سن آموزش الفبای زبان به کودکان

از چه سنی باید آموزش حروف الفبای انگلیسی را به کودکان آغاز کنیم؟

فهرست مطالب

همانطور که کودکان رشد می‌کنند، به طور طبیعی به نقاط عطف یادگیری دست می‌یابند. یکی از حیاتی‌ترین نقاط عطف آموزشی که یک کودک باید به آن برسد، یادگیری الفبا است که او را برای خواندن و نوشتن آماده می‌کند. سن آموزش الفبای انگلیسی به کودکان چند است؟ در این مقاله خواهید آموخت که کودک در چه سنی باید الفبا را بخواند، حروف تک تک را تشخیص دهد و بنویسد، صداهای حروف را یاد بگیرد و در نهایت خواندن را بیاموزد. ادامه مطلب را بخوانید تا مطمئن شوید کودک شما در مسیر درستی قرار دارد!

 

آموزش الفبای زبان انگلیسی به کودکان

بیشتر کودکان از سنین ۲ تا ۳ سالگی شروع به تشخیص برخی از حروف می‌کنند و می‌توانند اکثر حروف را بین ۴ تا ۵ سال تشخیص دهند. این بدان معناست که شما می‌توانید در حدود ۲ سالگی به کودک خود آموزش الفبا را شروع کنید، اما برای برخی از آنها انتظار تسلط کامل را نداشته باشید. این مسئله برای همه کودکان صدق نمی‌کند.

علاوه بر این، کودکان نوپا متفاوت از کودکان بزرگتر یاد می‌گیرند، بنابراین هنوز فلش کارت‌ها و نوارهای صوتی را تهیه نکنید! در عوض، به وسایل کمکی بصری مانند کتاب‌های تصویری الفبای رنگارنگ تکیه کنید. کودک شما با اشاره به حروفی که می‌داند، و همچنین رنگ‌ها، شکل‌ها، حیوانات و سایر اشیاء موجود در کتاب، بهتر یاد خواهد گرفت.

 

سن آموزش الفبای انگلیسی به کودکان چند است؟

بیایید کمی جزیی‌تر به مسئله بهترین سن آموزش الفبای انگلیسی به کودکان نگاه کنیم. ما بخش‌های مختلف یادگیری را در ادامه تقسیم‌بندی کردیم تا بتوانید بهترین روش را برای کودک خود در نظر بگیرید.

 

بازگو کردن

به طور معمول، در سن ۳ سالگی، کودکان باید بتوانند الفبا را بخوانند. با این حال، هر کودکی متفاوت است. برخی از کودکان نوپا ممکن است در دو سالگی یاد بگیرند، و برخی دیگر ممکن است تا اواخر سه سالگی آن را یاد نگیرند. کودکان عموماً یاد می‌گیرند که چگونه الفبا را از طریق تکرار بخوانند. اگر آهنگ ABC را اغلب برای بچه‌هایتان می‌خوانید، احتمالاً مثل هر آهنگ دیگری سریع‌تر آن را حفظ می‌کنند.

بیشتر بخوانید
بهترین نرم افزارهای آموزش زبان برای کودکان: راهی برای یادگیری با سرگرمی

 

به رسمیت شناختن

اکثر کودکان در سنین سه تا چهار سالگی می‌توانند حروف را تشخیص دهند. آن‌ها ابتدا حروف نام خود را تشخیص می‌دهند. به عنوان مثال، پسری به نام امیر احتمالاً می‌تواند حرف «A» را به خاطر بیاورد و همچنین بیشتر حروف دیگر نام خود را تشخیص دهد. مانند خواندن الفبا، از تکرار برای آموزش شناخت حروف به فرزندان خود استفاده کنید. 

 

نوشتن

در بخش نوشتن در بهترین سن آموزش الفبای انگلیسی به کودکان، آن‌ها در سن چهار تا پنج سالگی شروع به نوشتن حروف خواهند کرد. بچه‌ها نوشتن الفبا را در پیش دبستان و مهدکودک یاد می‌گیرند، اما کودک شما می‌تواند نوشتن حروف را در خانه نیز تمرین کند. اکثر کودکان در این سن می‌دانند که نمادهای نوشته شده، نشان دهنده پیام‌ها هستند و ممکن است علاقه‌مند به نوشتن به تنهایی باشند. علاوه بر این، آموزش نحوه نوشتن نام به فرزندتان گام مهمی است که در نهایت به او کمک می‌کند تا با نوشتن بقیه الفبا آشنا شود.

آموزش نوشتن الفبای انگلیسی به کودکان

صدا

در پنج سالگی، کودکان شروع به پیوند دادن حروف با صداهای همراه خود می‌کنند. به عبارت دیگر، در حدود پنج سالگی، کودکان باید بتوانند استدلال کنند که کلمه “Book” با حرف B شروع می‌شود. کودکان در مهدکودک شروع به یادگیری صداهای صوتی می‌کنند، که گامی حیاتی برای رمزگشایی متن نوشته شده و شروع خواندن است.

بیشتر بخوانید

 

خواندن

حال که به قسمت خواندن، در بهترین سن آموزش الفبای انگلیسی به کودکان رسیدیم، باید بگوییم که تا شش سالگی، دانش آموزان کلاس اول باید بتوانند کلمات را با صدای بلند به راحتی بخوانند. در بیشتر موارد، کودکان می‌توانند کلمات بینایی و نام آنها را تشخیص دهند. علاوه بر این، کودکان می توانند برخی از کلمات را با صدای ترکیب حروف خود رمزگشایی کنند.

تا کلاس دوم، یک کودک باید بتواند یک کتاب ساده را بخواند. تا کلاس سوم، کودک شما باید بتواند مستقل و روان بخواند. در این مرحله، کودک باید بر حروف الفبا مسلط باشد.

 

اگر فرزند شما به میزانی که باید یاد نگیرد چه باید کرد؟

مهم است که به یاد داشته باشید که هر کودکی متفاوت است و ممکن است با سرعت متفاوتی یاد بگیرد. سن آموزش الفبای انگلیسی به کودکان می‌تواند بر اساس شرایط مختلف کودک، کمی متفاوت باشد. اگر فرزند شما حروف الفبا را با سرعتی که باید یاد نمی‌گیرد، یک دلیل ممکن است این باشد که او علاقه‌ای ندارد یا به سادگی دچار یک شکست جزئی شده است.

با این حال، اگر فرزند شما به شدت عقب افتاده است، مهم است که بفهمید آیا فرزند شما در یادگیری مشکل دارد یا خیر. بنابراین، با کودک خود تمرین کنید. برای مثال خواندن و نوشتن را با فرزندتان تمرین کنید. اگر او در درک دستورالعمل مشکل دارد یا اگر زمان زیادی را برای انجام این کار می‌گذارند، در مورد آن با معلم فرزندتان صحبت کنید.

سن آموزش الفبا به کودکان

در پایان، اگر مشکوک هستید که فرزندتان ممکن است ناتوانی در خواندن یا یادگیری داشته باشد، آن را با پزشک در میان بگذارید. اگر فرزند شما واقعاً از ناتوانی در خواندن رنج می‌برد، می تواند باعث عقب افتادن او از تحصیل شود.

در آموزش الفبا به کودکان، نکات زیر را نیز در نظر بگیرید

اولین قدم در آموزش الفبا این است که کودک خود را به گوش دادن به داستان‌ها علاقه‌مند کنید. راه‌های سرگرم‌کننده زیادی برای آشنا کردن فرزندتان با حروف جداگانه وجود دارد. نام آن‌ها را روی آثار هنری‌شان امضا کنید، سپس هر حرف را یکی یکی نشان دهید. در نهایت به این ایده خواهند رسید که این حروف، در کنار هم، مخفف نام آنها هستند. 

شما می توانید این شناسایی را به طرق مختلف تقویت کنید: از حروف الفبایی که نام آنها را روی درب اتاق آنها تشکیل می‌دهند، استفاده کنید. یا اسباب بازی یا پازلی که با نام آنها شخصی سازی شده است را تهیه کنید. یا به آنها کمک کنید با پازل‌های الفبا یا آهنرباهای یخچال بازی کنند.

بیشتر بخوانید

هنگامی که آنها یک حرف را تشخیص دادند، بازی‌های کلمه‌ای انجام دهید: “چه کلماتی با “B” شروع می‌شوند؟ اگر علاقه مند به نظر می‌‍رسند، با خیال راحت به کودک خود در یادگیری حروف بیشتر کمک کنید. اما اگر کمتر از ۴ سال دارند و علاقه‌ای نشان نمی‌دهند، بهتر است مدتی آن را رها کنید. هیچ شواهدی نشان نمی‌دهد که یادگیری الفبای اولیه با مهارت‌های خواندن پیشرفته‌تر در آینده مرتبط باشد.

 

سوالات متداول

بهترین سن آموزش الفبای انگلیسی به کودکان کدام سن است
به طور معمول، بهترین زمان برای شروع آموزش الفبای انگلیسی به کودکان حدود 3 تا 4 سالگی است، زیرا در این سن کودکان توانایی بیشتری برای یادگیری زبان دارند.
چگونه می‌توان به کودکان الفبای انگلیسی را آموخت؟
بهترین روش برای آموزش الفبای انگلیسی به کودکان استفاده از بازی‌ها، تصاویر و فعالیت‌های تعاملی است. همچنین می‌توان از کتاب‌ها و موارد آموزشی مناسب برای سن کودکان استفاده کرد.

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید