تلفظ انگلیسی

چگونه تلفظ و لهجه انگلیسی خود را بهبود بخشیم؟

فهرست مطالب

 آیا به تلفظ انگلیسی خود اطمینان دارید؟ در این راهنما، سه راه برای بهبود تلفظ انگلیسی خود را یاد خواهید گرفت. این سه روش عبارتند از: استفاده از دروس تلفظ (رایگان)، تکنیک Parrot و بازرسی لهجه‌ای. این سه روش تلفظ شما را متحول می‌کند. هنگامی که آنها را انجام دهید، بیشتر شبیه یک بومی، با تلفظ واضح‌تر و اعتماد به نفس بیشتر خواهید بود. با لینگانو همراه باشید.

لهجه آمریکایی یا بریتانیایی؟ مسئله این است!

قبل از اینکه بتوانید تلفظ خود را بهبود بخشید، باید تصمیم بگیرید که قصد یادگیری چه نوع لهجه انگلیسی را دارید؟ لهجه آمریکایی یا انگلیسی؟ برای شروع باید یکی از این دو را انتخاب کنید؛ زیرا آنها کاملاً متفاوت هستند. هیچ‌کداماز این لهجه‌ها بر دیگری برتر نیست. برخی از مردم ترجیح می‌دهند لهجه آمریکایی را یاد بگیرند؛ زیرا در فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی رایج‌تر است.

لهجه آمریکایی یا بریتانیایی

برخی دیگر با لهجه بریتانیایی راحت‌تر هستند؛ زیرا در اروپا محبوب‌تر است. اما چگونه انتخاب کنید؟ ساده است. تصور کنید که انگلیسی را روان صحبت می‌کنید. آیا خود را در حال صحبت با لهجه آمریکاییمی‌بینید یا انگلیسی؟ این همان لهجه‌ای است که دوست دارید یاد بگیرید! اکنون که لهجه خود را انتخاب کردید، بیایید روش اول را مورد بحث قرار دهیم.

بیشتر بخوانید:
۱۳ توصیه برای بهبود لهجه آمریکایی  

روش اول: از درس‌های تلفظ انگلیسی استفاده کنید

یوتیوب مکانی عالی برای یادگیری تلفظ انگلیسی است. فقط “English pronunciation” را جستجو کنید تا درس‌های زیادی که توسط معلمان انگلیسی ایجاد شده‌اند، به شما نشان داده شود. بسیاری از این معلمان تجربه کار با دانش آموزان انگلیسی را دارند، بنابراین آنها تمام اشتباهات رایج تلفظ زبان آموزان انگلیسی را می‌دانند. آنها می‌توانند مواردی مانند موارد زیر را آموزش دهند:

  • تلفظ نکردن صداهای خاص به وضوح (صداهای R، L، و TH).
  • گفتن کلماتی با صدای متفاوت (advice در مقابل advise و یا seek در مقابل sick).
  • تاکید بر هجاهای اشتباه
  • پیوند ندادن کلمات به صدای طبیعی‌تر.

بومی زبان‌ها کلمات را به هم پیوند می‌دهند! ویدیوهای تلفظ انگلیسی معمولاً ساختاری مشابه دارند. ابتدا معلم به یک خطای تلفظی خاص اشاره می‌کند. سپس او تلفظ صحیح را می‌گوید (و شاید موقعیت مناسب دهان و زبان را نیز به شما نشان دهد). در نهایت، او چند کلمه یا عبارت را با صدای بلند می‌گوید تا بعد از آن تکرار کنید. این روش یک راه عالی برای یادگیری تلفظ انگلیسی و اصلاح اشتباهات شما است و بهتر از همه رایگان نیز است!

معایب درس‌های تلفظ انگلیسی چیست؟

درس های تلفظ می‌تواند چیزهای زیادی به شما بیاموزد. اشکال آن میزان تمرینی است که ارائه می‌دهند. در بسیاری از درس ها، معلم ممکن است از شما بخواهد که فقط چند کلمه یا جمله بگویید. متأسفانه، برای بهبود تلفظ نیاز به تمرین بسیار بیشتر از آن است. به همین دلیل باید از درس های تلفظ در کنار روش بعدی استفاده کرد.

روش دوم: تلفظ انگلیسی را با استفاده از تکنیک Parrot یاد بگیرید

این روش نیز یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای بهبود تلفظ انگلیسی شماست. ما آن را تکنیک طوطی‌وار می‌نامیم؛ زیرا طوطی‌ها به تقلید گفتار انسان معروف هستند. برای این کار به صورت زیر عمل کنید.

یک کلیپ صوتی/تصویری به زبان انگلیسی پیدا کنید. گوش کنید و آنچه می‌شنوید را تکرار کنید. تمام تلاش خود را بکنید تا دقیقاً شبیه شخصی باشد که از آن کپی می‌کنید. این تمرین به شما کمک می‌کند تا به تلفظ صحیح انگلیسی عادت کنید. همچنین این روش عضلات درگیر در صحبت کردن انگلیسی را آموزش می‌دهد. این عضلات لب، زبان و گلوی شما هستند.

پیشنهاد می‌کنیم روزانه ۱۰ تا ۶۰ دقیقه تمرین کنید. هر چه سریعتر بخواهید تلفظ شما بهبود یابد، باید زمان بیشتری را باید در هر روز صرف کنید.  این تمرین باید پایه تلاش شما برای بهبود تلفظ باشد. گاهی اوقات ممکن است شما به تلفظ قدیمی خود برگردید! پس از مدتی تمرین، متوجه خواهید شد که تلفظ شما بهتر به نظر می‌رسد، به خصوص بلافاصله پس از یک جلسه تمرین. اما اگر یک هفته تمرین را متوقف کنید، یا زمانی که با افراد واقعی صحبت می ‌نید، ممکن است متوجه شوید که با لهجه قدیمی خود صحبت می‌کنید! چرا اینطور است؟

تلفظ انگلیسی را با استفاده از تکنیک Parrot

از آنجایی که برای مدت طولانی بسیاری از کلمات انگلیسی را اشتباه تلفظ کرده‌اید، تلفظ اشتباه به یک عادت تبدیل شده است. بنابراین تنها در صورتی می‌‌توانید از تلفظ صحیح استفاده کنید که به تلفظ خود دقت کنید. اگر توجه نکنید، به‌طور خودکار به تلفظ قبلی برمی‌گردید؛ زیرا احساس راحتی و طبیعی‌تری نسبت به آن دارید.

تنها راه غلبه بر این موضوع، تکرار زیاد است. باید بارها و بارها از تلفظ جدید استفاده کنید. هنگامی که با تلفظ جدید خود راحت شدید (حتی در موقعیت‌های واقعی)، می‌توانید تعداد جلسات تمرین را کاهش دهید. البته این کار سختی است، اما اگر بتوانید در این روند صبور باشید، تلفظ شما قطعا بهتر خواهد شد.

معایب تکنیک طوطی‌وار چیست؟

برای بهبود تلفظ انگلیسی، مهم است که ابتدا از اشتباهات تلفظ خود آگاه شوید. متاسفانه این روش، روش موثری برای انجام آن نیست. درست است که وقتی بعد از یک بومی تکرار می‌کنید، می‌توانید به نوعی صحبت کردن خود را بشنوید، اما تشخیص اشتباهات تلفظی به این شکل دشوار است. بنابراین برای نتیجه بهتر، این روش باید با روش اول یا روش بعدی ترکیب شود.

بیشتر بخوانید:
بهترین موضوعات برای کلاس‌های فری دیسکاشن انگلیسی

روش سوم: یک بازرسی لهجه انجام دهید

پس از استفاده از روش‌های ۱ و ۲، درک گفتار انگلیسی شما باید بسیار آسان‌تر شده باشد. البته شما هنوز لهجه غیر بومی خواهید داشت که کاملاً خوب است؛ اما لهجه در این مرحله نباید در ارتباط کلامی شما اختلال ایجاد کند. اما اگر هنوز از نتایج راضی نیستید چه؟ اگر احساس می‌کنید که لهجه شما هنوز خوب نیست و ممکن است مانع از درک شما توسط مردم شود، چه؟ اگر اینطور است، باید یک بازرسی لهجه انجام دهید.

بیشتر بخوانید:

پخش صوتی یا تصویری ضبط شده از یک سخنران بومی را تهیه کنید. به جمله اول گوش دهید و صدای خودتان را ضبط کنید که دقیقاً همان کلمات را بگویید. جمله ضبط شده خود را با اصل آن مقایسه کنید. با دقت گوش کنید و سعی کنید بیشتر شبیه سخنران تلفظ کنید. این فرآیند ساده اما قدرتمند است. پس از چند جمله، متوجه برخی از تفاوت‌های لهجه خود و لهجه بومی خواهید شد. حتی پس از استفاده از روش‌های ۱ و ۲، برخی از اشتباهات معمولی خود را در این مرحله متوجه خواهید شد.

چرا این روش در بهبود لهجه شما بسیار موثر است؟

به دو دلیل این روش موثر است. نکته واضح این است که تشخیص اشتباهات خود در ضبط بسیار ساده‌تر از تلاش برای انجام آن در هنگام صحبت است. دلیل دیگر قدرت مقایسه است. اگر فقط صدای خودتان را ضبط کنید و به آن گوش دهید (بدون هیچ مقایسه‌ای)، ممکن است بدانید که لهجه شما غیر بومی به نظر می‌رسد، اما نمی‌دانید چرا و نمی‌دانید چگونه آن را اصلاح کنید.  اما وقتی یک مقایسه کنار هم بین لهجه خود و لهجه بومی انجام می‌دهید، کاملاً واضح خواهد شد که چه چیزی باید بهبود یابد.

بیشتر بخوانید:
چگونه برای مصاحبه کاری انگلیسی آماده شویم؟

وقتی صحبت از کاهش لهجه و خطاهای کوچک می‌شود، این روش بهترین روش است. درس‌های تلفظ می‌توانند به اشتباهاتی که «بیشتر مردم» مرتکب می‌شوند اشاره کنند، اما نمی‌توانند به اشتباهاتی که «شما» مرتکب می‌شوید، اشاره کنند. از سوی دیگر، بازرسی لهجه، بر روی اشتباهات تلفظ “شما” متمرکز است. به طور کلی، این روش بهترین تکنیک برای ارتقای تلفظ انگلیسی شما به سطح بعدی است. برخلاف دو روش اول، لازم نیست این کار را به طور منظم انجام دهید. 

بهبود لهجه

اکنون زمان اقدام است!

شما در این مقاله چیزهای زیادی یاد گرفته‌اید. اما ۳ راه برای انجام آن وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. احتمالاً در حال حاضر گیج شده اید؛ زیرا ۳ روش مختلف برای انتخاب وجود دارد. بنابراین باید همه آنها را انجام دهید یا یکی را انتخاب کنید. کدام روش را ابتدا باید انجام دهید؟ آیا باید آنها را به طور همزمان انجام دهید یا روی یک روش در یک زمان تمرکز کنید؟ اگر این سوالات را دارید، نگران نباشید. کارهای زیر را گام به گام انجام دهید.

لهجه فعلی خود را ضبط کنید. قبل از شروع این سفر، ابتدا باید لهجه فعلی خود را ثبت کنید. اگر نمی‌دانید چه بگویید، می‌توانید چند پاراگراف از از یک کتاب را با صدای بلند بخوانید. این مرحله اختیاری است، اما پیشنهاد می‌کنیم آن را انجام دهید. مشاهده پیشرفت همیشه لذت‌بخش خواهد بود.

شروع به استفاده از درس‌های تلفظ کنید. اینجاست که خوشی آغاز می‌شود. ابتدا از آموزش‌های رایگان تلفظ در یوتیوب استفاده کنید. از آن‌ها برای یادگیری مهارت‌های اصلی تلفظ (مانند نحوه گفتن کلماتی که با -ed ختم می‌شوند) و پیدا کردن اشتباهات رایج تلفظی استفاده کنید.

سپس تکنیک طوطی را تمرین کنید. بعد از اینکه احساس کردید به اندازه کافی یاد گرفته‌اید، وقت آن است که تمرین خود را جدی بگیرید. می‌توانید این تکنیک را و همزمان به استفاده از دروس تلفظ ادامه دهید، یا می‌توانید فقط روی این روش تمرکز کنید. این به شما بستگی دارد.

بعد از همه این‌ها، پیشرفت‎‌های خود را ارزیابی کنید. پس از مدتی ، دوباره صدای خود را ضبط کنید. به هر دو صدای ضبط شده خود گوش دهید. آیا از نتایج راضی هستید؟ اگر از تلفظ بهبودیافته خود راضی هستید، می توانید به تدریج تکرار تلفظ خود را کاهش دهید.

بیشتر بخوانید:
 قانون طلایی استفاده از جملات شرطی در انگلیسی

به عنوان مثال، اگر هر روز تمرین می‌کنید، آن را یک روز در میان انجام دهید، سپس هفته‌ای یک‌بار و سپس ماهی یک‌بار. اما به یاد داشته باشید که ناگهان تمرین را متوقف نکنید؛ زیرا ممکن است تلفظ قدیمی شما دوباره به ذهنتان خطور کند. هنگامی که از تلفظ جدید خود راضی شدید و مطمئن شدید که تحت فشار به تلفظ قبلی خود برنمی‌گردید، نیاز به تمرین بیشتر نخواهید داشت. اما اگر هنوز از پیشرفت خود راضی نیستید، به مرحله بعدی بروید.

یک بازرسی لهجه انجام دهید. اگر به لهجه انگلیسی بهبود یافته خود در ضبط گوش دادید و آن را دوست نداشتید، وقت آن است که اقدامات جدی انجام دهید. یک بررسی لهجه‌ای انجام دهید تا برخی از ویژگی‌های کلیدی لهجه خود را که به همه می‌گوید شما انگلیسی زبان مادری نیستید، پیدا کنید. پس از چند بار بررسی، برخی از اشتباهات معمولی را در تلفظ خود مشاهده خواهید کرد، که سپس می توان آنها را حذف یا به حداقل رساند.

سوالات متداول

چطور می‌توانم تلفظ انگلیسی‌ام را بهبود ببخشم؟
برای بهبود تلفظ انگلیسی، می‌توانید با استفاده از منابع آموزشی مثل کتاب‌ها، ویدیوها یا دوره‌های آموزشی آنلاین، تمرین‌های تلفظ انجام دهید و با استفاده از فیدبک‌های صوتی خود را اصلاح کنید. همچنین گوش دادن به مکالمات انگلیسی و تلاش برای تقلید تلفظ صحیح زبان‌آموزان بومی نیز می‌تواند بهبود تلفظ شما را تسریع کند.
آیا تمرین با استفاده از فیلم‌ها و سریال‌های انگلیسی به بهبود تلفظ کمک می‌کند؟
با گوش دادن به صدا و تلاش برای تقلید تلفظ صحیح بازیگران، می‌توانید تلفظ خود را بهبود ببخشید و همچنین با شنیدن مکالمات طبیعی، به گسترش دایره واژگان خود نیز کمک کنید.
آیا استفاده از فیدبک‌های صوتی در بهبود تلفظ موثر است؟
با ضبط صدای خود و مقایسه آن با تلفظ صحیح، می‌توانید نقاط ضعف خود را شناسایی کرده و بهبود بخشید. همچنین استفاده از برنامه‌های آموزش تلفظ مثل “آکسفورد آودیو” و “آروینگ دکودر” نیز می‌تواند به شما کمک کند.

اگر در تقویت سایر مهارت‌های زبان خود مثل خواندن، نوشتن و صحبت کردن نیاز به کمک دارید، ما در دوره جامع آکادمی زبان لینگانو تمام این مهارت‌ها را از صفر تا صد به شما آموزش می‌دهیم. اساتید مجرب لینگانو با به روزترین تکنیک‌ها به تقویت شما در زبان انگلیسی کمک می‌کنند.

دوره جامع زبان انگلیسی لینگانو

 

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید