تقویت لیسنینگ در خانه

نکاتی برای تقویت لیسنینگ در خانه

فهرست مطالب

 

یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها در یادگیری زبان انگلیسی، مهارت شنیداری یا لیسنینگ است. شنونده خوب بودن فواید متعددی دارد. اول اینکه به شما کمک می‌کند یک زبان جدید را یاد بگیرید و بهتر صحبت کنید و علاوه بر این‌ها به شما کمک می‌کند تا فردی فهمیده‌تر و صبور باشید. این‌ها ویژگی‌هایی هستند که باید برای موفقیت در یادگیری زبان جدید آن‌ها را پرورش دهید! بنابراین، علاوه بر توسعه مهارت‌های خواندن، نوشتن و صحبت کردن انگلیسی خود، از گوش دادن نیز غافل نشوید. اگر در دوره‌ها یا کلاس‌های زبان شرکت می‌کنید و یا به طور جدا قصد دارید به تقویت لیسنینگ خود بپردازید، روش‌های زیادی برای شروع وجود دارد. امروزه با وجود اینترنت می‌توانید از خانه و یا هر جای دیگر دنیا به منابع معتبر برای یادگیری دسترسی داشته باشید. در این مقاله از وبلاگ لینگانو چندین روش موثر در تقویت لیسنینگ را به شما معرفی کرده‌ایم تا با کمک آن‌ها بتوانید زبان انگلیسی خود را بهبود بخشید. با ما همراه باشید.

 

به پادکست انگلیسی گوش دهید

پادکستی را که به نظرتان جالب یا سرگرم کننده است، پیدا کنید و هر روز یک قسمت آن را به مدت یک هفته گوش کنید. کلمات یا عباراتی را که برایتان دشوار است جستجو کرده و آن‌ها را یادداشت کنید. روی بعضی جملات مکث کرده و آن‌ها را دوباره گوش دهید. بعد از چند روز، باید بتوانید کلماتی که برایتان دشوار بود را درک کنید. همچنین می‌توانید بعضی قسمت‌ها را حفظ کرده و با صدای بلند صحبت کنید. صدای خود را ضبط کنید و به تفاوت‌های خود و گوینده گوش دهید. در آخر هفته، متوجه خواهید شد که می‌توانید کلمات و جملات بیشتری را نسبت به روز اول درک کنید. بنابراین اگر قصد تقویت لیسنینگ خود را دارید، گوش دادن به پادکست را حتما در برنامه خود بگنجانید.

 

بیشتر بخوانید:

 

از “نویز سفید” استفاده کنید

 

نویز سفید « white noise» می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد. نویز سفید در این مقاله به معنی نوعی صدا است که معمولاً به صورت پیوسته، در حالی که شما کار دیگری انجام می‌دهید، در پس‌زمینه پخش می‌شود. مثلا اگر رادیو را روشن کنید و در حین شستن ظرف ها به موسیقی گوش دهید، آن موسیقی نویز سفید شماست. اگر در حین آبیاری گیاهان به پادکستی گوش دهید، آن پادکست صدای سفید شما است. وقتی از نویز سفید انگلیسی استفاده می‌کنیم، گوش دادن غیرفعال را تمرین می‌کنیم. با نویز سفید، لازم نیست در هنگام گوش دادن، روی آن تمرکز کنید . وقتی در حال یادگیری یک زبان جدید هستیم، می‌توانیم از نویز سفید به نفع خود استفاده کنیم. اگر در حال آشپزی و یا رانندگی هستید، یک پادکست، یک کتاب صوتی یا یک سریال انگلیسی در پس‌زمینه پخش کنید. به آن توجه خاصی نکنید، فقط اجازه دهید پخش شود و به فعالیت‌های خود ادامه دهید. ممکن است فکر کنید که اگر توجه نکنید چیزی یاد نمی‌گیرید، اما حقیقت این است که مغز شما در حال ثبت هر چیزی است که در پس‌زمینه اتفاق می‌افتد و صدای سفیدی که فکر می‌کنید فقط سکوت را پر می‌کند، در واقع باعث می‌شود ذهنتان فعالیت داشته باشد.

 

 

همزمان بخوانید و گوش دهید

 

یکی دیگر از راه‌های تقویت لیسنینگ، استفاده همزمان از دو منبع اطلاعاتی است. مثلا یکی از ساده ترین راه‌ها برای انجام این کار، تماشای یک فیلم انگلیسی با زیرنویس انگلیسی است. در این روش، شما به کلمات و جملات گوش می‌دهید و همزمان زیرنویس را می‌خوانید. این امر موجب می‌شود درک همه چیز آسان‌تر شود. روش دیگر استفاده از پادکست است. بسیاری از پادکست‌ها شامل رونوشتی از صحبت‌های گوینده هستند، بنابراین همزمان می‌توانید به همان اطلاعات گوش دهید و آن را مطالعه کنید. شما همچنین می‌توانید متن را قبل از گوش دادن چاپ کنید. به این ترتیب، نکات را حین گوش دادن روی مطالب یادداشت کنید. در نهایت، کتاب‌های صوتی راهی دیگر برای دریافت زبان انگلیسی از دو منبع به طور همزمان هستند. بیشتر کتاب‌های صوتی در نسخه‌های چاپی یا الکترونیکی نیز وجود دارند. همچنین بسیاری از سایت‌های اینترنتی، کتاب‌های صوتی رایگان را همراه با متن دیجیتالی خود ارائه می‌دهند.

 

بیشتر بخوانید:
۷ آهنگ انگلیسی برای تقویت زبان + متن و ترجمه فارسی

 

با لهجه‌های مختلف تمرین کنید

 

ممکن است درک فیلم‌های آمریکایی برای شما راحت‌تر از درک فیلم‌های بریتانیایی باشد. یا حتی برعکس آن نیز ممکن است صادق باشد. شاید در دفعات اول هنگام گوش دادن به بعضی لحجه‌ها دچار مشکل شوید. این موضوع کاملا طبیعی است. حتی انگلیسی زبانان بومی نیز ممکن است در درک لهجه‌های مختلف انگلیسی دچار مشکل شوند. همه این‌ها با تمرین و تکرار و قرار گرفتن در معرض لهجه‌های متفاوت، عادی می‌شود. به عنوان مثال، اگر انگلیسی آمریکایی برای شما چالش برانگیز است، سعی کنید به مدت یک ماه سریال‌های آمریکایی تماشا کنید یا به پادکست‌های آمریکایی یا اخبار گوش دهید. در پایان این ۳۰ روز، گوش‌های شما به لهجه عادت می‌کند و درک آن برای شما بسیار آسان‌تر خواهد بود.

 

از بازی‌های شنیداری آنلاین کمک بگیرید

 

بازی‌های شنیداری آنلاین نیز یکی دیگر از داه‌های تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی است. این بازی‌ها معمولا جالب و سرگرم‌کننده هستند و کاربر را به یاد گرفتن بیشتر تشویق می‌کنند.

چند سایت بازی گوش دادن عالی ESL عبارتند از:

 

  • سایت ESL Kids Lab: این سایت پر از تمرینات شنیدن ساده برای مبتدیان است. در این سایت می‌توانید درک واژگان پایه برای مدرسه، مشاغل، اشیاء روزمره و موارد دیگر را تمرین کنید.
  • سایت TeachThis: این بازی‌ها برای کلاس‌های درس انگلیسی طراحی شده‌اند، اما اگر دوستانی دارید که می‌خواهید با آن‌ها انگلیسی تمرین کنید، می‌توانید از این سایت استفاده کنید.
  • سایت Randall’s ESL Cyber Listening Lab: اگر دنبال سایتی هستید که دارای آزمون‌های لیسنینگ باشد، این سایت مناسب شما است. این آزمون‌ها بر اساس سطوح مختلف طبقه‌بندی شده‌اند و می‌توانید سطح مورد نظر خود را انتخاب کنید.

 

در خواب به انگلیسی گوش دهید

 

شاید خنده‌دار به نظر برسد ولی گوش دادن به زبان انگلیسی، حتی زمانی که خواب هستید نیز می‌تواند به شما در تقویت مهارت شنیداری کمک کند. اگر می خواهید کلمات جدیدی یاد بگیرید یا تلفظ خود را بهبود ببخشید، این نوع تمرین بسیار عالی و موثر است. چند پادکست، موزیک یا ویدیوی مناسب به زبان انگلیسی پیدا کنید و به آن‎‌ها در هنگام خواب گوش دهید. 

 

از سرعت‌های صوتی مختلف استفاده کنید

 

ویدیویی را در YouTube یا هر پلتفرم یا برنامه‌ دیگری که به شما امکان می‌دهد سرعت صدا و فیلم را تغییر دهید، انتخاب و پخش کنید. برای اولین بار، آن را با سرعت معمولی تماشا کنید. در این حالت امکان دارد بعضی از اطلاعات را از دست دهید یا کلمات را به درستی متوجه نشوید. این طبیعی است و برای هر کسی ممکن است اتفاق بیفتد. وقتی بار دوم که گوش می‌دهید، سرعت ۰.۷۵ را انتخاب کنید. این ویژگی در واقع همان ویدیو را با سرعت ۷۵ درصد پخش می‌کند. وقتی سرعت صحبت کردن آهسته‌تر شود، کلمات و عبارات بیشتری را می‌توانید درک کنید. اگر این سرعت نیز برای شما تند است، می‌توانید آهسته‌تر کنید اما سرعت زیر ۶۰ زیاد مناسب نیست؛ زیرا دیگر کلمات واضح نیستند و در واقع یک سری آوا می‌شنوید! می‌توانید به مرور این تمرین را برای خودتان چالش‌برانگیز کنید. مثلا این بار سرعت ۱.۲۵ یا حتی ۱.۵ را انتخاب کنید و ویدیو را با سرعت بیشتری تماشا کنید. خود را به چالش بکشید و با بهبود مهارت‌های شنیداری، سرعت خود را افزایش دهید. حتی می‌توانید این تمرین را به یک بازی تبدیل کرده و دوستان خود را نیز به چالش بکشید.

 

از اپلیکیشن‌های تقویت لیسنینگ استفاده کنید

 

اگر به دنبال یک اپلیکیشن سرگرم‌کننده برای یادگیری و تقویت مهارت شنیداری زبان انگلیسی خود هستید، اپلیکیشن‌های زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

اپلیکیشن Listen English Daily Practice

 

این اپلیکیشن منبع کلیپ‌های صوتی مختلف به زبان انگلیسی و در سطوح مختلف است. بنابراین اگر قصد دارید با کلیپ‌های صوتی به تقویت لیسنینگ خود بپردازید، این اپلیکیشن مناسب شما خواهد بود. بیشتر مطالب در قالب داستان‌های کوتاه و موضوعات روزمره است، بنابراین از این طریق می‌توانید واژگان مفید و محاوره‌ای زیادی را از این کلیپ‌ها یاد بگیرید. بعد از هر فایل صوتی، از شما سوالاتی مرتبط با موضوع پرسیده می‌شود. این ویژگی به درک مطلب شما کمک خواهد کرد. همچنین این اپلیکیشن مطالب زیادی دارند، بنابراین حتی اگر هر روز هم تمرین کنید، مدتی خیلی زیادی طول می‌کشد تا تمام فایل‌ها را گوش دهید. از طرف دیگر، اگر به دنبال منبعی برای توسعه و بهبود لهجه بریتانیایی یا آمریکایی خود هستید، این برنامه به شما کمک می‌کند تا هر دو را یاد بگیرید. این اپلیکیشن در حال حاضر فقط برای سیستم عامل اندروید در دسترس است.

 

بیشتر بخوانید:

 

اپلیکیشن LearnEnglish Podcasts

 

این اپلیکیشن که توسط British Council تهیه شده است، برای کسانی که به دنبال پادکست برای توسعه مهارت‌های شنیداری خود هستند بسیار عالی است.LearnEnglish Podcasts در واقع شامل ۶۰ قسمت است که مدت زمان آن به طور کلی حدودا ۲۰ ساعت است. بنابراین اگر هر روز یک ساعت گوش دهید، در عرض کم‌تر از یک ماه آن را تمام خواهید کرد. موضوعات پادکست‌ها برای مکالمه روزانه بسیار مفید است، بنابراین اگر به دنبال راهی برای تقویت لیسنینگ خود هستید و قصد دارید مهارت‌های ارتباطی خود را بهبود بخشید، این اپلیکیشن را نصب کنید. این برنامه مجهز به رونوشت‌های صوتی و سوالات درک مطلب است. همچنین امکان دانلود فایل‌ها و گوش دادن به صورت آفلاین نیز وجود دارد. این اپلیکیشن را می‌توانید در سیستم عامل‌های اندروید و ios استفاده کنید.

 

6 Minute English اپلیکیشن

 

این برنامه مناسب کسانی است که وقت زیادی در روز برای مطالعه ندارند. فقط با ۶ دقیقه مطالعه در روز می‌توانید مهارت‌های شنیداری خود را توسعه دهید، دانش گرامر انگلیسی خود را بهبود بخشید و واژگان جدید را نیز یاد بگیرید. این اپلیکیشن دارای دیکشنری داخلی، رونوشت‌های صوتی و همچنین امکان گوش دادن آفلاین است که باعث می‌شود بسیار برای زبان‌آموزان مبتدی و متوسط مناسب باشد. 6 Minute English قابل دسترسی در دستگاه‌های اندروید و ios است.

 

 

 

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید