینگ جذاب برای زبان‌آموزان زبان انگلیسی

تم این داستان کاملاً تخیلی و سطح قصه starter است، در نتیجه با تعداد کلمات جدید نسبتاً کمی که دارد، برای کودکان شش تا ده یا نهایتاً دوازده سال پیشنهاد می‌شود.

کتاب داستان Corduroy

برای خواندن کتاب داستان انگلیسی برای کودکان در سطح پیشرفته بهترین انتخاب corduroy است. این داستان درباره خرس اسباب‌بازی است که یکی از دکمه‌هایش را گم کرده و همین نقص باعث شده تا در فروشگاه بماند و هیچ‌کس تمایلی به خریدش نداشته باشد. او را نمی‌خرد.

خرس چون می‌خواهد حتماً به خانه یکی از بچه‌ها راه پیدا کرده و کسی او را برای بازی بخواهد، فروشگاه را ترک می‌کند تا دنبال دکمه بگردد. تم داستان تخیلی، فانتزی و طنز است؛ اما کلمات دشوار و جدید زیاد دارید؛ به همین خاطر برای سنین بالای ده سال و برای سطح intermediate پیشنهاد می‌شود.

کتاب داستان کودکانه  After a Swim

پیشنهاد بعدی با تم اخلاقی و آموزنده، قصه after a swim است. این کتاب نقاشی و تصاویر زیاد و جالبی دارد. کلمات متن هم ساده و اندک و مناسب برای سطح  starter است که برای کودکان شش تا ده یا یازده سال پیشنهاد می‌شود. قصه هم درباره اسب و گربه‌ای است که می‌خواهند با شنا کردن در رودخانه به مزرعه ذرت برسند. در این راه، گربه به دلیل عادت‌ها و محدودیت‌های شخصی خودش با مشکل مختلفی مواجه می‌شود و دوستش یعنی اسب سعی دارد تا نجاتش دهد.

داستان طنز The Cat in the Hat

کتاب گربه کلاه پوش با داستان طولانی، فانتزی و طنز برای خواندن کتاب داستان انگلیسی برای کودکان پیشنهاد می‌‎شود. این داستان درباره خواهر و برادری است که تنها در خانه هستند و ناگهان گربه‌ای با کلاه جادویی وارد خانه‌شان می‌شود. این گربه با ایجاد دردسرهای مختلفش مسیر داستان را شکل داده و مطالب آموزنده‌ای هم دارد.

سطح داستان برای ده سال به بالا مناسب است و برای intermediate پیشنهاد می‌شود؛ زیرا کلمات جدید دارد و نسبتاً طولانی است.

نکات مهم در خواندن کتاب داستان انگلیسی برای کودکان

تا اینجا لیست خوبی از کتاب داستان انگلیسی کودکانه را معرفی کردیم؛ منتها یادتان باشد که خواندن کتاب داستان انگلیسی برای کودکان نکات مهمی هم دارد که این موارد را در ادامه برایتان آوردیم.

  •       در خواندن داستان‌های انگلیسی پافشاری نکنید، این مسیر آموزشی است و باید برای کودک بازدهی داشته باشد پس به تناوب و در زمان‌های مناسب برایش داستان انگلیسی بخوانید
  •       حتماً داستان‌های آموزنده و جالب را برای کودک انتخاب کنید تا از شنیدش لذت برده و خسته نشود
  •       کلمات جدید را چند مرتبه تکرار کرده و یا نشان دهید تا معنای داستان را متوجه شده و واژه جدید یاد بگیرد
  •       روی ساختار جملات تأکید نکنید؛ اما قصه را شمرده‌شمرده بخوانید
  •       حتماً از تصاویر و عکس‌های داستان کمک گرفته و توجه کودک را به شنیدن قصه جلب کنید
  •       از او بخواهید کلمات جدید را تکرار کرده و مطمئن شوید که تلفظ درست آن‌ها را متوجه شده است
  •       در طول روز کلماتی را که کودک از داستان یاد گرفته از او بپرسید و مطمئن شوید با تمرین چندباره به خوبی کلمات جدید را یاد گرفته است
  •       اگر کودک را کلاس زبان فرستادید، در مورد کتاب داستان از معلمش کمک گرفته و خارج از چهارچوب کلاسش مطلبی را آموزش ندهید

خواندن کتاب داستان انگلیسی برای کودکان

سؤالات متداول

آیا شنیدن داستان صوتی هم برای آموزش کودکان مناسب است؟
خیر داستان صوتی انگلیسی زمانی برای کودک مؤثر است که دانش اولیه را به دست آورده و در مهارت listening قوی باشد، پس برای مراحل اولیه آموزش نمی‌توانید از audio book استفاده کنید.
آیا تماشای کارتون و سریال‌های کودکانه انگلیسی را پیشنهاد می‌دهید؟
بله این منابع کمک‌‌آموزشی برای تقویت دو مهارت مکالمه و listening عالی است و به کودک کمک می‌کند دایره لغاتش را افزایش دهد.
سطح کتاب داستان را از کجا متوجه بشویم؟
پشت کتاب‌های داستانی که برای آموزش استفاده می‌شوند، سطح کتاب مثلاً starter با تعداد کلمات جدیدی که دارند، نوشته شده است.

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید