تقویت مهارت اسپیکینگ

۹ روش سرگرم‌کننده برای تقویت اسپیکینگ

فهرست مطالب

تمرین اسپیکینگ می‌تواند یکی از سرگرم‌کننده‌ترین و لذت‌بخش‌ترین بخش‌های یادگیری زبان انگلیسی باشد. بسیاری از افراد ممکن است در ابتدای راه خسته و یا سردرگم شوند. اما در ادامه مقاله، روش‌های سرگرم‌کننده‌ای را معرفی خواهیم کرد تا با استفاده از آن‌ها اسپیکینگ خود را تقویت کنید. با لینگانو همراه باشید.

 

چرا اسپیکینگ در یادگیری زبان انگلیسی مهم است؟

پاسخ ساده و واضح به این سوال این است که هر چه بیشتر به زبان انگلیسی صحبت کنید، سریع‌تر آن را یاد خواهید گرفت. در واقع می‌توان گفت تمرین اسپیکینگ به صورت ناخودآگاه بر سایر مهارت‌های لیسنینگ، رایتینگ، ریدینگ، گرامر و واژگان اثر می‌گذارد. اغلب مردم به جای اینکه از گرامر و واژگان به صورت عملی استفاده کنند، تمام وقت خود را صرف مطالعه گرامر و یا خاطر سپردن لیستی از کلمات می‌کنند. 

معمولا مهارت‌های اسپیکینگ و زبان انگلیسی افرادی که برای کار یا سفر به خارج از کشور می‌روند، سریع‌تر بهبود پیدا می‌کند. البته که مطالعه مهارت‌های دیگر نیز مهم است، اما موثرترین یادگیری هنوز هم به صورت چهره به چهره اتفاق می افتد. این روش به ویژه برای بهبود گرامر و افزایش دایره لغات شما مهم است. وقتی در اطراف شما افرادی وجود داشته باشند که به زبان مادری شما صحبت نکنند، چاره‌ای ندارید جز اینکه بر ترس‌های خود مانند ترس از اشتباه کردن، خجالتی بودن و غیره غلبه کنید و مهارت‌های زبانی خود را به شکلی کاملا واقعی تقویت کنید. 

 

 

موقع صحبت کردن باید تمام چیزهایی که تا کنون در مطالعات زبان خود یاد گرفته‌اید را به کار ببرید. اساساً، صحبت کردن به یک زبان کمک می‌کند تا دانش گرامر، واژگان و تلفظ را از پشت ذهن به سمت جلو یا از «حافظه کند» به «حافظه سریع» منتقل کنید. بیایید آن را به عنوان “حافظه عضلانی” در نظر بگیریم که برای ورزشکاران و نوازندگان نیز بسیار مهم است. وقتی در حال یادگیری گیتار هستید، نشستن و به خاطر سپردن تمام آکوردهای ممکن، شاید آسان باشد. اما تا زمانی که شروع به زدن آن سیم‌ها نکنید، نمی‌توانید به خوبی بنوازید. هرچه بیشتر با ساز تمرین کنید، «حافظه ماهیچه‌ای» خود را بیشتر می‌کنید و انگشتانتان به‌طور خودکار می‌دانند کجا باید بروند. این دقیقا همان کاری است که صحبت کردن به زبان انگلیسی برای شما انجام می‌دهد. در ادامه چند روش جالب و موثر برای بهبود مکالمه زبان پیشنهاد خواهیم کرد.

 

فیلم و سریال انگلیسی تماشا کنید

تماشای فیلم و سریال در نتفلیکس ممکن است به شما در صحبت کردن به صورت رسمی کمکی نکند، اما اگر به اشکال محاوره‌ای انگلیسی عادت کنید کم کم می‌توانید سایر مهارت‌های زبانی خود را نیز بهبود بخشید. تماشای فیلم و سریال علاوه بر لذت‌لخش بودن به شما در تلفظ درست نیز کمک می‌کند. می‌توانید با تماشای سریال‌هایی مانند سریال دوستان (Friends) شروع کنید. 

 

سریال فرندز برای تقویت اسپیکینگ

 

شخصیت‌های این سریال در مورد اتفاقات روزانه و معمولی صحبت می‌کنند. می‌توانید در ابتدا از زیرنویس انگلیسی نیز استفاده کنید. سعی کنید هر جمله را بعد از شنیدن تکرار کنید و لحن، سرعت و لهجه را کپی کنید. آنقدر این کار را تکرار کنید تا بتوانید مانند افراد حاضر در فیلم جمله‌ها را بگویید. حتی می‌توانید صدای خود را ضبط کرده و مقایسه کنید. حتی می‌توانید خودتان را جای شخصیت‌ها بگذارید و به زبان انگلیسی صحبت کنید. هر چه فعالیت‌ها جذاب‌تر باشد، اسپیکینگ شما سریع‌تر بهبود می‌یابد. برای بهبود تلفظ، به نحوه حرکت گوینده هنگام صحبت کردن با دهان خود توجه کنید.

 

آهنگ‌های انگلیسی بخوانید

شاید غیرممکن به نظر برسد ولی خواندن آهنگ می‌تواند راهی مؤثر برای تقویت مهارت‌های اسپیکینگ شما و کمک به تسلط بر ریتم، لحن و الگوهای گفتاری انگلیسی باشد. پس اگر طرفدار موسیقی هستید، می‌توانید آن را در جعبه ابزار یادگیری زبان خود قرار دهید. اگر می‌خواهید مهارت‌های مکالمه انگلیسی خود را به سطح بالاتری ببرید، از اپلیکیشن‌های کارائوکی استفاده کنید. در این اپلیکیشن‌ها می‌توانید آهنگ دلخواه خود را انتخاب کرده و همراه آن بخوانید. کانال یوتیوب Sing King Karaoke نیز مملو از آهنگ‌های جدید و کلاسیک انگلیسی از هنرمندان برتر سراسر جهان است.

 

خواندن آهنگ برای تقویت اسپیکینگ

 

 اگر به سبک رپ علاقه داشته باشید، می‌تواند یک راه عالی برای تمرین اسپیکینگ باشد؛ زیرا کلمات اغلب مانند جملات معمولی بیان می‌شوند. البته آهنگ‌های رپ معمولاً سریع هستند، بنابراین چالش‌برانگیز خواهند بود. به هر حال می‌توانید آهنگ‌های انگلیسی در هر سبکی که می‌پسندید را انتخاب کنید و همراه آن‌ها بخوانید. در ابتدای کار بهتر است متن آهنگ را در گوگل جستجو کنید و سعی کنید همزمان با خواننده، آهنگ را زمزمه کنید.

 

یک داستان را به زبان انگلیسی بازگو کنید

این فعالیت را می‌توانید با یک داستان ساده و آشنا شروع کنید. سعی کنید هنگام گفتن داستان خود به انگلیسی فکر کنید. به جای صحیح صحبت کردن، بر روان صحبت کردن تمرکز کنید. هر جمله را با صدای بلند بگویید. هدف نهایی تلاش برای انتقال معنای کلمات است. به جای داستان تعریف کردن می‌توانید اتفاقات و گفتگوهای روزمره را به زبان انگلیسی بگویید. مثلا می‌توانید یک روز کامل ( یا چند ساعت در روز) خودتان را مجاب کنید که برای هر کاری فقط به زبان انگلیسی حرف بزنید. در خانه با خانواده یا دوستان. مهم نیست که آن‌ها صحبت شما را متوجه شوند. مهم این است که برای حرف زدن تلاش کنید. یادگیری داستان گویی به زبان انگلیسی هم به مهارت های ارتباطی و هم به توانایی‌های اسپیکینگ شما کمک می‌کند.

 

در مقابل آینه تمرین کنید

تلفظ برخی کلمات دشوار است و در این شکی نیست. اگر با کلمه‌ای برخورد کردید که نمی‌توانید آن را به درستی بیان کنید، می‌توانیدیک ویدیو از یک انگلیسی زبان مادری پیدا کنید که این کلمه را تلفظ کند. شما باید موقعیت دهان انگلیسی زبان مادری را تماشا کنید و همان شکل را تکرار کنید. صحبت کردن در مقابل آینه می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. از یک آینه استفاده کنید تا بتوانید ببینید که آیا شکل دهان را به درستی کپی می‌کنید یا خیر. اگر نتوانید حرکات دهان را به درستی تقلید کنید، تلفظ درستی نخواهید داشت. علاوه بر آن صحبت کردن در مقابل آینه و دیدن زبان بدن، به افزایش اعتماد به نفس شما نیز کمک می‌کند. 

 

به زبان انگلیسی فکر کنید

اغلب ما وقتی در ‌ذهن خود فکر می‌کنیم یا با خود صحبت می‌کنیم، این کار را به زبان مادری انجام می‌دهیم. شاید خنده‌دار به نظر برسد ولی فکر کردن و صحبت کردن با خود به زبان انگلیسی نیز می‌تواند در مهارت‌های اسپیکینگ شما تاثیر بگذارد. بهترین بخش این است که می‌توانید این کار را در هر کجا و در هر زمان انجام دهید. زمانی که با خود فکر می‌کنید، مثلا زمانی که می‌خواهید تصمیم بگیرید چه غذایی بخورید، سعی کنید از انگلیسی استفاده کنید. متوجه خواهید شد که وقتی به زبان انگلیسی فکر می‌کنید، صحبت کردن به زبان انگلیسی نیز برای شما آسان‌تر خواهد شد؛ اگر برای ایجاد این عادت به کمک نیاز دارید، سعی کنید یک دفتر خاطرات انگلیسی داشته باشید و هر روز در دفتر خود بنویسید.

بیشتر بخوانید:
کاوش در شازده کوچولو: یک ریدینگ جذاب برای زبان‌آموزان زبان انگلیسی

با دستگاه هوشمند خود به زبان انگلیسی صحبت کنید

در اکثر گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌ها، می‌توانید با میکروفون صحبت کنید و سؤال بپرسید یا به دستگاه بگویید کاری انجام دهد. این روش برای تمرین مکالمه انگلیسی عالی است؛ زیرا هر زمان که وقت داشته باشید می‌توانید از آن استفاده کنید. ابتدا زبان دستگاه خود را به زبان انگلیسی تغییر دهید. سپس، شروع به صحبت کنید! دستگاه بسیار صادق خواهد بود و به شما می‌گوید که چه کلماتی را می‌شنود. از این طریق می‌توانید متوجه شوید که در کدام بخش بیشتر اشکال دارید و روی آن‌ها کار کنید. از آنجایی که شما با یک ماشین صحبت می‌کنید، نمی‌توانید از حرکات یا حالات چهره برای انتقال معنی استفاده کنید، بنابراین به صورت طبیعی مهارت‌های گفتاری خود را تقویت می‌کنید.

 

با افراد انگلیسی زبان گفتگوی آنلاین داشته باشید

اینترنت به شما امکان دسترسی به اطلاعات را به هر زبانی می‌دهد. یک راه خوب برای بهبود مهارت‌های واژگان، نوشتار و گرامر خود استفاده از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی برای صحبت با انگلیسی زبانان مادری است. همه این مهارت‌ها به شما کمک می‌کنند تا توانایی‌های اسپیکینگ خود را بهبود ببخشید. می‌توانید برنامه‌های تبادل زبان را امتحان کنید که در آن انگلیسی زبان‌هایی را پیدا خواهید کرد که قصد دارند زبان مادری شما را یاد بگیرند، بنابراین می‌توانید به یکدیگر کمک کنید تا یاد بگیرید. 

 

گفتگوی آنلاین به زبان انگلیسی

 

از اپلیکیشن‌های تقویت مهارت اسپیکینگ استفاده کنید

امروزه کمتر کسی پیدا می‌شود که با دنیای دیجیتالی آشنا نباشد. اپلیکیشن‌های بسیاری برای تقویت مهارت اسپیکینگ طراحی شده‌اند که با دانلود و نصب آن‌ها بر روی دستگاه هوشمند خود می‌توانید زبان انگلیسی خود را بهتر کنید. برای مثال اپلیکیشن ELSA که مخفف کلمه  English Language Speech Assistant است به طور اختصاصی برای این کار طراحی شده است. این اپلیکیشن به ابزار تشخیص صدا نیز مجهز است و از شما می‌خواهد کلمات را تلفظ کنید تا بتواند روی اشکالات شما کار کند

بیشتر بخوانید:

 

در کلاس‌ها و دوره‌های تقویت مکالمه زبان شرکت کنید

اگر تمایل به برقراری ارتباط با دیگران دارید و یا ترجیح می‌دهید در مسیر یادگیری زبان انگلیسی یک راهنما داشته باشید، می‌توانید در کلاس‌های حضوری و یا دوره‌های آنلاین تقویت اسپیکینگ شرکت کنید. برای مثال دوره‌های اسپیکینگ Coursera یکی از محبوب‌ترین دوره‌ها برای یادگیری زبان انگلیسی است. البته برای شرکت در این دوره‌ها باید هزینه‌های زیادی پرداخت کنید. همچنین می‌توانید در کلاس‌های حضوری دسته جمعی و یا خصوصی زبان شرکت کنید. مزیت این کلاس‌ها این است که با صحبت کردن با همکلاسی‌ها، می‌توانید مهارت گفتاری خود را تقویت کنید.

 

 دوره جامع زبان انگلیسی لینگانو

دوره جامع آکادمی لینگانو به شما در تقویت مهارت گفتاری کمک می‌کند. لینگانو اینجاست تا با آموزش زبان انگلیسی از صفر تا صد همراه شما باشد و شما را در تقویت مهارت‌های شنیداری، گفتاری و نوشتاری همراهی کند. این دوره با به روز ترین شیوه‌ها و بهترین تکنیک‌ها، زبان انگلیسی را به شما آموزش می‌دهد.

 

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید