تمرین لهجه های مختلف انگلیسی

بهترین منابع برای تمرین لهجه های مختلف انگلیسی

فهرست مطالب

برای بسیاری از زبان‌آموزان تمرین لهجه های مختلف انگلیسی به اندازه یادگیری قواعد دستور زبانی خاص و کلمات جدید اهمیت دارد. این دسته از زبان‌آموزان می‌خواهند مطابق با لهجه موردعلاقه‌شان آموزش دیده و تمرین کنند. آن‌ها می‌خواهند در آزمون‌های زبان مثل آیلتس بالاترین نمره را بگیرند و در نهایت اگر قصد مهاجرت دارند کاملاً شبیه افراد بومی یعنی native speaker صحبت کنند. اگر شما هم یکی از همین افراد هستید، در ادامه با ما همراه شوید زیرا می‌خواهیم درباره تمرین لهجه های مختلف انگلیسی صحبت کنیم.

چرا باید با لهجه های مختلف انگلیسی آشنا باشیم؟

اول بیایید به یک سوال مهم پاسخ دهیم، اصلاً چرا باید با لهجه های مختلف انگلیسی آشنا باشیم. برای برخی از زبان‌آموزان این مسئله صرفاً یک علاقه است. مثلاً زبان‌آموز با دیدن فیلم‌های هری پاتر یا سریال پیکی بلایندرز شیفته لهجه بریتیش شده یا به تاریخ انگلستان علاقه زیادی دارد و می‌خواهد مثل اشراف‌زاده‌ها صحبت کند یا مثلاً زبان‌آموزی شیفته فیلم‌های وسترن است و می‌خواهد لهجه تگزاسی را تمرین کند.

بیشتر بخوانید:
چگونه لهجه های مختلف در زبان انگلیسی را تشخیص دهیم؟

از بحث علاقه که بگذریم بعضی از افراد آشنایی و تسلط به لهجه های مختلف انگلیسی را نوعی استعداد می‌دانند. در چند سال اخیر اگر به ترندهای شبکه‌های اجتماعی دقت کرده باشید، احتمالاً متوجه شدید که یک سبک از ویدئو بسیار پرطرفدار شده است. ویدئوهایی مثل Brtisih English vs American English یا مقایسه نوع صحبت کردن، مثل تند حرف زدن بریتانیایی‌ها و … به سبکی از فیلم‎سازی در تیک‌تاک و اینستاگرام تبدیل شده است. بعضی هم که یک دیالوگ ثابت را به ده‌ها لهجه مختلف مثل آمریکن، کانادایی، اسکاتیش، ولزی، آیریش، استرالیایی و… می‌گویند و این تسلط به چند لهجه برایشان استعداد است و فالوور زیادی به همراه داشته است.

لهجه های مختلف انگلیسی

از این موارد که بگذریم، زبان‌آموزانی هم هستند که برای شرکت در امتحان‌های زبان استرس زیادی دارند و می‌خواهند حتماً به یک لهجه یا چند لهجه خاص تسلط داشته و کاملاً مشابه آن صحبت کنند تا نمره بالاتری بگیرند. این در حالی است که لهجه شما در آزمون‌ها اصلاً نمره نداشته و فقط باید بتوانید درست و اصولی و بدون وقفه و تپق زدن صحبت کنید.

علاوه بر تمام موارد بالا موارد زیر هم از دیگر فاکتورهایی است که باعث شده زبان‌آموزان نسبت به یادگیری لهجه های مختلف انگلیسی توجه نشان دهند:

  •         یادگیری لهجه‌های مختلف کار آسانی نیست و برخی افراد برای اینکه بتوانند بعدها این لهجه‌ها را آموزش دهند، سراغ یادگیری‎شان می‌روند
  •         درک و شنیدن کامل جملات افراد native به‌خصوص در برخی از لهجه‌ها سخت است و زبان‌آموز برای گرفتن نمره بالا در آزمون سعی به یادگیری لهجه‌های مختلف دارد
  •         صحبت و مکالمه بر اساس یک نوع لهجه خاص مثلاً آمریکن یا کانادین به زبان‌آموز اعتمادبه‌نفس بالایی داده و به تقویت قدرت مکالمه‌اش کمک می‌کند.

بهترین راه تمرین لهجه های مختلف انگلیسی چیست؟

با این توضیحات درباره لهجه های مختلف انگلیسی بیایید با روش‌های تمرینش هم آشنا شویم. در حال حاضر منابع آنلاین و آفلاین مختلفی در دسترس زبان‌آموزان است تا با کمک آن بتوانند تلفظ درست کلمات در لهجه های مختلف انگلیسی را یاد بگیرند.

در این مسیر آموزشی یادتان باشد که نیاز به تکرار و تمرین زیادی دارید. مثلاً باید یک notebook دستی یا آنلاین داشته، تلفظ کلمات مختلف را در آن نوشته و بر اساسش تمرین کنید. در ضمن تمرین مکالمه speaking شما باید روزانه و همیشگی باشد تا کلمات جدید را در خلال جمله‌هایتان آورده و دائماً تکرار کنید.

بهترین راه تمرین لهجه های مختلف انگلیسی

از مهم‌ترین منابع آفلاین پیشنهادی برای تمرین لهجه های مختلف انگلیسی می‌توان به منابع زیر اشاره کرد:

  •         دیکشنری oxford یا longman برای تمرین تلفظ درست کلمات
  •         تماشای سریال‌هایی با لهجه بریتیش مثل پیکی بلایندرز با زیرنویس انگلیسی
  •         کتاب کمک‌آموزشی pronunciation in use از مجموعه کتاب‌های تمرینی oxford word skill

از منابع آنلاین و اینترنتی هم می‌توان منابع زیر را مدنظر داشت:

  •         پادکست‌های آموزش زبان انگلیسی با لهجه بریتیش
  •         ویدئوهای آموزشی در شبکه‌های اجتماعی مثل یوتیوب
  •         وب‌سایت‌های آموزش زبان با لهجه های مختلف انگلیسی مانند FluentU 

معرفی بهترین وب‌سایت‌ها برای تمرین لهجه های مختلف انگلیسی

حالا که منابع آنلاین و آفلاین را به تفکیک معرفی کردیم، در ادامه قرار است سه سایت جامع و کامل آموزشی را معرفی کنیم که می‌تواند برای تمرین لهجه های مختلف انگلیسی به زبان‌آموز کمک کنند. اولین وب‌سایت پیشنهادی، FluentU است.

وب‌سایت آموزشی FluentU

FluentU یکی از بهترین سایت‌های آموزش زبان انگلیسی است که ویدئوهای مختلف، تریلر و تیزر فیلم، اخبار، سخنرانی‌های انگیزشی و بسیاری از محتواهای آموزشی دیگر را به زبان ساده منتشر کرده است. این سایت به شما کمک می‌کند تا هر زمان خواستید، با زبان و حتی فرهنگ انگلیسی آشنا شده و بتوانید مثل یک فرد native آموزش دیده و صحبت کردن را تمرین کنید. بیشترین شهرت این سایت آموزشی بخاطر محتواهای آموزشی متنوعی است که در اختیار زبان‌آموزان قرار می‌دهد.

سایت آموزشی The Dialect Blog برای تمرین لهجه بریتیش، آیریش و آمریکن

اگر می‌خواهید فقط روی یادگیری یکی از سه لهجه بریتیش، آیریش و آمریکن تمرکز کنید، بهترین انتخاب برای شما سایت dialect blog است. در این وب‌سایت حتی می‌توانید لهجه و گویش استان موردنظرتان در آن کشور را انتخاب کرده، مثلاً شمال انگلستان یا شمال شرقی آمریکا و سپس بر همان اساس آموزش ببینید.

سایت کتابخانه بریتانیا The British Library

آخرین و سومین پیشنهاد هم The British Library است که به‌عنوان یکی از بهترین کتابخانه‌های دنیا با گنجینه‌ای استثنایی شناخته می‌شود.

علاوه بر گنجینه کتاب، در این وب‌سایت به خزانه رکوردهای صوتی هم دسترسی دارید که هرکدامشان در شرایط عادی و از مردم native گرفته شده تا با روش‌های مختلف مکالمه، استفاده از عبارت‌ها و اصطلاحات متنوع و موارد مشابه آشنا شوید. تمامی این رکوردها در گویش‌ها و لهجه‌های مختلف همراه با مثال در خلال مکالمه روزمره است و برای تمرین لهجه های مختلف انگلیسی پیشنهاد می‌شود.

معرفی بهترین سریال‌ها و فیلم‌ها برای تمرین لهجه انگلیسی

علاوه بر این سایت‌ها شما از فیلم و سریال‌های مختلف هم می‌توانید برای تمرین لهجه های انگلیسی استفاده کنید. البته یادتان باشد که این مسیر آموزشی مشابه تماشای عادی یک سریال نیست؛ بلکه باید همراه با:

  1.     زیرنویس انگلیسی
  2.     یادداشت کردن جملات و عبارات جدید همراه با معنی
  3. استفاده از تکنیک سایه shadow یا listen and repeat

باشد تا واقعاً به یک نتیجه خوب در یادگیری درست و اصولی لهجه منجر شود.

بهترین فیلم و سریال‌هایی که برای آموزش لهجه بریتیش پیشنهاد می‌شود:

  •         سریال پیکی بلایندرز
  •         سریال تاج crown
  •         سریال شرلوک هولمز
  •         مجموعه آموزش زبان انگلیسی word on the street از BBC
  •         مجموعه فیلم‌های هری پاتر
  •         فیلم King Speech

برای آشنایی و تمرین لهجه آمریکن هم می‌توانید از سریال‌های کمدی فانتزی زیر استفاده کنید.

  •         Friends
  •         Bigbangh theory
  •         How I met your mother
  •         Modern family

سریال‌های بالا هم تم فانتزی و جالب دارد و هم تمامی قسمت‌هایش کوتاه منتشر شده و از بیست دقیقه بیشتر نمی‌شود.

خوشبختانه تمامی این سریال‌ها همراه با زیرنویس انگلیسی منتشر شده و انتخابی مناسب برای آموزش و تمرین است. در یوتیوب هم می‌توانید ویدئوهای آموزشی خوبی را پیدا کنید که با کمک این سریال‌ها و به تفکیک موضوع، مشغول آموزش گرامر، کالوکیشن، اصطلاح، idiom و موارد مشابه هستند.

معرفی بهترین پادکست‌ها برای تمرین لهجه های مختلف انگلیسی

آخرین منبع آموزشی برای تمرین لهجه های مختلف انگلیسی شنیدن پادکست است. خوشبختانه شنیدن پادکست فقط برای تمرین لهجه نیست و تأثیر خوبی روی تقویت مهارت شنیداری‌تان هم دارد. مثلاً شما با شنیدن روزانه حداقل 20 دقیقه پادکست می‌توانید گوشتان را به شنیدن لهجه‌های مختلف عادت داده، برای شنیدن هر گویشی در امتحان آماده باشید و علاوه بر این در فضای انگلیسی قرار بگیرید.

معرفی بهترین پادکست‌ها برای تمرین لهجه های مختلف انگلیسی

اگر هم خیلی به پادکست علاقه ندارید، با سرچ radio Canada یا radio Australia در وب می‌توانید اپلیکیشن‌های رادیویی را نصب کرده و با خیال راحت رادیو انگلیسی گوش دهید.

برای آشنایی و تمرین لهجه‌ های انگلیسی بهترین پادکست‌های پیشنهادی ما برای زبان‌آموزان به شرح زیر است:

  • The Golden Compass by Philip Pullman
  •  Inherent Vice by Thomas Pynchon
  • Oz Podcasts
  • British Podcast Awards
  • Espresso English.
  • Coffee Break English.
  • All Ears English Podcast.
  • Luke’s English Podcast.
  • Stories Podcast.
  • SEND7 (Simple English News Daily)
  • English Across The Pond.
  • 6 Minute English.

سؤالات متداول

بهترین سریال‌ها برای تماشا و تمرین لهجه بریتیش را معرفی می‌کنید؟
سریال تاج Crwon، پیکی بلایندرز، دونتون ابی downtown abbey و شرلوک هولمز از بهترین سریال‌ها با لهجه بریتیش هستند.
بهتر است که روزانه چند دقیقه پادکست گوش بدهیم؟
شما به‌عنوان زبان‌آموز باید به قدری پادکست گوش بدهید که محتوای آن برایتان قابل‌درک باشد، بتوانید همراه با آن برخی کلمات خاص را تمرین کرده و خسته نشوید. در صورتی که احساس کردید در درک معنای پادکست ضعیف عمل کردید، نمی‌توانید از مهارت شنیداری‌تان استفاده کنید و خسته شدید بهتر است که حتماً تمرین را قطع کنید.
بهترین روش تمرین لهجه با کمک پادکست یا فیلم چگونه است؟
برای تمرین لهجه و تلفظ درست کلمات یک notebook کنارتان داشته باشید و کلماتی که شنیدید را یادداشت کنید. در فیلم یا پادکست با تلفظ آن کلمه آشنا شدید؛ ولی برای تمرین مجدد از دیکشنری آنلاین کمک گرفته و تلفظ کلمه‌های موردنظر را چند بار تکرار کنید. وقتی توانستید آن کلمه را به درستی تلفظ کنید، در جمله و مکالمه استفاده کرده و conversation داشته باشید تا حسابی در ذهنتان جا بیفتد

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید