آموزش اعداد انگلیسی به کودکان

آموزش اعداد انگلیسی به کودکان+ معرفی روش و منبع

فهرست مطالب

آموزش زبان انگلیسی به کودکان قسمت‌های مختلفی دارد و معمولاً فقط با vocabulary شروع می‌شود. رنگ‌ها، نام حیوانات، نام اشیا و اعداد از اولین چیزهایی هستند که کودکان یاد می‌گیرند و بعد از چند  ترم با جمله‌سازی شروع می‌کنند تا آماده یادگیری قواعد پایه basic دستور زبانی شوند. با این مقدمه بیایید با راهکارهای آموزش اعداد انگلیسی به کودکان که توسط بسیاری از معلمان و زبان‌شناسان هم تأیید شده، آشنا شویم.

نحوه آموزش اعداد انگلیسی به کودکان

برای آموزش اعداد انگلیسی به کودکان بهتر است که سراغ بازی، فیلم، موسیقی و همکاری بچه‌ها به‌صورت teamwork بروید. کودکان معمولاً خیلی بازیگوش هستند و می‌خواهند بیشتر ساعات روزشان را مشغول بازی باشند، به همین خاطر همیشه توصیه می‌کنیم که والدین خیلی زود فرزندانشان را مدرسه نفرستاده و آن‌ها را وارد استرس فضای آموزشی نکنند. برای کلاس زبان هم بهترین روش آموزش به کودکان از طریق بازی، سرگرمی، حل معما، داستان‌خوانی، تماشای کارتون یا فیلم و… است. خوشبختانه آموزش اعداد را هم می‌توانید با بازی‌ها و سرگرمی‌های مختلف و حتی انیمیشن ترکیب کرده و نتیجه خوبی از آموزش بگیرید.

بهترین سن برای آموزش اعداد انگلیسی به کودکان

آموزش اعداد انگلیسی به کودکان را از خانه و بدون نیاز به حضور در کلاس از 5 یا 6 سالگی می‌توانید شروع کنید. یادگیری اعداد هیچ تفاوتی با یادگیری نام اشیا یا رنگ‌ها ندارد و کودک هم به دلیل خلاقیت و کنجکاوی‌اش، آموزش‌پذیری بسیار بالایی دارد. اگر هم در خانه با فرزندتان تمرین نکردید، می‌توانید از 8 یا 9 سالگی برایش معلم گرفته یا او را کلاس زبان بفرستید تا در همان دو ترم اول تمام اعداد را یاد بگیرد. با این توضیحات بیایید تا در ادامه راهکارهای عملی آموزش اعداد انگلیسی به کودکان را شروع کنیم.

بهترین سن برای آموزش اعداد انگلیسی به کودکان

آموزش اعداد یک تا ده به کودک

اول از همه با آموزش اعداد 1 تا 10 شروع می‌کنیم که نیاز به هیچ کلاس خاصی ندارد؛ ولی باید خودتان بهترین زمان یادگیری کودک در خانه را پیدا کرده و وقتی حوصله دارد آموزش را شروع کنید وگرنه خیلی زود کلافه شده و اصلاً اهمیتی به درس نمی‌دهد.

بیشتر بخوانید

اگر تخته whiteboard در خانه دارید، می‌توانید با کشیدن شکل روی تخته شروع کنید. تخته‌های آهنربایی و تبلت هم برای نقاشی کشیدن و آموزش اعداد به کودک مناسب است. در ضمن در این آموزش کودک نیازی به یادگیری املا و نحوه نوشتن اعداد ندارد و فقط باید از یک تا ده را حفظ کند.

آموزش اعداد یک تا ده به کودک

هر چیزی که کودکتان دوست دارد، از میوه تا ماشین یا وسایل اسباب‌بازی را بکشید یا تصویرش را پیدا کرده و بچسبانید؛ مثلاً برای عدد یک، یک تصویر، برای دو هم دو تصویر و همین مسیر را ادامه دهید تا ده عدد را کودک یاد بگیرد. لازم نیست همه را در یک روز یاد بگیرد می‌توانید سه تا سه تا به او آموزش داده، روز بعدش تمرین و مرور کرده و سه عدد بعدی را بگویید تا به ده برسید. در طول روز و برای تمرین می‌توانید هر چیزی را به او نشان داده و بپرسید چند تا است. مثلاً چند صندلی؟ چند کوسن؟ چند پنجره؟ چند عدد مداد رنگی؟ تا هم اعدادی را که یاد گرفته تمرین کند و هم برای گفتن رقم‌های بالاتر مشتاق شود. برای انگیزه بیشتر هم می‌توانید پاداش دهید تا مشتاق یادگیری بیشتر شود.

بازی‌های آموزشی برای یاد دادن اعداد

حالا که کودکتان یک تا ده را یاد گرفته، بیایید تا در ادامه راهکارهای آموزش اعداد انگلیسی به کودکان را بگوییم. البته اگر تا امروز تجربه آموزش به کودکان را نداشتید یادتان باشد که باید بیشتر از هر وقت دیگر صبور باشید و اصلاً عجله نکنید. روی انگیزه کودک کار کرده، در مسیر آموزش مهربان باشید و با جایزه دادن او را به یادگیری بیشتر تشویق کنید. اگر اشتباه پاسخ داد، اصلاً برخورد تندی نداشته و فقط بیشتر تمرین کنید. اگر هم این مسیر آموزشی از حوصله‌تان خارج است، از معلم خصوصی و منتور کمک بگیرید.

بازی‌های آموزشی برای یاد دادن اعداد

وسایل کمک‌آموزشی تهیه کنید!

اگر آموزش اعداد انگلیسی به کودکان برایتان خیلی مهم است و می‌خواهید حرفه‌ای عمل کنید، سری به شهر کتاب یا فروشگاه‌های لوازم‌التحریر زده و برخی تجهیزات مثل اعداد به شکل انگلیسی و… را تهیه کنید. در شروع آموزش مفهوم اعداد و مدل شمردن را برایشان توضیح دهید، مثلاً چند سیب یا پرتقال یا اسباب‌‎بازی به کودک بدهید و برایش به فارسی بشمارید تا مفهوم شمردن را یاد بگیرد، بعد سراغ آموزش انگلیسی بروید.

داشتن اسباب‌بازی اعداد انگلیسی به شما کمک می‌کند تا وقتی با کمک وسایل خانه عددهای مختلف مثل سه و چهار را به کودک آموزش دادید، بتوانید شکلش را هم مثلاً 4 یا 5 را به او نشان داده و بخواهید که روی تخته یا تبلتش بکشد. به این ترتیب کودک هم عدد را یادگرفته و هم می‌داند چگونه باید آن را بنویسید، همانطوری هم که اشاره کردیم اصلاً نیازی نیست که املای عددها را در این سن با او تمرین کنید.

انواع روش‌های بازی را امتحان کنید!

بازی برای کودکان بهترین روش جلب‌توجهشان و البته لذت‌بخش‌ترین سرگرمی‎شان است، پس بعد از آموزش اعداد و برای تمرین از مدل‌های مختلف بازی غافل نشوید.

می‌توانید اشیای موردعلاقه کودک را روی میز چیده و از هر داوطلب سؤال بپرسید که مثلاً چقدر سیب داریم یا مثلاً چقدر ماشین داریم و اگر درست پاسخ داد، به او جایزه برای پاداش بدهید.

بیشتر بخوانید
بهترین نرم افزارهای آموزش زبان برای کودکان: راهی برای یادگیری با سرگرمی

برای بازی دوم می‌توانید سراغ teamwork رفته و بچه‌ها را به‌صورت گرد در کلاس بنشانید، بعد برای هر عدد یک وظیفه تعیین کنید، مثلاً بگویید

  •         با شنیدن عدد one بخندید
  •         با شنیدن two دست بزنید
  •         با شنیدن three از روی صندلی بلند شوید
  •         و….

سپس از بچه‌ها بخواهید که یک عدد را آهسته به دوستشان گفته و شخصی که عدد را شنیده، آن وظیفه را تکرار کنید و این چرخه را ادامه دهید. هرکس اشتباه کرد از بازی حذف شده و برنده می‌تواند جایزه داشته باشد.

بازی سوم مرتب کردن است، می‌توانید از مکعب‌ها یا لگوهایی که رویشان عدد نوشته استفاده کنید یا اگر ندارید، روی مقوا عددها را بنویسید. آن‌ها را به‌صورت نامرتب به بچه‌ها داده و بخواهید که مرتب کنند، حالا اعدادی که دستشان بوده و مرتب کردند را برایتان بخوانند و اگر درست گفتند، جایزه بگیرند.

علاوه بر این بازی‌ها از یوتیوب هم می‌توانید بازی‌ها و سرگرمی‌های بیشتری برای آموزش اعداد انگلیسی به کودکان پیدا کنید.

بهترین کتاب‌های تصویری برای آموزش اعداد انگلیسی

حالا که کودک با اعداد آشنا شده، وقتش رسیده که تمرین کند و شما برای این بخش می‌توانید از کتاب داستان، کتاب رنگ‌آمیزی و حتی کتاب‌های تصویری آموزش زبان استفاده کنید که ما در ادامه چند مورد را هم معرفی کردیم. تمامی کتاب‌فروشی‌های زبان انگلیسی و شهر کتاب‌ها، این وسایل کمک‌آموزشی را دارند.

کتاب تصویری آموزش اعداد به انگلیسی از عابدین‌نیا

کتاب آموزش اعداد عابدین‌نیا مخصوص آموزش به خردسال است، یعنی در هر صفحه یک عدد  مثلاً 8 آمده و به تعداد آن تصویر مثل ماشین یا حیوان کشیده شده تا کودک به مفهوم عددی که یاد می‌گیرد، پی ببرد. در پایین صفحه هم آن عدد یعنی مثلاً 8 با نقطه‌چین مشخص شده تا کودک عدد را با نقطه‌چین‌ها کامل کرده و نحوه نوشتنش را یاد بگیرد.

کتاب کار کودک، آموزش اعداد انگلیسی از کریک راندال

کتاب کار کودک برای آموزش محتواهای مختلف به کودکان طراحی شده و نسخه آموزش اعداد را مهرداد عرفانیان ترجمه کرده است. در این کتاب کودکان اعداد مختلف را با رنگ‌آمیزی و تصویرسازی یاد می‌گیرند.

کتاب آموزش اعداد انگلیسی از علیرضا مومنی

سومین پیشنهاد هم کتابی از علیرضا مومنی است که با الهام از انیمیشن‌های موردعلاقه کودکان مثل شگفت‌انگیزها طراحی شده و از طریق تصویرسازی اعداد را آموزش می‌دهد. این کتاب هم امکان رنگ‌آمیزی دارد و برای بچه‌ها جذاب است.

دانلود آهنگ آموزش اعداد به کودکان

در قسمت آخر از آموزش اعداد انگلیسی به کودکان می‌خواهیم از موسیقی‌های خردسالان کمک بگیریم. بسیاری از این موزیک‌ها برای آموزش رنگ‌ها، نام اشیا، نام حیوانات و اعداد تنظیم شده و از طریق ریتم شاد، آموزش کاملی به کودکان می‌دهد و باعث سرگرمی‌شان می‌شود.

سؤالات متداول

آیا تماشای کارتون هم برای کودکان بار آموزشی دارد؟
بله شما می‌توانید در اینترنت و به خصوص یوتیوب ده‌ها مدل مختلف کارتون و انیمیشن که مخصوص آموزش زبان انگلیسی است و برای سنین مختلف تولید شده، پیدا کرده و همراه با کودکتان تماشا کنید.
آیا از روش‎های بالا برای آموزش‌های دیگر هم می‌توان استفاده کرد؟
بله شما نام حیوانات و حتی رنگ‌ها را هم می‌توانید از طریق کارتون، بازی و نقاشی کشیدن به کودک آموزش دهید.
بهترین مرکز خرید کتاب زبان انگلیسی برای کودکان در تهران کجاست؟
باغ کتاب، تمامی شهر کتاب‌های سراسر کشور، کتاب‌فروشی‌های خیابان انقلاب و برخی کتاب‌فروشی‌های کریم‌خان قسمت مخصوص کودکان هم دارند.

 

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید