چالش های مکالمه زبان

بزرگ‌ترین چالش های مکالمه زبان انگلیسی چیست؟

فهرست مطالب

اگر در حال یادگیری زبان انگلیسی هستید، احتمالا با چالش‌های مختلفی از جمله ضعف در مهارت شنیداری listening یا نداشتن ایده برای writing و حتی چالش های مکالمه زبان آشنا هستید. معمولاً زبان‌آموزان در ابتدای مسیر آموزش که در حال یادگیری پایه دستور زبان و کلمات ساده و مهم هستند، خیلی خوب نمی‌توانند صحبت کرده و یا بنویسند. از طرف دیگر در مهارت شنیدن هم بسیار ضعیف عمل می‌کنند که در این مورد باید گفت جایی برای نگرانی وجود ندارد؛ زیرا این مشکل بین همه تقریباً مشترک است ولی ما قرار است در ادامه با چند راهکار ساده و البته به شرط تمرین مداوم از پس آن برآییم، پس با ما همراه شوید.

چالش‌های مکالمه زبان انگلیسی

همان‌طور که می‌دانید آموزش زبان انگلیسی شامل ۴ مهارت

  •         Writing
  •         Listening
  •         Reading
  •         Speaking

می‌شود. زبان‌آموزان هم اگر می‌خواهند تسلط بالایی به زبان داشته باشند باید به هر ۴ مهارت تسلط داشته و بتوانند به خوبی درباره ایده‌هایشان صحبت کرده یا بنویسند و از آن طرف به خوبی یک متن را خوانده و اگر متن را شنیدند، کاملا متوجه آن شوند. علاوه بر این ۴ مهارت اصلی، دانش زبان شما یک پایه base هم دارد که شامل دایره لغات و البته دستور زبان می‌شود؛ زیرا بدون این دو بیس اصلی نمی‌توانید درست صحبت کنید، پس تا اینجا ما برای یادگیری و تسلط کافی به زبان ۶ بخش مهم و اصلی داریم که هرکدام از آن‌ها می‌تواند یک چالش مهم و جدی باشد و ما راهکارهای برآمدن از این چالش را قرار است با جزئیاتش توضیح دهیم.

لغات و اصطلاحات

یکی از اولین چالش های مکالمه زبان انگلیسی  دایره لغات و واژگان است. در یادگیری زبان فرض کنید که نوزاد هستید و تازه می‌خواهید حرف زدن را یاد بگیرید، آن چیزی که لازم دارید، دایره وسیعی از کلمات و واژگان در حوزه‌های مختلف است که باید از منابع مختلف یاد گرفته و با تمرین مداوم به‌خاطر بسپارید، پس اصلاً مسیر ساده‌ای پیش روی شما نیست. حالا اگر قرار باشد در آزمون زبانی مثل آیلتس یا تافل هم شرکت کنید، این دایره لغات وسیع‌تر و تخصصی‌تر می‌شود؛ زیرا هم لازمه آزمون writing و هم دانش مهمی برای بخش reading محسوب می‌شود.

چالش لغات و اصطلاحات

برای یادگیری واژگان، اصطلاحات و کلمات باید بر اساس مدل خودتان عمل کنید، مثلاً اگر با فلش کارت بهتر یاد می‌گیرید سراغ این روش رفته و اگر نیاز به حل تمرین و یادگیری کلمه در دل reading دارید، حتماً کتاب‌های تمرین مناسب را تهیه کنید. معمولاً همین دو روش، یعنی تکرار کلمات جدید به‌صورت روزانه شبیه عملکرد فلش کارت و آشنایی با کلمات جدید از طریق reading و سپس پاسخ به سؤالات، بهترین روش‌های یادگیری کلمات جدید است. البته که تمامی این کلمات را باید روزانه و در یک بازه زمانی مشخص بارها تکرار کرده و برای اطمینان از یادگیری‌شان در مهارت speaking از این کلمات مداوم استفاده کنید تا اگر اشتباهی داشتید، منتور یا معلمتان به شما تذکر دهد.

بیشتر بخوانید:
از این ۵ عبارت انگلیسی مبتدی استفاده نکنید

گرامر

یکی دیگر از چالش های مکالمه زبان که متأسفانه زبان‌آموزان بسیاری با آن مشکل دارند، بخش گرامر و دستور زبان است. اول از همه یادتان باشد که بدون دانستن گرامر اصلاً نمی‌توانید صحبت کنید؛ زیرا اساس جمله‌سازی درست، دانستن دستور زبان است و بدون آن فقط تعدادی کلمه بلد هستید که نمی‌دانید چگونه از آن‌ها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

بخش گرامر را لازم نیست خیلی تخصصی یاد بگیرید و فقط با base آن می‌توانید حداقل نیازهایتان را برای درست صحبت کردن برطرف کنید؛ منتها به‌خاطر داشته باشید که تنها راه‌حل برآمدن از پس چالش داشتن معلم خوب و آموزش گرامر از مسیر اصولی و استاندارد است، چیزی که تقریباً در دوران مدرسه و دانشگاه به آن دسترسی نداشتیم. برای تسلط به قواعد دستور زبانی هم فقط باید تمرین حل کرده و جمله‌سازی را تمرین کنید که از معلمتان می‌توانید کتاب‌های مهم و لازم برای حل تمرین را پرسیده و در یک بازه زمانی کوتاه به گرامر انگلیسی مسلط شوید.

تلفظ

مسئله بسیار مهم بعدی که یکی از چالش های مکالمه زبان است و اگر در آزمون‌های معتبر شرکت کنید، سهم زیادی در نمره بخش speaking دارد، تلفظ درست کلمات است. تلفظ درست کلمات را فقط با شنیدن و تکرار کردن یاد می‌گیرد و این منبع آموزشی شما برای آموزش صحیح می‌تواند معلم یا دیکشنری باشد. خیلی هم نیازی نیست که در یادگیری تلفظ درست سخت‌گیری داشته باشید، زیرا تمامی دیکشنری‌های آنلاین تلفظ کلمات با دو لهجه بریتیش و امریکن را دارند و شما بعد از شنیدن هر واژه و تکرار آن می‌توانید به مرور تلفظ درست هر کدام را بیاموزید.

کمبود اعتمادبه‌نفس

نداشتن اعتمادبه‌نفس کافی برای صحبت به زبان انگلیسی متأسفانه یکی از چالش های مکالمه زبان برای بسیاری از زبان‌آموزان است. چاره و راهکار این مسئله فقط صحبت و تمرین speaking در جمع است؛ یعنی باید از فضای شخصی خودتان بیرون آمده و از دانشی که دارید برای صحبت در جمع استفاده کنید.

اگر نگران مسائلی مانند تپق زدن، نداشتن ایده، تلفظ درست کلمات و… هستید، می‌توانید در تنهایی روبه‌روی آینه صحبت کرده و حتماً صدایتان را ضبط کنید. صحبت با آینه اعتمادبه‌نفس را بیشتر می‌کند و رکورد کردن صدا باعث می‎شود تا به تمام اشکالات و نقاط ضعفتان پی ببرید، بدانید که در کدام قسمت مشکل دارید و در تلفظ کدام کلمات ضعیف هستید، در مرحله بعد می‌توانید در جمع‌ شروع به صحبت کرده و حتی در کلاس زبان عمومی به راحتی برای پاسخ به سوال داوطلب شوید.

ترس از اشتباه کردن

برای بسیاری از ما که در سیستم آموزشی سال‌های اخیر تحصیل کردیم، ترس از اشتباه وجود دارد که نه‌تنها یکی از چالش های مکالمه زبان است؛ بلکه در مسیر آموزش هر درس دیگری هم به مشکلی بزرگ تبدیل شده است.

ترس از اشتباه کردن

برای حل چنین مشکلی باید باور داشته باشید که اشتباه بخشی از زندگی و مسیر آموزشی است. این قسمت دیگر گرامر یا دستور زبان نیست که با تمرین حل شود و نیاز به یک باور ذهنی دارد که با افزایش اعتمادبه‌نفس و مراجعه به تراپیست در شرایط بسیار حاد از پس آن برخواهید آمد.

تمرین مکالمه منظم

آخرین راهکار پیشنهادی در چالش های مکالمه زبان تمرین مداوم و منظم speaking است. زبان انگلیسی فقط دانش نیست؛ بلکه بخش مهمی از آن مهارت است که فقط با تمرین از پس آن برمی‌آیید. برای تمرین مکالمه منظم می‌توانید پیشنهادهای زیر را هم در برنامه آموزشی‌تان داشته باشید:

  •         حتماً هر روز تمرین مکالمه و مرور لغات جدید و قدیمی را داشته باشید
  •         از لغات جدید در تمرین روزانه speaking استفاده کنید
  •         برای یادگیری تلفظ صحیح کلمات حتماً بعد از چند بار شنیدن آن را مجدد تکرار کنید
  •         پارتنر  speaking  برای تمرین یا معلم خصوصی برای رفع اشکال داشته باشید
  •         حتماً سریال‌هایی مانند friends یا bigbang theory را نگاه کنید تا با تلفظ کلمات و نحوه صحبت اصولی آشنا شوید
  •         برای شرکت در آزمون‌های زبان، حداقلی از واژگان در هر حوزه‌ای مثل تکنولوژی، محیط‌زیست، جرم و… را یاد بگیرید
  •         حتماً از آزمون‌های قبلی برای تمرین مکالمه استفاده کرده و سراغ منابع معتبر بروید
  •         صدایتان را رکورد کرده و بعد تحلیلش کنید تا نقاط ضعف و اشکالاتتان را پیدا کنید

استفاده از منابع آموزشی مناسب

در انتهای بحث ارائه راهکار برای چالش های مکالمه زبان لازم است که درباره منابع آموزشی مناسب صحبت کنیم. قطعاً خودتان هم می‌دانید که بدون دوره‌های آموزشی آنلاین یا شرکت در کلاس زبان خصوصی و عمومی نمی‌توانید به زبان مسلط شده و یا نمره خوبی در آزمون‌ها بگیرید، پس در این مسیر آموزشی باید با منابع درست و تکمیلی حرکت کنید.

مشاهده و خرید دوره مکالمه زبان انگلیسی در لینگانو

پیشنهاد ما از بین منابع آموزشی مختلف، دوره جامع مکالمه لینگانو است که شامل ۱۷۰ جلسه آموزشی ویدئویی برای یادگیری تکنیک‌های تقویت مکالمه و اسپیکینگ می‌شود. در این دوره جز به جز مکالمات انگلیسی در تمامی موقعیت‌های رایج بررسی و تحلیل شده تا با نحوه استفاده از کلمات، جمله‌سازی و استفاده از واژگان مختلف آشنا شوید.

بیشتر بخوانید:
تمرین کردن با پارتنر زبان چه تاثیری در یادگیری دارد؟

در انتهای دوره می‌توانید به راحتی صحبت کنید و اشتباهات کمتری داشته باشید که آن هم با تمرین حل خواهد شد. اساس دوره تمرین‌ و مرور نکات آموزشی است تا با تکرار و مرور، آموخته‌های خود را تثبیت کرده و به راحتی از آن‌ها در مکالمه انگلیسی استفاده کنید. در ضمن مانند دوره جامع، دوره مکالمه هم پشتیبانی اساتید ر تا را دارد تا در صورت نیاز بتوانید سوالتتان را پرسیده و رفع اشکال داشته باشید.

سؤالات متداول

آیا تماشای سریال با زیرنویس انگلیسی به یادگیری کمک می‌کند؟
زیرنویس انگلیسی به آموزش شما کمک نمی‌کند، صرفاً منبعی خوب برای یادگیری کلمات و اصطلاحات جدید است که برای تمرین speaking و فقط برای زبان‌آموزان سطح پیشرفته توصیه می‌شود.
برای تمرین speaking بهتر است که پارتنر هم‌سطح خودمان باشد یا خیر؟
بهترین پارتنر کسی است که هم‌سطح خودتان یا کمی بالاتر از شما باشد. مثلاً اگر در سطح متوسط و با نمره 5/5 آیلتس هستید، سطح پیشرفته و زبان‌آموزی با نمره 7 مناسب تمرین نیست.
برای گرفتن نمره در بخش speaking آزمون‌های زبان باید چه لهجه‌ای داشته باشیم؟
لهجه اصلاً تأثیری در نمره ندارد شما فقط باید از واژگان درست با تلفظ صحیح و گرامر مناسب استفاده کرده، روان صحبت کنید و تپق نزنید

  

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید