اسامی قابل شمارش و غیرقابل شمارش

تفاوت اسامی قابل شمارش و غیرقابل شمارش

فهرست مطالب

آیا تا به حال به اسامی قابل شمارش و غیرقابل شمارش توجه کرده‌اید؟ آیا می‌توانید به راحتی آن‌ها را تشخیص دهید. برای مثال ما میزان آب را می‌توانیم با استفاده از لیوان و پیمانه اندازه‌گیری کنیم، اما چرا کلمه «Water» در زبان انگلیسی، یک اسم غیرقابل شمارش است؟ تشخیص اسامی قابل شمارش و غیر قابل شمارش از یکدیگر، یکی از گرامرهای مهم در زبان انگلیسی است.

 

 

اسامی قابل شمارش چیست؟

 

اسم قابل شمارش، همانطور که از نامش پیداست، اسمی است که قابل شمارش یا شماره‌گذاری است. معمولاً اسم‌ های قابل شمارش به چیزها یا اشیایی اطلاق می‌شوند که می‌توانیم ببینیم، حس کنیم یا لمس کنیم. در واقع می‌توانیم آن‌ها را با استفاده از اعداد بشماریم. این اسامی دارای فرم مفرد و جمع هستند. شکل مفرد می‌تواند از تعیین کننده “a” یا “an” استفاده کند. اگر بخواهید در مورد کمیت یک اسم قابل شمارش بپرسید، از “How many” استفاده می‌کنید.

 

اسم قابل شمارش جمعاسم قابل شمارش مفرد
catscat
ideasidea
fruitsfruit
oceansocean
roomsroom
starsstar
friendsfriend

 

اگر مطمئن نیستید که یک اسم قابل شمارش است یا خیر، از خود بپرسید که آیا می توانید یک عدد را درست قبل از آن قرار دهید. برای مثال:

.Two people are sitting there

 

همانطور که در مثال که ابتدای مقاله هم اشاره کردیم، نمی‌توان گفت « I drank 2 water». می‌بینید که جمله «من ۲ آب خوردم» بی معنی است. در عوض می‌توانید بگویید « I drank two glass of water». یعنی من دو لیوان آب نوشیدم. کلمه «Water» اسم غیرقابل شمارش است، در حالی که کلمه «Glass» اسم قابل شمارش است.

 

اشاره کردیم که می‌توان قبل از اسامی قابل شمارش، از اعداد استفاده کرد. وقتی این اسم‌ها در حالت مفرد قرار دارند، قبل از آن‌ها از «a» ،«an» ،«the» و یا از عدد one استفاده می‌شود.

 

.An apple a day is good for your health

 

در حالت جمع نیز، قبل از آن‌ها از اعداد و یا «few» ،«many» ،«several» استفاده می‌شود.

 

.There are a few cats in the yard

 

جاهای خالی را با کلمات مناسب پر کنید. ( جواب درست در پایان مقاله نوشته شده است)

 

A- We didn’t have …. Problems.

B- How ..…  people are coming?

 

بیشتر بخوانید:
بهترین روش یادگیری لغات انگلیسی، روش لایتنر

 

اسامی غیر قابل شمارش

 

اسم های غیرقابل شمارش برای چیزهایی هستند که نمی‌توانیم آنها را با اعداد بشماریم. این اسم‌ها ممکن است نام‌ها یا کیفیت‌های انتزاعی یا اشیای فیزیکی باشند که خیلی کوچک یا بی شکل هستند مثل مایعات، پودرها، گازها و غیره. اسم های غیرقابل شمارش با فعل مفرد استفاده می‌شوند و معمولاً شکل جمع ندارند. به اسم های غیرقابل شمارش زیر توجه کنید.

 

tea

sugar

water

air

rice

knowledge

beauty

anger

fear

love

money

research

 

ما نمی توانیم از a/an برای این اسم‌ها استفاده کنیم. برای بیان مقداری از یک اسم غیرقابل شمارش، از یک کلمه یا عبارتی مانند some, a lot of, much, a bit of, a lot of استفاده کنید یا از اندازه گیری دقیقی مانند cup of, a bag of, 1kg of استفاده کنید. ۱ لیتر، یک مشت، یک ساعت. اگر بخواهید در مورد مقدار یک اسم غیرقابل شمارش بپرسید، می‌پرسید “How much”

 

?How much rice do you want

 

برخی دیگر از اسم‌های انتزاعی که غیرقابل شمارش هستند شامل موارد زیر است.

 

happiness

jealousy

justice

advice

Luck

 

جاهای خالی را با کلمات مناسب پر کنید. ( جواب درست در پایان مقاله نوشته شده است)

 

C- How …..  water do you think we need?

D-I need …..  information about train times. 

 

 

یک نکته مهم

 

برخی از اسم‌ها در زبان های دیگر قابل شمارش هستند اما در انگلیسی غیرقابل شمارش هستند. آنها باید قوانین اسامی غیرقابل شمارش را رعایت کنند. رایج ترین آنها عبارتند از:

accommodation, advice, baggage, behavior, bread, furniture, information, luggage, news, progress, traffic, travel, trouble, weather, work

 

به مثال زیر توجه کنید:

 

?Can you give me some advice

 

مراقب اسم «hair» به معنی «مو» باشید. این اسم معمولاً در انگلیسی غیرقابل شمارش است، بنابراین به صورت جمع استفاده نمی‌شود. فقط در صورت اشاره به تار مو قابل شمارش است.

 

.She has short curly hair

!I found a hair in my food

 

بیشتر بخوانید:
۷ نکته مهم برای گرامر آیلتس که باید آن‌ها را بدانید

 

 

 تفاوت‌های اصلی میان اسامی قابل شمارش و اسامی غیرقابل شمارش

 

به طور کلی می‌توان در مورد تفاوت‌های اسامی غیرقابل شمارش و اسامی قابل شمارش اینگونه گفت:

 

اسامی قابل شمارشاسامی غیرقابل شمارش
دارای اشکال مفرد و جمع هستندمعمولاً شکل جمع ندارند
می توان قبل از آن از یک عدد یا استفاده شودقبل از آن‌ها می‌توان از یک عدد + یک اسم قابل شمارش استفاده کرد
می توان قبل آن‌ها از کلماتی مانند “few”، “many” و “several” استفاده شودمی‌توان کلماتی مانند “some”، “much” و “a lot” را قبل از آن‌ها به کار برد

 

همانطور که قبلاً متوجه شده اید، برای بیان یک اسم غیرقابل شمارش بر حسب اعداد یا اندازه های دقیق، باید یک اسم قابل شمارش را قبل از آن اضافه کنید.

جاهای خالی را با کلمه مناسب پر کنید: جواب درست در پایان مقاله نوشته شده است.

 

E- Can I have …. Water

F- Yes, there’s a … of water on the table.

G- Is there … cheese in the fridge

 

با این حال، برای برخی از کلمات پیچیده، کاملاً به زمینه بستگی دارد. باید جمله را با دقت مطالعه کنید تا بدانید اسم قابل شمارش است یا خیر. به مثال‌های زیر دقت کنید. در جمله اول کلمه room قابل شمارش است در حالی که در جمله دوم غیرقابل شمارش است.

 

The hotel has 20 rooms.

Is there room for me on the bus?

 

حتی گاهی اوقات، یک اسم انتزاعی نیز می‌تواند به عنوان یک اسم قابل شمارش استفاده شود.

 

.There are two truths in this story

 

یک حقه دیگر برای تشخیص این اسم‌ها از یکدیگر این است که به دنبال کلمات a یا the  یا some و یا غیره باشید. اگر هیچکدام از این‌ها را پیدا نکردید، به احتمال زیاد، کلمه شما غیرقابل شمارش است.

 

 

سخن پایانی

 

اگر تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، تفاوت بین اسم های قابل شمارش و غیرقابل شمارش باید برای شما روشن شده باشد. همچنین باید بتوانید یک اسم غیرقابل شمارش را با روش‌هایی که گفته شد، تشخیص دهید. سعی کنید تفاوت‌های بین اسم‌های قابل شمارش و غیرقابل شمارش را دوباره بخوانید تا آنها را به خاطر بسپارید و سپس درک خود را با تمرین‌هایی که در مقاله آورده‌ایم، آزمایش کنید. اگر در ابتدا اشتباه کنید اشکالی ندارد. به یاد داشته باشید که تمرین مرتب، باعث پیشرفت شما خواهد شد.

جواب تمرین‌ها :

 

 A- any

B- many

C- much

D- some

E- some

F- glass

G- any

یادتون نره این مطلب رو با دیگران به اشتراک بذارید!

ممکن است به این مطالب هم علاقه داشته باشید:

دیدگاهتان را بنویسید