تکنیک درک مطلب ریدینگ

معرفی بهترین تکنیک درک مطلب ریدینگ انگلیسی

فهرست مطالب

درک مطلب ریدینگ انگلیسی که یکی از مهارت‌های تمامی آزمون‌های زبان است، مهم‌ترین کار به هنگام خواندن یک محتوای متنی است. راهکارها و استراتژی‌هایی که موجب آشکار شدن تمام معانی موجود در متن برای خواننده می‌شوند، تکنیک درک مطلب ریدینگ نام دارند. این راهکارها به خواننده کمک می‌کنند تا درک درستی از متن پیدا کرده و در آزمون‌های زبان به پرسش‌های مربوطه پاسخ درست دهند. در این مقاله می‌خواهیم شما را با بهترین تکنیک درک مطلب ریدینگ انگلیسی آشنا کنیم. 

درک مطلب چیست؟

درک مطلب، یا استخراج معنا از آنچه می‌خوانیم، هدف نهایی خواندن است. فرآیند درک مطلب امری تکنیکی و استراتژیک است. خوانندگان هنگام خواندن متن نباید منفعل باشند، بلکه باید آن را تجزیه و تحلیل کرده، متن را درونی کنند تا به این طریق مفاهیم درون آن را دریابند. درست است که برای درک و فهمیدن مطالب نوشته شده، باید به زبان انگلیسی تسلط نسبی داشت اما خوانندگان یک متن به منظور درک صحیح مطالب، باید تکنیک درک مطلب ریدینگ را نیز آموخته باشند. 

درک مطلب چیست؟

در این صورت با یادگیری تکنیک‌های موجود درک مطلب، می‌توان در کنار تقویت مهارت‌های زبانی مانند گسترش دایره واژگان و آموختن گرامر صحیح که منجر به درک درست جملات می‌شود، به درک درست متن رسید. پس باید پیش از هر چیز با این تکنیک‌ها آشنا شویم.

بهترین تکنیک های درک مطلب ریدینگ کدام است؟

تکنیک‌های درک مطلب، مجموعه‌ای از مراحل و روش‌ها است که به ارتقاء درک مطلب ریدینگ انگلیسی کمک می‌کنند. به این ترتیب و با استفاده از این تکنیک‌ها، بخش ریدینگ آزمون‌های زبان به اندازه قبل سخت نیست. آموختن تکنیک‌های ریدینگ و استراتژی‌های موجود به زبان‌آموزان کمک می‌کند تا به خوانندگانی هدفمند و فعال تبدیل شوند. 

شناسایی ایده اصلی

نخستین تکنیک درک مطلب ریدینگ که به شما کمک می‌کند فهم بهتری از متن داشته باشید، این است که ایده اصلی متن را شناسایی کنید. در واقع باید در نظر داشت که در تکنیک‌های نگارشی معمولا ایده اصلی متن در پاراگراف‌های اول خودشان را نشان می‌دهند و خواننده درک می‌کند که موضوع متن درباره چیست، از چه زاویه‌ای به آن پرداخته شده است و هدف از نگارش این متن چیست و نویسنده چه نتایجی را برای آن متصور شده است. توجه به این موارد می‌تواند ایده اصلی متن را برای خواننده آشکار کند و به او در درک مطلب ریدینگ کمک شایانی بنماید. 

کشف روابط بینامتنی

تکنیک کشف روابط بینامتنی یک استراتژی است که به خواننده اجازه می‌دهد اتصالات و ارتباطات جهان متن را در درون خودش و با دنیای خارج از متن دریابد. تحقیقات نشان داده است که زمانی که خوانندگان بتوانند اطلاعات جدید و آگاهی خود از موضوع را به هم متصل کنند، درک بهتری از متن خواهند داشت. در واقع خواننده به منظور درک طرحواره متن و برای ایجاد ارتباطات بین متنی بر تجربیات و درک‌ خود تمرکز دارد.

این تکنیک درک مطلب ریدینگ را می‌توان در سه فاز کشف ارتباطات متن در درون خود، کشف ارتباطات متن با سایر متون و کشف ارتباطات متن با جهان پیرامونش بررسی کرد. از سوی دیگر کشف عناصر مختلف درون متن به خواننده فرصت درک بهتر ریدینگ انگلیسی را خواهد داد.

ایجاد سوال

ایجاد سوال و پرسش از خود هنگام مطالعه می‌تواند یکی از چند تکنیک درک مطلب ریدینگ باشد که بسیار مفید و کارآمد است. زمانی که در حال خواندن متنی هستیم، باید مدام از خود سوال بپرسیم و دلایل نوشتن نویسنده را حدس بزنیم. علاوه بر این پاسخ به پرسش‌های چه کسی، چه چیزی، چه زمانی، کجا، چگونه، چرا و کدام یک، امکان درک متن ریدینگ را فراهم می‎کند.

شناخت ساختار ریدینگ

با کشف ساختار متن می‌توان مسیر درک مطلب ریدینگ را هموار کرد. به این ترتیب خواننده می‌تواند کشف کند که متن در کدام دسته‌بندی‌ محتوایی قرار دارد. سپس شخصیت‌ها، محیط، رویدادها، مشکلات طرح شده در ریدینگ و راه حل‌ها را می‌شناسد. هنگام خواندن متون داستانی، می‌توان ساختار را از طریق استفاده از الگوهای داستانی تشخیص داد. 

شناخت ساختار ریدینگ

تجسم کردن

شاید در ابتدا دور از ذهن به نظر برسد که تجسم یک تکنیک درک مطلب ریدینگ است. اما تجسم فرصت کاوش بیشتر در یک متن و عمیق‌تر کردن درک آن را ایجاد می‌کند. این استراتژی درک مطلب بدین صورت است که خواننده متن سعی می‌کند به ساختن تصویری از ریدینگ مورد نظر در ذهن خود بپردازد. پس از آن به توصیفی که حول یک مکان، موقعیت یا شخصیت در متن تجسم کرده بپردازد. تحقیقات نشان داده که تجسم برای بهبود یادآوری خوانندگان نقش مهمی دارد. 

خلاصه کردن

خلاصه کردن یک راهبرد درک مطلب ریدینگ است که به خواننده کمک می‌کند تا روی متن تأمل کرده و درک خود را از آن به اشتراک بگذارد. یک خلاصه خوب از ایده اصلی متن و جزئیات کلیدی ایده اصلی تشکیل می‌شود. کسی که متون انگلیسی را می‌خواند با نوشتن خلاصه‌ای که در آن واژگان شخصی خودش را نوشته و صرفاً تکرار متن نبوده، می‌تواند درک مطلب خود از متن را بالا ببرد. این خلاصه نویسی در تقویت مهارت رایتینگ هم به کار فرد می‌آید. 

خلاصه کردن متن به این صورت انجام می‌شود

  • شناسایی ایده‌های اصلی ریدینگ
  • متصل کردن ایده‌های اصلی یا مرکزی ریدینگ به هم
  • حذف اطلاعات غیرضروری 
  • مرور و به یاد آوردن مطالب خلاصه شده 
  • جمع‌بندی متن از طریق بازگو کردن به زبان ساده
  • فهرست کردن کلمات یا عبارات کلیدی 
  • شناسایی عناصر ساختاری متن ریدینگ

روش بهره گیری از تکنیک‌ها

گفتیم نخستین تکنیک کشف ایده اصلی متن است. پس از آن شما با ایجاد پرسش از خودتان و کشف واژگان کلیدی در هر متن ریدینگ، می‌توانید بخشی از مسیر را طی نمایید. کشف رابطه متن مورد نظر با سایر متونی که خوانده‌اید، ممکن است روشی جانبی و کمکی برای فهم بهتر متن باشد. همچنین تجسم کردن به شما کمک می‌کند که متن را بهتر درک نمایید. پس از آن شما می‌توانید از خلاصه کردن متن و دقت در ساختار آن، به پرسش‌های ذهنتان پاسخ دهید و در صورت شرکت در آزمون، پاسخ سوالات را پیدا کنید. 

تکنیک‌ درک مطلب ریدینگ آزمون آیلتس

تکنیک‌های یاد شده در بالا برای درک مطلب به صورت کلی و خواندن متن و ریدینگ در حالتی به جز آزمون آیلتس و یا تافل بود. اما اگر قصد دارید که در آزمون‌های زبان شرکت کنید و نیاز دارید که مهارت خواندن شما از طریق بالا بردن توانایی درک مطلب رشد کند، می‌توانید از این روش‌ها استفاده کنید.

اسکیم کردن (Skim)

 اسکیم کردن به معنی خواندن سریع و سطحی، به منظور برداشتن جزئیات مهم یا مهم است. این تکنیک درک مطلب ریدینگ به شما کمک می‌کند تا کلیتی از متن را بفهمید و اطلاعات کلی آن را کشف کنید. پس بدون اهمیت دادن به جزئیات متن را به صورت کلی بخوانید. اگر پس از یک نگاه کلی به متن، به سوالات توجه کنید، می‌توانید در برخی از قسمت‌های مهم متن توقف کرده و آنها را با دقت بیشتری بخوانید. 

تکنیک‌ درک مطلب ریدینگ آزمون آیلتس

اسکن کردن (Scan)

زمانی که چیزی را اسکن می‌کنید، در واقع تمام جزئیات آن را حفظ کرده و به محل جدید در ذهن خود منتقل می‌کنید. هنگام اسکن کردن متن آیلتس نیز باید آن را به دقت بخوانید و به جزئیات توجه کنید. در این فرایند شما به صورت ناخودآگاه هنگام تمرکز روی یک واژه بخصوص، باقی متن را اسکیم می‌کنید و همزمان دو کار را با هم انجام می‌دهید.

تکنیک درک مطلب آزمون تافل

اگر قصد دارید آزمون تافل بدهید و می‌خواهید درک مطلب خود را تقویت کنید، باید بدانید که تکنیک درک مطلب ریدینگ آیلتس و تافل تفاوت چندانی با هم ندارند بلکه چیزی که متفاوت است، ساختار این دو آزمون است. برای این که بتوانید از تکنیک‌های مختلف به خوبی بهره بگیرید باید هر روز به مطالعه دقیق انواع موضوعات به زبان انگلیسی بپردازید تا چشمانتان به واژگان عادت کند. با خواندن داستان‌های کوتاه، مقالات خبری و مقالات تخصصی می‌توانید در موضوعات مختلف واژگان آشنا را کشف نمایید.

بیشتر بخوانید:

از سوی دیگر پس از خواندن مداوم متون گذشته تافل درمی‌یابید که بعضی از واژگان در ریدینگ‌های این آزمون تکرار می‌شوند. آشنایی با واژگان تکرار شونده و درک آنها شما را در درک بهتر ریدینگ یاری می‌رساند. نکته دیگری که می‌تواند هنگام خواندن ریدینگ برای آزمون‌های تافل و آیلتس به کار آید، کشف درست مترادف‌ها و متضادها است؛ زیرا بعضی از سوالات این آزمون‌ها بر مبنای این نوع لغات شکل می‌گیرد.

سؤالات متداول

چه تکنیک‌هایی برای درک مطلب ریدینگ مناسب هستند؟
کشف ایده اصلی، پرسش از خود، کشف روابط بینامتنی، کشف ساختار متن، خلاصه کردن و…. 
آیا پیدا کردن مترادف و متضادها در ریدینگ موثر است؟
بله، زیرا در آزمون‌های ریدینگ چند سوال بر اساس واژگان مترادف و متضاد شکل می‌گیرند.
بخش ریدینگ آزمون آیلتس چگونه است؟
بخش ریدینگ آزمون ۶۰ دقیقه زمان دارد و در آن 40 سوال از داوطلبان پرسیده می‌شود. بخش ریدینگ آزمون‌های آکادمیک و جنرال آیلتس دارای سه متن هستند. شما با خواندن این متون و با استفاده از تکنیک درک مطلب ریدینگ باید به این سوالات پاسخ دهید. 
آیا شیوه‌های اسکیم کردن و اسکن کردن تکنیک درک مطلب ریدینگ هستند؟
بله. اسکیم کردن به معنای نگاه سریع و تندخوانی متن و اسکن کردن با تمرکز بر جزئیات متن، دو تکنیک مهم هستند که به صورت ترکیبی در آزمون‌های زبان، به درک مطلب ریدینگ کمک می‌کنند.

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید