تقویت لیسنینگ با پادکست

استراتژی‌های تقویت لیسنینگ با پادکست‌ها

فهرست مطالب

کسانی که قصد شرکت در آزمون آیلتس، تافل یا PTE را داشته باشند، باید روی هر 4 مهارت اصلی زبان یعنی Speaking, reading, listening و writing کار کرده و تسلط بالایی برای پاسخگویی به سوالات هر بخش داشته باشند. قاعدتاً برای پاسخگویی به هر بخش شما سبک خاصی از تمرین و تست‌زنی را دارید و ما در این مقاله فقط روی تقویت لیسنینگ با پادکست تمرکز کردیم. شنیدن پادکست انگلیسی نه‌تنها گوشتان را تقویت می‌کند؛ بلکه برای تمرین مهارت لیسنینگ هم توصیه شده و زبان‌آموز را در فضای انگلیسی نگه می‌دارد، پس بیایید نگاه جدیدی به شنیدن پادکست داشته و از آن برای تمرین بیشتر استفاده کنیم.

چرا پادکست‌ها برای تقویت لیسنینگ مفید هستند؟

شنیدن مداوم و روزانه حداقل سی دقیقه تا یک ساعت پادکست انگلیسی گوش شما را برای شنیدن لهجه‌های مختلف آماده کرده و باعث می‎شود بیشتر در فضای آموزش زبان قرار بگیرید. معمولاً پادکست‌ها بسیار روان هستند و گوینده شمرده صحبت می‌کند، پس بدون نیاز به زیرنویس با خیال راحت می‌توانید نیمی از محتوا را متوجه شده و اگر سطح زبانتان بالا باشد، تقریباً همه حرف‌های گوینده را بشنوید. از دیگر مزایای شنیدن پادکست برای تقویت مهارت شنیداری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •         یادگیری لغات بیشتر و افزایش دایره واژگان
  •         بهبود یادگیری گرامر و دستور زبان با شنیدن فرم درست جملات
  •         بهبود لهجه و یادگیری تلفظ درست کلمات
  •         تقویت حافظه شنیداری
  •         بهبود مهارت درک مطلب
  •         دسترسی به منبع آموزشی رایگان با تنوع بالا
  •         تقویت مهارت  shadow از طریق تکرار برخی جملات ساده (مناسب برای متقاضیان آزمون PTE)
  •         بهبود مهارت speaking با یادگیری نحوه ادای جملات مانند چانک‌بندی صحیح، مکث‌های اصولی و…

پادکست‌ها برای تقویت لیسنینگ

قدم به قدم تقویت لیسنینگ با پادکست

بعد این مقدمه وقتش رسیده مسیر درست شنیدن پادکست را دنبال کنیم، یعنی مسیری که روی بهبود دانش زبانی ما تأثیر داشته و در برنامه آموزشی روزانه‌مان قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید:

اول از همه برنامه‌ها و اپ‌های پادگیر مخصوص اندروید و IOS مثل اپل پادکست یا کست باکس را نصب کرده و بعد مراحل زیر را دنبال کنید.

پادکست انگلیسی با موضوعات موردعلاقه خود را پیدا کنید!

شنیدن پادکست برای تقویت مهارت شنیداری دیگر یک سرگرمی ساده روزانه نیست و قرار است بخشی از مسیر درس خواندن شما باشد، پس باید آن را جدی گرفته و مثل یک تسک آموزشی به آن نگاه کنید. برای اینکه چنین مسیری خیلی هم سخت و دشوار نباشد و شبیه درس خواندن نشود، لیست پادکست‌های موردعلاقه‌تان را ساخته و سراغ موضوعاتی بروید که شنیدنشان باب میلتان است. مثلاً اگر شیفته تاریخ هستید، پادکست‌های انگلیسی درباره تاریخ را دنبال کرده یا اگر بیشتر اقتصاد و بیزینس برایتان مناسب است، با این فیلتر دنبال پادکست‌های خوب بگردید. از قسمت ساجست‌های گوگل و اپ‌های پادگیر هم می‌توانید بر اساس امتیاز و نظر کاربران قبلی، پادکست‌های خوب را پیدا کنید.

یک دور به پادکست گوش کنید!

برای شروع فضایی را انتخاب کنید که برای خودتان راحت باشد، مثلاً پشت میز بنشینید یا روی مبل راحتی و کنار پنجره را برای درس خواندن انتخاب کنید. مهم این است که Comfort zone خودتان را برای درس و تمرکز داشته باشید.

به پادکست گوش کنید

پادکست‌های مدنظرتان را انتخاب کرده و برای شنیدنشان برنامه‌ریزی کنید، مثلاً روزانه می‌خواهید چقدر زمان بگذارید. حالا اول بدون تلاش برای سرچ کلمات جدید یا قسمت‌هایی که برایتان سؤال شده فقط یک دور با دقت بالا پادکست را شنیده و اگر نکته خاصی بود آن را نت‌برداری کنید. در این قسمت باید مثل تکنیک skim & scan بخش reading پیش رفته و فقط یک دور با محتوا آشنا شوید.

بیشتر بخوانید:
چگونه در لیسنینگ آیلتس نمره بالا بگیریم؟ روش‌های تقویت لیسنینگ آیلتس

کلماتی را که نمی‌دانید، جستجو و یادداشت کنید!

احتمالاً بعد از شنیدن پادکست، با برخی از کلمات، جملات و اصطلاحات جدید آشنا شوید. در این مرحله باید دوباره پادکست را شنیده و این کلمات ناآشنا را در دفترتان یادداشت کنید، سپس معنای کلمات را از دیکشنری پیدا کرده و در دفترتان یادداشت کنید. همیشه توصیه می‌کنیم که در این مرحله چند مثال هم برای آن کلمات جدید بنویسید و برای مرور علاوه بر خواندن معنی کلمه‌های جدید، برای خودتان جمله‌سازی هم بکنید.

تکنیک استفاده از کلمات جدید در دل تمرین مکالمه باعث می‌شود هم با شنیدن پادکست کلمات جدیدی را یاد گرفته و با تلفظشان آشنا شوید و هم بتوانید از این کلمات و اصطلاحات در speaking استفاده کنید.

از پادکست‌هایی که رونوشت دارند استفاده کنید!

تعداد زیادی از پادکست‌ها به خصوص آن‌هایی که آموزشی هستند، همراه با متنشان منتشر می‎‌شوند. توصیه می‌کنیم که برای دفعات بعدی، یعنی بعد از آشنایی با کلمات جدید و درک محتوای کل پادکست، مجدد به پادکست گوش داده و این بار متن را هم‌زمان با شنیدن از رونوشت مرور کنید.

بیشتر بخوانید:
چگونه یک مقاله انگلیسی بنویسیم؟ بهترین روش های نوشتن مقاله انگلیسی

جملاتی را که می‌دانید هم‌زمان با گوینده تکرار کنید تا تلفظ درستش در ذهنتان بنشیند و با ساختار جمله‌سازی آشنا شوید. حتماً جملاتی را که متوجه نشدید، از روی متن پادکست چند بار گوش داده و نقطه‌ضعف خودتان را پیدا کنید. بعد از این مرحله باید سراغ تکنیک سایه یا shadow بروید.

از تکنیک سایه همراه با پادکست‌ها استفاده کنید!

استفاده از تکنیک سایه فقط برای تقویت لیسنینگ با پادکست نیست و تأثیر خوبی روی مهارت مکالمه‌تان دارد. می‌توانید پادکست را دوباره گذاشته و این بار کلمات و جملات جدید را تکرار کنید. تکرار این کلمات و جملات جدید مزایای زیر را دارد:

  •         یادگیری تلفظ درست کلمات
  •         یادگیری نحوه ادای جمله همراه با تأکید روی برخی کلمات
  •       یادگیری چانک‌بندی درست با مکث‌های به موقع

بیشتر بخوانید:
تقویت مکالمه با تکنیک سایه

تمرین و تکرار را فراموش نکنید!

تمرین و تکرار فقط برای یادگیری نوشتن essay یا پاسخ به سؤالات بخش reading نیست، بلکه برای تقویت مهارت لیسنینگ هم به این تمرین و تکرار نیاز دارید.

تا اینجا شاید فکر کنید که شنیدن چندباره یک پادکست ممکن است بسیار خسته‌کننده باشد؛ در حالی که این‌طور نیست؛ زیرا هر بار شنیدن چنین محتواهایی برای تمرکز روی یک بخش است. مثلاً در بخش اول فقط گوشتان با محتوا آشنا شد، بعد کلمات جدید را نوشتید و معنایشان را پیدا کردید و در مرحله سوم قرار است علاوه بر تقویت لیسنینگ از تکنیک سایه هم برای تکرار برخی کلمات استفاده کنید.

تمرین روزانه و مداوم روشی که پیشنهاد دادیم، تأثیر خوبی در گرفتن نمره قابل‌قبول در بخش لیسنینگ آزمون‌های زبان دارد. ‌زبان‌آموزانی هم که قصد شرکت در امتحان pte را دارند و قرار است در بخش لیسنینگ یک سری جملات را شنیده، تکرار کرده یا بنویسند (که مدلی از سؤال‌های این آزمون است) قطعاً به تقویت لیسنینگ با پادکست نیاز دارند. در نتیجه توصیه می‌کنیم برای بهبود مهارت شنیداری‌تان حداقل یک‌بار مسیر آموزشی بالا را امتحان کنید.

لیست بهترین پادکست‌های انگلیسی برای تقویت لیسنینگ

در آخرین قسمت از گفتگویمان کار را برایتان آسان کرده و لیستی از بهترین پادکست‌های انگلیسی را برای تقویت مهارت لیسنینگ آوردیم. تمامی این پادکست‌ها روی یوتیوب و اپ‌های پادگیر قابل‌دسترسی است.

سؤالات متداول

بهترین منبع برای پیداکردن تدتاک‌های آموزشی چیست؟
برای تماشا و شنیدن تدتاک‌ها حتماً از یوتیوب استفاده کنید.
بهتر است که پادکست‌های انگلیسی برای تقویت لیسنینگ چقدر باشد؟
با توجه به اینکه شنیدن پادکست انگلیسی بار آموزشی دارد، بهتر است که پادکست‌هایتان نهایتاً از 30 دقیقه بیشتر نباشد تا خسته نشوید.
پادکست با کدام لهجه را بشنویم برای آزمون بهتر است؟
محتواهای بخش لیسنینگ آزمون‌های زبان کاملاً رندوم است و ممکن است لهجه آمریکن یا بریتیش باشد، در نتیجه خیلی فرقی ندارد و می‌توانید هر پادکستی را گوش بدهید.

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید