روش های مهاجرت به کانادا

بهترین روش های مهاجرت به کانادا

فهرست مطالب

در مورد روش های مهاجرت به کانادا شاید تا امروز بارها شنیده و یا حتی درباره‌‍اش مشاوره هم گرفته باشید. کانادا با توجه به وسعت، موقعیت و رفاهی که دارد یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای جهان است که بعد از هند و چین بیشترین میزان درخواست ویزا را از متقاضیان ایرانی دارد. به همین بهانه می‌خواهیم در ادامه مقاله امروز درباره رایج‌ترین روش های مهاجرت به کانادا و برخی از نکات مهمشان صحبت کنیم، با ما همراه باشید.

شرایط مهاجرت به کانادا

پیش از معرفی روش‌های مختلف بیایید درباره شرایط مهاجرت به کانادا صحبت کنیم. برای مهاجرت به کانادا باید علاوه بر سرمایه لازم یک سری شرایط کلی هم داشته باشید که بر اساس نوع روش انتخابی‌تان مشخص می‌شود؛ اما دو شرط:

  1.     مدرک تحصیلی معتبر از دانشگاه یا مؤسسات آموزش عالی
  2.     مدرک زبان مانند آیلتس یا تافل

در میان تمام روش های مهاجرت به کانادا مشترک است.

منظور از سرمایه هم تمکن مالی برای پرداخت هزینه‌های زندگی یا تحصیل و… است که از طریق نامه بانک و یک سری منابع و سورس‌های دیگر مشخص می‌شود.

شرایط مهاجرت به کانادا

شرایط دیگری مانند سابقه شغلی، نامه گواهی اشتغال به کار، سابقه بیمه، سند ملکی و… از دیگر مدارک و شرایطی است که بر حسب نوع ویزای درخواستی‌تان در چک‌لیست مدارک درج می‎شود. با این مقدمه اگر برنامه مهاجرت به کانادا دارید، باید حتماً زبان انگلیسی بلد باشید و بتوانید برایش مدرک  معتبر ارائه دهید. در ضمن لازمه این مهاجرت، مدرک تحصیلی در معنای اتمام یک دوره آموزشی آکادمیک و مشخص است. با این توضیحات بیایید در ادامه نگاهی به  انواع روش‌های مهاجرت به کانادا داشته باشیم. 

انواع روش های مهاجرت به کانادا

بیایید سراغ بحث اصلی یعنی انواع روش های مهاجرت به کانادا برویم. گفتیم که کانادا به دلیل وسعت و موقعیت خاصی که دارد، به‌عنوان یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای جهان شناخته شده و برای تأمین نیروی بازار کارش از کشورهای مختلف مهاجر می‌پذیرد. در صدر لیست مهاجران نام هند و چین به چشم می‌خورد و ایران در رتبه‌های بعدی قرار دارد.

همین موقعیت باعث شده تا کانادا برای متقاضیانی از سراسر دنیا با سرمایه‌های مختلف، تخصص‌های متنوع و شرایط خاص برنامه‌های مهاجرتی منحصربه‌فرد داشته باشد که بعضی از آن‌ها به شرایط ایرانیان می‌خورد و بعضی دیگر اصلاً مناسب نیست. مثلاً برنامه مهاجرتی کارگران فصلی که متقاضیان در بازه‌های زمانی خاص و برای کار به کانادا سفر می‌کنند، بیشتر برای افرادی از آمریکای لاتین است و ایرانیان با روش‌هایی که در ادامه قرار است معرفی کنیم، راهی کانادا می‌شوند:

  •         ویزای تحصیلی study permit به شرط داشتن پذیرش
  •         ویزای کاری work permit معمولاً با داشتن نامه پیشنهاد شغلی job offer
  •         اخذ اقامت از طریق برنامه اکسپرس انتری express entry
  •         اخذ ویزا از طریق همسر یا ویزای اسپانسرشیپ برای والدین
  •         اخذ اقامت از طریق کارآفرینی یا راه‌اندازی استارتاپ
  •         اخذ ویزای سرمایه‌گذاری از طریق انتقال سرمایه به مبلغی مشخص
  •         اخذ ویزای کاری و اقامتی از طریق خرید فرنچایز در کانادا
  •         ویزای توریستی ۵ساله
  •         زایمان در کانادا و اخذ ویزای مادر از طریق تولد فرزند

مهاجرت تحصیلی به کانادا

یکی از رایج‌ترین روش‌های مهاجرت به کانادا، اخذ ویزای تحصیلی و مهاجرت به کانادا برای درس خواندن است. شما می‌توانید فرزندتان را در مدرسه ثبت‌نام کرده و یا منتظر مقاطع بالاتر یعنی کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری باشید.

شروع مسیر مهاجرت تحصیلی با اخذ پذیرش است، پس باید لیستی از دانشگاه‌های موردنظرتان را داشته و بر اساس زمان ددلاین، اپلای کرده و مدارکتان مانند مدرک زبان، دانشنامه و… را بفرستید.

مهاجرت تحصیلی به کانادا

بعد از مصاحبه و با دریافت پذیرش باید سراغ ساخت اکانت در اداره مهاجرت رفته و بر اساس چک‌لیست، تمامی مدارک موردنیاز را ترجمه و در سایت بارگذاری کنید. در ضمن اگر فاند و بورسیه تحصیلی نداشته باشید، باید حتماً مدارک مرتبط با تمکن مالی مبنی بر امکان پرداخت هزینه زندگی و دانشگاه برای یک سال را ضمیمه پرونده کنید. در ضمن اگر متأهل هستید، در این پرونده می‌توانید همراه با همسر و حتی فرزند اقدام کنید؛ اما باید وابستگی خودتان را به کشورتان که به آن tie می‌گویند، نیز نشان دهید. معمولاً این tie  و وابستگی به کشور شامل:

  •         انواع اسناد ملکی در کشور خودتان
  •         هرگونه مدرک مبتنی بر داشتن بیزینس خانوادگی، شرکت یا کسب‌وکار
  •         وابستگی به پدر و مادر و دیگر اعضای خانوادگی
  •         شرایط شغلی بعد از پایان دوره تحصیل مانند ارائه نامه پیشنهاد شغلی و…
  •         ارائه مرخصی بدون حقوق برای مدت زمانی که مشغول تحصیل هستید (برای دانشجویان شاغل)

می‌شود. در ضمن می‌توانید در نامه study plan درباره چرایی انتخاب کانادا برای تحصیل، برنامه شغلی بعد از بازگشت به کشور خودتان و چشم‌انداز آینده بنویسید تا آفیسر بر اساس آن برای ویزایتان تصمیم بگیرد.  

بیشتر بخوانید:
زبان، مهم‌ترین دلیل ریجکت شدن ویزای تحصیلی

مهاجرت کاری به کانادا

دومین ویزای محبوب برای بسیاری از متقاضیان ایرانی که سنشان بیشتر شده و یا علاقه‌ای به درس ندارند، ویزای کاری یا همان work permit است. با دریافت این ویزا شما می‌توانید به‌صورت کاملاً قانونی در کانادا کار کرده و بعد از چند سال سابقه کار کانادایی از طریق برنامه اکسپرس انتری استان‌های مختلف، برای اقامت دائم کانادا PR درخواست دهید؛ منتها دریافت این ویزا چند شرط مهم و اساسی دارد.

اولین شرط این است که تسلط نسبتاً کاملی به زبان انگلیسی داشته و در حوزه شغلی خودتان متخصص باشید. در ضمن سابقه شغلی‌تان هم باید مرتبط با سابقه تحصیلی‌‎ باشد. اگر این دو شرط را دارید، باید سراغ پیدا کردن کارفرمای کانادایی بروید که حاضر به ارسال دعوت‌نامه کاری یا همان جاب آفر باشد، در ضمن این کارفرما باید دلیلی توجیه‌کننده برای سازمان مهاجرت بیاورد که چرا از داخل کشور نیرو نگرفته و نیاز به متخصص یا کارمندی از خارج کشور دارد. با این توجیه باید دعوت‌نامه شغلی برایتان بفرستد که حتماً در آن:

  •         مدت‌زمان قرارداد مثلاً یک یا دو سال
  •         میزان حقوق پرداختی از سمت کارفرما مثلاً 3000 دلار کانادا در ماه
  •         شرح وظایف شغلی
  •         معرفی کارفرما و سازمانی که مدیریتش را برعهده دارد

درج شده باشد. شما هم به‌عنوان متقاضی فقط برای مدت‌زمان قراردادتان ویزا دارید و در صورت تمایل با ارائه قرارداد کاری جدید از همین کارفرما یا هر سازمان دیگری، می‌توانید مجدد ویزا را تمدید کنید.

آزمون‌های زبان موردنیاز برای مهاجرت به کانادا

تا اینجا گفتیم که در تمامی روش های مهاجرت به کانادا متقاضی باید حتماً زبان انگلیسی بلد باشد و نمره قابل‌قبولی ارائه دهد. برای ویزای تحصیلی هر دو مدرک زبان آیلتس آکادمیک و تافل را دانشگاه‌ها قبول دارند، بر اساس برخی اعلام‌ها هم قرار است از ابتدای سال 2024 تعدادی از دانشگاه‌ها مدرک PTE را نیز بپذیرند. با این حساب اگر برنامه مهاجرت تحصیلی دارید، برای شرکت در آزمون زبان حتماً از قبل سایت دانشگاه موردنظرتان را در رشته خودتان چک کرده و حداقل نمره و مدارک زبان مورد تأیید را پیدا کنید.

آزمون‌های زبان موردنیاز برای مهاجرت به کانادا

برای ویزای کاری، سرمایه‌گذاری، کارآفرینی، استارتاپ، خرید فرنچایز و انواع اکسپرس انتری فدرال یا استانی می‌توانید آیلتس جنرال یا تافل داشته باشید و آن را در سایت اداره مهاجرت به CLB تبدیل کنید؛ منتها یادتان باشد که مدارک زبان همگی فقط دو سال اعتبار دارند. برای ویزای توریستی، ویزای اسپانسرشیپ خانوادگی و… هم نیازی به ارائه مدرک رسمی زبان ندارید.

به‌عنوان آخرین نکته هم یادتان باشد که بعد دریافت ویزا و برای قرار گرفتن در مسیر اقامت دائم و شرکت در آزمون سیتیزن‌شیپ جهت دریافت پاسپورت کانادا باید علاوه بر آزمون شهروندی مدرک زبان هم داشته باشید. با این توضیحات بهتر است که در خواندن زبان تنبلی نکرده و همراه با دوره‌های آنلاین، کلاس زبان عمومی یا معلم خصوصی هرچه زودتر زبان را فرابگیرید.

سؤالات متداول

آیا با ثبت‌نام در کالج می‌توان برای ویزای تحصیلی درخواست داد؟
بله اگر در سنین 18 تا 20 سال هستید، می‌توانید به جای دانشگاه و مقطع کارشناسی سراغ کالج بروید؛ ولی اگر سنتان بیشتر باشد، احتمال ریسک ویزا وجود دارد.
همسر دانشجو می‌تواند مشغول کار شود؟
بله شما می‌توانید برای همسرتان درخواست ویزای توریستی یا ویزای کاری کنید. اگر می‌خواهید همسرتان حتماً درآمدزایی داشته باشید، در زمان تکمیل مدارک برای وی درخواست ویزای کار open work permit بدهید.
ویزای کاری چقدر اعتبار دارد؟
مدت‌زمان اعتبار ویزای کاری به اندازه قرارداد و نامه پیشنهاد شغلی است. در صورت پایان ویزا می‌توانید با قرارداد جدید، درخواست تمدید داشته و در غیر این صورت کشور را ترک کنید.

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید