مصاحبه کاری انگلیسی

چگونه برای مصاحبه کاری انگلیسی آماده شویم؟

فهرست مطالب

مصاحبه‌های شغلی معمولا برای افراد استرس‌زا است؛ چه برسد به اینکه به زبان انگلیسی باشد! آماده شدن برای مصاحبه در هر زبانی شامل چندین مرحله یکسان است. از تحقیق در مورد شرکت گرفته تا آماده کردن پاسخ‌های خود به پرسش‌های احتمالی، همگلی جزو مواردی هستند که باید به آن‌ها توجه داشته باشید. این روزها اکثر کارفرمایان از مصاحبه‌شوندگان سوالات یکسانی می‌پرسند. در این مقاله از وبلاگ لینگانو تلاش کرده‌ایم تا برخی از این سوالات رایج در مصاحبه  را به زبان انگلیسی جمع‌آوری کنیم و روش‌های مختلفی برای پاسخ دادن به آن‌ها را پیشنهاد کنیم.

 

کمی از خودتان بگویید!

 

بعد از احوالپرسی و معرفی خود، مصاحبه کنندگان از شما می‌خواهند که در مورد خودتان صحبت کنید. معمولا با سوالاتی مثل Tell me about yourself یا How would you describe yourself شروع خواهند کرد. احتمالا این مورد برای شما آسان خواهد بود؛ زیرا اگر در کلاس‌ها و دوره‌های زبان انگلیسی شرکت کرده باشید، از اولین چیزهایی است که به شما آموزش می‌دهند. اما مصاحبه‌کننده نمی‌خواهد تک تک جزئیات را بشنود. از گفتن جملاتی مثل I was born in Tehran و یا I love playing the computer   بپرهیزید. آنها می‌خواهند در مورد شما و رشد شغلی شما بدانند. همچنین، مطمئن شوید که از لفظ عامیانه غیررسمی استفاده نمی‌کنید یا اشتباهات گرامری اساسی انجام نمی‌دهید. برای مثال می‌توانید با جملاتی مانند جملات زیر، سابقه شغلی خود را توصیف کنید.

 

I’ve been working as a … at … for 2 years

I studied at … college

 

 

نقاط قوت شما چیست؟

 

وقتی در یک مصاحبه کاری انگلیسی مصاحبه کننده این سوال را از شما می‌پرسد، قصد دارد تمام ویژگی‌های مثبت شما را بدانند. معادل این سوال در انگلیسی می‌تواند چیزی مانند What are your strengths باشد. این ویژگی‌های مثبت باید با آنچه که آن‌ها می‌خواهند و به دنبال آن هستند مرتبط باشد. بنابراین قبل از شروع مصاحبه، مطمئن شوید که در مورد اینکه چه نوع فردی برای این شغل مناسب است، تحقیق کنید، به خصوص اگر تازه کار هستید و برای اولین بار وارد بازار کار می‌شوید. به این سوال به عنوان فرصتی برای تبلیغ خود نگاه کنید! تصور کنید یک محصول هستید، اکنون باید خودتان را بازاریابی کنید! چیزی که در اینجا باید به خاطر بسپارید این نیست که فقط تعدادی صفت را فهرست کنید؛ زیرا هر کسی می‌تواند این کار را انجام دهد. در عوض، از مثال‌هایی برای صفت‌هایی که به خود نسبت می‌دهید، استفاده کنید. مثال‌های زیر می‌تواند به شما ایده بدهد.

 

وقت شناس بودنTo be punctual
داشتن روحیه کار تیمیTo be a team-player
جاه طلب بودن و هدف داشتنTo be ambitious
ابتکار عملTo take initiative
فعال بودنTo be proactive 
داشتن تمرکز در کارFocused
توانایی حل مسائلProblem-solver

 

چیزی که مهم است این است که پاسخ‌های خوب و محکم با شواهدی که از آن‌ها پشتیبانی کند، بدهید. در غیر این صورت به نظر می‌رسد آنچه را که می‌گویید، حفظ کرده‌اید. برخی از شرکت‌ها مستقیماً از شما نمی‌پرسند که نقاط قوت شما چیست. برای مثال ممکن است از شما بپرسند که چرا باید شما را استخدام کنند. در اینجا مطمن شوید پاسخی که می‌دهید «because you are hiring» نیست! بنابراین جملات زیر را نیز در نظر داشته باشید.

 

 

مصاحبه کاری

 

?Why do you think we should hire you

?Why do you think you’re the best person for this job

?What can you offer us

?What makes you a good fit for our company

 

 

چرا آخرین کار خود را ترک کردید؟

اگر اولین بار است که برای کار درخواست می‌دهید، این سوال برای شما مناسب نیست. با این حال، اگر قبلاً کار کرده‌اید، مصاحبه‌کننده می‌خواهد بفهمد که چرا شغل قبلی خود را ترک کرده‌اید. ممکن است اخراج شده باشید یا استعفا داده باشید و یا هدف شغلی شما تغییر کرده باشد.

 

اگر تصمیم گرفتید شغل قبلی خود را ترک کنید، از گفتن هر چیز منفی در مورد محل کار یا رئیس قدیمی خود اجتناب کنید. می‌توانید موارد زیر را بگویید:

 

.I’m looking for new challenges

.I feel I wasn’t able to show my talents

.I’m looking for a job that suits my qualifications

.I’m looking for a job where I can grow with the company

 

از تحصیلات خود بگویید

در این قسمت از مصاحبه کاری انگلیسی، با پرسیدن سوال Tell us about your education مصاحبه کننده می‌خواهد همه چیزهایی را که شما در رابطه با شغل مورد نظر مطالعه کرده‌اید را بداند؛ به عنوان مثال آموزش و تحصیلات شما مانند دانشگاه یا دوره‌های گذرانده شده. نیازی نیست تمام کارهایی را که از دوران دبستان انجام داد‌ه‌اید را بگویید، فقط چیزهای مهم را عنوان کنید. مطمئن شوید که تمام مدارک لازم را با خود ببرید، زیرا ممکن است نیاز به مدرک داشته باشند! همچنین اگر از دانشگا‌ه‌های خوب و معتبر با نمرات خوب فارغ‌التحصیل شده‌اید، حتما آن‌ها را عنوان کنید.

 

بیشتر بخوانید:

 

 

نقاط ضعف شما چیست؟

از اشتباهاتی که بیشتر تازه‌کارها در مصاحبه کاری انگلیسی انجام می‌دهند، این است که در جواب سوال What are your weaknesses می‌گویند: من نقطه ضعفی ندارم! اما باید بدانید هیچ کس کامل نیست. همه نقاط ضعفی دارند، اما چیزی که در اینجا بررسی می‌کنند این است که چگونه سعی می‌کنید نقاط ضعف خود را برطرف کنید و همچنین می‌خواهند بدانند شما چقدر در مورد خودتان می‌دانید.

 

 

مصاحبه کاری انگلیسی

 

ترفند دیگری که می‌توانید استفاده کنید این است پاسخی مانند مایکل اسکات در سریال افیس بدهید و ویژگی‌های منفی خود را به ویژگی‌های مثبت تبدیل کنید. به عنوان مثال، نقطه ضعف شما این است که زمان زیادی را صرف پروژه‌ها می‌کنید که این موضوع باعث می‌شود کندتر کار کنید. این ضعف را با گفتن جمله زیر به ویژگی مثبت تبدیل کنید:

 

I sometimes am slower in completing my tasks compared to others because I really want to get things right. I will double or sometimes triple-check documents and files to make sure everything is accurate

 

یکی دیگر از ترفندهای عالی این است که در مورد یک نقطه ضعف مثل بی‌نظمی صحبت کنید و روش‌هایی را که برای غلبه بر آن استفاده می‌کنید ذکر کنید. مثلا می‌توانید بگویید که یک سیستم مدیریت زمان ایجاد کرده‌اید که به شما امکان می‌دهد تمام وظایف خود را فهرست کنید.

 

بیشتر بخوانید:
آموزش مکالمه انگلیسی پیشرفته؛ چگونه به مکالمه انگلیسی مسلط شویم؟ 

 

 ۵ سال بعد خودت را کجا می بینی؟

 

در این بخش از مصاحبه کاری انگلیسی،  مصاحبه‌کننده در مورد اهداف شما می‌پرسد. باز هم، این به حرفه شما مربوط می‌شود، نه زندگی شخصی شما. بنابراین نباید به اهداف شخصی‌تان در زندگی اشاره کنید. مراقب حرف‌هایی که در اینجا می‌زنید باشید. باید جاه‌طلب باشید. این سوال را معمولا با جملاتی مثل جملات زیر پاسخ دهید.

Improved my skills

Become more independent in what I do

improve  my knowledge

Achieved a higher position

Become a team leader

 

چه نوع حقوقی را انتظار دارید؟

 

مصاحبه‌کننده در این قسمت از مصاحبه کاری انگلیسی از شما می‌پرسد که انتظار دارید چقدر از این شغل درآمد کسب کنید. سعی کنید منطقی باشید و حتما پیش از شروع مصاحبه انگلیسی، در اینترنت در مورد میانگین حقوق تحقیق کنید.به هیچ عنوان در این قسمت نگویید نمی‌دانم. تحقیق کنید و حتما رقمی معقولانه را عنوان کنید. یا حتی می‌توانید یک بازه عددی را در نظر بگیرید و آن را عنوان کنید. حقیقت موضوع این است که کارفرما از قبل حقوقی در ذهن دارد، اما این راه برای بررسی این  است که آیا شما این صنعت را می‌شناسید و آیا از مهارت‌های خود آگاه هستید یا خیر.

 

 

آیا سوالی از ما دارید؟

 

البته که شما نیز باید سوال بپرسید! در این قسمت از مصاحبه کاری به زبان انگلیسی به هیچ عنوان نگویید که سوالی ندارید. مصاحبه کننده معمولاً مصاحبه را به این ترتیب تمام می کند. به یاد داشته باشید، هنگام پاسخ دادن به این سوال نیز آن‌ها شما را قضاوت می‌کنند. بنابراین حتما از قبل به سوالات خود فکر کنید و سوال احمقانه‌ای نپرسید. سوالاتی مثل شرکت شما چه نوع کاری انجام می‌دهد یا هر سال چقدر زمان تعطیلات دارم، سوالات خوبی نیستند. اگر هیچ سوالی نپرسید، ممکن است آن‌ها تصور کنند که شما چندان به این شغل علاقه ندارید. سوالاتی مانند:

 

?Does the company offer in-house training to staff

 

 این نشان دهنده علاقه شما به پیشرفت و رشد است.

 

بیشتر بخوانید:
جملات انگلیسی در سفر؛ ۴۵ جمله و عبارت پرکاربرد 

 

سخن پایانی

مصاحبه های شغلی نباید ترسناک باشند. به یاد داشته باشید که تأثیرات اولیه مهم است، قبل از صحبت کردن فکر کنید، مهارت‌های انگلیسی خود را نشان دهید و پاسخ‌های عالی برای بدست آوردن آن شغل را ارائه دهید. اگر در آمریکا مصاحبه می‌کنید، مقالات شغلی را در وب سایت‌های آمریکایی بخوانید. اگر در ایران مصاحبه‌ای به زبان انگلیسی دارید، سعی کنید دریابید که مصاحبه کننده شما چه ملیتی است و به مقالات آن کشور مراجعه کنید. هر چه بیشتر بتوانید انتظارات فرهنگی مصاحبه کننده خود را برآورده کنید، او با شما احساس راحتی بیشتری خواهد کرد و احتمال اینکه کار را به شما پیشنهاد دهد، بیشتر خواهد بود. اگر نیاز به تقویت مهارت‌های زبان انگلیسی خود دارید دوره جامع زبان لینگانو را به شما توصیه می‌کنیم. در این دوره می‌توانید در کنار اساتید مجرب، زبان را از صفر تا صد به صورت تخصصی یاد بگیرید و روی مهارت‌های اسپیکینگ، لیسنینگ، رایتینگ و ریدینگ خود کار کنید. برای اطلاعات بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید.

دوره جامع زبان آکادمی لینگانو

 

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید