تفاوت لهجه بریتیش و امریکن

تفاوت لهجه بریتیش و امریکن چیست و چگونه آن را تشخیص دهیم؟

فهرست مطالب

برای بیشتر زبان‌آموزان بریتیش و امریکن دو لهجه شناخته شده است و بیشترشان می‌خواهند یکی از این دو را یاد گرفته و بر اساس آن برای آزمون‌های زبان آماده شوند. البته خوب است بدانید که تفاوت انگلیسی امریکایی و انگلیسی بریتانیایی فقط در لهجه نیست؛ بلکه در استفاده از بسیاری کلمات، دستور زبان، نحوه نوشتار و املا تعداد زیادی از عبارت‌ها، این دو باهم تفاوت دارند. پس بیایید نگاهی به تفاوت‌های کلی به خصوص تفاوت لهجه بریتیش و امریکن داشته باشیم.

اساسی‌ترین تفاوت‌ لهجه بریتیش و امریکن

اساسی‌ترین و مهم‌ترین تفاوت لهجه بریتیش و امریکن در نوع ادای برخی از کلمات است. مثلاً آمریکایی‌ها کلمه water در معنای آب را جوری تلفظ می‌کنند که t در میان واژه بیشتر صدای d داده و r هم کامل تلفظ می‌شود؛ اما بریتیش‌ها t را همان t تلفظ کرده و r را کاملاً پنهان می‌گویند.

دومین تفاوت اصلی و مهم در استفاده از برخی کلمات است، یعنی بریتیش‌ها از یک‌سری واژه‌ها استفاده می‌کنند که آمریکن‌ها کلمه دیگری برایش دارند. ساده‌ترین مثال این اختلاف را در کلمه مترو می‌توانیم ببینیم که آمریکایی‌ها استفاده می‌کنند؛ اما بریتیش‌ها به این سیستم حمل‌ونقل subway  می‌گویند.

تفاوت در املای کلمات اختلاف دیگر این دو لهجه است. معمولاً در کلماتی که ou پشت سرهم می‌آید، آمریکن‌ها u را در برخی موارد حذف می‌کنند. مثلاً رنگ در بریتیش به‌صورت colour و در آمریکن به‌صورت color نوشته می‌شود.

دو لهجه تفاوت آن‌چنان فاحش و چشمگیری در دستور زبان ندارند که به اندازه سه مورد بالا مهم و قابل‌ذکر باشد؛ اما در ادامه همه این تفاوت لهجه بریتیش و آمریکایی را با جزئیات بیشتری بررسی می‌کنیم.

 تفاوت لهجه بریتیش و امریکن در تلفظ 

تا اینجا گفتیم که مهم‌ترین تفاوت لهجه بریتیش و امریکن در نحوه تلفظ بسیاری از کلمات است. جالب است بدانید که در خود بریتانیا، در شهرهای مختلف و بین اقشار مردم تفاوت در لهجه وجود دارد، مثلاً شمال انگلستان لهجه کاملاً متفاوتی از جنوب کشور دارند. طبقه اشراف جامعه و خانواده سلطنتی کاملاً متفاوت از مردم عادی صحبت کرده و از همین طریق تعلقشان به یک‌طبقه اجتماعی خاص را نشان می‌دهند، حالا وقتی پای این قضیه به لهجه آمریکایی هم برسد، قطعاً تفاوت‌ها بیشتر هم می‌شود.

بیشتر بخوانید:
معرفی بهترین تکنیک درک مطلب ریدینگ انگلیسی

مهم‌ترین تفاوت لهجه بریتیش و آمریکایی که حتماً خودتان هم می‌دانید، در مورد تلفظ حرف r است. بریتیش‌ها فقط وقتی r را تلفظ می‌کنند که در اول کلمه باشد، مثلا  r در rainbow تلفظ می‌شود؛ اما در water کاملاً پنهان است، در حالی که آمریکایی‌ها در تمامی کلماتشان r را تلفظ می‌کنند.

تفاوت بعدی در تلفظ t و تبدیل آن به d در برخی شرایط است. آمریکایی‌ها وقتی حرف قبل و بعد از t صدادار باشد، t  را مایل به d تلفظ می‌کنند، مثلاً در bottle این تفاوت در نحوه تلفظ را به خوبی متوجه می‌شوید که در بریتیش وجود ندارد.

تفاوت‌های لهجه بریتیش و امریکن در لغات

بعد از تفاوت لهجه بریتیش و امریکن نوبت به استفاده از برخی کلمات می‌رسد. در ابتدای مقاله هم گفتیم که این دو زبان اگرچه مشترک هستند؛ اما برای برخی مفاهیم مثل مترو، کلمات متفاوتی را استفاده می‌کنند.

بررسی تک‌به‌تک تمامی این کلمات از حوصله مقاله خارج است و ما در ادامه فقط به برخی از مهم‌ترین تفاوت‌ها در استفاده از کلمات که شاید کمتر به آن برخورد کرده باشید، اشاره می‌کنیم. برای کلمات بیشتر می‌توانید عبارت vocabulary differences in british and american english  را در گوگل سرچ کنید

نسخه بریتیشنسخه آمریکاییمعنا
trouserspantsشلوار
apartmentflatیک واحد آپارتمان
hoodbonnetکاپوت جلوی ماشین
trunkbootصندوق‌عقب
trucklorryکامیون
vacationholidayتعطیلات
sweaterjumperپلیور
French frieschipsسیب‌زمینی سرخ شده
sodafizzy drinkآب گازدار
mailboxpostboxجعبه پست
cookiebiscuitبیسکویت
drugstorechemistداروخانه
storeshopمغازه
soccerfootballفوتبال
moviescinemaسینما
garbagedustbinزباله
motorengineموتور
elevatorliftآسانسور
motorcyclemotorbikeموتورسیکلت
barpubبار
rest roompublic toiletتوالت عمومی
candysweetsشکلات

 تفاوت لهجه بریتیش و امریکن در املا

مهم‌ترین نکته مهم بعدی در تفاوت لهجه بریتیش و آمریکایی در نحوه نگارش و املای کلمات است. این تفاوت‌ها از جایی شروع شد که با مهاجرت مردم بریتانیا به آمریکا هنوز هیچ استاندارد مشخصی برای املا و درست‎‌نویسی وجود نداشت و بعدها منجر به برخی اختلافات املایی spelling شد. در آزمون‌های زبان تفاوتی ندارد که شما کدام املا را استفاده کنید؛ اما اگر ابتدای مقاله را با املای بریتیش شروع کردید باید تا آخر همین روال را ادامه داده و اجازه ندارید که هرجا خواستید، امریکن نوشته و هرجا خواستید از املای بریتیش استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

این تفاوت در املای کلمات هم بسیار زیاد است؛ اما ما صرفاً چند نمونه را به‌عنوان مثال برایتان آوردیم تا بیشتر متوجه موضوع شوید. در گوگل و البته دیکشنری استاندارد مثل oxford با longman می‌توانید تفاوت‌های بیشتری را پیدا کنید.

 

املای امریکناملای بریتیشتفاوت املایی
anemiaanaemiaکلمات مختوم به oe-/-ae و e
burnedburntگذشته ساده برخی افعال در تبدیل به ed یا t
defensedefenceکلمات مختوم به ence  یا ense
canceledcancelledEll یا el با در میان واژه
appetizerappetiserise  یا ize  در انتهای کلمات
enrollenrolL یا ll در انتهای کلمات
analoganalogueogue  یا og  در انتهای کلمات
behaviorbehaviourou  یا o در میان برخی کلمات

تفاوت‌های گرامری در لهجه بریتیش و امریکن

آخرین قسمت از بحث تفاوت لهجه بریتیش و آمریکایی در قوانین دستور زبان و گرامر است که به اندازه موارد بالا تفاوت ندارد.

اولین تفاوت در collective nouns است که در انگلیسی آمریکایی مفرد در نظر گرفته شده ولی در بریتیش می‌تواند هم مفرد و هم جمع باشد، البته که فرم جمع آن در انگلیسی بریتانیایی بیشتر استفاده می‌شود.

در مثال زیر بهتر این تفاوت collective nouns را متوجه می‌شوید:

American English : The band is playing

British English : The band are playing 

تفاوت بعدی که شاید ریشه در فرهنگ بریتانیایی داشته باشد این است که آن‌ها بیشتر ترجیح می‌دهند از نسخه رسمی و formal کلمات استفاده کنند. مثلاً برای استفاده از modal verb ترجیح بریتانیایی‌ها استفاده از shall به جای may یا should است.

تفاوت سوم در استفاده از نسخه p.p برخی از فعل‌ها است. مثلاً برای p.p فعل get امریکایی‌ها gotten’ را می‌آورند؛ اما بریتیش‌ها got را استفاده می‌کنند.

تفاوت مهم بعدی هم در استفاده از حرف‌اضافه at است که معمولاً بریتیش‌ها از آن برای بیان زمان یا محل و لوکیشن استفاده می‌کنند در حالی که آمریکایی‌ها برای این قیدهای زمان و مکان استفاده از on و in را ترجیح می‌دهند.

سؤالات متداول

تاریخچه تفاوت لهجه بریتیش و امریکن چیست؟
لهجه آمریکایی در اصل از گویش بریتیش ریشه گرفته، یعنی زمانی که در دو قرن 16 و 17 میلادی مهاجران بریتانیایی به سواحل آمریکا رسیدند. در این زمان هنوز استاندارد درستی برای املای کلمات در نظر گرفته نشده بود و همین باعث شده علاوه بر اختلاف در گویش، اختلاف در spell کلمات هم بین این دو شروع شود.
در آزمون زبان با کدام لهجه صحبت کنیم، نمره بالاتری گرفتیم؟
هیچ تفاوتی ندارد شما فقط باید درست و اصولی صحبت کرده و تنوع گرامری و استفاده از لغات داشته باشید تا نمره قابل‌قبولی بگیرید. اگر خواستید حتماً بر اساس یک گویش پیش بروید، یادتان باشد که تمامی کلمات را درست تلفظ کنید؛ زیرا اشتباه تلفظ کردنشان باعث کسر نمره می‌شود.
Listeningهای آزمون‌های زبان با کدام لهجه هستند؟
شما در آزمون‌هایی مثل آیلتس یا تافل باید هم انتظار لهجه بریتیش و هم آمریکایی را داشته باشید؛ ولی خیالتان راحت باشد؛ زیرا در تمامی فایل‌ها شمرده‌شمرده صحبت می‌شود.
سخت‌ترین لهجه‌ها برای یادگیری کدام هستند؟
معمولاً لهجه اسکاتلندی (گلاسکویی) و ایرلندی هم برای فهمیدن و هم برای صحبت کردن سخت هستند.

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید