آزمون Tesol چیست؟

آزمون TESOL چیست؟ چگونه مدرک TESOL بگیریم؟

فهرست مطالب

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که علاقه‌مند به دریافت گواهینامه یا مدرکی هستند که واجد شرایط تدریس زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی (TEFL) در ایالات متحده یا خارج از کشور است. یکی از رایج‌ترین آزمون‌ها در زمینه آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم آزمون TESOL است. بسیاری از افراد این آزمون را سخت‌تر از چیزی که واقعا است، تصور می‌کنند. اما نترسید، این قسمت از لینگانو در واقع یک راهنمای مفید برای آماده شدن برای آزمون گواهینامه TESOL است. در ادامه می‌آموزید که TESOL مخفف چیست و چگونه از آن در زمینه آموزش ESL در ایالات متحده و سراسر جهان استفاده می‌شود.

آزمون TESOL چیست؟

TESOL مخفف عبارت Teaching English to Speakers of Other Languages است. این آزمون به آموزش زبان انگلیسی به غیر انگلیسی زبانان در خارج از کشور یا در کشورهای انگلیسی زبان اشاره دارد. دوره تسول برای معلمان زبان انگلیسی برگزار می‌شود.

تفاوت بین آزمون TESOL و TEFL چیست؟

از نظر فنی، تفاوت کمی بین “TEFL” و “TESOL” وجود دارد. این دو آزمون هر دو مخفف هستند و به معنی: آموزش زبان انگلیسی به افراد غیر بومی هستند. به همین ترتیب، در بیشتر مواقع، هنگامی که با ارجاع به گواهینامه‌های تدریس ESL برای آموزش زبان انگلیسی در خارج از کشور مواجه می‌شوید، «گواهینامه TEFL» و «گواهینامه TESOL» یکسان هستند.

تفاوت آزمون Tesol و Tefl

در ایالات متحده، دوره و آزمون TESOL معمولاً برای آموزش زبان انگلیسی به افراد غیر بومی در مدارس دولتی در ایالات متحده اشاره دارد. “TEFL” اغلب برای مشاغل مربوط به آموزش انگلیسی در کشورهایی که انگلیسی زبان اول آن نیست، استفاده می‌شود. 

بیشتر بخوانید:

الزامات مدرک TESOL برای آموزش زبان انگلیسی در خارج از کشور چیست؟

شما می توانید یک دوره گواهینامه با عنوان TEFL، TESL، TESOL یا CELTA را بگذرانید و اگر کلاس شما با استانداردهای بین المللی خاصی که توسط شورای بریتانیا تعیین شده و توسط کارفرمایان در سراسر جهان به رسمیت شناخته شده است مطابقت داشته باشد، مدرک قانونی کسب خواهید کرد. این استانداردهای اساسی عبارتند از:

  • حداقل ۱۰۰ ساعت آموزش و کار درسی (معادل یک دوره فشرده ۴ هفته‌ای تمام وقت).
  • حداقل ۶ ساعت تدریس زنده تمرینی (عملی) با دانشجویان واقعی ESL (از زمان COVID-19، معمولاً می‌تواند در یک محیط کلاس درس زنده یا به صورت مجازی تکمیل شود).
  • این دوره توسط مدرسان واجد شرایط در سطح دانشگاه تدریس می‌شود (معمولاً این به معنای داشتن حداقل مدرک کارشناسی ارشد در آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی یا زبان شناسی، DELTA یا آموزش حرفه‌ای گسترده و تجربه تدریس انگلیسی است).
  • این دوره از یک برنامه درسی استفاده می‌کند که توسط سازمان‌های مستقل و معتبر در این زمینه مورد تایید و نظارت خارجی قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید آموزش‌های حرفه‌ای را که برای تدریس در سطح حرفه‌ای نیاز دارید، دریافت کنید و گواهینامه معتبری را دریافت کنید که شما را برای ده‌ها هزار شغل در سرتاسر جهان واجد شرایط می‌کند، باید یک دوره ۱۲۰ ساعته گواهینامه TEFL/TESOL معتبر داشته باشید که مطابق با استانداردها باشد. 

دوره TESOL چقدر طول می‌کشد؟

یک دوره معمول مدرک TESOL برای آموزش زبان انگلیسی در خارج از کشور مستلزم حداقل ۱۰۰ ساعت آموزش و کار درسی علاوه بر ۶ تا ۲۰ ساعت آموزش عملی زنده است که معادل یک دوره فشرده ۴ هفته‌ای تمام وقت است. برخی از دوره‌ها به صورت پاره وقت به صورت حضوری، آنلاین یا به نوعی ترکیبی ارائه می‌شوند.

برنامه‌های صدور گواهینامه پیشرفته‌تر طول می‌کشد، و مدرک دانشگاهی در ایالات متحده چهار سال (برای مدرک لیسانس) یا دو سال برای مدرک کارشناسی ارشد (که بعد از مدرک لیسانس تکمیل می‌شود) طول می‌کشد.

آیا مدرک TESOL منقضی می‌شود؟

چه یک دوره چهار هفته ای TESOL/TEFL را بگذرانید، یا مدرک دانشگاهی کامل کسب کنید، مدرک TESOL شما منقضی نمی‌شود. با این حال، برخی از معلمان شاغل در مدارس ایالات متحده ممکن است برای حفظ مدارک آموزشی خود نیاز به گذراندن نوعی آموزش مداوم داشته باشند.

با مدرک TESOL چقدر می‌توان درآمد کسب کرد؟

طبق GlassDoor.com، متوسط حقوق یک معلم ESL (که برای تدریس در مدارس دولتی به آموزش TESOL در سطح دانشگاه نیاز دارد) ۵۰۹۴۳ دلار در ایالات متحده است. حقوق معلمان انگلیسی در سراسر جهان برای کسانی که دارای مدرک TESOL یا TEFL هستند، بسته به کشور، نوع مدرسه و سایر عوامل بسیار متفاوت است. کشورهایی که معلمان ESL بالاترین حقوق را دریافت می کنند (و اغلب مزایایی مانند بلیط هواپیما، بیمه درمانی و مسکن رایگان دریافت می‌کنند)، شامل کشورهای آسیایی مانند کره جنوبی و ژاپن و همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند عربستان سعودی و امارات می‌شود.

درآمدزایی با مدرک TESOL

ساختار آزمون TESOL چگونه است؟

به طور معمول یک آزمون TESOL به چهار بخش مجزا تقسیم می‌شود.

  • مبانی زبان شناسی و یادگیری
  • برنامه ریزی، اجرا و مدیریت دستورالعمل
  • ارزیابی زبان (قضاوت پیشرفت و آزمون ها)
  • جنبه های فرهنگی و حرفه ای کار

هر بخش با جزئیات بیشتری مورد بحث قرار خواهد گرفت.

مبانی زبان شناسی

این بخش از آزمون TESOL میزان درک شما از اصول زبان و یادگیری را ارزیابی می‌کند. برای بسیاری از مردم، این قسمت جالب ترین بخش آزمون TESOL است. 

مبانی یادگیری

این بخش برای مهارت‌های آموزشی شماست. هر دوره ESL باید اصول اولیه را به شما آموزش داده باشد. آیا نظریه هوش چندگانه هاوارد گاردنر را می‌شناسید؟ آشنایی با روش‌های قدیمی مانند و روش‌های ترجمه گرامری و همچنین روش های مدرن بسیار مفید خواهد بود.

برنامه ریزی و بکارگیری دستورالعمل

همانطور که گفتیم، بخش بزرگی از آموزش ESL در واقع مربوط به آمادگی است. آزمون TESOL می‌خواهد شما را آزمایش کند تا ببیند آیا می‌توانید زمان خود را به اندازه کافی در کلاس مدیریت کنید و از آن به طور کامل برای کار تدریس استفاده کنید یا خیر. برنامه‌های درسی باید منظم با چندین نقطه ورودی باشد. 

ارزیابی

ارزشیابی معمولاً بخش کوچک‌تری از آزمون را نسبت به بخش های ذکر شده در بالا تشکیل می‌دهد. این بخش برای توانایی‌ها و شایستگی‌های شما به عنوان یک معلم بسیار مهم است. بسیاری از دانش‌آموزان شما به‌دنبال قبولی در آزمون تافل یا آیلتس هستند. علاوه بر این، به عنوان یک معلم نیز لازم است که تست‌های خود را طراحی کنید. اغلب دانش‌آموزان کندتر از حد انتظار پیشرفت می‌کنند، بنابراین شما باید در قضاوت کردن تفاوت‌های ظریف ماهر باشید.

دوره تسول

فرهنگی و حرفه‌ای

کار در ESL تقریباً همیشه به معنای کار با افرادی از فرهنگ‌های دیگر و همچنین اهداف متفاوت شغلی است. به عنوان مثال، برخی ممکن است انگلیسی را به عنوان یک ضرورت شغلی یاد بگیرند، در حالی که برخی دیگر ممکن است آن را از روی اشتیاق واقعی یاد بگیرند. هویت فرهنگی بسیاری از مردم به شدت با زبان آن‌ها گره خورده است.

اگر در تقویت سایر مهارت‌های زبان خود مثل خواندن، گوش دادن و صحبت کردن نیاز به کمک دارید، ما در دوره جامع آکادمی زبان لینگانو تمام این مهارت‌ها را از صفر تا صد به شما آموزش می‌دهیم. اساتید مجرب لینگانو با به روزترین تکنیک‌ها به تقویت شما در زبان انگلیسی کمک می‌کنند.

دوره جامع زبان انگلیسی لینگانو

سوالات متداول

TESOL به چه معناست؟
TESOL به چه معناست؟ TESOL مخفف عبارت Teaching English to Speakers of Other Languages است. این اصطلاح معمولاً برای اشاره به دوره‌های صدور گواهینامه استفاده می‌شود که مهارت‌های لازم برای آموزش زبان انگلیسی به افراد غیر بومی را در کشور شما یا خارج از کشور ارائه می‌دهند.
آیا برای تدریس در خارج از کشور به مدرک TESOL نیاز دارم؟
در حالی که امکان یافتن شغل تدریس در خارج از کشور بدون هیچ مدرکی وجود دارد، شانس شما برای یافتن شغلی با کیفیت خوب با گذراندن دوره TESOL بسیار افزایش می یابد. در بسیاری از کشورها این یک الزام رسمی است و در جایی که چنین نیست، کارفرمایان زیادی تصور می کنند که شما فاقد مهارت های لازم برای یک معلم خوب هستید.
آیا معلمان TESOL به زبان دوم نیاز دارند؟
اگرچه داشتن مقداری درک از زبان محلی ممکن است در هنگام آموزش زبان انگلیسی در خارج از کشور یک امتیاز باشد، اما تأثیر بسیار کمی بر توانایی شما برای تبدیل شدن به یک معلم دارد. تمام دوره های گواهینامه TESOL بر این ایده است که معلم و دانش آموزان فقط از زبان انگلیسی در کلاس استفاده کنند.

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید