تفاوت آزمون آیلتس و تافل

تفاوت آزمون آیلتس و تافل چیست؟کدام را انتخاب کنیم؟

فهرست مطالب

دانشجویان بین‌المللی که قصد پذیرش در دانشگاه کشورهای دیگر را دارند، حتما باید نمره زبان انگلیسی را ارائه دهند. آیلتس و تافل دو آزمون رایج و پذیرفته شده در جهان هستند. البته که هدف این امتحانات یکسان است، اما تفاوت‌هایی نیز با هم دارند. بنابراین، اگر نمی‌دانید فرق آیلتس و تافل چیست و کدام را انتخاب کنید، تا پایان این مقاله از وبلاگ لینگانو همراه ما باشید تا در مورد تفاوت آزمون آیلتس و تافل بیشتر صحبت کنیم.

بررسی تفاوت آزمون آیلتس و تافل

هر دو آزمون آیلتس و تافل، آزمون‌های شناخته شده، قابل اعتماد و معتبری هستند؛اما در بعضی موارد با یکدیگر فرق دارند. قبل از اینکه در مورد تفاوت‌ آزمون آیلتس و تافل در قسمت‌های مختلف، مدت اعتبار مدرک تافل و آیلتس و نحوه انتخاب درست آزمون‌ها صحبت کنیم، بیایید نگاهی به هر دوی این آزمون‌ها بیندازیم.

آیا برای یادگیری زبان انگلیسی نیاز به راهنمایی بیشتر دارید؟ مقاله زیر را بخوانید:

آزمون آیلتس چیست؟

بیایید نگاهی به آیلتس بیندازیم و ببینیم آیلتس مخفف چیست؟ آیلتس یا Ielts مخفف کلمه International English Language Testing System است. این آزمون مهارت‌های زبان انگلیسی شما را در چهار جنبه اصلی خواندن، گوش دادن، نوشتن و صحبت کردن ارزیابی می‌کند. این آزمون در سال ۱۹۸۹ تأسیس شد. بخش Speaking را می‌توان تا یک هفته قبل یا بعد از تست‌های دیگر گرفت. در این بخش شما باید به صورت حضوری با ممتحن صحبت کنید. این بخش حداکثر ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. کل زمان آزمون ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه است.

بیشتر بخوانید
۷ نکته مهم برای گرامر آیلتس که باید آن‌ها را بدانید

آزمون تافل چیست؟

نام تافل را بسیار شنیدیم اما آیا میدانید تافل مخفف چیست؟ آزمون تافل یا TOEFL مخفف کلمه Test of English as a Foreign Language است. الگو و ساختار آزمون تافل تقریبا ابتدایی است و تفاوت چندانی با سایر آزمون‌ها ندارد. در تافل نیز چهار بخش وجود دارد: Listening، Reading، Writing و Speaking. آزمون کلی چهار ساعت طول می‌کشد تا تکمیل شود. بخش خواندن و شنیدن در درجه اول قرار دارد. سپس یک استراحت کوتاه ده دقیقه‌ای دارید و در ادامه بخش‌های گفتاری و نوشتاری را انجام می‌دهید. این آزمون توسط سرویس تست آموزش (ETS)، یک سازمان غیرانتفاعی خصوصی مستقر در ایالات متحده برگزار می‌شود.

تفاوت مدرک آیلتس و تافل

نتیجه و نمرات آزمون‌های تافل و آیلتس به عنوان مدرکی برای اثبات مهارت انگلیسی در سراسر جهان پذیرفته شده‌اند. در مقایسه  نمره تافل و آیلتس، آزمون آیلتس توسط بیش از ۹۰۰۰ موسسه در بیش از ۱۴۰ کشور از جمله ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا، کانادا و نیوزلند پذیرفته می‌شود. نمرات تافل نیز توسط بیش از ۱۱۰۰۰ دانشگاه در ۱۵۰ کشور از جمله ایالات متحده، انگلستان، کانادا، استرالیا، نیوزیلند، فرانسه و آلمان پذیرفته می‌شود. البته بهتر است بدانید که آزمون تافل بیشتر در ایالات متحده ترجیح داده می‌شود، و آیلتس در سایر کشورها پذیرفته می‌شود.

کدام آزمون برای شما مناسب‌تر است؟ آیلتس یا تافل؟

هنگام مقایسه تافل و آیلتس، سؤالی که به ذهن می‌رسد این است که کدام آزمون برای شما مناسب‌تر است. درست است که هر دو آزمون شهرت بسیار خوبی دارند و به طور گسترده پذیرفته شده‌اند، اما به دلیل فرق آیلتس و تافل در ساختار و محتوای خود، باید به دقت فکر کنید که بهترین انتخاب را بین این دو آزمون داشته باشید. بنابراین با در نظر گرفتن تفاوت تافل و آیلتس، نکات زیر را نیز در نظر داشته باشید.

فرق تافل و آیلتس

  • نمره پذیرفته‌شده توسط دانشگاه مورد نظر خود را بررسی کنید. اگرچه هر دو نمره آزمون تافل و آیلتس در سراسر جهان برای پذیرش در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد پذیرفته شده است، اما شما نیز باید مطمئن شوید. همیشه بررسی کنید که آیا دانشگاه مورد نظر شما برای پذیرش آزمون‌های مهارت زبان انگلیسی ترجیحاتی دارد یا خیر.
  • کدام نوع سوال را ترجیح می‌دهید. در مقایسه آیلتس و تافل، هر دو آزمون مهارت‌های یکسانی را تست می‌کنند: خواندن، شنیدن، صحبت کردن و نوشتن. با این حال، روش کاملا متفاوتی دارند. قبل از اینکه تصمیم نهایی خود را بگیرید، با الگوی امتحان و نوع سوالات پرسیده شده برای هر دو آزمون آشنا شوید. 
  • سطح راحتی خود با الگوی امتحان را بسنجید. بیشترین تفاوت آزمون آیلتس و تافل بخش Speaking است. آزمون اسپیکینگ آیلتس به صورت حضوری با ممتحن انجام می‌شود ولی آزمون تافل را باید با استفاده از میکروفون به سوالات پاسخ دهید.
  • هزینه آزمون را در نظر بگیرید. هزینه هر دو آزمون معمولا بین ۲۰۰ تا ۲۷۰ دلار متغیر است. با این حال، این هزینه ها بسته به کشوری که در آن آزمون شرکت می کنید، متفاوت است. بنابراین، اگر هزینه یکی از دغدغه‌های اصلی شماست، قبل از تصمیم‌گیری، قیمت آزمون‌های کشورتان را بررسی کنید.

مقایسه تافل و آیلتس در اسپیکینگ

اصلی‌ترین تفاوت آزمون آیلتس و تافل در این است که آزمون اسپیکینگ آیلتس با ممتحن یا به صورت حضوری یا با تماس تصویری انجام می‌شود. در آزمون تافل باید به سوالات گوش دهید و سپس پاسخ‌های خود را در میکروفون بیان کنید. پاسخ‌های شما با استفاده از هوش مصنوعی و بازبینی‌های انسانی مشخص می‌شوند.

بیشتر بخوانید
فکر کردن به زبان انگلیسی؛ تکنیک جالب برای تقویت مکالمه

 آزمون اسپیکینگ آیلتس ممکن است در یک روز دیگر گرفته شود اما اسپیکینگ آزمون تافل در همان روز با سایر بخش‌ها گرفته می‌شود. اسپیکینگ آیلتس سه بخش دارد. در بخش اول، شما باید در مورد اطلاعات شخصی خود و موضوعات روزمره بحث کنید. در قسمت دوم، موضوعی به شما داده می‌شود و یک دقیقه فرصت دارید تا پاسخ خود را آماده کنید. سپس دو دقیقه وقت دارید تا در مورد آن موضوع حرف بزنید. بخش پایانی بحث با ممتحن درباره موضوعی است که در قسمت دوم ارائه دادید.

بخش اسپیکینگ آزمون تافل یکپارچه است. سوال اول از شما می‌خواهد که بر اساس تجربیات خود به سوالات پاسخ دهید. سؤالات دو تا چهار از شما می‌خواهد که اول گوش کنید و سپس صحبت کنید. قبل از پاسخ دادن به هر سوال، ۱۵ تا ۳۰ ثانیه زمان آماده‌سازی دارید.

تفاوت آزمون تافل و آیلتس در لیسنینگ 

یکی از چیزهایی که در مورد تفاوت آیلتس و تافل بسیار می‌گویند این است که آیلتس انگلیسی بریتانیایی و تافل انگلیسی آمریکایی است. اما واقعیت این است که هر دو آزمون دارای طیف وسیعی از لهجه‌های انگلیسی هستند: لهجه‌های آمریکای شمالی، بریتانیایی، استرالیایی و نیوزلندی.

آزمون لیسنینگ آیلتس چهار بخش دارد که هر کدام ده سوال دارد. بخش های اول و دوم در یک موضوع اجتماعی و روزمره هستند. قسمت سوم و چهارم در زمینه آموزشی است. در آزمون تافل دو بخش وجود دارد که یک بخش حالت سخنرانی و بخش دیگر حالت مکالمه دارد. 

 تفاوت آزمون آیلتس و تافل در ریدینگ

در ریدینگ آزمون آیلتس سه متن با مجموع ۲۱۵۰-۲۷۵۰ کلمه وجود دارد. متن‌های ریدینگ از کتاب‌ها، مجلات، روزنامه‌ها یا وب‌سایت‌ها می‌آیند. شما باید بتوانید بر اساس محتوای متن، به سوالات پاسخ دهید. تافل دارای دو قسمت ریدینگ است. هر قسمت تقریباً ۷۰۰ کلمه و ده سوال که دارد. مانند آیلتس، از شما انتظار نمی‌رود که موضوع مورد نظر را به طور کامل بدانید، بلکه می‌توانید بر اساس محتوا به سوالات پاسخ دهید.

بیشتر بخوانید
چگونه مهارت های ریدینگ انگلیسی خود را تقویت کنیم ؟

تفاوت آزمون آیلتس و تافل در رایتینگ

در  رایتینگ هر دو آزمون آیلتس و تافل دو وظیفه وجود دارد. رایتینگ آیلتس دارای اطلاعاتی است که در نمودار یا جدول ارائه شده است. شما ۲۰ دقیقه فرصت دارید تا حداقل ۱۵۰ کلمه بنویسید. در کار دوم، شما برای نوشتن ایده و نظر خود در مورد یک موضوع ۴۰ دقیقه فرصت دارید و باید حداقل ۲۵۰ کلمه بنویسید. 

فرق رایتینگ آیلتس و تافل

رایتینگ تافل بسیار متفاوت است. در این بخش کار شما با خواندن و شنیدن ادغام می‌شود. شما باید یک قطعه کوتاه بخوانید و به یک سخنرانی کوتاه گوش دهید. سپس باید بر اساس آنچه خوانده‌اید و گوش داده‌اید، پاسخی بنویسید. وظیفه دوم نوشتن یک مقاله‌ است. برای تکمیل بخش رایتینگ آزمون تافل در مجموع ۳۰ دقیقه فرصت دارید.

مدت اعتبار مدرک آیلتس و تافل

مدت اعتبار مدرک آیلتس و تافل بستگی به سازمانی دارد که مدرک را مورد قبول خود قرار می‌دهد. برخی از دانشگاه‌ها و سازمان‌ها ممکن است مدت اعتبار مدرک را محدود کنند، به عنوان مثال برخی از دانشگاه‌ها ممکن است فقط مدارکی که در 2 سال گذشته صادر شده‌اند را قبول کنند. در حالی که برخی دیگر این محدودیت را ندارند و هر مدرکی که صادر شده باشد را قبول می‌کنند.

به طور کلی، مدت اعتبار آزمون آیلتس و تافل 2 سال است. این بدان معنی است که بعد از گذشت 2 سال، نمره آزمون دیگری باید گرفته شود. اما همچنین باید توجه داشت که برای مصارف مختلف، ممکن است مدت اعتبار متفاوت باشد. به عنوان مثال، برای ویزای تحصیلی یا کاری، بعضی از کشورها ممکن است از شما بخواهند که مدرک آزمون را در 6 ماه گذشته گرفته باشید. بنابراین، قبل از ثبت نام در آزمون، بهتر است با سازمان‌های مورد نظر خود تماس بگیرید و شرایط دقیق مدت اعتبار را بپرسید.

تفاوت آزمون آیلتس و تافل در یک نگاه

در جدول زیر تمامی پارامترهایی که بررسی کردیم را به صورت یک جا آورده‌ایم.

آیلتستافل
اسپیکینگبا ممتحن یا به صورت حضوری یا با تماس تصویری در یک روز مجزا انجام می‌شوددر همان روز امتحان و با صحبت کردن در میکروفن انجام می‌شود
لیسنینگچهار بخش دارد که هر کدام ده سوال داردو بخش وجود دارد که یک بخش حالت سخنرانی و بخش دیگر حالت مکالمه دارد
رایتینگتسک اول با توجه با نمودار یا جدول نوشته می‌شود، تسک دوم ۲۵۰ کلمه در مورد یک موضوع مشخص باید ایده پردازی کنیدتسک اول را با توجه به متن و صوتی که در اختیارتان قرار می‌دهند می‌نویسید و تسک دوم نوشتن یک مقاله است
ریدینگ۳ متن دارد که از کتاب‌ها، مجلات، روزنامه‌ها یا وب‌سایت‌ها می‌آیند۲ متن حدودا ۷۰۰ کلمه‌ای به همراه ۱۰ سوال دارد
نمره دهی۰-۹۰-۱۲۰
مدت اعتبار مدرک۲ سال۲ سال

سوالات متداول

تفاوت مدرک آیلتس و تافل چیست؟
مدرک آیلتس و تافل تقریبا یکسان هستند و هر دو ۲ سال اعتبار دارند و در اغلب کشورها پذیرفته می‌شوند. اما بهتر است قبل از انتخاب، مطمئن شوید که دانشگاه مورد نظر شما از کدام پشتیبانی می‎کند.
آیا سطح سختی آزمون آیلتس و تافل یکسان است؟
در هر دو آزمون تمامی مهارت‌های زبان انگلیسی شما سنجیده می‌شود؛ اما در بعضی بخش‌ها، آزمون تافل سختگیرانه‌تر است.
آیا آزمون آیلتس و تافل در ایران برگزار می‌شوند؟
بله هر دو آزمون تافل و آیلتس در ایران نیز برگزار می‌شود.

کلام پایانی

همان‌طور که گفتیم، آیلتس و تافل دو آزمون مهم برای ارزیابی مهارت زبان انگلیسی هستند. هر دو آزمون به یک منظور، یعنی ارزیابی مهارت زبان انگلیسی، طراحی شده‌اند، اما تفاوت‌های قابل توجهی نیز دارند. در این مقاله سعی کردیم تفاوت آزمون آیلتس و تافل را توضیح دهیم تا بتوانید انتخاب سنجیده‌تری داشته باشید. اگر در مسیر یادگیری زبان انگلیسی نیاز به راهنمایی دارید، ما در دوره جامع لینگانو همراه شما هستیم. در این دوره برای هر درس تمرین‌هایی را برای زبان‌آموزان قرار دادیم. تعاملی و تسک محور بودن دوره لینگانو، باعث می‌شود نه تنها زبان انگلیسی را یاد بگیرید، بلکه با آن زندگی کنید. اساتید دوره نیز برای پاسخگویی به سوالات زبان آموزان در دسترس هستند. 

دوره جامع زبان انگلیسی لینگانو

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید