تکنیک سایه

تقویت مکالمه با تکنیک سایه

فهرست مطالب

برای تمرین مکالمه روش‌های مختلفی وجود دارد که اگر تسلط خوبی به دستور زبان داشته و دایره لغات خوبی هم داشته باشید، با این روش‌ها می‌توانید به نتیجه بسیار خوبی رسیده و حتی برای بخش speaking آزمون زبان هم تمرین کنید. تکنیک سایه یا shadow روش پیشنهادی ما برای تمرین و تقویت مهارت مکالمه است که در ادامه قرار است بیشتر درباره‌اش صحبت کنیم، پس با ما همراه باشید.

تکنیک سایه چیست؟

شاید از بعضی کارآفرینان و بزرگان دنیای تجارت شنیده باشید که اگر می‌خواهید در زندگی‌تان به مقام بالایی برسید، اول باید سایه موفقی از آن باشید. این جمله در واقع مفهومی را به ما نشان می‌دهد که برای یادگیری و تمرین هر مهارتی می‌توانیم سراغش برویم؛ اما در اینجا قرار است برای تمرین مکالمه استفاده‌اش کنیم.

شدو کردن یا تکنیک سایه یکی از تکنیک‌های کاربردی یادگیری زبان است که بر پایه شنیدن و تکرار کلمه‌به‌کلمه یک عبارت با تأخیر بسیار اندک است، یعنی شما باید یک جمله را شنیده و با همان لهجه و گویش بدون تأخیر تکرارش کنید. به این ترتیب شما سایه‌ای از شخصی هستید که در حال صحبت است.

تکنیک سایه چیست؟

تقویت مکالمه با تکنیک سایه روش نوین و جدیدی نیست و از اوایل سال 2000 در بسیاری از موسسات زبان آزمون و خطا شد تا زمانی که شخصی به نام پروفسور  الکساندر آرگوئلز این روش را به تکنیک آموزشی تبدیل کرد و با ساخت یک‌سری ویدئو نشان داد که تکنیک سایه باید چگونه برای آموزش به زبان‌آموزان استفاده شود.

او معتقد بود که این روش می‌تواند به زبان‌آموزان کمک کند تا روی استفاده درست از زبان، تلفظ بهتر و صحبت روان مانند یک فرد بومی native speaker بیشتر تمرکز کرده و از طرف دیگر بخشی از فرایند شناختی cognitive ذهنشان را به زبان انگلیسی، یعنی انگلیسی فکر کردن و حرف زدن اختصاص دهند. آرگوئلز نشان داد که با تکنیک سایه فرد می‌تواند به مرور روان‌تر صحبت کرده و به خوبی از کلمات جدید، قواعد دستور زبانی اصولی و ساختار جمله‌بندی درست استفاده کند. با این توضیحات بیایید نگاهی به چگونگی استفاده از تکنیک سایه در زبان انگلیسی داشته باشیم.

چگونه از تکنیک سایه برای تقویت مکالمه زبان استفاده کنیم؟

در ادامه روش پیشنهادی برای شروع تقویت مکالمه با تکنیک سایه را آوردیم که علاوه بر تقویت مهارت مکالمه برای تمرین listening هم پیشنهاد می‌شود.

استفاده از فایل‌های صوتی لهجه موردنظر

برای شروع تقویت مکالمه با تکنیک سایه باید یک‌سری فایل صوتی از لهجه موردعلاقه‌تان مثلاً لهجه استرالیایی یا بریتیش تهیه کنید. این فایل صوتی باید در نهایت 5 دقیقه باشد؛ زیرا قرار است تمامی جملات را تک به تک شنیده و با همان لهجه تکرار کنید، یادتان هم باشد که الگوی این روش می‌گوید که هنگام شروع تمرین باید هر عبارت یک بار شنیده شود، دقیقا مشابه چیزی که برای پاسخگویی به سوالات بخش listening آزمون‌های زبان با آن مواجه هستید و هیچ فایلی دوبار پخش نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:
چگونه لهجه های مختلف در زبان انگلیسی را تشخیص دهیم؟

در این روش پیشنهادی شما به جملات و عباراتی که مردم در شرایط زندگی واقعی استفاده می‌کنند گوش داده، آن را یاد گرفته و تکرار می‌کنید، در نتیجه می‌توانید مثل یک فرد بومی از کلمات مختلف استفاده کرده و برای صحبت کردن اصطلاحاً خیلی من‌من نکنید.

اول یک دور به فایل گوش دهید!

خب حالا بیایید قدم‌به‌قدم این تکنیک کاربردی را تمرین کنیم. ابتدا فایل موردنظر را پیدا کردید، حالا باید یک دور کامل به فایل گوش دهید تا در جریان جزئیات صحبت و محتوای آن باشید. این مورد به شما کمک می‌کند تا در مسیر درستی شدو داشته و بدانید قرار است درباره چه موضوعی صحبت کنید.

چگونه از تکنیک سایه برای تقویت مکالمه زبان استفاده کنیم؟

بعد از هر جمله باید آن را تکرار کنید!

حالا که یک دور فایل را گوش دادید،  باید جزئی‌تر عمل کنید. هنگام تکنیک سایه نباید ویدئو یا فایل را pause کرده و باید هر کلمه را بعد از شنیدن بلافاصله با همان لهجه تکرار کنید. در این مسیر ممکن است یک‌سری از کلمات را جا بیندازید، ایرادی ندارد؛ اما باید تلاش کنید تا هر کلمه و نحوه گویش و صحبت گوینده را تقلید و شدو کنید. اگر احساس کردید که خیلی از مسیر دور شدید، ایرادی ندارید مجدد از اول ویدئو شروع کرده و تا جایی که می‌توانید تمرین کنید.

بیشتر بخوانید:

الکساندر آرگوئلز پیشنهاد می‌دهد که برای تمرین در فضای امن اختصاصی خودتان باشید تا بتوانید با خیال راحت درس خوانده و نگران سروصدا و اخلال مطالعه دیگران نباشید، درس خواندن در comfort zone به شما کمک می‌کند هم مکالمه را تمرین کرده و هم تلفظ درست هر واژه را یاد گرفته و با تمرین و تکرار آن را به ذهن بسپارید.

صدای خودتان را ضبط کرده و سپس گوش دهید!

متأسفانه، ما وقتی هر فصل را می‌خوانیم، از درس رد شده و دیگر به تمرین‌های قبلی برنمی‌گردیم و دچار اشکالات مختلفی می‌شویم. به همین خاطر تکنیک سایه پیشنهاد می‌دهد که صدای خودتان را ضبط کرده و حتماً به آن گوش دهید تا به خطاهای احتمالی، تلفظ‌های اشتباه، نحوه ادای نادرست جمله و… پی ببرید. انجام این تمرین برای گرفتن نمره بالا در آزمون speaking لازم است و به شما کمک می‌کند با اصلاح خودتان، اعتمادبه‌نفس بیشتری در آزمون اصلی داشته باشید.

باید هر روز تمرین کنید!

به‌عنوان آخرین پیشنهاد برای تکنیک سایه در زبان انگلیسی یادتان باشد که رمز موفقیت در تمرین هرروزه است. شما باید روزانه بین ده تا پانزده دقیقه از طریق تکنیک سایه تمرین کرده و بیشتر خودتان را به لهجه موردنظر نزدیک کنید. فرقی ندارد چقدر به دستور زبان مسلط هستید یا کلمه‌های زیادی می‌دانید، برای صحبت شبیه یک فرد بریتانیایی یا استرالیایی و تلفظ درست و مو به موی کلمات، بهتر است که روزانه حداقل 15 دقیقه تمرین سایه داشته باشید.

بیشتر بخوانید:
آزمون GRE، پل ارتباطی با دانشگاه‌های جهان

تکنیک سایه در زبان انگلیسی روی چه بخش‌هایی تأثیر می‌گذارد؟

با این توضیحات ببینیم که  تقویت مکالمه با تکنیک سایه دیگر روی کدام بخش از دانش انگلیسی ما تأثیر دارید! هدف اصلی این تکنیک همان‌طوری که متوجه شدید، تقویت مکالمه، تلفظ درست کلمات، یادگیری ساختار جمله و ادای صحیح کلمات است. از این‌ها که بگذریم شدو کردن از صحبت‌های یک native speaker باعث می‌شود تا با کلمات و اصطلاحات بیشتری آشنا شویم که مردم در زندگی روزمره استفاده می‌کنند؛ اما در کلاس‌ها و منابع آموزشی دیده نمی‌شود. البته یادتان باشد که در آزمون زبان باید رسمی صحبت کرده و اصلاً سراغ این اصطلاحات نروید.

تکنیک سایه در زبان انگلیسی روی چه بخش‌هایی تأثیر می‌گذارد؟

نکته دوم افزایش اعتمادبه‌نفس است. خودتان هم شاید متوجه شده باشید که بسیاری از اطرافیانمان شاید تسلط خوبی به زبان دارند؛ اما از صحبت در جمع خجالت می‎کشند و نگران نحوه ادای جملات و لهجه‌شان هستند. تکنیک سایه برای برطرف کردن همین مسئله ابداع شده که اول شما لهجه بهتری بگیرید و بعد اعتمادبه‌نفس صحبت داشته باشید، به همین خاطر هم پیشنهاد کردیم که حتماً صدایتان را ضبط کرده و بارها به آن گوش دهید تا بتوانید اشکالاتتان را پیدا کنید.

بسیاری از زبان‌آموزان هستند که موقع مکالمه بارها توقف کرده، تپق می‌زنند و فکر می‌کنند. اشکال بزرگ آن‌ها در این است که جملات را در ذهنشان فارسی ادا کرده و می‌خواهند به انگلیسی ترجمه کنند و این مسئله زمان‌بر است؛ در حالی که شما می‌توانید با تکنیک سایه این نقطه‌ضعف را هم برطرف کنید. در ابتدای مقاله گفتیم با تکنیک سایه بخشی از ذهن شما کاملاً فضای انگلیسی به خودش گرفته و کمک می‌کند تا بدون نیاز به ترجمه هر کلمه در ذهنتان، انگلیسی فکر کرده و صحبت کنید. اگر در این بخش نقطه‌ضعف زیادی دارید، بهتر است که مسیر آموزشی را با منتور و معلم خصوصی ادامه دهید.

بیشتر بخوانید:
تمرین کردن با پارتنر زبان چه تاثیری در یادگیری دارد؟

یادگیری کلمات جدیدتر، یادگیری نحوه ادای جملات و تأکید درست روی برخی کلمات، آشنایی با فرازوفرود مخصوص جمله، یادگیری نحوه استفاده از هر کلمه در هر موقعیت خاص همگی از دیگر مزایای تکنیک سایه برای تقویت مکالمه در انگلیسی است که نه‌تنها برای شرکت در آزمون زبان بلکه برای علاقه‌مندان به مهاجرت هم توصیه می‌شود.

سؤالات متداول

بهترین منبع پیدا کردن فایل صوتی یا ویدئویی برای تکنیک سایه چیست؟
سخنرانی‌های تدتاک TED و ویدئوهای آموزشی یوتیوب، انواع پادکست‌های آموزش زبان و برخی برنامه‌های تلویزیونی مثل Word on the street که از BBC پخش شد، برای  تقویت مکالمه با تکنیک سایه پیشنهاد می‌شود.
علاوه بر ویدئوهای آموزشی دیگر چه منابع تمرینی داریم؟
تمرین با منتور یا استفاده از اپ‌های پیشنهادی برای تقویت مکالمه با تکنیک سایه هم می‌تواند جایگزین خوبی برای فایل‌های صوتی و ویدئویی باشد.
آیا در سطح ابتدایی آموزش زبان هم می‌توان برای تقویت مکالمه با تکنیک سایه پیش رفت؟
در سطوح ابتدایی که زبان‌آموز در حال یادگیری واژگان و دستور زبان بیسیک basic است بهترین روش همین تکنیک سایه است تا کلمات را با تلفظ درستشان از معلمش آموخته و بعد او تکرار کند. شما برای فایل‌های صوتی مرتبط با کتاب هم می‌توانید با همین تکنیک پیش رفته، یعنی وقتی دانش‌آموزان به سؤالات listening جواب دادند، دوباره فایل را گذاشته و بخواهید که جملات را تکرار کنند.

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید