مدت زمان یادگیری زبان برای مهاجرت

چقدر طول می‌کشد زبان انگلیسی را برای مهاجرت یاد بگیریم؟

فهرست مطالب

در مسیر مهاجرت علاوه بر داشتن سرمایه و تخصص، شما نیازمند یادگیری زبان کشور مقصد هم هستید. فرقی ندارد که با کدام مدرک تحصیلی و در چه حوزه‌ای بخواهید مشغول شوید، از مهندسی تا کادر درمان و پزشکی، از امور مالی تا کارهای حقوقی، از زندگی به‌عنوان بلاگر و یوتیوبر تا معلم ساده، بالاخره شما باید به زبان تسلط داشته باشید تا بتوانید با جامعه جدید ارتباط بگیرید و کارهای روزمره را انجام دهید. علاوه بر این در بسیاری از روش‌های مهاجرتی مثل مهاجرت تحصیلی یا مهاجرت از طریق اکسپرس انتری داشتن مدرک زبان مثل آیلتس یا تافل لازمه مهاجرت است و بدون آن اصلاً کارتان پیش نمی‌رود. با این حساب هرکس که برنامه‌ای برای مهاجرت دارد، باید آموزش زبان را شروع کرده و زمانی که به سطح قابل‌قبولی رسید، برای شرکت در آزمون اقدام کند. با این مقدمه بیایید نگاهی کلی به مدت زمان یادگیری زبان برای مهاجرت داشته باشیم.

اهمیت یادگیری زبان انگلیسی برای مهاجرت

پیش از شروع بحث تخصصی مدت زمان یادگیری زبان برای مهاجرت اول بیایید اهمیت یادگیری و تسلط به زبان را بررسی کنیم. فرض کنید که وارد کشور جدیدی شدید، مثلاً به همین کشورهای همسایه، به استانبول یا دبی سفر کردید و اصلاً عربی و ترکی بلد نیستید، حالا برای خرید، پیدا کردن آدرس یا سفارش غذا در رستوران چه راه‌حلی دارید؟

با همین مثال ساده متوجه اهمیت زبان در مهاجرت می‌شوید؛ زیرا با شروع زندگی در کشور جدید شما باید کار کرده یا درس بخوانید، زندگی را از اول ساخته، دوستان جدید پیدا کنید و برای گذران زندگی با مردم و با اجتماع جدید ارتباط بگیرید و این مسئله بدون زبان ممکن نیست؛ زیرا زبان تنها راه ارتباط انسان‌ها برای زندگی در جامعه است. همین چند مورد ساده نشان می‌دهد که بدون یادگیری زبان در جامعه جدید منزوی شده و نمی‌توانید به خواسته‌ها و آرزوهایتان برسید

بیشتر بخوانید:

شما با دانستن زبان کشور مقصد به سرعت کار پیدا کرده و درآمد خواهید داشت. اگر قصد تحصیل داشته باشید، با آسودگی در کلاس‌ها شرکت کرده و از موقعیت دانشگاهی که در آن هستید تمام استفاده را می‌برید، در جامعه جدید دوست پیدا کرده و وارد اجتماع می‌شوید. می‌توانید موسیقی آن کشور را گوش داده، سینما و تئاتر بروید، بیشتر کتاب بخوانید و درباره جامعه میزبانتان بیشتر بیاموزید تا راحت‌تر از غم غربت دور شده و زندگی بعد از مهاجرت را به روال بگذرانید.

مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی برای مهاجرت چقدر است؟

به نظر شما عوامل تأثیرگذار در مدت زمان یادگیری زبان برای مهاجرت چیست؟ آیا فقط با داشتن پول و ثبت‌نام در کلاس‌های مختلف زبان را یاد می‌گیریم یا باید حداقل چند ساعت در روز درس خوانده یا تمرین کنیم؟

حداقل نمره آیلتس

اولین مسئله برنامه‌ریزی درست و اصولی است. شما در قدم اول باید زمانی که می‌توانید به زبان خواندن اختصاص دهید را مشخص کرده و هزینه‌تان برای کلاس یا معلم خصوصی را هم برآورد کنید. بعد هم باید بر اساس ددلاین یعنی سال دیگر همین موقع یا دو سال دیگر همین موقع، زمان شرکت در آزمون و شروع پروسه مهاجرت را تعیین کنید.

بیشتر بخوانید:
زبان، مهم‌ترین دلیل ریجکت شدن ویزای تحصیلی

حالا که وارد مسیر یادگیری زبان شده‌اید باید دو بخش مهم یعنی واژگان یا همان دایره لغات Vovabluary و گرامر  Grammer را به خوبی بیاموزید؛ زیرا اساس درست صحبت کردن و درست نوشتن شما همین دو مهارت است. با تسلط نسبی روی این دو مورد می‌توانید تمرین، آموزش، تست زدن و فراگیری هر ۴ مهارت اصلی:

بیشتر بخوانید:

را تمرین کرده، به نقاط ضعف پی برده و نمره‌تان را ارتقا دهید. هم‌زمان هم باید همچنان روی افزایش دایره لغاتتان کار کرده و تا روز امتحان به یادگیری ادامه دهید. به این ترتیب با:

  •         برنامه‌ریزی اصولی
  •         شرکت در کلاس یا داشتن معلم خصوصی
  •         تست و تمرین روزانه
  •         یادگیری مداوم لغات
  •         حل تمرین‌های گرامر

اهمیت یادگیری زبان برای مهاجرت

می‌توانید بر حسب نمره‌ای که نیاز دارید، زمان مناسب برای شرکت در آزمون را تخمین بزنید. مثلاً پیشنهاد زمانی ما برای کسانی که سطح زبانشان متوسط رو به بالا است و می‌خواهند در آزمون مثلاً آیلتس نمره ۵.۶ بگیرند، یک سال زبان خواندن مداوم است، پس مدت زمان یادگیری زبان انگلیسی برای مهاجرت برای کسانی که در سطح متوسط یا حتی ابتدایی هستند و می‌خواهید نمره ۷ آیلتس بگیرید، حداقل دو سال برای یادگیری اصول اولیه زبان و تمرین‌ها و تست‌های آزمون است. البته معلم خصوصی و کلاس‌های فشرده این زمان را کم می‌کند؛ اما بازهم یادگیری زبان خیلی هم سریع نیست، با این حساب هر ددلاینی را برای مهاجرتتان تعیین کردید حداقل دو سال زودتر شروع به خواندن زبان کنید.

مراحل یادگیری زبان انگلیسی برای مهاجرت

برای برآورد مدت زمان یادگیری زبان برای مهاجرت ابتدا باید سطوح مختلف آشنایی با زبان را بشناسید که شامل مراحل زیر می‌شود:

  • مبتدی  (Beginner)
  • مقدماتی  (Elementary)
  • پیش متوسط  (Pre Intermediate)
  • متوسط  (Intermediate)
  • پسامتوسط  (Upper Intermediate)
  • پیشرفته  (Advanced)

تعیین وضعیت شما در هرکدام از این مراحل بر اساس مصاحبه و شرکت در آزمون است و البته با هر سطحی می‌توانید در تمامی آزمون‌های زبان شرکت کنید. مثلاً برای ویزای سرمایه‌گذاری کانادا نمره ۵ آیلتس هم قابل‌قبول است که با سطح پیش‌ متوسط و متوسط می‌توانید این نمره را کسب کنید.

حالا باید وارد سه مرحله اصلی یادگیری زبان شوید:

بیشتر بخوانید:
آیا نمره آیلتس شما کافیست؟ چگونه برای مهاجرت بهترین نمره را بگیرید

  • یادگیری گرامر پایه و مهارت‌های چهارگانه
  • تسلط بر هر ۴ مهارت‌ها اصلی
  • خلاقیت و استفاده از زبان انگلیسی مانند زبان مادری

در مرحله اول لغات ابتدایی و گرامر پایه را برای بیان و نوشتن ساده‌ترین جملات یاد می‌گیرید. در این مرحله هنوز سراغ نوشتن مقاله نرفتید و فقط جمله‌نویسی را تمرین می‌کنید، برای مهارت گوش دادن هم صرفاً جملات ساده‌ای که نوشتید یا پادکست‌های آموزشی در سطح ابتدایی را باید گوش دهید. اساس گذر از این مرحله فقط تمرین و حضور در کلاس است. تمرین باعث می‌شود به اشتباهاتتان پی ببرید و حضور معلم علاوه بر آموزش، باعث سرعت یادگیری‌تان هم می‌شود. دوستانه توصیه می‌کنیم که این مرحله را به‌صورت خود خوان و selfstudy پیش نبرید.

وقتی اساس یا همان بیس ابتدایی زبان تقویت شد، باید یک پله بالاتر رفته و سعی کنید تا در کنار یادگیری لغات بیشتر و گرامرهای پیشرفته‌تر، به هر ۴ مهارت اصلی تسلط یافته و از آن‌ها استفاده کنید، مثلاً جملات طولانی‌تری بنویسید، حرف‌های ربط یا نحوه اتصال جملات را یاد بگیرید، با صفت‌ها و قیدهای بیشتری آشنا شده و هم‌زمان در صحبت کردن هم از این آموخته‌ها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:
تکنیک‌های رسیدن به نمره ۹ در آیلتس

در سطح متوسط علاوه بر تمرین می‌توانید نوشتن را با پاراگراف‌های ۲۰۰ کلمه‌ای شروع کنید، سریال‌های کوتاه که زبان ساده‌ای دارند، مثل friends یا bigbang theory را ببینید یا سراغ پادکست‌های آموزشی با سطح متوسط بروید. مکالمه زبان انگلیسی با دوستان یا آینه و تمرین مداوم هم باعث افزایش اعتمادبه‌نفس می‌شود. اگر این مرحله را به خوبی بیاموزید با شرکت در ازمون‌های زبان می‌توانید نمره‌هایی معادل با سطح B1  یاB2  یعنی متوسط را به دست بیاورید.

شرکت در آزمون‌های زبان

مرحله سوم زمانی است که باید برای گرفتن نمرات ۶ به بالا ( مثال از آزمون آیلتس) تلاش کنید. در این مرحله خلاقیت را لازم دارید تا از زبان انگلیسی مثل زبان مادری استفاده کنید، یعنی انگلیسی حرف بزنید و فکر کنید. شما باید آموزش ادامه دهید تا بتوانید مقاله‌های طولانی‌تر نوشته و درباره ایده‌هایتان صحبت کنید، به هر سوالی پاسخ داده و افکارتان را بیان کنید. اگرچه در این مرحله آموزش ادامه دارد؛ اما تمرین‌ها برای استفاده از آموخته‌های قبلی به مراتب بیشتر است. همچنین می‌توانید پادکست یا رادیو انگلیسی گوش داده یا از منابع آموزشی یوتیوب استفاده کنید. سریال‌ها را با زیرنویس انگلیسی دنبال کرده و سعی کنید از آن‌ها تقلید کنید.

یادتان باشد که آماده شدن برای شرکت در آزمون‌های رسمی زبان پروسه فشرده‌ای است؛ اما یادگیری زمان طولانی‌مدت و مداوم است، پس بهتر است کودکان از هفت یا هشت‌سالگی آموزش زبان را شروع کرده و در بازه دو – سه ساله قبل از مهاجرت در فشار یادگیری زبان نباشند؛ بلکه صرفاً برای شرکت در آزمون تمرین کرده و آماده شوند.

روش‌های افزایش سرعت یادگیری زبان انگلیسی

با این توضیحات درباره مراحل و مدت زمان یادگیری زبان برای مهاجرت بیایید خیلی خلاصه به روش‌هایی اشاره کنیم که به یادگیری بهتر و سریع‌تر زبان کمک می‌کند. در ضمن یادتان باشد که کلید گذر موفق از تمامی این مراحل فقط تمرین است.

  •         حتماً یادگیری، هر ۴ مهارت اصلی را باهم پیش ببرید، یعنی هم‌زمان که گوشتان را تقویت می‌کنید برای تمرین‌های نوشتاری هم وقت بگذارید
  •         روزانه تمرین کرده و در فضای انگلیسی باشید، مثلاً با دوستانتان انگلیسی چت کنید یا پادکست گوش کنید
  •         در سطح پیشرفته از تماشای سریال و یادگیری واژگان و اصطلاحات جدید غافل نشوید
  •         حتماً معلم خصوصی یا منتور داشته باشید و برای تمرین یا بررسی اشکالاتتان از حضورش استفاده کنید
  •         سعی کنید انگلیسی نوشتن و انگلیسی خواندن را از منابع اصلی شروع کنید، مثلاً بلاگ‌های واقعی انگلیسی بخوانید
  •         در شبکه‌های اجتماعی دوستان انگلیسی‌زبان پیدا کنید و سعی کنید از آن‌ها یاد بگیرید
  •         ویدئوهای آموزشی یوتیوب انگلیسی را تماشا کنید و یادتان باشد که یک آهنگ انگلیسی بار آموزشی زیادی برایتان ندارد؛ اما با ویدئو می‌توانید مهارت گوش دادن را تقویت کرده و کلمات بیشتری بیاموزید
  •         اگر اعتمادبه‌نفس حرف زدن ندارید، صدایتان را ضبط کرده و بعد به جملاتتان از لحاظ تلفظ و بیان درست، نمره بدهید
  •         مقاله‌های تخصصی رشته خودتان را بخوانید و سعی کنید در وبینارهای رایگان شرکت کنید
  •     از سایت‌هایی مثل کورسرا (coursera) دوره‌های مرتبط با رشته تحصیلی یا دوره‌های مدیتیشن و توسعه فردی گرفته و مستقیماً وارد فضای آموزشی به زبان انگلیسی شوید.

شرکت در دوره‌های زبان انگلیسی 

علاوه بر موارد بالا، شرکت در دوره‌های آموزش زبان انگلیسی هم روی مدت زمان یادگیری زبان برای مهاجرت تاثیر دارد که ما در ادامه می‌خواهیم دوره جامع لینگانو را معرفی کنیم.

دوره جامع لینگانو برای دوستانی است که آموزش زبان را مدت‌ها رها کرده و حالا نیاز به یک منبع آموزشی جامع و پیشرفته برای یادآوری آموخته‌های قبلی یا تمرین هر ۴ مهارت اصلی‎شان دارد. این دوره کاملاً طبقه‌بندی شده و شامل آموزش از سطح ابتدایی تا پیشرفته می‌شود، پس شما می‌توانید کل دوره یا بخشی که به آن نیاز دارید را تهیه کنید.

کل دوره شامل سه بخش از ویدئوهای آموزشی شده تا از سطح اولیه تا پیشرفته بتوانید آموزش زبان را بر اساس کتاب‌ها و منابع به‌روز دنیا شروع کنید. متد آموزشی لینگانو بر اساس آموزش نکات کاربردی در کنار مطالب اصلی و پایه است تا با استفاده روزانه از آموخته‌هایتان دیگر مثل سابق کلمات و گرامری که فراگرفتید را فراموش نکرده و البته اعتمادبه‌نفس کافی برای صحبت کردن یا نوشتن به انگلیسی را داشته باشید. 

دوره جامع زبان انگلیسی لینگانو

این دوره جامع شامل ۹۲ جلسه آموزش زبان از طریق ویدئو و با به‌روزترین شیوه‌های آموزشی می‌شود. در کنارش شما به فایل‌های تمرینی و منابع آموزشی مکمل هم دسترسی دارید تا بتوانید آموخته‌هایتان را تمرین کرده و اصطلاحاً از زبان استفاده کنید تا این مطالب آموزشی ملکه ذهنتان شود. در طول دوره هم به منتور و پشتیبانی آموزشی دسترسی دارید تا سوال‌هایتان را پرسیده و اصطلاحاً رفع اشکال هم داشته باشید. با این حساب دیگر هیچ بهانه‌ای برای تاخیر انداختن یادگیری زبان ندارید و با این دوره جامع می‌توانید هم برای شرکت در آزمون‌ها و هم یادگیری برای زندگی در جامعه انگلیسی‌زبان آماده شوید.

بیشتر بخوانید:
مدرک زبان، کلید موفقیت در مهاجرت تحصیلی

سؤالات متداول

برای یادگیری زبان آیا معلم خصوصی بهتر است یا شرکت در کلاس عمومی؟
پاسخ به چنین سؤالی کاملاً به خودتان بستگی دارد. اگر در محیط جمعی بهتر درس می‌خوانید باید در کلاس ثبت‌نام کنید و اگر آموزش فشرده و متمرکز را ترجیح می‌دهید، کلاس خصوصی یا دوره‌ای مثل لینگانو با حضور منتور و پشتیبان دائم بگیرید
برای یادگیری تکنیک‌های آزمون آیلتس بهترین انتخاب چیست؟
می‌توانید از ویدئوهای آموزشی استفاده کرده، در آزمون آزمایشی شرکت کنید یا چند جلسه معلم مخصوص آزمون آیلتس بگیرید.
گوش دادن پادکست و رادیو چقدر در یادگیری زبان مؤثر است؟
گوش کردن به رادیو و پادکست به تنهایی و بدون آموزش قبلی تأثیری در سطح زبان انگلیسی شما ندارد؛ ولی برای تقویت مهارت لیسنینگ فوق‌العاده است و توصیه می‌شود.

 

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید