آموزش زبان به کودکان در خانه

آموزش زبان به کودکان در خانه با این ۵ روش

فهرست مطالب

وقتی والدین درباره سن شروع آموزش زبان به فرزندانشان می‌پرسند، پیشنهاد ما هشت یا نه‌ سالگی است؛ اما بسیاری دوست دارند کودکشان از همان ابتدا دوزبانه بزرگ شده و در نوجوانی برای یادگیری زبان سوم آماده شود. برای این دوستان بهترین راهکار، آموزش زبان به کودکان در خانه است. حضور در فضای کلاس زبان عمومی یا حتی داشتن معلم خصوصی در سنین پایین باعث می‌شود کودکتان خیلی زودتر از موعد وارد فضای آموزشی شود که روان‌شناسان خیلی این مسئله را پیشنهاد نمی‌دهند. بهتر است با آموزش کودک در خانه و از طریق بازی، کارتون و انیمیشن شروع کرده و بعد برای یادگیری پایه گرامر و سطوح بالاتر برایش معلم بگیرید یا او را کلاس زبان بفرستید. بیایید نگاهی عمیق‌تر به آموزش زبان به کودکان در خانه داشته باشیم.

آموزش زبان به کودکان در خانه بهتر است یا در کلاس؟

یکی از سؤال‌های همیشگی والدین تفاوت آموزش زبان به کودکان در خانه با کلاس زبان است. برای پاسخ به این سؤال اول به روحیات کودک توجه کنید. اگر فرزندتان خیلی اجتماعی است، سریع دوست پیدا می‌کند و با همسالانش ارتباط سازنده‌ای دارد یا حتی خودتان شاغل هستید، می‌توانید از سنین پایین او را در مهد ثبت‌نام کنید؛ اما برای کلاس زبان یعنی محیط آموزشی بهتر است که فرزندتان خیلی زود وارد این فضا نشده و در همان سن پنج یا شش‌سالگی با فضای عمومی مدرسه آشنا شود.

در این شرایط اگر مصمم به آموزش زبان به کودک هستید، می‌توانید خودتان با کمک بازی، انیمیشن، عروسک، و… آموزش زبان به کودک را شروع کرده یا برایش معلم خصوصی بگیرید. در هر صورت تصمیم اصلی به روحیات کودک و علائقش بستگی دارد. در ضمن اگر بعد از چند جلسه حضور در فضای کلاس، کودکتان دیگر علاقه نداشت یا از رفتن اجتناب‌ کرد، بهتر است ریشه‌ای مسئله را پیگیری کرده و متوجه شوید چرا دیگر علاقه‌ای به شرکت در کلاس ندارد؛ زیرا حل نشدن این مسئله در سنین بالا و زمان رفتن به مدرسه جدی می‌شود. حالا بیایید با 5 روش آموزش زبان به کودکان در خانه آشنا شویم.

روش‌های آموزش زبان به کودکان در خانه

برای آموزش زبان به کودکان در خانه می‌توانید از منابع آموزشی تکمیلی مانند کتاب یا نرم‌افزارهای مختلف استفاده کرده یا خیلی ساده با کمک بازی و داستان‌سرایی کلمات ساده یا حتی الفبا را به او آموزش دهید. برای شروع بیایید سراغ نرم‌افزارهای آموزش زبان به کودک برویم.

روش‌های آموزش زبان به کودکان در خانه

نرم‌افزارهای کمک‌آموزشی

نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های آموزش زبان به کودکان در خانه معمولاً شامل دو قسمت آموزش الفبا و آموزش کلمات ابتدایی می‌شود. قسمت آموزش کلمات ساده خودش چند دسته‌بندی می‌شود:

  •         رنگ‌ها
  •         نام حیوانات
  •         نام وسایل و اشیا
  •         نام اعضای بدن
  •         نام وسایل خانه
  •         میوه‌ها
  •         ماشین‌ها

بیشتر بخوانید
بهترین نرم افزارهای آموزش زبان برای کودکان: راهی برای یادگیری با سرگرمی

اگر سراغ استفاده از اپ بروید که مسیر آموزشی ساده است، معمولاً این برنامه‌ها از طریق انیمیشن و بازی، آموزش دارند و بعد یک سری سؤال‌ها از کودک می‌پرسند که پاسخگویی به آن همراه با بازی و موسیقی است. اگر کودک بتواند به این سؤال‌ها درست پاسخ بدهد، به مرحله بعد رفته و درس بعدی شروع می‌شود. در صورتی که برای فرزندتان محدودیتی در استفاده از تبلت و موبایل تعیین نکردید، این اپ‌ها از بهترین ابزارهای پیشنهادی آموزش زبان به کودکان در خانه هستند.

تماشای فیلم و سریال

دومین پیشنهاد تماشای فیلم و سریال‌های ساده و کودکانه است. یادتان باشد که برای آموزش زبان به کودکان در خانه باید محیط مناسبی را برای استفاده از زبان مهیا کنید، مثلاً روی وسایل خانه مثل لیوان یا قاشق و… برچسب اسم آن وسیله را به انگلیسی بچسبانید و از کودک بخواهید که اگر به آن‌ها نیاز داشت، انگلیسی‌شان را بگوید. علاوه بر این از طریق فیلم و سریال‌های انگلیسی کودکانه هم می‌توانید کودک را در فضای غیرفارسی وارد کرده و توجهش را جلب کنید.

سراغ لیستی از بهترین کارتون‌ها و فیلم‌های مخصوص کودکان رفته و ببینید کودک کدام را دوست دارد، سریال یا فیلمی را که بیشتر علاقه داشت برایش به انگلیسی و بدون زیرنویس پخش کنید و خیلی نگران جزئیات نباشید؛ زیرا کودکان با خلاقیت خودشان از تماشای کارتون لذت می‎برند. نهایتاً هم اگر سؤالی پرسید و گفت مثلاً lion چیست، پاسخش را بدهید؛ اما خیلی نگران ترجمه هر لحظه از کارتون نباشید.

برای کودک داستان بخوانید

پیشنهاد بعدی برای آموزش زبان به کودکان در خانه این است که برایش قصه‌های انگلیسی بخوانید و برای کلماتی که بلد نیست به آن شی در خانه اشاره کرده یا نقاشی‌‎اش را بکشید تا متوجه منظور داستان شود. البته اینجا منظور ما از قصه‌گویی، داستان‌های بسیار کوتاه و نهایتاً چند صد کلمه‌ای است تا با قرارگیری در محیط، گوش کودک با برخی کلمات آشنا شده و با تکرار، کلمه‌هایی که یاد گرفته را بخاطر بسپارد.

موسیقی کودکانه گوش دهید!

گوش دادن به موسیقی کودکانه و اجرای کلمات یا جملاتی که در آهنگ تکرار می‌شود، پیشنهاد بعدی برای آموزش زبان به کودکان در خانه است. شما می‌توانید از اینترنت یا یوتیوب موسیقی‌های بسیار ساده و کودکانه پیدا کرده، برای کودکتان بگذارید و از این طریق کلمات بیشتری را به او آموزش داده و گوشش را به انگلیسی عادت دهید.

کودک را به مکالمه عادت دهید!

شاید فکر کنید که عادت دادن کودک به مکالمه از این سن خیلی زود باشد؛ اما منظور ما این است که یک سری کلمات مثل میوه‌ها یا یک‌سری جملات بسیار ساده مانند:

  •         I want water در معنای من آب می‌خواهم
  •         I am hungry در معنای گرسنه هستم

و جملات مشابه را به او یاد داده و در زمانی که نیاز داشت، از او بخواهید تکرارش کند، خودتان هم انگلیسی جواب بدهید. به این ترتیب کودک با محیط انگلیسی بزرگ شده و به صحبت کردن و گوش کردن به زبانی غیر از زبان مادری خودش عادت می‌کند. در ضمن یادتان باشد که حتماً ساعت مشخصی را برای یاد گرفتن زبان در روز بگذارید و به آن پایبند باشید. علاوه بر این مثل یک الگو عمل کرده، مثلاً خودتان شروع به زبان خواندن کنید تا او با دیدن این صحنه مشتاق شده و سپس بخواهید که همراه شما آموخته‌هایش را مرور کند. با سیستم تشویق و جایزه هم می‌توانید انگیزه بیشتری به کودک بدهید.

تشویق و تحسین برای افزایش اعتمادبه‌نفس

بحث مهمی که در آموزش زبان به کودکان در خانه وجود دارد، تشویق و تحسین کودک برای انگیزه گرفتن و افزایش اعتمادبه‌نفس است.

کودک زبان مادری را به‌صورت غریزی و از طریق چیزهایی که از اطرافیانش شنیده، می‌آموزد. حالا باید برای یادگیری کلمات و جملات متفاوتی آماده شود که شاید برایش خیلی ساده نباشد، پس نیاز به انگیزه دارد تا این کار سخت را انجام دهد. با سیستم تشویق و جایزه می‌توانید کودک را به یادگیری هرچه بیشتر و استفاده از آموخته‌هایش تشویق ‌کنید.

بیشتر بخوانید

علاوه بر این بهتر است که چند کتاب داستان مخصوص کودکان به انگلیسی تهیه کرده و برایش بخوانید، بعد از او بخواهید که خلاصه‌اش را برایتان تعریف کند. کودکان وقتی متوجه شوند که اثرگذار هستند و توانستند توجه دیگران را جلب کنند، اعتماد به نفسشان هم بیشتر می‌شود. در ضمن حتماً به کودک‌ کمک کنید که در برابر آموزش احساس مسئولیت کند، یعنی متوجه شود که چه چیزهای آموخته و این آموخته‌های زبان چقدر برایش مفید است، مثلاً برایش کارتون بگذارید تا با فهمیدن یک سری جملات ساده به ارزش چیزهایی که یاد گرفته، پی ببرد. در این مسیر اجازه کسل شدن و خستگی را به کودک داده و هر زمان که انگیزه‌اش را از دست داد، به جای اجبار از ترفندهای دیگر برای جلب دوباره توجهش استفاده کنید.

ایجاد فرصت‌های مکالمه و تعامل با زبان‌آموزان دیگر

آخرین پیشنهاد برای آموزش زبان به کودکان در خانه این است که کودک فرصت مکالمه و تعامل با دیگران را داشته باشد. در این مرحله می‌توانید سراغ معلم خصوصی رفته یا اگر سن کودکتان مناسب بود، او را کلاس زبان بفرستید. حالا او می‌تواند از همان آموخته‌های ساده‌اش که شامل تعداد زیادی کلمه و جمله‌بندی‎های ساده می‌شود، برای بیان احساسات و ارتباط با دیگران استفاده کند. به این ترتیب هم در محیط انگلیسی قرار گرفته و هم توانسته از آموخته‌هایش برای مکالمه با دیگران استفاده کند.

بهترین سن برای آموزش اعداد انگلیسی به کودکان

البته یادتان باشد که در این مسیر آموزشی شما بعد از مدتی به بن‌بست رسیده و ناچار به آموزش قواعد ساده دستور زبان به کودک هستید تا او بتواند برای بیان حرف‌هایش جمله‌سازی کرده و درست صحبت کند. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم این مرحله از آموزش را که بسیار حساس و مهم است، به معلم خصوصی یا کلاس زبان عمومی سپرده و از اینجا به بعد در حل تمرین و ایجاد فضای بهتر برای آموزش در کنار کودک باشید.

سؤالات متداول

در آموزش زبان به کودک در خانه نیازی به مرور است؟
بله همه ما حتی در بزرگسالی هم فراموشکار هستیم و برای آموزش مفید باید همیشه مطالب مختلف را مرور کنیم، پس از طریق بازی یا خواندن آواز و تماشای کارتون، کلماتی که کودک قبلاً یاد گرفته را با او مرور کرده و بخواهید که معنایش را برایتان بگوید.
بهترین منبع آنلاین برای تماشای سریال‌های کودکانه مخصوص آموزش زبان انگلیسی چیست؟
بهترین منبع برای تماشای سریال یا فیلم یا حتی تدتاک جهت آموزش زبان برای هر سطح از آموزش منبع یوتیوب است که امکان تماشای ویدئو با زیرنویس هم دارد.
علاوه بر سیستم جایزه و تشویق دیگر چگونه می‌توان کودک را به یادگیری زبان تشویق کرد؟
برای علاقه‌مند کردن کودک سراغ موضوعات موردعلاقه‌اش رفته و کلمات مرتبط با آن موضوع را آموزش دهید. مثلاً اگر عاشق باغ‌وحش است با آموزش نام حیوانات مختلف شروع کنید.

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید