افزایش دامنه لغات در مکالمه زبان

چگونه دامنه لغات خود را در مکالمه زبان انگلیسی افزایش دهیم؟

فهرست مطالب

یکی از مهم‌ترین مباحث در آموزش زبان انگلیسی علاوه بر تقویت 4 مهارت اصلی، افزایش دامنه لغات در مکالمه زبان است. شما به‌عنوان زبان‌آموز نه‌تنها باید خوب بشنوید و متوجه شوید؛ بلکه باید انقدر کلمه بلد باشید که بتوانید منظورتان را هم برسانید. برای بیان ایده‌هایتان فقط کلمه و لغت کافی نیست و باید حتما تسلط کافی به دستور زبان و قواعد گرامری داشته باشید تا جمله‌بندی‌هایتان دقیق و بدون ایراد باشد. حالا بیایید درباره اهمیت تسلط به دستور زبان و طیف وسیعی از کلمات صحبت کنیم و چند راهکار برای افزایش دامنه لغات و استفاده آن‌ها در اسپیکینگ را معرفی کنیم.

هر چه بیشتر مطالعه کنید، دامنه لغات گسترده‌تری خواهید داشت!

اولین پیشنهاد برای افزایش دامنه لغات در مکالمه زبان، خواندن است و هیچ محدودیتی هم ندارد. شما می‌توانید از مقاله‌های دانشگاهی تا رمان و کتاب داستان مناسب سطحتان را برای یادگیری کلمات و اصطلاحات جدید استفاده کنید. البته پیش از خرید کتاب داستان لطفاً به دسته‌بندی زیر توجه کنید:

  •         Starter
  •         Pre intermediate
  •         Intermediate
  •         Upper intermediate
  •         Advance

بر اساس این دسته‌بندی می‌توانید در کتابفروشی‌ها، کتاب داستان موردنظرتان را که صرفاً برای آموزش زبان است، انتخاب کنید. پشت جلد این کتاب‌ها، سطح کتاب و تعداد لغات ناشناخته برای آن سطح درج شده تا با خیال راحت خرید کنید.

بیشتر بخوانید:
تقویت مکالمه با تکنیک سایه

علاوه بر یادگیری کلمات جدید، خواندن رمان و داستان انگلیسی به شما کمک می‌کند تا چشمتان به انگلیسی عادت کرده و در فضای زبان باشید، در ضمن می‌توانید نکات دستوری مهم برای جمله‌سازی و نگارش را از همین کتاب‌های داستان آموخته و در تمرین writing و یا مکالمه استفاده کنید. معمولاً پیشنهاد ما در این مرحله به زبان‌آموزان خرید رمان‌های مشهور انگلیسی مانند شاهزاده و گدا، دیوید کاپرفیلد، بلندی‌های بادگیر، جین ایر، غرور و تعصب و… است که هر کدام برای سطوح زبانی مختلف بازنویسی شده است.

دامنه لغات گسترده‌تر

از لغات جدید در مکالمات روزمره استفاده کنید

دومین پیشنهاد برای افزایش دامنه لغات در مکالمه زبان این است که از آموخته‌هایتان استفاده کنید. این مسئله فقط برای لغات جدید نیست، بلکه برای دستور زبان و دیگر اصطلاحات هم صدق می‌کند. حالا برای استفاده از این آموخته‌های جدید دو راه بیشتر ندارید:

1- بر اساس برنامه‌ریزی مشخص، writing تمرین کرده تا کلمات و دستور زبانی را که تازه آموختید، در نوشته‌هایتان استفاده کنید.

2- پارتنر مکالمه داشته و روزانه یا هفتگی چند ساعتی مکالمه تمرین کرده و سعی در استفاده از کلمات جدید داشته باشید.

بیشتر بخوانید:

این دو راهکار بالا کمک بسیار بزرگی برای استفاده از آموخته‌هایتان است؛ اما باید یک نکته مهم را همراهش به‌خاطر داشت. فراموش نکنید که در استفاده از زبان انگلیسی ما بیشتر تمایل به استفاده از آموخته‌های قدیممان داریم و ممکن است نتوانیم از چیزهایی که جدید یاد گرفتیم استفاده کنیم یا در استفاده از آن‌ها دچار مکث شده، کمی فکر کرده و به دنبال فرم درست و اصولی‎شان باشیم. به‌خاطر همین، زبان‌آموزان تمایلی به استفاده از دانش جدیدشان ندارند، پس لازم است که این فکر قدیمی را کنار بگذارید و هرچقدر که لازم است مکث کرده؛ اما از آموخته‌های جدیدتان استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:
راهکارهای مؤثر برای شکستن ترس از مکالمه زبان انگلیسی

به پادکست‌ها و فیلم‌های زبان‌اصلی گوش دهید

سومین پیشنهاد بسیار کاربردی برای افزایش دامنه لغات در مکالمه زبان و حتی تقویت مهارت listening گوش دادن به پادکست و تماشای فیلم و سریال با زیرنویس انگلیسی است.

گوش دادن به پادکست و تماشای فیلم یا سریالی که مناسب برای سطح زبانتان باشد، چند مزیت مهم دارد. اول اینکه به تقویت مهارت شنیداری کمک می‎کند و برای روزهای قبل از آزمون لازم است. دوم اینکه برای آشنایی با لهجه‌ها و گویش‌های مختلف پیشنهاد شده و بهترین منبع برای یادگیری تلفظ درست برخی کلمات است. مثلاً اگر دوست دارید، لهجه بریتیش داشته باشید، می‌توانید رادیو بی بی سی گوش داده یا سریالی مثل downtown abbey را تماشا کنید. برای لهجه آمریکایی سراغ سریالی مثل friends یا bigbang theory بروید تا علاوه بر آشنایی با طیف وسیعی از کلمات و اصطلاحات کاربردی و جدید، تلفظ درست و اصطلاحات خاص را هم فرابگیرید.

در دوره‌های زبان و گروه‌های مکالمه شرکت کنید!

شرکت در دوره‌های زبان آنلاین مانند دوره لینگانو هم برای تقویت 4 مهارت اصلی و افزایش دامنه لغات در مکالمه زبان انتخاب خوبی است.

ما در اینجا قرار است فقط نگاهی به دوره لینگانو داشته و تصمیم‌گیری را بر عهده خودتان بگذاریم. این دوره آموزشی علاوه بر آموزش گرامر و دایره لغات متنوع و کاربردی روی تقویت هر 4 مهارت اصلی:

  •         Speaking
  •         Writing
  •         Reading
  •         Listening

تمرکز دارد.

دوره لینگانو از بهترین منابع آموزش زبان و تقویت مکالمه انگلیسی است که هر سه سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته را پوشش می‌دهد. در این دوره با کمک تمرین‌ها و فایل‌های آموزشی هر درس، نکات گرامری و کلمات جدیدی را یاد گرفته و می‌توانید در تمرین writing یا مکالمه از این آموخته‌ها استفاده کنید. تمامی مطالب آموزشی لینگانو بر اساس کتاب‌ها و منابع ‌روز دنیا تدوین شده تا با صرفه‌جویی در زمان و هزینه بتوانید بدون حضور فیزیکی در کلاس زبان بخوانید و با تمرین‌های متنوع به اشکالاتتان پی ببرید. در ضمن دوره همراه با معلم و پشتیبان آموزشی است و اگر در آغاز راه و سطح مبتدی هستید، جایی برای نگرانی ندارد.

استفاده از فلش کارت‌ها و برنامه‌های یادگیری زبان

پیشنهاد بعدی که احتمالاً از دوران مدرسه یا کنکور به‌خاطر دارید، فلش کارت‌های یادگیری لغات زبان است که این روزها شکل متفاوتی پیدا کرده و در قالب انواع اپلیکیشن‌های موبایلی روی اندروید و ios قابل‌دانلود است تا بتوانید طیف وسیعی از کلمات را با این اپ‌ها تمرین و تکرار کنید. این روش به یادگیری و بخاطر سپردن واژه‌های جدید به شما کمک می‌کند؛ اما لزوم یادگیری همان‌طوری که بارها در متن مقاله هم اشاره کردیم، استفاده از آموخته‌های جدید است حتی اگر به قیمت تپق زدن یا مکث طولانی در حین تمرین مکالمه باشد.

بیشتر بخوانید:

کانال‌های یوتیوب را برای یادگیری کلمات بیشتر جستجو کنید!

اگر از بحث راهکارهای افزایش دامنه لغات در مکالمه زبان هم بگذریم، این روزها شبکه اجتماعی یوتیوب واقعاً یک دانشگاه است و با یک سرچ ساده چند کلمه به طیف وسیعی از ویدئوهای آموزش زبان دسترسی دارید تا به شما کمک کند برای شرکت در آزمون‌های زبان آماده شده یا برای اپلای دانشگاه پروپوزال بنویسید.

پیشنهاد ما برای تقویت مهارت‌های اصلی زبان و یادگیری لغات جدید، کانال یوتیوب لینگانو است که ویدئوهای مختلفی با موضوعات:

  •         یادگیری زبان همراه با سریال
  •         یادگیری زبان با کمک اپ‌های هوش مصنوعی
  •         پاسخ به سؤالات مهم زبان‌آموزان
  •         تقویت مکالمه به روش‌های مختلف
  •         یادگیری واژه‌های جدید با موزیک
  •         معرفی کتاب‌ها و منابع آموزشی

را برای زبان‌آموزان آماده کرده است. برای استفاده از این منبع آموزشی، بر اساس آدرس gmail خودتان در یوتیوب یک اکانت ساخته و سپس در سرچ بار، دوره زبان لینگانو یا لینگانو را سرچ کنید تا آدرس کانال را پیدا کنید. حالا می‌توانید به تمام ویدئوها به ترتیب تاریخ انتشار دسترسی داشته باشید.

بیشتر بخوانید:
 

چند نکته برای به‌خاطر سپردن کلمات جدید

با این توضیحات درباره روش‌های مختلف افزایش دامنه لغات در مکالمه زبان در انتهای مقاله می‌خواهیم چند پیشنهاد برای مرور و به‌خاطر سپردن کلمات جدید داشته باشیم.

اول یادتان نرود که کلمات و واژه‌های جدید را همان‌طوری که دوست دارید، یاد بگیرید، مثلاً از سریال کمک بگیرید، اپ‌های یادگیری لغت نصب کنید یا از همه راحت‌تر فلش کارت درست کرده و برای یک بازه زمانی مشخص این کلمات را مرور کنید. مهم این است که روش خودتان برای یادگیری را پیدا کرده و فقط بر اساس همان عمل کنید. در ضمن مرور و یادگیری لغت باید روزانه باشد و بهتر است که خیلی فاصله طولانی نداشته باشد، مثلاً اگر قصد شرکت در آزمون را دارید، هفته‌ای یک‌بار لغت خواندن اصلاً کافی نیست.

داشتن پارتنر برای تمرین مکالمه

راهکار بعدی داشتن پارتنر برای تمرین مکالمه همراه با رکورد مکالمه‌تان است تا به اشکالات مهم پی برده و نقاط ضعف را بررسی کنید. در ضمن برای یادگیری تلفظ درست کلمات هم از دیکشنری آنلاین یا نرم‌افزارهای مختلف استفاده کنید. یادتان باشد همان موقع که در حال یادگیری کلمات جدید هستید، تلفظ درستشان را هم تمرین کرده و روی همان لهجه‌ای که دوست دارید، تمرکز کنید تا در آزمون speaking نمره بهتری بگیرید؛ زیرا تلفظ درست به اندازه استفاده صحیح از دستور زبان نمره دارد.

سؤالات متداول

آیا خاطره نگاری کمکی به تقویت دایره لغات می‌کند؟
بله نه‌تنها نوشتن خاطرات بلکه هر نوع تمرین writing که در آن کلماتی که یاد گرفتید را استفاده کنید، برای مرور آموخته‌های جدید و استفاده از آن‌ها حین مکالمه لازم است.
برای تمرین گرامر چه پیشنهادی می‌دهید؟
برای یادگیری گرامر بهترین پیشنهاد دوره جامع لینگانو است، برای تصحیح اشکالات گرامری در متن writing هم می‌توانید از هوش مصنوعی grammerly استفاده کنید که غلط‌های املایی و گرامری متنتان را تصحیح می‌کند.

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید